tilbage

Land Rover Forum  

Index
54551: Lucas' væbner "SafariOfDarknes" , har slået til igen. (24-11-2007 13:58:54)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.251.195.2)
Øv Jeg har pillet ved det elektriske og det uden at have allieret mig med "Prince of Darknes" Lucas og hand ledningsdiagram.
Ikke at det havde hjulpet noget. Min gamle Serie 2a som har kørt Safari i afrika er jo med dobbelt batteriløsning og det betyder dobbelt Laderelæ (Altarnator Control) dobbelt noget andet relæ .... en ensretter, og lidt mere jeg ikke aner hvad det skal gøre godt for. (Det har jeg så undladt at pille ved....)

Men alligevel har jeg nu pillet ved flere ting på en gang og aner ikke om jeg har løst mit oprindelige problem eller har skabt et uløsbart problem.

Vi træder lige nogle timer tilbage i tiden: Min bil har svært ved at starte og jeg så på voltmeteret, at det falder til ca 11 volt under drift. det starter højt 12-12,5 volt men falder så til de 11 når motoren kommer over 2-2500 o/min.
Batteriet er næsten nyt 15mdr ca.
Alligevel falder spændingen til under 9 volt når jeg starter med motoren i gear, og bremsen trukket (kun 1-2 sekunder)
Nu er batteriet ladet og motoren starter villigt.

Så jeg gik relæer m.m. igennem for dårlige forbindelser. Af med stikket og på med det igen, hele vejen rundt ...

Det holdt jeg så op med da jeg rev et stik/ben af det relæ der har med den ene laderegulator at gøre

Aaaarrrrgggghhhh

Nå, bruddet viser at det var knækket 80% i forvejen, så det er vel meget godt at jeg fandt den fejl, nu jeg har bilen hjemme på gårdspladsen.

Men jeg sætter så batteriet til, motoren starter villigt, (Det tror da pokker, batteriet har lige fået masser af kvalitets tid, bare den og laderen, helt for sig selv i et diskret hjørne af værkstedet)

Og kort efter stiger spændingen på voltmeteret, helt som det plejer, det stopper bare ikke ved 12-12,5 volt som tidligere, men spændingen stiger nu helt op til 15 volt måske nærmere 16 volt.

Nu turde jeg så ikke vente og se om spændingen faldt igen.

Men mine spørgsmål er:

1.
Er der nogen der ved om det er normalt at en Gammel serie 2a 6cyl, med noget der ligner original dobbelt batteriløsning skal lade med 15-16 volt.

2.
Falder spændingen fordi den skifter til at lade forbrugsbatteriet, der ikke er monteret.

3.
Kan jeg køre med den ladespænding, på et normalt blybatteri, eller fordamper jeg syren ud af batteriet. (Batteriet sidder under forsædet og jeg er ikke sådan vildt interesseret i ,yderligere, knaldgas lige der .... )

Jens
Index
54555: sv: Lucas´ væbner "SafariOfDarknes" , har slået til igen. (24-11-2007 15:45:24) (svar på 54551)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.251.195.2)
Har lige haft en mekanikerven omkring min Safari Bil.
Batteriet er fint, siger syremåleren.

Det der knækkede ben har gjort at den nu lader med 17-18 volt og stadig stigende, hvis ellers jeg havde ladet motoren køre.

Så det vil ødelægge batteriet og sprænge mine pærer.
Øv - Er der en, der ligger inde med et seperat relæ til sådan en gammel Seriebil.

Det ligner standard bare med dubletter af "Alternator Control" og så det her relæ.
Gætter på relæet styrer ladespændingen....

Med LR Hilsen
Jens


Index
54556: sv: sv: Lucas´ væbner "SafariOfDarknes" , har slået til igen. (24-11-2007 16:05:00) (svar på 54555)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Relæet ligner svært meget det der findes i Jaguar fra 60erne med vekselstrømsgenerator.
Det var noget man brugte i vekstrømsgeneratorernes ungdom inden man fandt på at bygge dem ind i selve generatoren først i 70erne.
Du kan sandsynligvis købe et ved Vintage Car Service på Djursland, 8649 2125.
Gør du det kan du bestille det til en XJ6 1969, udvendigt laderelæ.
mvh
Knud.

(Ved at teste gnist på hver tændrørshætte får du samtidig testet kabel, hætte, rotor mm.! :-) )
Index
54557: sv: sv: sv: Lucas´ væbner "SafariOfDarknes" , har slået til igen. (24-11-2007 16:13:51) (svar på 54556)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.251.195.2)
Hej Knud.
Tak for svaret.
Jeg har ligenetop fået bekræftet fra anden side at det netop ER en AC-generator med udvendig ladestrøms-styring. ;)

Samme person mente den var lige til skrotpladsen, men hvis jeg sætter en ny i, mister jeg jo det indbyggede skillerelæ imellem startbatteri og forbrugsbatteri.
Det kan jo også fås i nyere udgave.
Men altså, så kunne jeg jo lige så godt have købt en noget nyere 110'er istedet for ....

Hilsen Jens
Index
54559: Så kører jeg igen. (24-11-2007 17:42:13) (svar på 54557)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.251.195.2)
Så længe det varer ....
Den der lodning var bestemt ikke noget der skal prales med ...
Det var jo nemt ... der var jo bare et relæ inden i. Med masser af plads, til at lodde en ny ledning på.

Hilsen Jens
Der hellere må få bestilt et nyt ved Vintage Car Service på Djursland.
Index
54606: sv: Så kører jeg iikke alligevel. (25-11-2007 15:31:07) (svar på 54559)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.251.195.2)
Jeg har nu fundet ud af at det ben var knækket, af en en årsag.
For der er nu en kortslutning et sted.
Det må der være når ledningsnettet begynder at ryge. - Øv

Godt jeg havde den der 1000A hovedafbryder, når nu sikringerne ikke sprang ....

Så nu er den vist grounded for vinteren, godt nok er det "kun" 4 af stikkene og lidt af ledningen oppe ved den gamle originale sikringsboks, samt det stik på relæet der ellers var repareret. Men de der gamle stofledninger kan/skal der ikke repareres på. Hmm - gad vist om lodningen ikke har holdt og der så er direkte kortslutning til stel.

Øv - så går der en vinter mere uden "legetøj"

Jens
Der nu må klare sig med asconaen et stykke tid.
Index
54672: sv: sv: Så kører jeg iikke alligevel. (26-11-2007 21:21:54) (svar på 54606)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.202.165)
Hej Jens

trist at hører, tænkte denne hjemmeside kunne være et lys punkt.

http://www.autosparks.co.uk/

de laver ny ledningsnet til alle Land rovers, også med retro stof uden på pvc'en. fik lavet et til min 109" med masser af ændring på, prøv og stik dem en mai med dine ønsker og se hvad de siger.

SIII Hilsen Anders
Index
54681: sv: sv: sv: Så kører jeg iikke alligevel. (27-11-2007 10:58:32) (svar på 54672)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Anders
Det lyder interessant.
Tak for linket.

Jens
Der nu skimter lidt lys her i mørket ... ;)