tilbage

Land Rover Forum  

106355: Strøm svigt (22-12-2010 11:00:17)
Kurt Juhl #7143, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.53.182.99)
Jeg skulle her til morgen starte min landrrover 110, 300 tdi motor fra 95, i 21 graders kulde. Starteren tørnede motoren langsomt rundt, men så forsvandt strømmen pludselig i hele bilen. Jeg ventede lidt og ved næste forsøg kunne motoren kun tørnes få gange, hvorefter den igen døde og alt strømmen forsvandt fra hele bilen. Jeg vil derfor gerne vide om der sidder en sikring eller relæ et eller andet sted og driller, eller om nogen har en mulig løsning på problemet.

mvh
Kurt Juhl
106356: sv: Strøm svigt (22-12-2010 11:11:07) (svar på 106355)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)

Hvis dit batteri er frisk og i god stand, så vil det alligevel miste halvdelen af sin kapacitet ved -10 grader.

Så hvis du har et ældre batteri med kabelforbindelser der ikke er helt 100% på toppen, så er dine chancer små.

Jeg tror bare at dit batteri ikke er på toppen mere og er ved at være brugt op.
Alt over 3-4 år er ren foræring.

Nogle Nordmænd tager deres batteri med i varmen ind om natten når det er meget koldt.

Hvis dit batteri er nyere og frisk, så kan en lader holde gang i processen i batteriet om natten.
Men husk det skal en så kaldet intelligent lader, som selv regulere spændingen og kan køre med vedligeholdelses ladning.

Lige her og nu vil jeg anbefale at få ladet batteriet helt op, det kan godt tage et døgns tid og så se om det klare mosten.

Mvh
Kenneth Poulsen
106358: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 11:51:38) (svar på 106356)
Kurt Juhl #7143, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.53.182.99)
Hej Kenneth
Jeg har haft en lader på hele natten, så der strøm nok på der. Det der undrer mig er at strømmen er forsvundet i hele bilen undtaget på batterierne. Jeg kan heller ikke spore strøm ved sikringerne eller i tændingslåsen.

mvh
Kurt Juhl
106359: sv: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 11:57:55) (svar på 106358)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Har du kontrolleret kabelsko og stel kabler/forbindelser ??

1270
Paw
106361: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 12:09:29) (svar på 106359)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.62.242.118)
prøv lige at tage et multimeter og sæt det på batteriet. alm. hvilespænding på et batt. er 12,7 V

Det kan jo være at den er helt galt med batteriet. Ellers må der være røget enten forbindelse fra + eller stel -.

Måske en tæret stel der bare ikke kunne mere. Du kan evt. bruge din startkabler direkte fra batt. og på rammen og starteren.

Mvh. Jacques
106362: sv: Strøm svigt (22-12-2010 12:18:55) (svar på 106355)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Lyder som dårlige forbindelser, sikkert stellen!
106364: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 12:50:16) (svar på 106362)
Kurt Juhl #7143, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.53.182.99)
Hej alle

Når jeg ikke besvarer jeres gode bud, er det fordi jeg er igang med, ud fra jeres gode indlæg, at lokaliserer fejlen.
jeg er derfor åben for alle muligheder.

mvh
Kurt Juhl
106368: sv: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 14:24:01) (svar på 106364)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Prøv lige at give din starter et dask med en hammer.!!!'MVH Jens E
106380: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 16:34:59) (svar på 106368)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 88.83.80.201)
Havde selv samme problem i går morges... Efter megen banken og kontrol, viste det sig at den strømskinne der går fra startrelæet til starteren (på starteren) havde løsnet sig i begge møtrikker. Der var fint spænding på batteriet og alt andet end starteren virkede.

Så min anbefaling er at starte ved batteriet med en dåse kontaktrens og skruenøgler, for at følge hele systemet rundt og løsne, rense og efterspænde, både på plussiden, men også div. stelstropper fra batteri og mellem motor og chassis mm.
Selv om du kan måle at der er spænding på en kabelsko, kan der sagtens være så meget modstand i den at du ikke kan starte og den med at du lige kan tage et par omgange med starteren lyder som en klassiker. Når kabelskoene er kolde virker de fint, men når de bliver lune pga. dårlig forbindelse og varmeudviklingen virker de ikke længere.

Mvh
Jens
106372: sv: Strøm svigt (22-12-2010 14:51:40) (svar på 106355)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hvis dit batteri ikke er af den vedligeholdelsesfri slags kan du måle på syren med en syre måler, og vægtfylden er ok.
det er jo ikke nogen garanti at at batteriet er ok fordi der har sidet en lader på hele natten.
har du et voltmeter så prøv om der er 12,7 v hvilespænding, prøv så at dreje nøglen går den øjeblikkelig under 10 volt, kan du kyle det efter en gal hund.
har du cheket vand/syrestand er der is i en af cellerne er cellen død.
Bobler det ens i alle celler når laderen er på, er der en der ikke bobler er den død.
Er disse ting ikke OK kan du rense forbindelser så længe du har lyst.
Når alt lys forsvinder, er batteriet ikke OK den vil altid kunne trække stel til at kunne holde liv i kontrollamperne.
God jagt

Blink og Vink , med rørcellebatteri der først taber strøm ved -18 , det er rart lige nu.
106373: sv: Strøm svigt (22-12-2010 14:58:51) (svar på 106355)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
TEST DIT BATTERI MED VOLTMETER
Hvilespænding
Syrevægt
Ladetilstand

12,72 1.28 100%
12,60 1,27 90%
12,50 1,26 80%
12,40 1,25 70%
12,30 1,24 60%
12,20 1,23 50%
12,10 1,22 40%
12,00 1,21 30%
11,90 1,20 20%
11,80 1,19 10%
11,70 1,18 0%
Fandt lige denne tabel kan sikkert være nyttig for en del i denne tid
106374: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 15:52:40) (svar på 106373)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.160.20)
Måske er det på sin plads at gentage den gamle fidus med at tænde lyset på bilen et minuts tid før start. Ved at trække den relativt lave spænding ( relativ i forhold til den kraftige afladning ved en start)varmer man batteriet op, hvorved kapaciteten øges dramatisk.

VH Børge R.
106377: sv: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 16:09:23) (svar på 106374)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
K'ung-fu-tze siger: "Når din bil ikke vil starte; Tjek batteriet" :) Kan være afladet her i vinterkulden, men hvis ikke det virker efter at have stået med en lader natten over, så vil jeg næsten sætte en kasse af Albanis de blå på at batteriet er dødt. Alle batterier lige fra Harald Nyborgs "Branford" til de bedste "Optima" har en vis levetid.
Har selv lige vækket mit Hancock batteri til live, efter at have lånt en kraftig ladestation hos den gode Doktor Urban. Men jeg fik også brug for det, efter at den gamle gule havde stået stille i en måned.
Så nu er jeg klar til at møde de næste dages strabadser, uanset vejrlig og føre.

Glædelig Jul
Mvh Niels
106435: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (23-12-2010 08:17:07) (svar på 106377)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
ALBANIS de BLÅ oooh du store land rover felt præst den er jeg med på, væddemålet er hermed ratificeret.
Med julehilsen her fra det østjyske
MVH Jens E i toyota med kæder og vinterdæk OG en gås i bagagerummet
106376: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 16:05:20) (svar på 106373)
Kurt Juhl #7143, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.53.182.99)
Jeg tror at batterierne kan udelukkes idet der er strøm på dem, men det kommer ikke videre til tændingslåsen og starteren. På bilen sidder der 2 stk. 1000 amp batterier, det sidste er fra 2009.
Jeg aner simpelt hen ikke hvor problemet ligger
mvh
Kurt Juhl
106378: sv: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 16:17:41) (svar på 106376)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jeg havde på et tidspunkt et batteri der holdte 12v i hvilepændning, men der var stadig ingen "sovs" Lamperne gik bare ud når jeg drejede nøglen. Der er en teknisk forklaring, som også har været bragt her, jeg forstår det bare ikke.

Kan du komme til at låne et par startkabler og en nabo med strøm på batteriet, og den starter ved det, så er det nok batteriet. :)

Mvh Niels
106382: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 16:54:36) (svar på 106378)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Som Niels skriver, så kan der sagtens være 12V på batteriet men ingen "krut" i det.

Hvis du kan få cellepropperne af, så lys ned i batteriet med lygte,(INGEN ÅBEN ILD!!) syrevæsken skal være helt klar.
Hvis den er grumset eller sort er cellen klappet sammen.

Selv om batteriet kun er fra 2009 så kan du godt være uheldig med det.

Mvh
Kenneth Poulsen - der kender den sure frustrerede følelse af en bil der ikke kan starte - der er bare ikke noget mere værdiløst end en bil der ikke kan starte.
106383: sv: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 17:25:09) (svar på 106382)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.197)
Hhhmm, men 2x1000amp burde du kunne komme rigtig langt på starteren alene? Som det er foreslået, prøv at måle hvad spændingen er på batteripolerne mens starteren aktiveres- 9-10volt ell. mindre- flat ell. def batteri- stadig 12-13v. ved brug af starter- def. starter ell. ledningsforb. Dette er dog kun rettesnor.
106386: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 17:35:10) (svar på 106383)
Kurt Juhl #7143, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.53.182.99)
Hej
Det jeg ikke forstår er at der er strøm på batteriet og når jeg aktiverer nøglen, så sker der intet. Hvis batterierne er dårlige så ville jeg i det mindste se at der er en lille lampe der lyser et eller andet sted eller at man hører et lille klik fra startrelæet. I det her tilfælde er der fuldstændigt dødt. jeg måler strøm fra batteriet men kan ikke spore det vidrére, ikke end gang til tændningslåsen.

mvh
Kurt Juhl
106388: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 17:51:52) (svar på 106386)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Der går to ledninger fra batteriet. En tyk ned til startrelæet og en tynd til generatoren.
Den tykke levere strøm til start-motoren gennem relæet og den tynde deler sig til generator og resten af bilen.
Hvis du ikke har lys i kabine/lys mm. så må det være den tynde der er brudt/dårligt forbundet et sted.
(alt forudsat at det er som på de fleste biler)


Mvh
Jens
106390: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 17:53:19) (svar på 106386)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.197)
En irret batteriforb. ell. stelforb. Mål om der er spændingsforskel mell. selve batteripolen og kabelskoen; med tændt lys holdes voltmeterets ene målepind på batteripolen, den anden på batteriskoen (samme sted) er er 12v. er fejlen lokaliseret. Et ell. begge batterier kan dog være faldet sammen, det kan ske fra minut til minut.
106389: sv: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 17:53:05) (svar på 106376)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Er batterierne adskildt eller parallelkoblede?
Hvis det sidste er tilfældet, så ødelægger det dårligste batteri det bedste, så det er ikke en god løsning.
Ellers er der jo ogsp den gode gamle med tændingsbundstykket!
106395: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 18:40:04) (svar på 106389)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.178.11)
Du skriver at når du aktiverer nøglen forsvinder alt. Er der lys i div lamper når der bare er tænding på? og så forsvinder det når du skal aktivere starteren? Det kan faktisk også skyldes dårlig forbindelse (fugt) i tændingskontakten. Det har jeg været ude for engang på en traktor. Prøv at varme den lidt forsigtigt med en hårtørrer eller lign.
Håber du får gang i dyret..

Julehilsen Henrik (ny medlem)
106404: sv: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 19:22:40) (svar på 106395)
Kurt Juhl #7143, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.53.182.99)
Hej
Da jeg aktiverede nøglen anden gang forsvandt al strømmen, der med menes total undtaget i batterierne og den er ikke kommet tilbage siden uanset hvad jeg har gjort. Jeg har gennemgået mange forbindelser og har ikke kunnet finde ud af hvorfor strømmen ikke er i tændingsnøjlens kontakt.

mvh
Kurt Juhl
106407: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 19:47:17) (svar på 106404)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Vi er vel ikke ude i nogen med at dit bundstykke på tændingslåsen har givet op over for den enorme mængde strøm du kan sende op gennem den.
Du må måle bag på tændingslåsen om der kommer strøm op til den.
Mvh
Kenneth Poulsen
106413: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 20:29:56) (svar på 106404)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Hej Kurt.

Hvad har du at måle med ??

1270
Paw
106421: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 21:39:22) (svar på 106413)
Kurt Juhl #7143, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.53.182.99)
Hej Paw

Jeg måler med en søger der har en klemme til stel forbindelse i den ene ende og en pen ligende spids med en lampe i den anden ende.

mvh
Kurt Juhl
106427: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (22-12-2010 21:45:36) (svar på 106421)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.163.141)
Stelforbindelsen til rammen!

Tag et startkabel mellem - pol på batteri og chassis/ramme (helst helt ud på motorblokken) og så skal du se løjer...
(Tror jeg da:-)
106437: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (23-12-2010 08:23:15) (svar på 106421)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Så prøv at måle med klemmen sat på minuspolen på batteriet, og med målespidsen på samtlige ledninger på tændingslåsen, UDEN nøgle i.

Er der strøm på nogen af ledningerne ??

1270
Paw
106439: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (23-12-2010 08:35:24) (svar på 106437)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.1.195)
Der sidder nogle store sikringer i motorrummet. 60A vistnok, er de ok?
Har du et diagram over ledningsnettet?

Mvh
Stephan
106457: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (23-12-2010 12:00:39) (svar på 106421)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Kurt
Ja det er ikke let med det test udstyr !!
Alt selv "ingen" strøm kan få den til at lyse.

kan du tænde lyset ?

Hvis ja - forsvinder det så når du drejer nøglen ?

Hvis ja - døde batterier

1000 amp x 2 lyder som nogle fine GEL battrier ? er det det ?

Hvis ja - har der været ladet på dem med en almindelig lader ?

Hvis ja - så er det, det der har ødelagt dem, de skal impuls lades.

Knægten havde glemt at slukke lyset = 0 strøm, på med laderen har ikke kunnet holde strøm siden, det kostede så lige 2500,- i går.

De skal impuls lades med max 14,0 volt ellers går de i udu.
uanset om de kun er et halvt år, og den behandling er lig med 0 garanti ;-(

Du må ønske dig et multimeter, bare et fra Biltema til 100,- er guld værd når man skal fejlfinde, under 5volt kan få din "testlampe" til at lyse.

Den tyndeste ledning du kan finde på din starter, er fra tændingslåsen, tag den af, tag en ledning der kan nå fra det stik og til en bat.+ pol, hold ledningen på +polen køre starteren er det dit bundstykke eller noget andet, er den tavs er dine batterier døde. for at kontrolere dine forbindelser kan du for en sikkerheds skyld sætte et startkabel fra bat- pol og et sted på motoren, inden du holder din ledning til +polen.

God arbejdslyst
106461: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (23-12-2010 14:48:49) (svar på 106457)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Man skal heller ikke glemme den helt basale batteritest, som udføres med en skruenøgle(!) eller et startkabel fra plus på batteriet til stel.
Ved at "gokke" en gang på stel skal der lyde et kraftigt smæld og komme en passende gnist...
Hvis det er sådan en lidt fesen gnist og nærmest uhørligt er det også tegne på at der ikke er for meget at gøre godt med...

Mvh
Jens
106462: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (23-12-2010 15:02:34) (svar på 106461)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.69)
Den er ikke lige at anbefale for det tilfælde at man lige har ladet på batteriet og der er gasser omkring det, så siger det bare BANG!!

De fleste værksteder har en batteritester som de gerne vil bruge, lad de professionelle om det.

Så'n syn's jeg.

Mvh
Kenneth Poulsen
106470: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (23-12-2010 17:30:15) (svar på 106462)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.242.209.36)
Og så er det vist tid til lidt feed back fra den unge mand der har problemer med sin slemme rover. Vi venter spændt
(jeg har et væddemål kørende med vores LRFLP).
Jens E MED julehilsen og risengrød her fra hybelen
106478: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (23-12-2010 21:32:29) (svar på 106462)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.80.201)
Hehe - jeg er glad for at du pointere det. Der kunne være nogen der overså mit lille (!).

Mvh
Jens
106632: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Strøm svigt (27-12-2010 14:29:19) (svar på 106478)
Kurt Juhl #7143, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.53.182.99)
Hej alle

Der skal hermed bringes en stor tak til jer alle, for de mange gode råd.

Min land Rover er kørende igen. Fejlen var at kabelskoen på den store ledning fastspændt på startererrelæet var brændt over. jeg tror at fejlen er opstået ved at i 21 graders kulde bliver ledningerne stive, og når så motoren bevæger sig, ved en start situation, har den med tiden fået lavet en dårlig forbindelse, der så resulterer i at den brænder helt over da den blev belastet for meget.
Jeg har nu fået loddet en ny kabelsko på og Land Roveren startede med det samme. Men nu er der også kun 3 frost grader.

Jeg var i en meget stressende situation da jeg stod og bøvlede med min land Rover i mørke og 21 graders kulde kl 5.20 om morgenen.

Endnu en stor tak og ønsket til jer alle om et rigtigt godt nytår.

mvh Kurt Juhl