tilbage

Land Rover Forum  

Index
29191: Forvarmningsproblemer! (17-11-2005 11:21:53)
Jens Christian Kjær #7024, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.79.51.58)
Min S3 Diesel har pludselig besluttet sig til ikke at forvarme mere! Den lille "forvarmepære" i instrumentpanelet lyser ikke mere når jeg forvarmer, og gløderørene bliver ikke varme. Der er masser af strøm til starter etc. og den lille spiralfjedermodstand i motorrummet er intakt! Har en mistanke til bundstykket i tændingslåsen, eller hvad mener i problemet kan være?


S3 hilsen Jens
Index
29192: sv: Forvarmningsproblemer! (17-11-2005 11:35:10) (svar på 29191)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Hej Jens

Jeg er meget enig i din egen betragtning omkring tændingslåsen.

Der er dog et par andre muligheder også som: at pæren er gået i stykker, gløderørene virker ikke mere, en ledning der er knækket over eller blot en sikring der er strøget.

God fornøjelse med at få bilen op at køre igen.
Martin ;-)
Index
29196: sv: Forvarmningsproblemer! (17-11-2005 14:23:29) (svar på 29191)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.34)
Gløderør er serieforbundet, hvorfor kredsløbet er afbrudt, når bare eet er brændt over. Med en prøvelampe kan du nemt og hurtigt finde ud af, hvilket rør har opgivet gejsten. Godt råd: hav altid gløderør med på tur eller i værktøjskassen derhjemme.
Index
29197: sv: sv: Forvarmningsproblemer! (17-11-2005 14:36:16) (svar på 29196)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Hej Poul

Med al respekt for dit indlæg, så er jeg bange for at du tager fejl. De diesel-motorer jeg kender til er alle gløderør parallel-forbundet. Plus-polen er på toppen af gløderøret og minus-polen er motor-blokken. Det betyder med andre ord at hvis et gløderør brænder af, så vil der stadig være tre der virker (forudsat at alle fire virkede før).

Der ud har du da ret i at det kan være en glimrende idé at have et ekstra gløderør med på ferien eller i værktøjskassen derhjemme.

Undersøgelsen af gløderør er da også helt efter din beskrivelse.

Go' fornøjelse med Jeres køretøjer der ude ...
Martin ;-)
Index
29199: sv: sv: sv: Forvarmningsproblemer! (17-11-2005 15:41:03) (svar på 29197)
Jens Christian Kjær #7024, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.79.51.58)
Hvilken type er en 3 hovedlejet 2.25 L dieselmotor? Serie eller parallelforbundet? Vil motoren kunne starte på feks 3 gløderør? Og hvad med forvarmepæren i instrumentpanelet, vil den ophøre med at lyse, hvis eet gløderør er defekt?

S3 Hilsen Jens
Index
29200: sv: sv: sv: sv: Forvarmningsproblemer! (17-11-2005 15:57:33) (svar på 29199)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 15.203.169.125)
På alle 2,25 Dieselmotorer er gløderørene serieforbundne som standard. Derfor er det korrekt som Paul skriver at intet fungerer hvis et enkelt rør er gået. Man kan få et sæt med parrallelforbundne hos williams.

/tony
Index
29201: sv: sv: sv: Forvarmningsproblemer! (17-11-2005 16:34:16) (svar på 29197)
Mai Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.232.184)
Hej martin!

Med al respekt for dit indlæg, så har Paul nu altså ret. Selv min gamle 2,25 3 lejrede dieselhakker fra 73 er serieforbundet.
LaRo sIII hilsen Stefan - Skanderborg
Index
29202: sv: sv: sv: sv: Forvarmningsproblemer! (17-11-2005 17:20:52) (svar på 29201)
Jens (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.136.215)
Landrover er genial de er dog ikke endnu på et teknologiskt stadium hvor det har værret muligt at serieforbinde gløderør hvilket også ville være tåbeligt, der er lagt en lus fra rør til rør..
Index
29203: sv: sv: sv: sv: sv: Forvarmningsproblemer! (17-11-2005 17:41:56) (svar på 29202)
Jan Baunehøj Andersen #6070, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.175.199)
Inden det udvikler sig til det helt vilde så tror jeg tvivlerne på serieforbundne gløderør bør kigge på det originale eldiagram samt testproceduren ved tvivl om funktion fra reparationsmanualen. Selv om ledningerne umiddelbart ser ud til at gå fra top til top af gløderørene så er de serieforbundne, og dermed er et defekt rør også ensbetydende med at de alle er afbrudt. Jeg har set paralelforbundne uoriginale gløderør som vedkommende havde anvendt igennem noget tid - han havde købt traktorreservedele, men den originale montering fremgår af vedhæftede.

Hilsen Jan
Index
29207: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forvarmningsproblemer! (17-11-2005 18:31:54) (svar på 29203)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.229)
Hej Jan

Det er tydeligt at der på tegningen kunne antydes at et gløderør er serieforbundet.

Dog vil jeg sige at hvis gløderør som tegningen antyder er serieforbundet for at give noget varme må være på ca. 3 volt stykket.

Jeg skal ikke udelukke at jeg tager fejl, men så er jeg godt nok blevet snydt mangen en gang. Beklager hvis jeg tager fejl ...

En nærmere undersøgelse må iværksættes herfra.

Martin ;-)
Index
29217: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forvarmningsproblemer! (17-11-2005 21:36:33) (svar på 29207)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.4.161)
Jeg har nyligt skiftet gløderør og serieforbundet dem, ganske som dem jeg tog ud.
Grunden til at Land Rover ejere KONVERTERER til parallelforbundne gløderør, er netop at de er serieforbundet.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
29208: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forvarmningsproblemer! (17-11-2005 19:15:12) (svar på 29203)
jens (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.136.215)
Herligt diagram det angiver perfekt hvordan en paralelforbindelse udføres
Index
29226: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forvarmningsproblemer! (18-11-2005 07:25:03) (svar på 29208)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 15.203.169.126)
Alle,

Tegningen på diagrammet viser det sidste gløderør, der naturligvis er forbundet til stel på den ene pol. Gløderør 1's ene pol er forbundet til modstanden der sidder på torpedoen, den anden pol er forbundet til den første pol på det næste gløderør, hvis anden pol er forbundet til den første pol på det tredje gløderør og så fremdeles. En ganske almindelig serieforbindelse.

/tony
Index
29233: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forvarmningsproblemer! (18-11-2005 10:20:53) (svar på 29226)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 193.28.147.12)
Kære alle

Jeg må med MEGET stor beklagelse sige at jeg har frygtelig uret når jeg siger at alle gløderør er parallelforbundet. Dette er bare ikke sandt.

Det forholder sig nemlig sig således at på de gamle 2,25 liter diesel-motorer er gløderørerne serieforbundet. Dette er bl.a. derfor at der sidder spiral-modstanden på torpedoen. Hver gløderør kan max. klare 3,6 volt så en serieforbindelse er altså et must.

Det betyder med andre ord at det for dig Jens altså også kan dreje sig om at et gløderør er brændt af.

Sorry at jeg skabte al den støj, men jeg er i hverttilfælde med noget klogere.

Go' weekend og arbejdslyst med de kære firehjulede.
Martin ;-)
Index
29240: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forvarmningsproblemer! (18-11-2005 13:15:42) (svar på 29233)
jens (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.136.215)
Jeg bøjer mig dybt i støvet og erkender min uret, landrover har besidet større fantasi end jeg troede muligt.
Index
29241: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forvarmningsproblemer! (18-11-2005 14:06:12) (svar på 29240)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.227.220.14)
Jeg har ladet mig fortælle, at gamle Mercedes'er også havde serieforbundne gløderør.
På Mercedes 312 lastvogne(fra 50'erne) sad glødespiralen bag en lille "rist" så man kunne se den indefra. Fidusen var, at man forvarmede indtil man kunne se spiralen gløde.
Om LR har kopieret Mercedes eller omvendt kan gøres til genstand for en historisk udredning - hvis nogen har lyst.
I øvrigt kan jeg oplyse, at hvis man monterer parallelforbundne gløderør er det muligt at sparke liv i den selv om 2 rør er brændt af - det sætter godt nok batteriet på en hård prøve!
Go' week-end
Index
29242: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Forvarmningsproblemer! (18-11-2005 16:06:14) (svar på 29241)
Steen A (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.165.249)
Det har stortset alle de gamle Mercedes lastbiler, har kørt 406 og 307 og Hanomag F20 og de havde denne indretning som ikke er så god i solskin.

88'er hilsner