tilbage

Land Rover Forum  

Index
38968: Og røgen forsvandt (25-10-2006 08:27:30)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Kære Venner.

Så lykkedes det at få bragt mængden af røg ned på et normalt niveau for min lille rø og rå serie III. Alle de herres svar har været i tankerne, nogle udmalende mere maretidtsagtige tiltag end andre, men alle med mulighed for adgang til større viden. Slægtskabet til et vist dyr og dettes aversion mod høje gærder lod sig dog ikke fornægte og den letteste (og billigste)løsningsmodel blev valgt som første ledsager til kaffen. Frem med bidtangen og over med det gamle kabel. I med nyt og efter en times hyggeligt arbejde (mindre hyggeligt, hvis det ikke havde hjulet, I am sure, sir) kunne der krydses fingre og gøres brug af startnøgle og hallo, hvor den sang. Ingen femtakt, ingen røg (for en serie III diesel, altså)og en mand der gav et par arier fra Rigolleto til almindelig adspredelse og sikkert også en del lidelse for omgivelserne.

Dagens vindere var her Steen Andersen og Klaus Kjøller der begge pegede på misforholdet mellem gas og luft i dets simpleste form for bilen. Men de øvrige svar er udskrevet og ligger under min hovedpude for yderligere lærdom. Tusind tak for alles hjælp og inspiration. Hilsen en meget glad mand og endnu gladere serie III

Mvh Kim
Index
38974: sv: Og røgen forsvandt (25-10-2006 16:57:27) (svar på 38968)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 192.38.114.76)
Hej Kim

Tillykke med den succesfulde fejlsøgning. Og en stor ros for at vende tilbage med løsningen på problemet her på forum. Det er den slags feedback, der gør vores glimrende tekniske forum endnu bedre!

VH Niels
Index
38975: sv: Og røgen forsvandt (25-10-2006 18:55:51) (svar på 38968)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.97.73)
Hejsa

Jeg læser dette indlæg med en vis interesse - min kære gamle karet oser også en anelse (smiley). Men jeg har ikke helt forstået hvad du har gjort. Du har ikke justeret noget, men bare skiftet et kabel? Venter spændt på svar, så kan min måske komme af med den sidste os....

LR Hilsen
Thomas
Index
38976: sv: sv: Og røgen forsvandt (25-10-2006 19:01:47) (svar på 38975)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 192.38.114.76)
Hej Thomas

Denne tråd følger op på tråden "Røg – masser af røg – timing eller dyser eller?" fra 18-10-2006.

Læs den, og alt vil stå klart for dig.... :-)

RH Niels
Index
38981: sv: sv: Og røgen forsvandt (26-10-2006 08:40:04) (svar på 38975)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Hej Thomas.

Som Niels helt korrekt gør opmærksom på, er dette en opfølgning på en tidligere tråd.

Jeg forstår dog godt forvirringen over, at så lille arbejde skulle kunne løse et så tilsyneladende omfattende problem, for også jeg nægtede i første omgang at tro på, at et så lille misforhold skulle resultere i så megen røg.

Faktum er dog, at udskiftning af kablet samt sikring af tilpas frigang (cirka en halv centimeters frigang ved kablet)gjorde udslaget.

Min tilgang til den lille rø og rå er blevet til på basis af de fejl som den bette har bedt mig rette og de råd jeg har modtaget i dette forum. Mine evner ud i det motormekaniske ligger derfor et sted mellem ikke eksisterende og "dette er en bolt og dette er en skrue".

Tilgiv mig derfor den mangelfulde pædagogik i følgende videre forklaring.

Som sagt fjernde jeg som det første det gamle kabel, konstarede at længden på det syntes lig det nye og indsatte herefter dette. Herefter konstaterede jeg med støtte i Steen Andersens udsagn, at der manglede frigang i det nye kabel, det stod simpelthen spændt helt op. For at kunne finde den halve centimeter løsnede jeg den lille indgående arm (med "indgående" menes her "fra torpedoen ind i motorrummet")som udgår fra den "stang" der går langs torpedoens øverste del og som i bilens venstre side (set fra førerpladsen) tilsvarende er udstyret med en lille indgående arm der har fat i stangen til luftreguleringen.

Disse små indgående arme er fastgjort med bolte og møtrikker og lader sig dermed løsne for ændring af placering både i den lange stangs længderetning og rundt om stangens egen akse. Jeg ved ikke om du kan se billedet for dig, men når gaspedalen aktiveres roterer den langsgående lange stang om egen akse og den får derved (blandt andet) de 2 indgående arme til at aktivere henholdsvis lufindtag og gaskabel. Og hvis gaskablet sidder stramt, men der modsat er slup i stangen til luftindtaget, vil der blive trukket masser af diesel ind, men ingen tilsvarende luft, grundet den manglende aktivering af luftindtaget. Logisk nok giver dette en fed blandning, men at det skulle udtrykke sig i så tydelige vendninger, ja det lå uden for min fantasi og forstand.

Om dette svarer til det problem du slås med ved jeg ikke, for også min lille rø og rå ryger, ved kraftig og pludselig gasgivning (sort) og ved lange bakker med stigninger der hindrer bilen i at forøge hstigheden og dermed sætter den under vedvarende beslastning (også sort). Men det har den gjort i hele min ejertid. Ved ligeudkørsel og ned ad bakke er røgen enten ikke tilstede eller minimal. Så der er lidt "Convoy" over den lille, når det går voldsomt til og sikkert også mere end en synsmand med hang til nyere biler vil sætte pris på.

Men beskriv dine symptomer for dette forum og jeg er sikker på, at du vil finde inspiration og rådgivning i den absolutte topklasse. Jeg gjorde og jeg fik i spandevis.

Endnu engang tak til jer alle.

Hilsen Kim og den lille rø og rå.
Index
38986: sv: Og røgen forsvandt (26-10-2006 13:33:04) (svar på 38968)
Ebbe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.36.137)
Hej kim

Hvor jeg glad for, at jeg lagde mig på hjul med dit problemknuser projekt.

Jeg har også fået has på røgen nu, så jeg kan bevæge mig ud i efteråret uden brandvæsnet rykker ud.

Men lyden fra motoren er jeg ved tro (håber) indkredet til, oliepumpen...måske måske

Så tak for hjælpen til dele at mit problem..

Ebbe
Index
38993: sv: Og røgen forsvandt (26-10-2006 17:01:10) (svar på 38968)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.217.179)
Hej Kim

Nu når du har løsnet gaskablet, så kan luftspjældet i indsugningen også lave vacum til din bremseforstærker, så nu kan du nok også bremse :-)

Nu når du har hjælmen oppe, så husk at smøre alle ledforbindelser.

En Diesel vil ryge lidt sort røg når den belastes, og det er meget almindeligt. Man kan jo lette lidt på gaspedalen når den ryger, og derved spare på stemplerne og motorolien (begge slides ved sort røgudvikling) Og man mister ikke nævneværdig trækkraft.

88'er hilsner Steen
Index
39006: sv: sv: Og røgen forsvandt (27-10-2006 09:09:45) (svar på 38993)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Godmorgen Steen og Ebbe.

Først til Ebbe. Det glæder mig usigeligt, at jeg med den lille viden og erfaring jeg har formår at være den der bidrager til andres løsning af deres problemer eller blot inspirerer til samme. Det er rart at kunne bruge rådgivningen fra dette forum på en måde der også kan være andre til hjælp. En dejlig tilbagemelding Ebbe.

Og til dig Steen. Tusind for disse nye råd. De ting du fortæller har jeg selvfølgelig ikke tænkt over eller vidst og jeg vil straks åbne klappen (Er efterhåneden et indbygget refleks) og få smurt de forskellige led, hvilket burde være en selvfølge, men desværre tit først bliver det, når fortalt af andre. Og det med bremsen, heller ikke det var jeg vidende om, dog har bremserne altid være ganske gode på den bette rø og rå, men den bremser ihvertfald ikke dårligere nu end før. Og det med den lette speederpedal vil jeg være mere opmærksom på fremover end allerede tilfældet nu. Jeg har altid været modstander af sejtræk, da jeg, når det forekommer, ligefrem kan se stemplerne gnave ind i siderne på cylindrerne, men det hjælper altid at blive mindet om ulemperne ved den tunge fod.

Tak til jer begge for denne morgenhilsen

Skulle andet ikke dukke op, så god weekend til jer begge og alle andre i dette forum.

Hilsen Kim og den bette rø og rå.