54551:
Lucas' væbner "SafariOfDarknes" , har slået til igen. (24-11-2007 13:58:54)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 80.251.195.2)
Øv Jeg har pillet ved det elektriske og det uden at have allieret mig med "Prince of Darknes" Lucas og hand ledningsdiagram.
Ikke at det havde hjulpet noget. Min gamle Serie 2a som har kørt Safari i afrika er jo med dobbelt batteriløsning og det betyder dobbelt Laderelæ (Altarnator Control) dobbelt noget andet relæ .... en ensretter, og lidt mere jeg ikke aner hvad det skal gøre godt for. (Det har jeg så undladt at pille ved....)
Men alligevel har jeg nu pillet ved flere ting på en gang og aner ikke om jeg har løst mit oprindelige problem eller har skabt et uløsbart problem.
Vi træder lige nogle timer tilbage i tiden: Min bil har svært ved at starte og jeg så på voltmeteret, at det falder til ca 11 volt under drift. det starter højt 12-12,5 volt men falder så til de 11 når motoren kommer over 2-2500 o/min.
Batteriet er næsten nyt 15mdr ca.
Alligevel falder spændingen til under 9 volt når jeg starter med motoren i gear, og bremsen trukket (kun 1-2 sekunder)
Nu er batteriet ladet og motoren starter villigt.
Så jeg gik relæer m.m. igennem for dårlige forbindelser. Af med stikket og på med det igen, hele vejen rundt ...
Det holdt jeg så op med da jeg rev et stik/ben af det relæ der har med den ene laderegulator at gøre
Aaaarrrrgggghhhh
Nå, bruddet viser at det var knækket 80% i forvejen, så det er vel meget godt at jeg fandt den fejl, nu jeg har bilen hjemme på gårdspladsen.
Men jeg sætter så batteriet til, motoren starter villigt, (Det tror da pokker, batteriet har lige fået masser af kvalitets tid, bare den og laderen, helt for sig selv i et diskret hjørne af værkstedet)
Og kort efter stiger spændingen på voltmeteret, helt som det plejer, det stopper bare ikke ved 12-12,5 volt som tidligere, men spændingen stiger nu helt op til 15 volt måske nærmere 16 volt.
Nu turde jeg så ikke vente og se om spændingen faldt igen.
Men mine spørgsmål er:
1.
Er der nogen der ved om det er normalt at en Gammel serie 2a 6cyl, med noget der ligner original dobbelt batteriløsning skal lade med 15-16 volt.
2.
Falder spændingen fordi den skifter til at lade forbrugsbatteriet, der ikke er monteret.
3.
Kan jeg køre med den ladespænding, på et normalt blybatteri, eller fordamper jeg syren ud af batteriet. (Batteriet sidder under forsædet og jeg er ikke sådan vildt interesseret i ,yderligere, knaldgas lige der .... )
Jens