92616:
sv: Vrøvl med diesel elektronikken i en Discovery 300TDI aut. fra 98 (19-01-2010 14:05:51) (svar på
92594)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (
ip-adr: 93.165.152.91)
Ja, jeg kender det. Jeg HAR skiftet potentiometeret, og det hjalp lige fedt efter få uger. Når du slipper speederen, sidder der en lille kontakt inde i potentiometeret, som skal fortælle computeren, at du har sluppet gaspedalen. Det kan den åbentbart ikke registrere bare med sin almindelige potentiometermåling. Der er "prel" i kontakten så når kontakten slipper fra stopposition, sætter motorstyringen ud = sætter motoren i tomgang. Typisk ved marchhastighed omkring 80km/t.
Min hjemmeopfundne "bugfix", som nu har kørt i 3 år, er følgende:
1) Find speederpotentiometerstikket i motorrummet (4-polet stik bagerst til venstre lige bag bremseforstærkeren).
2) Pil den grå ledning ud af stikket fra potentiometeret (jeg er næsten helt sikker på at det er den grå, men kikker lige efter i aften). Den grå ledning er tomgangskontakten fra potentiometeret. Husk at isolere ledningen fra, så den ikke kan røre stel.
Når dette er gjort, vil "Check engine" lyse, når potentiometeret er i tomgang, men motoren vil køre fuldstændigt normalt og uden andre problemer. Hvis du er træt af at lampen lyser, har jeg gjort følgende:
Evt. 3) Bor en "tomgangsjusteringsskrue" i ved speederpedalen, så man lige kan skrue tomgangen lidt op. Eneste problem ved løsning er, at bilen en sjælden gang imellem går lidt højt i tomgang.
jeg har søgt og ledt, men har ikke fundet andre ideer til hvorfor dette sker. Jeg har heller ikke fundet andre, som har problemet, så det er da rigtigt dejligt at høre, at der er ihvertfald een mere, som også roder med problemet.
Jeg har overvejet at genetablere den grå ledning og sætte en ekstern kontakt på potentiometeret, men det er jeg ikke nået til endnu. Skulle jeg lave den løsning, skal jeg nok give dig besked.