tilbage

Land Rover Forum  

Index
125838: Håndbremse / skivebremser (23-08-2012 10:56:54)
Niels Andersen #1276, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.231.92)
Hej
er der en der kan "give mig links til hjemmesider der forhandler dem, altså skivebremser til erstaining for den tromme der er monteret nu.

Jeg har talt med min synsmand, og forelagt ham konverteringen,dette kan han ikke se at der skulle være problemer med jeg kan bare montere denne og så komme ind til ham så skal han nok godkende denn.
citat" det er ikke nogen nødbremse, men udelukkende en STANDBREMSE.

mvh

Niels
Index
125839: sv: Håndbremse / skivebremser (23-08-2012 11:01:56) (svar på 125838)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Index
125840: sv: Håndbremse / skivebremser (23-08-2012 11:23:04) (svar på 125838)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej Niels (og Asger)

Det er muligt, at synsmanden vil godkende den enkelte ombygning, men Trafikstyrelsen vil ikke godkende ombygningen. Jeg har officielt "ansøgt" om tilladelse og indsendt omfattende dokumentation fra X-eng for skivebremsens konstruktion, styrke, friktionsforhold mv.

Svaret fra Trafikstyrelsen var, at den omtalte X-brake ikke kunne godkendes med henvisning til den åbne konstruktion og deraf følgende risike for korrosion i de enkelte komponenter f.eks. i forbindelse med langtidsparkering. Da jeg anførte, at den åbne konstruktion netop er en fordel i forhold til den lukkede tromlebremse bl.a. i forbindelse med med rengøring efter terrænkørsel, lød svaret at, at dette nok var en fordel, men at det ikke kunne opveje risikoen for korrosion i f.eks. skiven, eller at bremseklodserne satte sig fast i caliperen ved langtudsparkering. Da jeg replicerede, at en støbejernstromle også ruster, og at bremsebelægninger også kan sætte sig i forbindelse med langtidsparkering, fik jeg ikke noget svar ....
Index
125849: sv: sv: Håndbremse / skivebremser (23-08-2012 18:30:28) (svar på 125840)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.130.150.239)
ikke for at være Rasmus modsat, men er alle skive bremser åben konstruktion, det er en konstruktiv ændring og derfor ikke muligt

steen
Index
125851: sv: sv: sv: Håndbremse / skivebremser (23-08-2012 20:04:07) (svar på 125849)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.106.104)
Index
125855: sv: sv: sv: sv: Håndbremse / skivebremser (23-08-2012 23:13:21) (svar på 125851)
Maarten Kofman #8732, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 189.241.28.175)
men må de reservedel bruges på gade biler eller er det kun til biler uden nummerplader?
Index
125856: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse / skivebremser (23-08-2012 23:46:09) (svar på 125855)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
De kan ikke synes.... Det er jo ikke typegodkendt.
Index
125859: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse / skivebremser (24-08-2012 14:11:17) (svar på 125856)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.239.134)
Just ikke den antiautoritere pionerånd der er den mest fremherskende her på forum. Dog. Et medlem får promte at vide, ved henvendelse i "færdselsstyrelse" der er risiko for uhensigtsmæssig rustdannelse på håndbremseskive ved længere stilstand- øøeehh hvad så med bilens hjulbremseskiver? som har en betydelig større sikkerhedsmæssig betydning. Eller regner de med biler stadig har tromlebremser hele vejen rundt?
Utrolig holdning hos danske myndigheder, når man ser hvad ombygge der er tilladt i Forbuds-Sverige. Eller har man fattet budskabet hinsidan?
Havde det været op til Forums gennemsnitsbruger, sad vi alle stadig på firbenede skamler; eller var man gået over til vippefri trebenede?
En landskendt politiker ytrede engang "Lyder der et brag, når man render panden mod en mur, er det ikke sikkert det er muren der holder"
Index
125860: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse / skivebremser (24-08-2012 15:16:37) (svar på 125859)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej Verner

Det må være mig, du hentyder til med bemærkningen om mangel på "antiautoritær pionérånd". Når det gælder biler, sikkerhedsudstyr, forsikringsforhold mv. så er jeg ganske rigtig forholdsvis autoritetstro - i hvertfald, hvis jeg risikerer at komme i fedtefadet ved at bøje reglerne for meget. Det gælder både i forhold til egen og andres sikkerhed samt i forhold til f.eks. at ifalde sig erstatningsansvar o.lign. Og det har bl.a. gennemsyret hele mit bilprojekt med ombygning af min Minor Rover samt registrering og ombygning af Sanken trailer. Der skal være orden i tingene (inden for rimelighedens grænser :-), for så kan jeg nyde at køre i min bil uden at kigge mig over skulderen.
Jeg ville også gerne montere X-eng's parkerings-skivebremse på Minor Roveren. Derfor spurgte jeg hos Trafikstyrelsen, og jeg er lige som dig uenig i deres afgørelse, men det ændrede ikke på den. Så kan man vælge at følge afgørelsen eller skide højt og flot på den. Jeg valgte det første, men det står andre frit for at gøre det sidste - bare de har tænkt over og er klar til at tage konsekvenserne.
Jeg er blandt dem, der ind imellem råber vagt i gevær, hvis indlæg på Forum er på vej ud i den teknisks, moralske eller juridiske hamp. Jeg synes, at der er for mange (men heldigvis få) eksempler på manglende ansvarlighed ved ombygning, konstruktive ændringer, afgiftsspørgsmål osv., så der tillader jeg mig at give mit besyv med. Det kan man kalde mangel på antiautoritær pionerånd - jeg kalder det sund fornuft.

I håbet om, at dette indlæg ikke opfattes alt for moraliserende ...

Ærbødigst
Mikael - med strandet Minor Rover pga. manglende olietryk i "ny" donor-motor :-(
Index
125861: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse / skivebremser (24-08-2012 16:03:57) (svar på 125860)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Eh, jeg forstår ikke helt problematikken. Står der i typegodkendelsen at håndbremsen er en kardan-*tromle*bremse?

Som jeg husker det, er det eneste krav til en håndbremse at den kan holde bilen bremset på en skråning. Hvilket også stemmer overens med hvad min navnebror har fået at vide i synshallen.

Problemet er ofte at som man råber i skoven, får man svar. Hvis man henvender sig til en eller anden myndighed, så beder man jo embedsmanden i denne myndighed at godkende noget embedsmanden ikke umiddelbart ved hvad er, og derfor naturligvis ikke vil stå til ansvar for det. Mikael du har jo selv i forb. med din Sankey oplevet at blive afvist af en myndighedsperson, for senere at få fastslået at det var altså denne myndighedsperson der var gal på den.

Hvis en synsmand siger det kan synes, så vil jeg tage det for gode varer. Især hvis han skriver det ind i papirene.

Bare min 2-krone

Mvh Niels

Index
125863: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse / skivebremser (24-08-2012 18:34:31) (svar på 125861)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej Niels

Du har ganske ret i dine betragtninger - og så alligevel ikke helt. Trafikstyrelsen er mig bekendt tilsynsmyndighed med synshallerne og dermed 2. instans i forhold til synshallernes afgørelser. I min Sankey-sag blev jeg underkendt i 1. instans (sagsbehandler hos Skat) og fik ret i 2. instans (Landsskatteretten).
F.s.a. X-eng's parkerings-skivebremse lever den fint op til de tekniske krav mht. bremsekraft og falder også ind under typegodkendelsens ordlyd (Kardanbremse virkende på begge aksler), men jeg tror ikke, at synsfætterens godkendelse holder, hvis Trafikstyrelsen kommer ind i billedet.
Mit første indlæg i denne tråd var blot ment som en venlig oplysning til spørgeren, der kan bruge oplysningen eller lade være ...

Mvh
Mikael - som i morgen kører til Høvelte i borgergryde :-(
Index
125869: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse / skivebremser (25-08-2012 01:07:33) (svar på 125860)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.240.181)
Bedste OASEN-redaktoer, for at komme så langt væk fra emnet som muligt-
går ud fra du har spædet oliepumpen ved olieskift; men ellers kan stemplet i oliepumpens overstrømningsventil "kante sig" og blive stående åben; følger med ud ved afmontering af pumpe.
Men som Jimmi er inde på, er der kun få steder specifik krav til håndbremses udformning; men generelt bare krav til virkemåde og effektivitet, derfor mener jeg skivehåndbremse umiddelbart kan monteres.
Naturligvis skal ombygning være holdbar og trafiksikker og som "udvalgte" synsfolk fremfører, skal det se fornuftigt ud.
Apropos håndbremse og prøvestand; faldt lige over denne pasus i Færdselsstyrelsens vejledning i forb. med periodesyn "Kan firehjulstræk ikke frakobles ved en simpel handling, skal håndbremse IKKE testes på bremseprøvestand.
Index
125865: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse / skivebremser (24-08-2012 22:09:28) (svar på 125859)
Per Bærentzen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.237.130)
Hej Verner der er ikke noget der hedder forbudslandet Sverige mere da vi fik Øresundsbroen kørte alle forbudene over, vi har i dag flere forbud her i Dnmark end de har i Sverige
Index
125867: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse / skivebremser (24-08-2012 23:01:18) (svar på 125865)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Jeg har lige siddet og kikket typegodkendelser igennem
Den eneste der skriver noget om hvilken type bremse, er nummer 9014, de andre nævner ikke noget om hvorledes det skal være konstrueret. Så umiddelbart, så er det lidt afhængig af, hvilken typegodkendelse du har på din bil.

Jimmi
Index
125868: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Håndbremse / skivebremser (25-08-2012 00:32:40) (svar på 125865)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.240.181)
Nemlig Per, "som brødre vi dele" var der engang en vending der gik og det svenske broderfolk er "troligen sækert nøjd at sckika ivæg dom forbjudte
foremål" Med venlig hilsen den gravne, gamle, grå, gustne og schwedofile
mand.