tilbage

Land Rover Forum  

Index
28159: varerumsadskillelse - styrke (18-10-2005 14:43:07)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.164.89.231)
Jeg skal indrette en Range til varevogn. Har taget sæder ud osv. og skal nu have fremstillet en adskillelse. Der stilles dette krav til styrken af adskillelsen:
"Adskillelsen og dens fastgørelse til køretøjet skal have en sådan styrke, at den kan modstå belastningen fra fremadglidende gods ved en deceleration af køretøjet
på 10 m/s2."
Men hvordan i alverden omsætter man dette til en beregning af fastgørelsesbeslag - hvor kraftige, hvor mange, hvor henne osv.???? Det er da ikke særlig klart, og der synes at mangle noget i definitionen, fx størrelse og vægt af dette fremadskridende gods. Jeg mener, hvis jeg har en tom papkasse bagi, kan den jo holdes tilbage af et spinkelt gardin, er det en 800 kgs lastvognsmotor skal der noget mere til.....
Har nogen erfaringer? Vognen har bagdøre, så der er ikke nogen sider at fastgøre noget til, kun bund og tag.
Index
28162: sv: varerumsadskillelse - styrke (18-10-2005 18:38:46) (svar på 28159)
Anita Kjærgaard #3092, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.73.170.82)
Er selv i samme situation,men tror ikke du skal tage det så "tungt" har hørt man bruger de to "svigermor"håndtag som er boltet i hver side ca. midt over bagdørene.2stykker fladjern 2 huller i hver et rundt/firkantet rør svejset i mellem boltene i igen så har du det øverste monteringsfæste
et passende gitter i ramme og så er jeg ikke selv rigtigt kommet videre.Michael Valentiner reg.nordsjælland ved en hel del mere om det.
Mlrh.Søren
Index
28165: sv: sv: varerumsadskillelse - styrke (18-10-2005 19:58:30) (svar på 28162)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.164.89.231)
Tak for svaret, Søren. Nej, det er heller ikke sådan, at jeg tager det specielt tungt. Men det koster 1500 kr. at få en smed til at fremstille noget brugbart, så det skulle jo gerne kunne synes også. Nok en god ide at snakke med Valentiner om det, nu da han har prøvet før.
Jeg hører stadig gerne andres kommentarer. Og jeg skal nok vende tilbage med specs, når det engang er færdigt og godkendt.
Index
28167: sv: sv: sv: varerumsadskillelse - styrke (18-10-2005 20:38:05) (svar på 28165)
Anita Kjærgaard #3092, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.73.170.82)
Hej Michael 1500 lyder ikke umidelbart dyrt men jeg har 3 stk. hvoraf jeg skal bruge det ene,altså gitter m.ramme på tre sider (moduler til hundegård)skal afkortes til passende højde!Men skal lige have bekræftet at jeg må få alle tre inden jeg lover for meget.
Mlrh.Søren
Index
28602: sv: varerumsadskillelse - styrke (31-10-2005 15:40:11) (svar på 28159)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.164.89.231)
Nå, så fik jeg gode råd fra Michael Valentiner, og jeg fik bestilt det gitter, jeg gerne vil have, hos smeden (men han er ikke færdig med det endnu), og så har jeg sandelig fået svar fra Færdselsstyrelsen, der desværre fortæller mig, at det gitter, jeg har bestilt, ikke overholder kravene. FS har svaret:
"Du har stillet spørgsmål vedrørende adskillelse i varebil med hensyn til styrke og krav om fintmasket gitter. Det er vigtigt, at f.eks. tynde rør og mindre dele gods bliver bremset af adskillelsen. Færdselsstyrelsen vurderer, at en maskestørrelse på 5 cm ikke er fintmasket nok. Med hensyn til styrken af adskillelsen kan Færdselsstyrelsen desværre ikke hjælpe med beregning heraf men henvise til, at vægten af godset begrænses af køretøjets lasteevne.
Færdselsstyrelsen kan anbefale, at du anvender polycarbonatplade i en metalramme. Fordelen er, at du selv kan skære det til, der er frit udsyn gennem pladen og samtidig vil pladen standse mindre stykker gods."
Altså, det kan man jo ikke bruge til så meget! Er 4,9cm så godt nok? 'Tynde rør', skriver de. Jo, men i min anden bil er maskestørrelsen 2,5cm, og det holder da ikke ret mange 'tynde rør' tilbage. Og hvor stærkt skal det være? spørger jeg stadig. Desuden kan jeg ikke fordrage plexiglasadskillelser, for de reflekterer modkørende bilers lygter op i bagspejlet (!), hvilket er meget forvirrende. så derfor vil jeg have et gitter, som jeg iflg vejledningen også er fuldt berettiget til. Myndigheder ... suk!
Nu hører jeg lige, hvad Applus siger til det.
Index
28610: sv: sv: varerumsadskillelse - styrke (31-10-2005 18:08:52) (svar på 28602)
Anita Kjærgaard #3092, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.73.170.82)
Hej Michael mit gitter er også 5x5 masket.Ide #1.Køb en plexiglas "rude" i jem og fix bor div. huller og monter det på gitret med strips.Ide#2.Afmonter skidtet når vidunderet er synet og godkendt.Da der åbentbart hersker en del forvirring omkring emnet tror jeg ikke den lokale sherif ved en dyt om maskestørelser.
Så i øvrigt en vw turag på gule pladet med det mindste plexi-glas adskilelse det fulgte blot sædet`s konturer og det var det selvf.i metalramme.Meget elegant.Bemærk ogse toyotas modeller som er en aluplade med 40mm.huller i.
Jeg tror vi bare skal køre til syn og holde gode miner til slet spil.
Mlrh.Søren#3092
Index
28782: sv: sv: sv: varerumsadskillelse - styrke (05-11-2005 16:32:19) (svar på 28610)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.232.226)
Hej Søren
Historien endte godt. Synet uden anmærkninger i går med gitter i 5x5. Hæftet til tidligere sædefastgørelse og til de bagerste huller, hvor svigermorhåndtagene sad.
Når jeg selv skal sige det, er det ganske flot. Har malet med grå metalprimer - kors, et arbejde med en pensel! - troede jo, det kun ville tage en times tid. Ærgrer mig blot lidt over, at jeg ødelagde et gevind i vognbunden (fordi der skulle længere bolte i og vi glemte, at det ikke er standard gevind), og så at vi brugte et waterpas til at stille gitteret lodret. Det havde været bedre på øjemål at flugte det med bagdørens lodrette vinduessprosse, for det er i forhold til den, man nu ser, at det hælder en ganske lille smule fremover. Nå, pyt.
Mrrh, Michael