tilbage

Land Rover Forum  

Index
127096: Dræne kølervæske (10-10-2012 18:54:54)
Jørgen nsj 4178 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.49.201)
Jeg skal dræne min bil for kølervæske og ville i den anledning fjerne de dræn skruer (en LR 90 v8 fra 1987) der sidder under udstødningsmanifolderne. Men før jeg skal i gang vil jeg gerne have pakninger parat når de skal i igen. Jeg kan ikke finde reservedelsnummer på pakninger eller selve skruerne. Nogen der kan hjælpe?
Hvad skal jeg smøre på drænskruerne når jeg sætter dem i igen?

Hilsen
Jørgen nsj 4178
Index
127097: sv: Dræne kølervæske (10-10-2012 21:16:39) (svar på 127096)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.239.198.115)
Hej Jørgen

Jeg ville ikke skrue dem ud, har prøvet det en gang, det ene hul rev gevindet og de blev aldrig ordentlig tætte.
Normalt plejer jeg at afmontere de 2 store kølerslanger og skylle i den øverste med en vandslange, indtil der kommer rent vand ud af den nederste.

Hilsen Leif
Index
127099: sv: sv: Dræne kølervæske (10-10-2012 21:21:16) (svar på 127097)
Jørgen nsj 4178 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.49.201)
Tak Leif,

Giver mening.

Hvordan sikre du dig at der ikke ligger for meget vand tilbage i blokken - parkerer du skævt eller...?

vh/Jørgen nsj 4178
Index
127100: sv: Dræne kølervæske (11-10-2012 07:04:58) (svar på 127096)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.169.87)
Hvorfor skrue dem af??? Kan du ikke bare nøjes med at åbne dem som de er tiltænkt??
Index
127103: sv: sv: Dræne kølervæske (11-10-2012 11:28:39) (svar på 127100)
Jørgen nsj 4178 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 159.50.249.150)
Hej Ole,

Se der blev jeg allerede klogere.

Er der "løbegang" i skruen så den bare skal drejes en kvart eller en halv omgang eller hvordan? Det ligner nemlig bare en bold/skruer ligesom den du sætter i ved svinghjul til mudder- og vandkørsel.

Hilsen Jørgen
Index
127104: sv: sv: sv: Dræne kølervæske (11-10-2012 12:17:09) (svar på 127103)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Sådan ser den ud på mine biler incl V8. Skal bare lige løsnes lidt og spændes igen med nallerne.
http://www.lrseries.com/shop/product/listing/1857/71/1/602915-ENGINE-BLOCK-DRAIN-TAP.html?limit=0
Index
127105: sv: sv: sv: sv: Dræne kølervæske (11-10-2012 13:13:56) (svar på 127104)
Jørgen nsj 4178 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 159.50.249.150)
Mange tak
Index
127147: sv: sv: sv: sv: sv: Dræne kølervæske (13-10-2012 12:22:57) (svar på 127105)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
De fleste Rover V8 kom uden drain tap - altså blot med endcap (blockcap) i hver side. Det vil sige gevindstuds med 3/8 firekant nogle er dog med sekskant. Det kan være smart med drain tap, hvis væsken skiften efter fastbestemt vedligeholds program som ser hos MIL. men drain tap har det med at ruste ubehjælpeligt sammen hvis det ikke bliver brugt. Endcap kan også side fast som fanden… det kam meget vel resulterer i brud og ødelagt gevind…!

Hvis man tømmer systemet via kølerslanger, så tag lige demonter termostaten så der kan komme rigtigt flow på drengen…! husk også at flushe køleren gerne i begge retninger ( og det samme med motoren) man kan hjemmelave et par propper til kølerslangerne hvori man monter en snapkobling til en haveslange, så kan det stå og passe sig selv et par min.

Det er rigtigt samrt at før man flusher systemet, at man et par dage før har tilsat en flaske kølerrens som så har fået lov til at virke under driftvarm konditioner…!

Go´ arbejsløst