tilbage

Land Rover Forum  

Index
38831: Self Levelling Unit på Range Rover Classic (18-10-2006 21:02:09)
Jakob Garde #4065, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.54.178)
Hvilken fuktion har dette mærkværdige agregat? Hvordan virker det? Og hæver man bilen 2", skal denne "unit" så sænkes 2" for at opretholde sin funktion?
Index
38837: sv: Self Levelling Unit på Range Rover Classic (19-10-2006 12:32:52) (svar på 38831)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Det er i princippet et støddæmper. Jo tungere læs du fylder i bilen, jo hårdere forsøger bilen at trykke dæmperen sammen. Olien flyttes fra den ene side af stemplet til den anden, når bagakslen bevæger sig hen over en ujævnhed, og en drøvleventil i returen mellem de to sider af stemplet gør, at der vil blive presset mere og mere olie ind i den bærende side, jo mere last du fylder i bilen. Dermed løfter dæmperen bilen op, så kørslen foregår i normalt niveau, og ikke med hængende bagende.
Det er ikke et system som sidder på Defendere, så hvis du kan undvære komforten som dæmperen giver, kan du eventuelt afmontere den.
Jeg har haft en godt 2" hævning på min Range Rover i mange år, og har kørt med dæmperen monteret, uden problemer overhovedet, så du kan også lade den sidde.
Index
38841: sv: sv: Self Levelling Unit på Range Rover Classic (19-10-2006 15:46:25) (svar på 38837)
Mads (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.224.170)
Bare lige lidt rettelse til dit ellers fine indlæg Thomas. Jeg ved ikke lige med "rigtige" defendere, men ihvertfald i 110" busser fra firserne sidder der også en "Self Levelling Unit", men somsagt ved jeg ikke om der gør på de nyere.

Hilsen Mads
Index
38844: sv: sv: Self Levelling Unit på Range Rover Classic (19-10-2006 17:20:08) (svar på 38837)
Jakob Garde #4065, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.54.178)
Hej Thomas. Tak for dit svar. Men i teorien burde det beslag, som SLU'en sidder fast på rammen med, vel flyttes 2" ned for at opretholde bagtøjets geometri??! Grunden til jeg spørger er, at SLU'en nu virker som "stop", og forhindrer fjedre og støddæmpere i fuldt udslag - vil jo ikke have ødelagt SLU'en, da denne jo er dyr ;-)

Til information har jeg monteret et liftkit bestående af + 2" ProComp ES9000-støddæmpere og +2" Bearmach-fjedre med standard-rating (normal hårdhed). Desuden har jeg monteret krængningsstabilisatorere på både for- og bagaksel for at undgå at bilen kommer til at "dingle" derudaf (bilen skal ikke bruges til terræn og jeg vil gerne opnå gode vej-egenskaber på trods af at jeg hæver den)..
Index
38868: sv: sv: sv: Self Levelling Unit på Range Rover Classic (20-10-2006 21:34:58) (svar på 38844)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.251)
SLUen skal korrekt nok flyttes tilsvarende ned, da den ellers vil kæmpe imod. Det skal lige med at SLUen er en sliddel med en begrænset levetid i lighed med alm. støddæmpere, den kan godt undværes, men bilen vil så synke ned v. tung last.
Index
39013: sv: sv: sv: Self Levelling Unit på Range Rover Classic (27-10-2006 12:39:05) (svar på 38844)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.176.98)
Hej Jakob

Du behøver ikke at flytte enheden, men det vil hjælpe yderligere på vandringen, hvis du gør. Hvis du begynder at overveje at flytte den, bør du også skifte de arme, som styrer akslen. De fås for absolut rimelige penge i England. Ring/mail hvis du skal bruge en adresse.
Det er dog specielt forakslen, som du bør have fokus på, da styrtøjet er meget afhængig af hvordan geometrien er.