tilbage

Land Rover Forum  

Index
117599: Savr fra SKAT angående vurdering (02-12-2011 09:28:02)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Kære Alle

Som en udløber af en diskussion vedrørende afgiftberigtigelse, og afgiftfastsættelser osv i forb. med import og omreg. af biler skrev jeg til Skat:

Her er svaret:
---------------------------------------
Besvarelse:

1. Det er ikke et krav fra SKAT at bilen først skal synes som personbil (hermed være ombygget) - før den kan blive vurderet og har så vidt jeg kender til - aldrig været det. Det ville jo også kunne give meget store spildte udgifter, hvis det så endte med at være alt for dyrt.

2. Det med betaling af 300 kr. - når det drejer sig om vurderinger af motorkøretøjer - er ikke et krav for at få et bindende svar, men det anvendes i mindre omfang
- uden dog at give nogen fordel.

3. Men der er en anden ting man i dag skal være opmærksom på ved "gul til hvid" og det er, at man nu beder anmeldere om selv at lave en udregning på SKAT´s regnemaskine (på hjemmesiden). Og det er der mange som ikke kan finde ud af. Man skal selv lave en berging for en varebil - som ved import (sin egen) - de fleste vil være det man kalder 50%´er (alle dem med rude / ruder i venstre side bag føresædet). Dernæst skal laves en udregning for import af en personbil (som sin egen).

De to resultater stilles op og man trækker så varebilens (de laveste tal) fra personbilens og finder en difference - der så kaldes en differenceafgift for at ændre fra varebil til personbil (gul til hvid).

Uden at medsende de lavede udregninger bliver vurderingen udsat, idet der er så mange der anmoder om vurdering, at det er et problem at klare det inden for rimelig tid.

Det viste sig nemlig for en tid siden, at forholdsvis mange afstod fra ændre på grund af beløvets størrelse. Derved spildtes megen tid for sagsbehandlerne.

Jeg skal gerne være behjælpelig, hvis der er nogen jeg kan gøre - ellers må en anden tage over - da jeg snart ophører med at være ansat grundet pensionering.

Tlf 72 38 67 64


Med venlig hilsen

Per O Thomasen
SKAT
Motor

---------------------------



Index
117601: sv: Savr fra SKAT angående vurdering (02-12-2011 09:41:36) (svar på 117599)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.82)
Fint svar, men den med, at der ikke kræves syn - og aldrig har været det - skal nok ses i sammenhæng med følgende vejledning på SKAT's egen hjemmeside: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817303&vId=0

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Index
117603: sv: sv: Savr fra SKAT angående vurdering (02-12-2011 09:54:03) (svar på 117601)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jeg synes nu i grunden det er et fin svar. Og han har da taget tiden til at svare grundigt og høfligt. Jeg er så god til at finde og læse alverden love og bekendtgørelser, men det her svar er da til at forstå Man skal altså *ikke* betale 300,- kr. for et bindende svar når det drejer sig om motorkøretøjer.

Men uanset om man betaler de 300,- eller ej skal man væbne sig med tålmodighed hvis man ikke medsender sine egne beregninger. Det kan jeg strengt taget godt forstå. Det er spild af skattemedarbejderes tid (og vores skattekroner) at de skal sidde og beregne tusindvis af ansøgninger, der så ikke bliver til noget.

Så er det selvfølgelig noget bøvl hvis man ikke har de relevante oplysninger på sin special-bil, men Skat er desværre ikke indrettet på import af special-køretøjer men på de sikkert titusindvis af brugte borgergryder der importeres og omregistreres.

Om ikke andet så har man da et navn og et nummer at henvise til næste gang en eller anden skattemedarbejder stiller sig på tværs.

Mvh Niels
Index
117625: sv: sv: sv: Savr fra SKAT angående vurdering (02-12-2011 16:36:31) (svar på 117603)
Lars Nygaard, 8835 Bornholmer sjufut i en 109"er (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Niels og Søren, ja vi har da haft vores lange lange tråd et andet sted - så Niels, det er meget spændende oplysninger, du her kommer med, og der må virkelig være nogen, der kan bruge det svar, også fremover - er selv nået meget længere med min egen sag, men mangler stadig SKAT -

Lars
Index
117633: sv: sv: sv: Savr fra SKAT angående vurdering (02-12-2011 20:55:40) (svar på 117603)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.225.113)
Ja et godt svar må man sige.
Men som du siger, det er noget bøvl for os med speciel biler, for der kan vi ikke bruge deres regnemaskine.
Jeg aner f.eks. ikke hvad en ny 101" har kostet og det er der heller ikke andre der ved/vil ud med.
Men må jo selv prøve og ringe og forklare dem situationen.

God weekend.
Higgings.