tilbage

Land Rover Forum  

Index
125596: helårs forsikring af veteran (11-08-2012 23:40:20)
Jørgen Bruun #3470, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.8.228)
er der nogle muligheder for at få sin veteran helårs forsikret,uden at skulle samle alle sine forsikringe ved samme selvlskab?
uden at give afkald på de 8års syn!
Index
125597: sv: helårs forsikring af veteran (12-08-2012 01:18:44) (svar på 125596)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.236)
Index
125598: sv: helårs forsikring af veteran (12-08-2012 04:47:19) (svar på 125596)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.46)
Veteranforsikringen skulle efter sigende kun dække for kørsel i forbindelse med veterantræf. Denne passus har tidligere været omtalt her på Forum og der blev citeret et tilfælde, hvor forsikringen ikke dækkede en skade, da denne ikke var opstået i forbindelse med 'veterankørsel'.

Vær lige opmærksom på ovennævnte forhold og få det afklaret samt indskrævet i policen, at al kørsel er dækket.
Index
125599: sv: helårs forsikring af veteran (12-08-2012 07:29:11) (svar på 125596)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Altså de 8 år mellem syn har intet at gøre med forsikring!

Staten opkræver vægtafgift og indkalder til syn.

Forsikringsselskaberne opkræver forsikringspræmie og opstiller betingelser i henhold til præmien. Eller sagt på en anden måde præmien afspejler den risiko forsikringsselskabet mener de har. En fin gammel bil, der kun bruges sjældendt og forsigtigt udgør ikke den samme risiko som en bil der bruges hver dag i al slags vejr. Derfor har veteraner kunne opnår en billig forikring, der samtidig betød at den ikke måtte køre ret meget. Efterhånden som forsikringselskaberne har fået den opfattelse at mange gamle biler bruges til mere end forsigtig hobbykørsel, er de blevet mere og mere restriktive med hvad deres veteranforsikringer dækker. Som udgangspunkt er al ærindekørsel ikke dækket! og der er også blevet længere mellem helårsforsikringer. For hvilket gamle klenodier kommer ud om vinteren når man salter??! :)

Men det har altså ingen indflydelse på statens fortolkning af "veterankørsel" De fastholder at det er "lejlighedsvis kørsel" Så sålænge du ikke lige pendler til og fra arbejde el. lign så må du køre i din veteranbil. Også til byggemarkedet efter brædder, også om vinteren. Og staten hænger sig ikke så meget i hvordan du er forikret, blot at du har den lovpligtige ansvarsforikring.

Vil du bruge bilen til mere end paradekørsel, så vil jeg foreslå en alm forikring. Det er efterhånden muligt i mange selskaber at tegne en relativ billig forsikring, hvis man lover at begrænse sin kørsel til f.eks 5000 km om året. Og det er jo ikke meget anderledes end en veteranforsikring. Til gengæld er al kørsel forsikret.

Mvh Niels
Index
125600: sv: sv: helårs forsikring af veteran (12-08-2012 15:20:54) (svar på 125599)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.234.99)
Hertil kommer biler der er over 25år gamle har nedsat forsikringspræmie og ofte uden bonustab og selvrisiko ved evt. skader.
Index
125603: sv: helårs forsikring af veteran (12-08-2012 23:35:21) (svar på 125596)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.171.49)
Jeg har min veteran helårsforsikret hos Tryg på ganske normale vilkår. Veteran-status'en har ikke noget med forsikringen at gøre.

Da jeg skulle have den forsikret var jeg "hele raden rundt" hos alle dem der tegner veteranforsikringer til sommer og parade-kørsel. Der var ingen af dem der ville tegne en helårsforsikring med den forklaring at vinterhalvåret var mange gange farligere end sommerhalvåret og forsikringen derfor ville blive for dyr.

Jeg kan ikke huske de helt nøjagtige betingelser, men min bil er forsikret så jeg ved totalskade vil få udbetalt en sum, plus at jeg får lov til at beholde vraget. Det sidste kan være ret væsentligt hvis man har sat en masse ekstraudstyr i og ofret meget på istandsættelse. Skulle uheldet være meget slemt ude og man ikke kan redde bilen, er det jo da altid rart at man har liget til transplantationer over i en anden. Ellers er det normalt forsikringens bil med hud og hår når den totalskades.

Jeg har en fornuftig størrelse på præmien dels fordi jeg kører som superelite billist og dels fordi at bilen er sat til 10.000km/år og jeg har en selvrisiko på 5000Kr.
Alle tre ting er noget som har indvirkning på præmiestørrelsen og det kan godt betale sig at få forsikringsselskabet til at "lege" lidt frem og tilbage med tallene imens man har dem i telefonen indtil man har opnået et rimeligt kompromis, da det ikke er 100% logisk hvilke tal der giver hvilken præmie.

Hilsen
Jens