tilbage

Land Rover Forum  

119075: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (10-01-2012 23:06:12)
Jakob Falk Magnussen #8840, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.222.195)
Påtænker at montere en TD 90 hk motor årg 88 i min seri III. Findes der en 5 gears gearkasse der passer og hvad hedder den ?
Mvh. Jakob F.
119077: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (11-01-2012 01:06:12) (svar på 119075)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Det gør der ikke, et overgear er løsningen eller Range Rover differentialer med en højre gearing.
Achcroft Transmission har godt nok en ombygningskit til en LT77 med 5 gear men det koster 12.000,- dkr + fragt og ombygning.


Også den sædvanlige bøvs - 90 heste i en 88" kan ikke lade sig gøre hvis den skal indregistreres, der må max. i lægges 86,4 heste.

Også fordi:
Effekten er mere end 20% = en godkendelse fra fabrikken + ny afgift.
Eftermonteret turbo = ny afgift.
Og så kan SKAT forlange ny afgift hvis man skifter BÅDE motor og gearkasse til en anden type.

Jeg skriver det kun fordi hvis du evt. ikke var klar over det og det ville være utroligt kedeligt, at bygge en bil op for en masse penge og tid og den så ikke kunne komme på gaden.

Mvh
Kenneth Poulsen
119078: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (11-01-2012 05:57:25) (svar på 119077)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.12)
Enig med KP, du kan vælge en 2,5 TD med 87 HK, som passer ned i maskinrummet. Ville også vælge et Rocky Mountain Overdrive eller en højere gear fra Ashcroft. Men OD er at foretrække, da du på den måde kan splitte alle gear!
119080: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (11-01-2012 10:35:43) (svar på 119078)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Hvorfor ikke bare nøjes med den maskine den er født med.
hvis man ønsker effekt, ville det da være nemmere at bytte over til en 90 med tdi.
OD passer perfekt da det kan kobles til og fra,
andre diff fra RR ænder gearingen i alle gear og kan ikke kobles fra,
Man mister dermed acceleration evnen. Det er vel i bund og grund den man kan savne i en serie bil, ikke topfart
119081: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (11-01-2012 10:47:14) (svar på 119077)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
For så vidt enig i spørgsmålet om gearkasse, men er det 86,4 HK ikke lidt lidt?

I min gamle instruktionsbog fra 1962 står der at en 2.25 benz yder 77 BHP. Selv omregnet til kontinental DIN HK er det næsten det samme, nemlig ca. 76 HK. Så lad os bare sige 76 HK. Man må forøge bilens effekt med 20% altså er det 76 +20% 91,2 Så i princippet må han, sådan som jeg har forstået det, gerne lægge 90 HK i en seriebil.

Så kommer vi til problemet med en Turbo. Den er ganske rigtig pr. def. en effektforøgelse på over 20%, men sådan som jeg har forstået det, så er det et spørgsmål om afgift.

Kan kun sige at jeg som sagt har prøvet at køre i en SIII med 200TDI og den var synet og afgiftberigtiget med den motor. Og selvom jeg er puritaner nok til at synes at en klassisk seriebil har det bedst med en autentisk motor, så var den nu ganske sjov at trille rundt i grusgraven med. Den kræver bare en let højrefod, for gearkassen kan nemt voldtages med alle de kræfter.

Moralen må være at der er rigtig meget der kan lade sig gøre, bare man fodrer staten. Måske rimeligt nok. Ellers var vi nok for mange der sparede den ekstra afgift og f.eks byggede vores billige GOLF II 1,3 om til en hidsig GTI :)

Mvh Niels
119085: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (11-01-2012 12:32:10) (svar på 119081)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Hov hov :-)

Hvis man kikker på fstyr's hjemmeside om tuning, så står der ganske rigtigt at man ikke må lægge en motor i med en forøgelse på mere end 20%. Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %.

Nøgleordet er "eftermontering". Hvis motoren er født i en størrelse under de 20%'s forøgelse MED turbo, så er der ikke noget problem i det sådan som jeg læser det.

Noget helt andet er traditionen for turboladning her i landet. Jeg har kikket lidt på kompressorer og hvis man sætter sig ind i det, syntes jeg at det virker enklere at montere og giver en bedre momentprofil for en 4x4 end en turbo. Men det er så en helt anden historie.

Hilsen
Jens
119087: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (11-01-2012 13:46:23) (svar på 119085)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Citat:
>>>>
Nøgleordet er "eftermontering". Hvis motoren er født i en størrelse under de 20%'s forøgelse MED turbo, så er der ikke noget problem i det sådan som jeg læser det.
<<<<

Det er i princippet rigtigt.
Der er bare ikke så mange seriebiler der er født med turbo.

Og med hensyn til f.eks. 90"/110" så er der hurtigt et problem med 20% forøgelse af effekten f.eks. fra 2,5td (ca. 85 hk) til en 200tdi (ca. 111hk).
Og så skal der afgiftsberettiges alligevel.
(som godt kan være 0,- kr som det er set her på forum.)

Mvh
Kenneth Poulsen
119088: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (11-01-2012 16:20:51) (svar på 119085)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
Hej Jens.

Det drejer sig jo om at hvis man "eftermonterer" en motor med turbo, så "eftermonterer" man jo stadig.

Du må til gengæld gerne sætte et Turner Stage to topstykke, dobbelt karburator og en freeflow udstødning på bilen, uden der er nogen der blinker.

Der er i øvrigt en i Reg. NSJ der kører med kompressor på sin 3,9 Rover V8 i en 90". Det virker vist meget godt. Du kan se den nederst på side 43 i Oasen 2011-9 (se link - du skal nok være logget ind):

http://dlrk.dk/oase/gl-oaser/2011/Oasen%202011%2009%2010.pdf

MVH Jakob E S
119089: sv: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (11-01-2012 18:17:22) (svar på 119088)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Det er slet ikke sådan jeg læser det.

Jeg læser det sådan at

1) Hvis man beholder sin originale motor må man tune den med alle tilrådighed stående midler så længe man holder sig under de 20%. Dvs. at når man med ændringer af topstykke, knast, udstødning osv. når de 20% skal man stoppe.

Hvis man sætter en turbo eller kompressor på sin originale motor, regnes det uanset hvor original den ellers er, for at være en forøgelse på mere end 20%.

2) Hvis man finder en uoriginal motor, som beviselig, yder maksimalt 20% mere er det ligegyldigt om den er med eller uden turbo eller kompressor. Den yder jo ikke mere end de tilladte 20% mere.

Alt andet ville i mine øjne være dybt ulogisk, da loven jo går på at man kun må forøge ydelsen med 20%...

Jeg vil skyde på at detaljen omkring turbo bunder i at det umiddelbart er ligetil at forøge med ca. 30% når man sætter turbo på. Begynder man at lege med vandindsprøjtning og tilsætning af flaskegas ryger man med lidt god vilje over 100% forøgelse - det ved de så godt hos fstyr. Derfor særreglen om turbo.


Hilsen
Jens
119091: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (11-01-2012 19:20:42) (svar på 119089)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jens, jeg kan godt se logikken, og det er muligt du har ret. Men det skulle ikke undre at Skat fortolker reglerne således at man skal af med mere afgift det øjeblik man "opgraderer" sin vogn til en turbo-udgave.

Og du har ret i at man i princippet ikke må tune den oprindelige motor mere end 20%. Det kan bare være svært for synsmænd og andre og se performance-topstykker, overdimensionerede karburatorer m.m. Men mener da at have hørt om THansen-ræsere der er blevet beordret i rullefelt

Mvh Niels
119092: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (11-01-2012 20:18:00) (svar på 119091)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.207)
Der kom noget fra SKAT vedr. turbo: en montering anses altid for mindst 20 % effektforøgelse!
119093: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (11-01-2012 20:42:38) (svar på 119092)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Jens du har selv skrevet svaret i dit eget indlæg:

>>>
Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i ALLE TILFÆLDE anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %.
<<<

Jeg har fremhævet teksten.

Dvs. uanset antallet af heste betragter SKAT det altid som en afgiftberettigelse hvis der eftermonteres turbo.

Fordi det står på Trafikstyrelsens hjemmeside og i SKAT's vejledninger, betyder det ikke at det er logisk og selvfølgeligt ;)
Husk det er et "væsen" vi har med at gøre.

Mvh
Kenneth Poulsen
119096: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (11-01-2012 22:08:37) (svar på 119093)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Det sted jeg har fundet det er inde på fstyr's side med ofte stilede spørgsmål under køretøjer. Det har slet ikke noget med afgifter at gøre men om typegodkendelse og at bilen skal være forsvarligt konstrueret.
Reglen omhandler udelukkende at man anser bilen for fortsat at være forsvarlig såfremt at man holder sig under de 20% effektforøgelse.

Et er logik og noget andet er lovgivning. Jeg tror at man bør henvende sig direkte til fstyr for at få det definitive svar.

Hilsen
Jens.
119097: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (11-01-2012 22:30:53) (svar på 119096)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Og hermed gjort.

Jeg har forfattet et par linjer til fstyr om ombytning. Så er det spændende om de svare snart.

Hilsen
Jens
119100: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (12-01-2012 00:28:50) (svar på 119097)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Dette er hvad der står i "Vejledning i syn afkøretøjer" på Trafikstyrelsens hjemmeside: (Afsnit 7 kapitel 7.06 side 24)
>>>
Køretøjer eftermonteret med kompressor med wastegate, eller med turbolader,
kan ikke godkendes på baggrund af dokumentation, der angiver en effektforøgelse
på ikke over 20% ved ændringen.
<<<

Oversat betyder det at enhver eftermontering af turbo betragtes som en effektførgelse på mere end 20% og skal derfor afgiftsberettiges.

Derudover skal man rent teknisk (syn) være opmærksom på:
>>>
Derudover er der for effektforøgelse over 20% yderligere krav om dokumentation
for støj (se pkt. 7.05.001 (4)) samt køretøjets egnethed for effektforøgelsen.
<<<

Og egnetheden er det kun producenten der kan bekræfte, ELLER et anerkendt prøvningsinstitut (f.eks. TÜV eller Teknologisk Institut)der kan udfærdige en fuldstændig egnetheds dokumentation også kaldet en enkeltstyksgodkendelse.

Mvh
Kenneth Poulsen
119101: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (12-01-2012 07:04:25) (svar på 119100)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Kenneth, jeg ved at coustom car klubben i Jylland har fået lavet nogen stykker af de afprøvninger til deres projekter.
Detaljerne kender jeg ikke. Men så vidt jeg kan forstå, så fungere det sådan at de har fået afprøvet nogen dele til biler sådan at de kan bruges som byggeklodser til bilerne de går og roder med.
Bla. et bagtøj til en Jaguar.
Hvis det jeg har hørt ellers holder, så vil en afprøvning og attest af f.eks. en Land Rover 200Di motor kunne genbruges når attesten foreligger.

Hilsen
Jens
119102: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (12-01-2012 09:03:05) (svar på 119101)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.126.170)
OK, det kørte da helt af sporet, et spørgsmål om der findes en 5 gears gearkasse til serie biler blev til en diskussion om regler for tuning af biler og lov tekster...

Der findes ikke en original 5 trinsgearkasse, men der findes et ombygningskit så man kan lave en LT77 Gearkasse om til at passe på en
Seriebils transfer gearkasse og derved få 5 gear i en seriebil
Den findes her:

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewCat&catId=45

Den kræver dog en del ombygning rent ophængsmæssigt og i en 88" er det meget snævert, da gearkassen rykkes bagud og bagkardanen bliver meget kort, i 109" går det fint.
Et alternativ er et sådan her kit:

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=43

Det hæver dit høj gear uden at ændre andre gear og andet på Land roveren en gearkasse huset som du kan se.

SIII Hilsen Anders
119110: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (12-01-2012 12:09:20) (svar på 119102)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Alternativt er det måske smart at bibeholde transbox i org. pos. og flytte motorophæng frem, og hvis man ønsker sig en familerelateret 5-speed box, så vil jeg bestemt mene at R380 er mere fonuftigt kandidat. Det skal dog lige bemærkes at de R380 med short bellhousing & short input shaft ikke lige frem koster gratis…!

En helt anden løsning kunne være at introducer en LT230 og at modificerer forakslen til permanent 4X4 (cv-joints) en løsning med friløbs nav kan måske også bruges, men erfaringsmæssigt bliver friløbs nav bare ikke vedligeholdt…!

my tuppence worth - Ole
119113: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (12-01-2012 14:32:55) (svar på 119101)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Jeg er bekendt med en rullefeltsprøvning af en 200DI, for at konstatere hvor mange heste en 200DI helt nøjagtig har.
Det er noget der foregår lige nu og det skal først bekræftes af synsmyndighederne.
Men rulleanlægget er kaliberet af Teknologisk Insitut så man håber at de vil accepter målingen.

Mere kommer - når der er mere. ;)

Mvh
Kenneth poulsen
119140: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (12-01-2012 21:17:13) (svar på 119113)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Det lyder fantastisk spændende, hvis der kommer en generelt brugbar godkendelse af den motor tror jeg der er mange der tager springet og får en i.

Jeg glæder mig til at læse hele artiklen i oasen om montering og godkendelse :-)

Hilsen
Jens
119146: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (13-01-2012 00:12:50) (svar på 119140)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Motoren ligger så'men i bilen, nu skal hele setuppet bare have det blå stempel, så forsikringen også syntes det er sjovt.

Og nej, det er desværre ikke i min bil.

Jeg vil prøve om jeg kan bikse noget sammen til pamfletten - hvis operationen lykkes.

Mvh
Kenneth Poulsen
119193: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (13-01-2012 23:15:21) (svar på 119113)
Lars Søberg Andersen #8620, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.243.74)
200DI i rullefelt:

Der skal altså måles ved hjulene?, altså BHP?
Går SKAT /FSTYR med til DET?
Jeg troede de kun godtager at måle i DIN hestekræfter???

Ja, men så ryger der sku da en hel stald full af HK...

mvh
Lars
119196: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (14-01-2012 00:37:04) (svar på 119193)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
BHP = Brake Horse Power - motoren målt i en prøvebænk uden vandpumpe, generator og kobling.

Det er det der er øvelsen, om en dokumenteret (kalibreret udstyr af Teknologisk Institut) rullefeltprøvning kan accepteres.
Og indtil videre er alle positive, både synsvirksomheden og Trafikstyrelsen :)

Mvh
Kenneth Poulsen
119247: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (15-01-2012 23:26:23) (svar på 119196)
Lars Søberg Andersen #8620, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.243.74)
Jeg troede nettop at BHP var målt ved hjulene, men at SAE, og også DIN var målt med motor i bænk.
Kenneth, jeg ( og andre), er meget interesseret i det der du har gang i.

mvh
Lars

(Og ja, unskyld for kapring af tråd)
119255: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (16-01-2012 13:32:09) (svar på 119247)
Jakob Falk Magnussen #8840, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.222.195)
Tak til alle de gode indlæg selvom jeg nok ikke rigtigt fik et præcist svar men mange andre gode henstillinger og ideer!!
121223: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Findes der 5 gears gearkasse til serie III (27-02-2012 15:09:33) (svar på 119255)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Som opfølgning på denne tråd så har jeg forfattet en artikel til Oasen, den skulle have været i den seneste udgave men af forskellige årsager kommer den først næste gang.

Ganske kort, så er bilen prøvet på rullefelt og dokumentationen godkendt af synshallen og SKAT skal ikke inddrages da effekten er under 20%.

Mvh
Kenneth Poulsen