tilbage

Land Rover Forum  

114822: Mili trailer (25-09-2011 11:50:38)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.194.103)
er det muligt at ændre en sådan fra trykluft bremser til mekanisk påløbs således at den kan synes?
114824: sv: Mili trailer (25-09-2011 13:24:45) (svar på 114822)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Måske. Hvis du kan fremskaffe en "Data-erklæring" Sådan en kan du få lavet hos f.eks http://www.prebenegelund.dk./

De sender en ingenør af en slags der kigger på køretøjet og udfærdiger en dataerklæring. Kan det gøres med et kig og lidt papirarbejde, så koster det "kun" 3500,-kr. Hertil skal nævnes at attesten kun gælder for den pågældende trailer, og kan altså ikke bruges som en "typegodkendelse"

Var i kontakt med Preben Egelund, da jeg skulle have synet min Sankey og synsmanden krævede en Dataerklæring. Heldigvis fandt jeg ud af at det var ikke nødvendigt, når der var tale om en Sankeytrailer på engelske militærpapirer. Så skulle jeg blot have en "Grundlag for registrering" fra fstyr. Den var gratis!

Nu ved jeg ikke hvor stor traileren er, men alternativet kunne være at pille bremserne helt af, og få den nedvejet til 750 kg total. Så kan den *måske* synes under lempeligere regler. prøv at tal med forskellige synsfolk, for efter turen med Sankey'en har jeg lært at der er meget forskel på hvad synsfolk vil syne, uanset regler. Dem mener de, de kan i hovedet.

Mvh Niels
114828: sv: sv: Mili trailer (25-09-2011 15:31:45) (svar på 114824)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.194.103)
Hmm - det bliver vist aldrig en god forretning.

Det drejer sig om denne...
http://www.guloggratis.dk/biler/trailer/andre-trailere/annonce/12553530?bigimages=1#images
med en egenvægt på 850 duer ideen med nedvejning ikke.

vh,
Leif
114830: sv: sv: sv: Mili trailer (25-09-2011 15:50:44) (svar på 114828)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Egenvægt på 850kg? Det lyder voldsomt. Sikker på at det ikke er nyttelast? Min Sankey vejer omkring 450 kg tara. Og den er tung! Den må så laste 750 kg, men den er også født med mekaniske bremser.

Faktisk var det måske værd at overveje en Sankey? De kan købes i England for en billig penge, og fragtes hjem for et par tusinde. I sidste ende er det ikke meget dyrere end sådan en HMAK-trailer. Vi købte vores hos Whitham Special vehicles www.modsales.co.uk men de ser ikke ud til at have flere. Måske P. A. Blanchard stadig har nogen? https://secure.pablanchard.co.uk/forsale.asp

Mvh Niels
114831: sv: sv: sv: sv: Mili trailer (25-09-2011 16:02:13) (svar på 114830)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Vægten er god nok, det er en trailer til en lastbil - derfor luftbremser, det er stort tungt skrummel bag en 4X4 og de bliver for få penge solgt til landbruget, gartnerier osv. hvor de kører helt fint ubremset, bag en traktor, det er det eneste de kan bruges til.

Mvh
Kenneth Poulsen - der også havde lange øjne efter sådan en, men fandt ud af at.............
114832: sv: sv: sv: sv: Mili trailer (25-09-2011 16:18:18) (svar på 114830)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.194.103)
Hej Niels,

Hvad vil indregistrering koste? Er det en 3/4 ton ell. 1 ton model du har?

vh,
Leif
114833: sv: sv: sv: sv: sv: Mili trailer (25-09-2011 17:04:25) (svar på 114832)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.189.122.229)
Hej Leif

Ja den hedder Sankey Widetrack MkII 3/4 ton dvs den må som sagt laste 750 kg og vejer ca 1100 kg total. Jeg ved der er nogen der har fået deres indreg til 750kg total. Det er så begrænset hvad de må slæbe men f.eks haveaffald vejer jo ikke det vilde.

Det er ikke importafgift på trailere, så de skal ikke toldsynes. Når de er købt i England med engelsk moms skal de heller ikke svare dansk moms. Så de koster kun et syn plus købspris i UK og fragt. Jo den skal også vejes på en godkendt brovægt. Jeg tror gav en 100-mand hos H.I.Hansen i Middelfart. Jeg tror min endte med at stå mig i alt i alt rundt regnet små 6000,- men så havde jeg også ordnet bremser, med ny belægning og afrettede tromler. Den koster så 200,- om året i vægtafgift.

Mvh Niels
114834: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mili trailer (25-09-2011 17:09:11) (svar på 114833)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.189.122.229)
Nå ja forresten du skal jo også ha' en nummerplade. :) den koster også. Det løber op alt sammen.

Mvh Niels
114842: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mili trailer (25-09-2011 20:22:20) (svar på 114833)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Rettelse: Netto 750 kg. Tara ca. 450 kg. Det bliver jo ca. 1200 kg total.

Bekagler

Mvh Neisl
:)
114844: sv: sv: sv: Mili trailer (25-09-2011 21:20:56) (svar på 114828)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.7)
Det er vist en trailer til en Unimog eller lignende trækvogn.

Trykluftbremser er tidligere set på 88", der blev brugt som pladstrækker hos Anco Træ. Kompressoren blev trukket af krumtappen ( hvor håndsvinget normalt sættes i ) og der var så lufttanke i ladet...
114845: sv: sv: sv: Mili trailer (25-09-2011 21:22:50) (svar på 114828)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.180.98.194)
Hej Leif,

Jeg har modellen mindre - egenvægt 750 kg, lasteevne 500 - total 1250 kg, som endda leveres med både kuglekobling og trækøje. ladmålet er ca 1 x 2 m indvendigt. Sådan en kan du med garanti finde på forsvarets auktioner.

Hvis du ikke har lyst til auktionerne kender jeg en, som har en til salg.

Hilsen ANders
114829: sv: sv: Mili trailer (25-09-2011 15:33:04) (svar på 114824)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Alt kan lade sig gøre hvis man har penge nok.

For at få nogenlunde brugbare svar så tag nogle billeder af påhængsvognen og et af typepladen der sidder på rammen og allerhelst en kopi af påhængsvognens papirer.

Fremskaf også tekniske specifikationer på den påløbsbremse du tænker på at montere og lad så din lokale synshal give en vurdering af sagen, hvis de er meget negative så vælg en anden synshal.

Der findes ikke noget "kit" til ombygningen du må selv i gang med at finde stumperne og selv sørge for dokumentationen.

Det er ikke umuligt, men blot meget omstændigt og noget besværligt.

Mvh
Kenneth Poulsen
114846: sv: Mili trailer (25-09-2011 21:25:00) (svar på 114822)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.165.107.246)
Du kan alternativt se om du kan finde den lidt lettere HMK trailer. Egenvægt 540 kg. Det er en superfin trailer til en Land Rover og dukker op til salg en gang imellem.
LR hilsen Hans Kristian
114849: sv: sv: Mili trailer (25-09-2011 23:47:21) (svar på 114846)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Jo det er også en god trailer men den passer hjul med en Mercedes - Yrrrarkk!!

Sankey'en passer hjul med Land Rover - smart. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
114852: sv: Mili trailer (26-09-2011 07:14:03) (svar på 114822)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.194.103)
Tusind tak allesammen,

Jeg tror jeg vil give Sankey'en et nærmere eftersyn. Det ser ud til at de kan fås til mellem £200-£450.

vh,
Leif
114853: sv: sv: Mili trailer (26-09-2011 08:31:31) (svar på 114852)
Peer Bonnemann #6234, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.134.23)
Jeg har overvejet og anskaffe en også, og priser i den størrelse kan jeg godt være med på,
114855: sv: sv: Mili trailer (26-09-2011 10:39:03) (svar på 114852)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Hvad med en Dansk DANVESTAS trailer i den så populære grønne farve. synet og på plader. til nato krog.
MVH Jens E
114870: sv: sv: sv: Mili trailer (26-09-2011 19:40:21) (svar på 114855)
Jørgen Kjeldsen #8237, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.198.22.134)
Hej Jens
Hvordan ser sådan en ud, er begyndt at søge lidt på off-road trailer med store hjul.
MVH Jørgen
114922: sv: sv: sv: sv: Mili trailer (28-09-2011 07:08:46) (svar på 114870)
Frederik Busk-Clausen #6066, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.242.145.194)
Hey

Forsvaret har nogle på auktion onsdag i næste uge.

http://forsvaret.dk/FMT/Auktioner/Katalog/Documents/Auktion%2005-10-2011%20version%202.pdf

Mlrh
Flop #6066
(Som ikke forstår hvorfor det altid skal være en hverdag når folk er på arbejde!)
114924: sv: sv: sv: sv: sv: Mili trailer (28-09-2011 07:57:04) (svar på 114922)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.16)
Hjørring Maskin og Karrosseri (HMK) ½ ton trailer passer perfekt efter en LaRo!
114931: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mili trailer (28-09-2011 12:38:22) (svar på 114924)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.44.158)
Må man ombygge en HMK 0,5t til synsfri sammenkobling?

mlrh

nh
114933: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mili trailer (28-09-2011 12:46:36) (svar på 114931)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 109.70.50.234)
Ja, den jeg har er til synsfri sammenkobling, så det må være muligt.
(Se længere oppe i tråden)
LR hilsen
Hans Kristian
114936: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mili trailer (28-09-2011 13:07:28) (svar på 114931)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
HEJ NH.

Jeg er enig i at det nok godt kan lade sig gøre at skifte til kuglekobling, men hvis du ikke har det store behov for at låne din trailer ud, så er der visse fordele ved at køre med NATO krog. Du kan selvfølgelig ikke køre synfrit med NATO krog:-)

Du må også gerne have både synsfri kuglekobling og NATO krog på bilen.

MVH Jakob E S
114937: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mili trailer (28-09-2011 13:19:17) (svar på 114936)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.44.158)
Hej Jakob

Hvad er fordelen ved Nato krog?

/nh
114949: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mili trailer (28-09-2011 16:28:03) (svar på 114937)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Godt recovery punkt og ingen plov, da den monteres direkte på bagvangen. Det er især udpræget på 109 og 110.

Jeg havde mit almindelige synsfri træk monteret så det kunne afmonteres med 4 bolte.

Jeg kunne så køre med min terræntrailer lige der hvor det passede mig. Koblingshøjden på min NATO-krog er ca 70 cm i modsætning til standardtrækket, hvor ploven sidder ca. 35cm over jorden.

MVH Jakob E S
114956: sv: sv: sv: sv: sv: Mili trailer (28-09-2011 18:49:51) (svar på 114922)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.194.103)
Fantastisk timing. Jeg skal da til Hjørring på onsdag.
117940: sv: sv: Mili trailer (10-12-2011 01:21:42) (svar på 114852)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.101.12.14)
Jeg gav 500 GBP for min 3/4 T. Valgte den pæneste jeg kunne finde. Den billigste kostede 150 GBP.
Blot husk på at du ikke må slæbe den afsted på danske plader. Så gælder forsikringen ikke. Jeg kørte den bort i bil med Engelske plader.