tilbage

Land Rover Forum  

Index
115555: Strømfordeler Ups! (18-10-2011 11:33:45)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.108.97)
Jeg har med dumhed, vold, afmagt og manglende hånd-øje koordination, smadret min strømfordeler. Selve strømfordeleren er simpelthen korroderet fast til adaptorpladen.

Det drejer sig om Lucas 25D4. Til min store skræk finder jeg nu ud af at den "kanmanikke" få mere - og at adaptorpladen koster 500 kr. Er der nogen med en ældre 2A som kan fortælle hvad de selv har brugt istedet; en uoriginal del som virker? Konvertering til elektronisk tænding? Opdaget et hemmeligt lager med gamle originale reservedele?

Michael
Index
115558: sv: Strømfordeler Ups! (18-10-2011 12:41:46) (svar på 115555)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Eh nu ved jeg ikke om der er forskel på en serie 2a og en 3 2,25benz men jeg har da en kasseret motor der har den der trekantede plade til at sidde. Den må du få, hvis det er den du mangler.

Mvh niels
Index
115561: sv: sv: Strømfordeler Ups! (18-10-2011 13:10:34) (svar på 115558)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.108.97)
Hej Niels-Erik

Meget fornemt tilbud Niels-Erik, men der er desværre forskel på 2a og 3. Eller sagt på en anden måde; den jeg har er "engine up to suffix G". Derefter kom fra F og fremad - med en anden adaptorplade.

Hilsen Michael
Index
115559: sv: Strømfordeler Ups! (18-10-2011 12:52:10) (svar på 115555)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.144.63.157)
jeg har vist en brugt strøm fordeler i rodet, jeg kikker når jeg får fri, den ligger i valby, hvis den ikke er smidt ud
Index
115560: sv: Strømfordeler Ups! (18-10-2011 13:06:38) (svar på 115555)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Michael.

Jeg mener det var ham her der var omtalt i en længere artikel i Land Rover Owner for et par numre siden.

Det lød i artiklen som om, at det er alle pengene værd at investere i en renoveret enhed.

http://www.distributordoctor.com/

MVH Jakob E S
Index
115562: sv: sv: Strømfordeler Ups! (18-10-2011 13:13:56) (svar på 115560)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Nu spø'r jeg måske dumt, men lige på nær at motoren mister lidt sin autencitet, vil den så ikke køre udemærket på en nyere Lucas fra f.eks Paddocks? En 2.25 Benz tænder vel på det samme tidspunkt uanset årgang?

http://www.paddockspares.com/distributor-17.html

(Man kan endda få en noname/Britpart til ca. 17£)

For øvrigt har jeg lært at man bør stille sin 2.25 ca. 2 gr. før top. Klogebogen siger noget andet, men det var til en anden tid med en anden kvalitet benzin. Efter jeg har stillet min efter doktorens anvisninger, er den holdt op med at eftertænde, og der er kommet meget mere træk i den. Men det er en helt anden diskussion
Index
115566: sv: sv: sv: Strømfordeler Ups! (18-10-2011 13:42:35) (svar på 115562)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.108.97)
Du har fulstændig ret. Og det er et ret godt tilbud. Men så vidt jeg kan gennemskue kan jeg ikke få en adaptor der går fra den senere strømfordeler (45D4) til den tidlige motorblok.
Men hvis nogen har en 2Aer med 45D4 så er det en billig chance for at få en ny helt original strømfordeler!

Michael
Index
115567: sv: sv: sv: Strømfordeler Ups! (18-10-2011 13:42:35) (svar på 115562)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.108.97)
Du har fulstændig ret. Og det er et ret godt tilbud. Men så vidt jeg kan gennemskue kan jeg ikke få en adaptor der går fra den senere strømfordeler (45D4) til den tidlige motorblok.
Men hvis nogen har en 2Aer med 45D4 så er det en billig chance for at få en ny helt original strømfordeler!

Michael
Index
115565: sv: sv: Strømfordeler Ups! (18-10-2011 13:38:57) (svar på 115560)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.108.97)
Hej Jakob

Super link. Tak for det!

Michael
Index
115573: sv: sv: sv: Strømfordeler Ups! (18-10-2011 15:55:52) (svar på 115565)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Tænding sys. er nok noget af det vigtiste på en benzin-motor. Knast & carb. skal naturligvis også være afstemt til det ønsket motordesign, men hvis det ikke gnister på det rigtige tidspunkt samt er kraftigt, så er det måske ikke ligefrem svært at gennemskue at den optimale forbrænding udebliver, med dertil hørende effekttab og dårlig brændstoføkonomi.

Bring dog Landyén ind i det enogtyvendeårhundrede, enten ved at ombygge den nuværende dizzy til mag. el.optisk/elektronisk platinløs dizzy med kraftig coil. Men den mest optimal dizzy-løsning der findes på market pt. anses i brede kredse for at være 123ignition...!

Blot som info..: 123ignition er blevet updated m. USB-stik så man selv kan programer sin perfekte tændnings advanceringskurve, og en dansk importør/forhandler er også en lidt ældre nyhed.

Gode kabler og kraftig spole samt moderne tændrør er bestemt også med til at leverer en kraftig gnist.

I de nuværende grønne hellige miljøtider er det at opdaterer landyén måske ikke blasfemi, blot fornuft...

just my one cent...

Hilsen. Ole
Index
115839: sv: sv: sv: sv: Strømfordeler Ups! (25-10-2011 12:38:04) (svar på 115573)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 151.183.0.36)
Hej
Jeg har døjet med tændings problemer hele sommeren, på min Lw med en 2,5B.
Tror jeg har skiftet samtlige tændings dele uden held.

Nu har jeg endelig monteret det megalojt system jeg havde på hylden. Det virker, bare systemet uden cpu er meget bedre end det gamle.
Vi kørte en test tur dagen efter på 200 km uden en enkelt prut, og den gik 2 km længere pr liter.

Det er også rimeligt fugt tæt, efter 5 min med en højtryks renser i motor rummet, hvor jeg bevidste sprøjtede på alle tændings delene ( bare for at præve ). Hele motoren sejler i vand. Drejer nøglen - starter inden for 3-5 sek og ikke et host.

Livet er for kort til platiner og strømfordeler.

Hilsen

Hans Martien
Index
115821: sv: Strømfordeler Ups! (25-10-2011 03:59:32) (svar på 115555)
Peter Horn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.73.1)
Index
115838: sv: sv: Strømfordeler Ups! (25-10-2011 11:41:31) (svar på 115821)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.232.19)
Det er en meget sejlivet og udbredt skrøne elektronisk tænding er mere effektiv end gammeldaws med kontaktsæt, kondensator osv. Det gammeldags tændingssystems force ligger i spændingsfeltet i tændspolen via kontaktsættet afbrydes mere kontant end transistorer formår og således sender kraftigere gnist til tændrør. Blot er der den hage dette skal justeres og dele skal udskiftes med jævne mellemrum samt det ikke kan følge med ved højere omdrejninger, hvilket jo dog er science fiction på LRmotor. Derfor kan jeg anbefale Holden som Peter anviser, dersom man ikke kører rigtig mange kilometer om året. Bedst er modellen 1976-85 som i øvrigt passer til alle 2.25B. Svarer til Lucas 45D.