tilbage

Land Rover Forum  

Index
127532: 200 tdi skudt rør af oliekøleren (26-10-2012 18:22:09)
Christian Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.72.152.135)
Hej Forum

Ja... som overskriften siger. I dag smed min 200TDI den nederste slange af oliekøleren og den øverste var også næsten skudt af.
Nogen der har en idé om hvad det kan være? Jeg har hørt ting som oliepumpe der står forkert, slidte stempler og dødt topstykke. Underkompression er stærkt under mistanke.

Forhistorie: Har lige fået skiftet tandrem og den stod forkert fra sidste gang den har fået det lavet. Blev stillet korrekt og motoren løs meget bedre end den nogensinde har gjort. Lige indtil i dag. Rem arbejdet blev gjort for 1 uge siden ret præcist.

Er der nogen der har prøvet noget lignende?
Index
127537: sv: 200 tdi skudt rør af oliekøleren (26-10-2012 20:23:57) (svar på 127532)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 95.166.106.27)
Det kunne meget vel tænkes, at siden den har kørt en komplet turnus med en tandrem som er stillet forkert, så har netop enten topstykket eller stempler taget skade.

De mest alm. skader jeg har set pga. en forkert taktet diesel spænder fra revnede stempler til revner i topstykke.

Jeg ville nok starte med at få målt olietrykket efter slangen er blevet sat på. Dernæst ville jeg kontrollere om oliepumpens overtryksventil virker for hvis ikke, vil der helt automatisk komme for højt olietryk.

Det kan meget vel være at det kun er denne som driller - det er jo ikke ligefrem jordens undegang, og koster ikke det store.

Ventilen sidder i forbindelse med oliepumpen, du skal have bundkar og skvulpeplade af for at komme til den, men husk at måle olietrykket først, og gå videre derfra.


MVH Jakob - Med det kulsorte S3 200DI UHYRE :)
Index
127544: sv: sv: 200 tdi skudt rør af oliekøleren (27-10-2012 09:47:28) (svar på 127537)
Christian Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.72.152.135)
Hej Jakob

Åh jeg håber at det bare er overtryksventilen. Men god idé at starte med at måle trykket og tage den derfra. Hvordan kontrollerer man den ventil? Er der en måde at måle den eller lign?

Jeg tænker at hvis man måler for underkompression og det ikke er problemet kunne det være oliepumpen som du skriver. Jeg anede ikke den havde en overtryksventil.
Index
127545: sv: sv: sv: 200 tdi skudt rør af oliekøleren (27-10-2012 09:58:29) (svar på 127544)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 95.166.106.27)
Hej Christian - alle oliepumper har en overtryksventil som engentlig hedder en returventil, men lad nu det ligge...

Du skal have data for hvor højt dit olietryk skal være, og så skal du have fat i en olietryksmåler som du kan sætte evt. der hvor olietrykskontakten sidder henne.

så skal du lave trykmålinger ved specifikke omdr. i henhold til data. Hvis trykket er væsentligt for højt iht. data, er der helt sikkert noget galt, og den fejl ligger højst sansynligt hos den returventil.

Jeg mener at huske, at det er en lille kugle med en fjeder. Hvis kuglen er groet fast, har den ikke mulighed for at lukke noget af olien tilbage til bundkaret som den skal.
Index
127552: sv: sv: sv: sv: 200 tdi skudt rør af oliekøleren (27-10-2012 17:22:49) (svar på 127545)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.231.182)
Kan være røret slet og ret er skudt af grundet vibrationer, det er set før, ikke mindst på Discoerne.
Index
127567: sv: sv: sv: sv: 200 tdi skudt rør af oliekøleren (28-10-2012 08:30:08) (svar på 127545)
Johnny Abrahamsen #0852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.49.165.85)
Hej .Overtryks ventilen er et cylindrisk stempel med en fjeder bag ved.Har haft fat i et par stykker på det sidste.Det ene af dem havde nogle grimme grater og kunne egentlig godt forestille mig at det kunne gå fast på et eller andet tidspunkt.Forholdsvis nemt at checke,bundkaret af ,så er pumpen tilgængelig.En gammel træt tryk samling er meget vel tænkelig
Index
127580: sv: 200 tdi skudt rør af oliekøleren (28-10-2012 17:52:01) (svar på 127532)
Christian Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.72.152.135)
Så har jeg fået skruet lidt på bil i dag. Olietrykket er målt til 4-4,5 bar ved tomgang når den er kold og falder så efterhånden som olien bliver varm. Så tilsyneladende ingen fejl på oliepumpen.
Jeg syntes dog at den ryger noget mere hvidt end normalt. Bryder jeg mig ikke om.
Beskeden fra mekanikeren: Kør i den og hold øje med vandet. Han tror at røret bare er blevet skudt af grundet det system der er på bilen. "Et glat kobberrør med en slange spændt på med to spændebånd skal gå galt". Det skal jeg så have lavet om men derudover ingen fejl umiddelbart. Syntes bare stadig det er super underligt og kan ikke slippe tanken at toppakningen måske er gået.
Index
127582: sv: sv: 200 tdi skudt rør af oliekøleren (28-10-2012 18:31:23) (svar på 127580)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
"Et glat kobberrør med en slange spændt på med to spændebånd skal gå galt"
Helt enig!!!
Nu hvor du har fået monteret tandrem korrekt kunne det jo tænkes at punpen derfor skal skues lidt også??? Forrige ejer eller hvem der nu har stillet den gamle rem forkert har MÅSKE prøvet at kompensere lidt ved at justere pumpen??

Er du 100 på at tandremmen nu er korrekt??
Index
127584: sv: sv: sv: 200 tdi skudt rør af oliekøleren (28-10-2012 19:32:07) (svar på 127582)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.249.183)
Kunne godt tyde på motoren er et transplantat; det oprindelige set-up er hyd-slange/stålrør; hvad årgang er moderfartøjet? Kobberrør kan bruges, hvis der er vulst som eks rørstudsen på køleren og anvendes der klemring er det bedst med støttebøsning indvendig i røret.
Index
127591: sv: sv: sv: sv: 200 tdi skudt rør af oliekøleren (29-10-2012 00:04:50) (svar på 127584)
Christian Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.72.152.135)
Det er originalt en 2,5TD som har fået ilagt 200TDI for 2 år siden af Vogter. Bilen er fra 85.
Tandremmen står som både Haynes og div guruer på Youtube siger den skal stå på, så går ud fra at det er korrekt som vi har sat den.

Mine tanker var at smide en ring på røret som der allerede eksisterer ind mod køleren men uden gevind "bøsningen" som bruges til at skrue røret fast til køleren med. Så kan slangen blive holdt fast hvis jeg kan få den ind over denne "ring" og så spændbånd igen.