tilbage

Land Rover Forum  

Index
72023: Bremse forstærker SIIA (12-11-2008 12:26:08)
Lars D (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 198.36.86.81)
Jeg er ved at eftermontere en brenseforstærker fra en SIII på min SIIA 2,25 benziner.

Der er ikke nogen studs på min manifold, så jeg skal igang med at bore hul og dreje gevind.

Er der nogen som ved hvor vaccumslangen sidder monteret på motorens indsunings manifold, sådan helt præcis?, under kaburatoren?, til højre for kaburatoren. Send evt et billede.

Den "flinke" synsmand snakkede noget om at jeg skulle fremskaffe en type godkendelses attest på bremse forstærkeren, for at få hende synet, hvor gør man dette

Lars
Index
72025: sv: Bremse forstærker SIIA (12-11-2008 13:02:25) (svar på 72023)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.236.89)
Lige foran karburiden, ca under benzinindgangen, hvis ellers det er samme indretning.
Står du og kigger ned på manifoldet, bliver det til venstre for karburiden.

Hvis du vil besøge den "flinke" synsmand igen, kunne du vel medbringe et reservedelskatalog, der viser at det er rigtigt nok.

mvh
Knud
Index
72031: sv: sv: Bremse forstærker SIIA (12-11-2008 16:42:14) (svar på 72025)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.131)
Den flinke synsmand har helt ret, når du ændrer noget der afviger fra bilens typegodkendelse kræves der en godkendelse fra fabrikken og en ny, ændret, typegodkendelse.
Godkendelsen fra fabrikken kan man ikke få og dermed heller ikke en ny ændret typegodkendelse.
Løsningen er at du må syne bilen i original udførelse.

Jeg ved der er synet alle mulige forskellige indretninger, som afviger fra typegodkendelserne, men det ovenstående svar er det eneste som man med god samvittighed og i overensstemmelse med Forums regler, kan råde med.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
72032: sv: sv: sv: Bremse forstærker SIIA (12-11-2008 18:57:27) (svar på 72031)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
gaaaabbb,- hmmmm, hvad? Ja det er jo rigtigt at dansk lovgivning=regler,på regler,på regler!!! En anden ting er jo hvad der er forsvarligt? At skulle nedbremse en f.eks serie IIa stw med 9 personer ombord, i en katastrofeopbremsning, uden bremseforstærker, det kan da ikke være andet end dybt uforsvarligt. Og om ikke andet så er det jo stadig tilladt at færdes i den danske infrastruktur i denne udformning? Jeg ønsker ihverfald ikke at befinde mig i et køretøj foran sådan en rullende skærvknuser i sådan en situation.
Hvis ombygningen er lavet solidt og godt, og er identisk med konstruktionen på en serie III, bør der ikke være nogen hindring for at få køretøjet synet med denne ombygning! For så stor en forskel kan man jo ikke ligefrem sige at der er på en serie IIa og en serie III, samt det at der bliver brugt bremsesystem fra et næsten identisk køretøj og ikke fra en peugeot 406! Så hvis den kære synsmand kun lever for at granske paragrafferne, så kunne han jo være flink og servicemindet, og slå op i synshallens typegodkendelser på Land Rover serie III og måske, og kun måske blive klogere på disse fantastiske køretøjer?
Index
72042: sv: sv: sv: sv: Bremse forstærker SIIA (12-11-2008 21:33:27) (svar på 72032)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.149.29)
Jeg tænker lidt på hvordan sagerne står hvis man tager insugnings manifold, og forstærker fra en S3? Der er vist noget med at nogen S2 er 1kreds, og S3 er 2 kreds? men passer en S2 Master cylinder ikke på S3 Forstærker?
Lidt tanke spind fra min side, men jeg er intresseret i hvad de lærde og erfaren har at sige angående dette.
Index
72048: sv: sv: sv: sv: sv: Bremse forstærker SIIA (12-11-2008 22:08:42) (svar på 72042)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.43.111)
Man kan godt få serie 3 med 1.kreds og vacum

Claus
Index
72044: sv: sv: sv: sv: Bremse forstærker SIIA (12-11-2008 21:40:50) (svar på 72032)
Peter Bromley #3436, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 91.203.96.49)
Du glemte den to akslede trailer på 3500kg førnævnte stw havde på krogen ;o)

Peter, der var glad for bremseforstærker når der skulle stoppes med boogietrailer.
Http://www.siia.dk
Index
72051: sv: sv: sv: sv: sv: Bremse forstærker SIIA (12-11-2008 22:13:30) (svar på 72044)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
Undskyld Peter.
Min fejl...:-)...
Index
72086: sv: sv: sv: Bremse forstærker SIIA (13-11-2008 16:36:05) (svar på 72031)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.147.40)
Når reglerne bliver så åndsvage, er det nærmest en borgerpligt at omgå dem.
Index
72117: sv: Bremse forstærker SIIA (14-11-2008 01:00:48) (svar på 72023)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.138)
Hej Lars D.
Din synsmand har ikke ret, din bil er fra før 1977 og synsmanden skal derfor bruge "bekendtgørelse nr.198 af 24/6-1955" som var datidens detailforeskrifter for køretøjer.
Bekendtgørelsen var gældende indtil "Udstyrsbekendtafgørelse nr.154 af 20 April 1977" trådte i kraft, og fik i den mellemliggende periode kun få ændringer, der mest omhandlede motorvognens belysning.
Reglerne fra før 1977 var meget simplere, og netop omkring bremser siges der sådan set kun, at de skal kunne bringe køretøjet til standsning på en hurtig sikker og virksom måde under alle belastningsforhold.
Derfor skal han jo godkende dine bremser, hvis de opfylder disse krav.
En virkelig god side at besøg e i disse spørgsmål er Motorhistorisk Samråds side, de har under "Love og regler"
alle forskrifterne fra før 1977.
http://www.motorhistorisk.dk/

Venlig hilsen
Hartley
Index
72205: sv: sv: Bremse forstærker SIIA (15-11-2008 19:45:30) (svar på 72117)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.160.71)
Til Hartley

Hvis reglerene er så simple, er det vel muligt at sætte skive bremser på en gl. sIIa 1962 skive bremser på sådan fætter, må jo forbedere bremsevnen 200%
Steen
sIIa 1962 109
Index
72208: sv: sv: sv: Bremse forstærker SIIA (16-11-2008 02:45:42) (svar på 72205)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.74.137)
Jeg har skiver på min serie 3 (1973/109) fra Rocky mountain og har komplet servo assisted brake med 2 kreds bremse rør. Det gamle 1 kreds uden servo er ikke fedt i bjergene.
Hilsen Kenn
Index
72209: sv: sv: sv: sv: Bremse forstærker SIIA (16-11-2008 07:53:30) (svar på 72208)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.163.126)
Er de synet og godkendt?
Har du selv monteret dem? og hvad var prisen?
Har du evt et link?

Steen
sIIa 1962 109
Index
72215: sv: sv: sv: sv: sv: Bremse forstærker SIIA (16-11-2008 11:31:06) (svar på 72209)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.74.137)
Prisen for skivebremse kit er £ 688. Det kommer i 2 kasser. Fragt er £ 28 pr kasse. Ialt £ 744 alt inkl.
Bilen er pt synet på Portugisiske plader, men regner ikke med det bliver et problem at få den på danske plader pga alder.
Det er købt hos Rockymountainspares.co.uk
Tlf 0044 7970 623075
Det er "bolt on" og det er nemt nok at montere.
Hilsen Kenn
Index
72220: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremse forstærker SIIA (16-11-2008 12:58:54) (svar på 72215)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.160.122)
Vi er nok nogen, der glæder sig til at høre om, det bliver godkendt i de dansk synhaller.
hvis det kan/bliver godkendt er det min næste øvelse

Steen
sIIa 1962 109