tilbage

Land Rover Forum  

Index
10278: Intercooler på 2.5 TD? (01-08-2003 00:44:29)
Morten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.41.29.5)
Hejsa.

Jeg er ved at forberede mig på en tur til Sydafrika i min 110'er. Har nu hørt fuglene synge om at en InterCooler skule være et godt køb (når man nu slæber rundt på 3 mand + oppakning, stort tagtelt osv.)

Har nogen gjort sig erfaringer med at montere en sådan - er det pengene værd eller? (Der skal ikke køres ræs, men forhåbentlig da en del terræn).

Har egentlig samme spørgsmål mht. KNfilter. Er det guds gave til TD'eren eller fis i hornlygten? :)

Se rejseprojektet på www.landy-rtw.com

Tak for hjælpen.

Morten
Index
10279: sv: Intercooler på 2.5 TD? (01-08-2003 06:42:29) (svar på 10278)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Vedr. KN-filter, jeg har fornylig skiftet luftfilter på min 300 Tdi´er - jeg stod i samme dilemma som dig så jeg læste divers test og valgte at skifte med et alm. standard. ALLE test viser at KN-filter ingen effekt har men jeg ved at der er mennesker der siger at det modsatte. Mit indtryk er at folk som har fået mærkbart mere effekt ved at skifte til KN stod for at skulle skifte filter under alle omstændigheder og har derfor kunnet mærke en effekt-forøgelse. Da jeg skiftede (fra standard til standard)var det som at få en ny motor - så jeg tror at man bare skal sørge for at skifte luftfilter når det er nødvendigt..........
Mvh. Michael
Index
10284: sv: sv: Intercooler på 2.5 TD? (01-08-2003 10:25:26) (svar på 10279)
S. Vels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.204.130)
Man kan montere et econometer et eller andet sted på indsugningen. Når man så kan se, at der begynder at komme vacuum i indsugningen, er det på tide at skifte filter.

Vedr. intercooler - kig evt. på

http://www.allardturbosport.co.uk/



Med venlig hilsen
S. Vels
Index
10286: sv: sv: Intercooler på 2.5 TD? (01-08-2003 10:33:46) (svar på 10279)
Claus Kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Morten

Næh...umiddelbart kan jeg ikke se at du har det store behov for en intercooler på din motor. Som du selv skriver, er det jo ikke en racerbil du har brug for, men et pakæsel, så med mindre du vil have noget mere udstyr der kan gå i stykker på turen så......

Med hensyn til KN filter er jeg dybt uenig med Michael Intile. Nu véd jeg godt nok ikke hvilke test det er Michael henviser til, men over 10 års praktisk erfaring med filtre af KN typen
(KN er jo kun et firmamærke), har overbevist mig om fortræffeligheden ved konstruktionen.
Motoren får som minimum den samme mængde luft som ved et konventionelt filter, men med færre partikelurenheder hvilket er særligt vigtigt ved en turbomotor. I de fleste tilfælde får motoren nemmere ved "at trække vejret"

Derudover har KN filtertypen den store fordel at det kan genbruges igen og igen. Det renses og imprægneres med specialolie og er så klar til en ny omgang. Til daglig kan det blot renses med en stiv børste når det er blevet gråt/gult af sand o.lign.

Jeg vil anbefale dig at kontakte Jan og Ole hos Off-Road Teknik, de er importører af KN filtre ( og gamle Land-Rover folk). Jeg har ikke deres nummer, men det kan du sikkert finde et andet sted.

mlrh
Claus /1105
Index
10291: sv: sv: sv: Intercooler på 2.5 TD? (01-08-2003 13:34:38) (svar på 10286)
jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.218.114)
Intercooleren nedsætter den termiske belastning på din motor , hvis du justerer din diesel pumpe til den højere luft densitet vil du også kunne øge effekten. Personligt ville jeg nok nøjes med at montere intercooleren, i lyset af hvor du skal hen.
Hvad angår K&N filteret ville jeg holde mig langt væk fra dem . De stopper kun måger og cykler fra at komme ind i din motor ;-). En måde at teste kvaliteten af et luftfilter er at få undersøgt forureningsgraden af motor olien. I de rapporter jeg har set er graden af sand/støv partikler i motoroilen noget højere på motorer med K&N filter. Logikken bag et K&N filter er simpel nok: højere luftflow igennem filteret ved at nedsætte modstanden/filtrerings effekten.
Claus kunne jeg bede dig om at uddybe dit udsagn om færre partikelurenheder?
mvh Jesper
Index
10323: sv: sv: sv: sv: Intercooler på 2.5 TD? (03-08-2003 22:34:53) (svar på 10291)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
Tak Jesper jeg er meget glad for din opbakning. Jeg kom til at tænke på min Triumph Bonneville som jeg kørte på i mine unge dage - når jeg satte tragte på kaburatorerne (de snuppede alt lige fra brombasser til knægte i konfirmationsalderen) stedet for luftfiltre, gav den Hondaerne baghjul, men det kostede altså en hovedrep. hvert halve år.
Mvh. Michael
Index
10290: sv: Intercooler på 2.5 TD? (01-08-2003 12:21:09) (svar på 10278)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Morten

Jeg ville nok vælge at montere en intercooler - så får motoren lidt mere at leve af og bliver mindre "besværet" ved at yde et stykke arbejde. Claus har da ret i at der så er mere der kan gå i stykker - men nu er det jo sådan med intercooleren at den bare kan afmonteres eller man føre slangerne udenom - så køre man igen (jeg kan ikke lige se for mig hvad der kan blive ødelagt på en intercooler - da det mig bekendt ret beset er en køler hvor luften køre igennem).

Jeg kender ikke meget til KN-filtre og om de giver reel mere ydelse. Den kan være at dem der bruger dem føler det fordi motoren siger lidt mere - så man den vej får en følelse af at der "sker" noget når man træder på gas'sen.

God tur.

mvh
Eddie
Index
10317: Mange tak! (03-08-2003 17:32:33) (svar på 10278)
Morten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.207.84)
Hejsa.

Mange tak for svarene til jer alle!

:)

Mvh

Morten
Index
10324: sv: Intercooler på 2.5 TD? (03-08-2003 23:21:00) (svar på 10278)
christian kruse (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.47.26)
Hejsa

Her er så lige endnu et bud på dine spørgsmål:-)

Kan på ingen måde finde noget dårligt at sige om en intercooler, den har også den fordel at hvis du skulle være så uheldig at din turbo skulle tabe en vinge, vil intercooleren gribe den,alternativt til at stumperne kommer med ind i motoren.
Ang K&N filter, kan jeg kun henvise til mine egne erfaringer med dem. Der må ikke være nogen tvivl om at de gir mere effekt, nok mest teoretisk, men det kan da også mærkes lidt. Havde to siddende på min V8'er det var virkelig noget pis, de tog kun cykler og de værste større ting. HAr 2 gange været ududsat dor at mine stempler i min karburatore har sat sig pga skidt.
Så det bedste ville klart være at beholde dit almindelige filter specielt når du skal køre i sand, som en suplement kan du, hvis du har snorkel, købe en ting til at sætte på den der forhindre sand i at komme med ind.

God tur.

Mvh Christian