tilbage

Land Rover Forum  

Index
125461: Tændingsudfordring (02-08-2012 17:19:47)
Carsten Leth #8627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.161.110.218)
Hej
Jeg bikser noget med at få styr på tændingen på min 90", 2.25 benzin. Har forsøgt med tændingspistolen, men det er ikke lykkedes at få tændingsmærket på plads. Den går ikke godt i tomgang, men kommer med på alle 4 når der gasses lidt op. Ved højere omdrejninger smider den et par cylindre. Tænkte på om det kunne være vacumdåsen?

Tændingsdæksel er tydeligvis nyt, platiner ikke helt skarpe, og jeg har sat nye tændingskabler på.

Nogen gode ideer?

MVH

Carsten
Index
125462: sv: Tændingsudfordring (02-08-2012 17:39:43) (svar på 125461)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Muligvis et dumt spørgsmål, men nu du siger at tændningsdækslet tydeligvis er nyt´og du har skiftet tændkabler? Måske dsidder tændkablerne muligvis i den forkerte rækkefølge, det kan godt give nogen sære symptomer, der minder lidt om de her anførte. Har selv lige skiftet strømfordeler og var helt rundt på gulvet indtil fejlen gik op for mig.
Rotoren drejer *mod* uret rundt!

Mht vacomdåsen, så kan du jo tage slange af ved karb'en og suge lidt i den. Så skal de klikke i dåsen. Tjek også om der er slør i rotor-akslen. Og platinerne skal stå rigtigt, og ikke være svedne, og rotoren skal selvfølgelig være ren og nå ud til kontakterne i fordelerdækslet og tændrørene skal sel'føl'ig også være i orden. Men det ved du sikkert allerede

Mvh Niels
Index
125463: sv: sv: Tændingsudfordring (02-08-2012 18:23:09) (svar på 125462)
Carsten Leth #8627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.161.110.218)
Motoren kan godt gå på alle 4 cylindre, og så har jeg konkluderet at kablerne sidder korrekt. Men jeg havde selv overvejet den fejl.

Jeg vil da lige prøve den med at suge i membranslangen. Platiner og rotor ser ikke helt friske ud. I den forbindelse, hvis jeg skal skifte disse, er det så ikke at foretrække at skifte helt til elektronisk tænding? - jeg ser at herligheden kan erhverves for bare 3-400 i klubbutikken?

Hvis ikke, og jeg fortsætter med platiner, er der så et godt fif til hvor jeg kan læse lidt om dels tændingsindstillingen, og hvilke mærker på remskiven jeg skal sigte efter med tændingspistolen samt hvordan platinerne indstilles?

Tændrørene er nye.

MVH

carsten
Index
125464: sv: sv: sv: Tændingsudfordring (02-08-2012 19:04:22) (svar på 125463)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

Har lige monteret accuspark på min 2.25 benz. Det kan anbefales. Selve dimsen der erstatter platiner og kondensator koster ganske rigtigt ca. 299,- i klubbutikken. Jeg skiftede hele strømfordeleren. Sådan en har de også

Manualer finder du her:
http://www.landroverweb.com/landrover/pdf-land-rover-manuals/

Her fandt jeg denne side: Se billede
Bemærk det er til SerieIII, synes ikke jeg kan finde en tilsvarende tegning til 90" Men mon ikke det er noget hen af det samme?

Mht tændningstidspunkt, så har jeg lært af den gode Doktor Urban at den skal stå ca. 2 gr. før top uanset hvad manualer og gamle Land Rover entusiaster ellers påstår. Det har noget at gøre med dagens benzinkvalitet. Det er muligvis lidt anderledes på en 90" med 8:1 kompressionsforhold. Men det finder du nok ud af.

Men ellers er tændning noget man kan få lang tid til at gå med.

Mvh Niels
Index
125467: sv: sv: sv: sv: Tændingsudfordring (02-08-2012 21:15:10) (svar på 125464)
Carsten Leth #8627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.161.110.218)
Hej igen Niels

Mange tak for hjælpen. Jeg vil prøve at kontrollere platinerne, og alternativt så må løsningen nok blive en elektronisk tænding.

MVH

Carsten
Index
125472: sv: sv: sv: sv: sv: Tændingsudfordring (02-08-2012 23:33:08) (svar på 125467)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.150.48.78)
Altid start fra den rigtig end af, når man stiller tænding! #1, platin afstand, helst efter cam vinkel, ca50' på de fleste biler, og dette er nær nok på en landy. Har du ikke en cam vinkel (dwell angle)måler, så skal platiner have en afstand på ca o.4mm, helt åben.
#2, still tændings vinkel.
En lille ændring i Cam vinkel, har stor inflydelse på tændings vinkel, men nogen få grader tænding har lidt at sige for cam vinkel.
Kontrollere at kul stiften i toppen af fordeler dæksel er ren & pæn, og bevæger sig frit inde & ude på sin fjeder. Se efter sorte spor, indvendige i dækslet, og at polerne, ogsa rotor arm, er ikke helt forkullet! 10min med en lommekniv, og lidt smergellæred kan gøre underværker.
#3 Condensator. der skal være et lille pæn gnist på platiner, og en dejlig fed en på tændrør.
#4Fravær, evt periodisk af gnist,= tændspolen.
Vacuum slangen fra carburettoren kan også være lidt utæt, også i samlingerne, dette giver gerne nogen underlige symptomer.
Elektronisk tænding har afgjort sin fordele, men er mere sart end det gammel system, som trods alt er så enkel at den SKAL virke! (for det meste da!)Held og lykke!
Index
125489: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændingsudfordring (04-08-2012 20:33:46) (svar på 125472)
Carsten Leth #8627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.161.110.218)
Tak David

Har besluttet at afvente det bestilte elektroniske sæt - så må weekendens indkøbte prøveplader være forgæves.

MVH

Carsten
Index
125544: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændingsudfordring (07-08-2012 19:42:52) (svar på 125489)
Carsten Leth #8627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.161.110.218)
Så er den nye elektroniske strømfordeler modtaget og monteret. Og der er fin gnist på rørene. Men jeg fik ikke lige noteret mig monteringen af de forskellige tændkabler......

Spørgsmål:

- Er tændingsrækkefølgen 1-3-2-4
- Er cylinder 1 den der er "forrest" på motoren i forhold til kørselsretningen
- Og hvis jeg drejer motoren til TDC-mærket - så skal den tænde på cylinder 1

?

MVH

carsten
Index
125545: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændingsudfordring (07-08-2012 20:05:32) (svar på 125544)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.236)
Tændingsrækkefølge 1-3-4-2..... mod uret.

Cylinder nr. 1 tættets på køleren.

Skru tændrør nr 1 ud og mærk med en tynd skruetrækker når stemplet er i top, så skal TDC mærket også passe, så står strømfordeleren ved cyl. nr. 1.

Prøv også at mærke om TDC mærket passer, jeg havde en motor hvor blikpilen ved remhjulet ikke passede med TDC og måtte måle ud med mikrometer ur på stemplet, for at indstille pilen korrekt.

Sæt tændingen 2 grader før top, så skulle det efter erfaringen snurre bedst.

mvh
Kenneth Poulsen
Index
125548: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændingsudfordring (07-08-2012 21:06:39) (svar på 125545)
Carsten Leth #8627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.161.110.218)
Takker, jeg prøver.

MVH

Carsten
Index
125550: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændingsudfordring (07-08-2012 21:35:16) (svar på 125548)
Carsten Leth #8627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.161.110.218)
Hej igen Kenneth

Mange tak - så var den der!

Og alt tyder på at den kører rigtigt fint i motoren. det er jo som sådan første gang den kører rigtigt i de sidste 5-6 år efter total renovering - så det tyder godt.

MVH

Carsten