tilbage

Land Rover Forum  

Index
127600: LED lamper til Serie/Defender lygter (29-10-2012 11:53:07)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.37)
Jeg har i dag været på vor lokal synshal, LB bilsyn, og forespurgt omkring lovligheden om anvendelse af LED lamper i positionslygterne på Seriebiler og Defender.

Svaret var klart: udover, at lyset skal kunne ses på mindst 300 m's afstand er der endnu intet krav om, at lamperne skal været særlig godkendte.

Xenon hvidt lys er ok, men det må ikke monteres xenonlamper.

Synsmanden mente, det var en god idé, da lyset er skarpere og lamperne trækker mindre strøm, hvilket belaster ledningerne mindre.

Så nu kan der gættes, hvad mit næste moderniseringsprojekt på min gamle OneTen bliver !!!
Index
127602: sv: LED lamper til Serie/Defender lygter (29-10-2012 15:06:41) (svar på 127600)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Her tror jeg vi står med et klassisk eksempel på, hvad en lokal synsmand vil godkende, og hvad der står i loven.

Ifølge vores lokale synshal, kan en trailer (eller en bil) ikke godkendes, hvis ikke lygterne er E mærkede.

Ikke at de håndhæver dette, men sådan er reglerne.

1270
Paw
Index
127604: sv: sv: LED lamper til Serie/Defender lygter (29-10-2012 15:28:23) (svar på 127602)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.120.174)
Jeg tror Paul vil have LED pærer i standardlygterne der sidder på bilen.

Klart selve lygten skal være godkendt.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
127614: sv: sv: sv: LED lamper til Serie/Defender lygter (29-10-2012 19:49:09) (svar på 127604)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Det vil altså sige at man kan drøne ud i Biltema og købe sig et sæt LED pære?

Med mindre man kaster sig ud i Jens Sigurdson's anviste projekt og laver dem selv. Men her er man måske på kant med loven da man bygger fatningen om, eller hvordan?

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=126982#126982

Mvh Niels
Index
127606: sv: sv: LED lamper til Serie/Defender lygter (29-10-2012 16:06:46) (svar på 127602)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.37)
En lampe er ikke en lygte, men en 'pære'!
Jvf. Detailforskrifterne 06.02.020 skal kun anvendes godkendte lamper i nærlyset/nærlygter...
Index
127610: sv: sv: sv: LED lamper til Serie/Defender lygter (29-10-2012 17:48:09) (svar på 127606)
Christian Holten #2660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.50.6.218)
Hej Pause
Disse lamper er ok med synsmanden, de er E-mærkede. Vil du se dem så sender jeg nogle med til Halvvejsmødet
VH
Christian
Index
127612: sv: sv: sv: sv: LED lamper til Serie/Defender lygter (29-10-2012 18:25:25) (svar på 127610)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.37)
Det lyder interessant. Gør lige det. TAK
Index
127613: sv: sv: sv: sv: LED lamper til Serie/Defender lygter (29-10-2012 19:21:28) (svar på 127610)
Christian Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.72.152.135)
De ser super ud de lamper du har på der. Har du et link eller lign til dem?
Index
127615: sv: sv: sv: sv: sv: LED lamper til Serie/Defender lygter (29-10-2012 19:58:47) (svar på 127613)
Christian Holten #2660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.50.6.218)
Hej
@ Christian og andre
Ja det har jeg, men det må jeg ikke lægge frem her
Smid mig en mail så sender jeg dig et link
@pause Jeg sender en afviserlygte i klart glas og gule LED samt en stoplygte er det ok ring lige til mig
VH
Christian
Index
127618: sv: sv: sv: sv: sv: sv: LED lamper til Serie/Defender lygter (29-10-2012 21:25:31) (svar på 127615)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Søg… RDX LED på eBay.co.uk og du vil finde Bolt-on-bits, som også kendes fra annoncering i LRO & LRM.

Omtalt LED light er design efter devisen "så tæt på original look som mulig"… vil mene de faktisk også går på en serievogn hvis den ellers stadig er et brugskøretøj og ikke en veteranbil. (findes i farvet glas samt klart glas)

Man kan IKKE hjemefuske sine egne LED light - lygtehuset SKAL være E-mark der samme SKAL pæren i lygtehuset være.. eller er det officelt ikke en lovlig installation - så er det bare….og har været længe.. intet nyt under sprittabletten..! (syns-fætteren skulle måske læse lidt lektionen) dermed ikke sagt.. at man ikke kan fuske noget som er mere brugbart set i relation til Lucas modellen - det er bare ikke lovligt

Der efterhånde flere forskellige LED-design som kan erstatte de gamle Lucas modeller - hvis folk ellers gider at bruge google maskinen.. tager det ikke mange sekunder at finde nogle som godkendt… man kan naturligvis også finde nogle som ikke er…! og så kan man ellers diskuterer hvilke design som giver mest drengerøv's effekt på strippen… hvis nogle ellers tør komme der med sin Landy-papkassebil ;)
Index
127620: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: LED lamper til Serie/Defender lygter (29-10-2012 22:33:04) (svar på 127618)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.208)
Iht. Vejledning om Syn af Køretøjer afsnit 6.03 Lygter til markering samt afsnit 6.04 Lygter til signalgivning er der intet krav om, at lamperne skal være godkendte, men kun, at de skal afgive en nærmere beskrevet lysmængde.

Det er altså kun lygterne, der skal have forskellige mærkninger.

Men jeg kan have overset noget...
Index
127623: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: LED lamper til Serie/Defender lygter (30-10-2012 08:30:06) (svar på 127620)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ud fra hvad der fortælles her, og hvad jeg selv kan ressonere mig frem til, så forekommer det mig at vi rent juridisk er ude i petitesser her. Der er regler og der er regler og som min gode ven, den politifuldmægtige før har forklaret, så er det jo ikke forbudt at tænke selv. Megen lovgivning især på det trafikpolitiske er jo langt hen af vejen fornuft-betonet. Der er efterhånden strengere og strengere krav til bilers sikkerhedsudstyr, og det er der jo en grund til. Husker ikke de nøjagtige tal, men så vidt jeg husker bliver der slået færre mennesker ihjel i trafikken i dag, end der gjorde i 1970 og trafikken er siden tredobblet eller mere. Det skyldes jo bla at vores køretøjer bliver mere og mere sikre.

Derfor er der også en lov om at lygter skal være E-mærkede, så man ikke bare hænger div Ne-Fa lygter på efter for godt befindende. Men jeg tvivler stærkt på at nogen vil hænge sig i om den pære der sidder i den ellers godkendte positionslygte er godkendt eller ej, bare den virker. Og personligt vil jeg hellere køre med en positionslampe de modkørende kan se, frem for en søvnig pære der i princippet er lovlig. Især når der tilsyneladende er tvivl om hvorvidt en godkendt pære er lovkrav. Og især i en IIA med lygterne siddende der hvor Wilkes syntes de skulle sidde, nemlig i mellem skærmene, hvilket kan forvirre modkørende, der enten tror man er længere væk, eller måske ligefrem tror at man er en traktor. (Er set!)

mvh Niels
Index
127641: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: LED lamper til Serie/Defender lygter (30-10-2012 21:52:32) (svar på 127623)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Nu kan det jo godt blive temmlig lang håret debat, vil prøve at lukke den med lidt logik…

6.02.001 Generelle bestemmelser - (2) ***Det er ikke tilladt at anvende anden lampe (lyskilde) end den, som lygten er be- regnet til eller »E«- eller »e«-godkendt med.***

Det betyder på dansk - at Lucas modellen's lygtehuset er e-godkendt med traditionel glødepære BA15 fatning med wolfram filement og så kan pæren kan ikke udskiftes med LED pære - omvendt må man heller ikke hvis der ellers findes (ikke mig bekendt) en a la Lucas model e-godkendt med LED pære BA15, må man heller ikke udskifte den med traditionel wolfram filement pære - der må kun benyttes den type pære lygtehuset er e-godkendt med. dermed er hjemmesløjd helt tosset…!

Det giver heller ikke nogen mening at bruge en ofte dyre LED pære i en utæt Lucas model… spild af gode inflations og skatteplaget kroner - køb nu bare en ny smart e-godkendt LED lygte som også er vandtæt iht. en standart for el-komponeter. Det giver ingen problemer ved syn, og er ret praktisk til netop en brugsvogn - som Landy ret beset er ;)

Hvis modellen er en fritid veteran med begrænset anvendelse, så forsæt med glødepære - smør fatningen med electro enhanced oil - pensel stelforbindelsen med electro lak - silicone på gummilæben - rustfri skruer til lygtehuset - alm. stålskrue til stelforbindelsen.
Index
127653: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: LED lamper til Serie/Defender lygter (31-10-2012 14:27:17) (svar på 127641)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.208)
Du skal nu tage det første afsnit med, for det beskriver tydeligt, hvilke lygter der er omfattet af mærkningskravet:

6.02.001
Generelle bestemmelser
(1) Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til belysning.
Lygter til belysning omfatter følgende lygtearter: - Fjernlyslygte - pkt. 6.02.002
- Nærlyslygte - pkt. 6.02.003
- Tågeforlygte - pkt. 6.02.004
- Baklygte - pkt. 6.02.005
- Søge-/arbejdslygte - pkt. 6.02.006
Lygtehus med »E«- eller »e«-mærkning og funktionsmærkning som angivet un- der de enkelte lygter (fx »R« for fjernlyslygte eller »AR« for baklygte) anses som én lygte uanset antallet af lamper.

Jeg har besøgt to af hinanden uafhængige synssteder og begge støtter min opfattelse. Markerings- og signallygter skal ikke have e- eller E-mærkede lamper. Det fremgår i øvrigt også af teksten i vejledningen.

Synhal nr. 2 brugte sammen med mig ca. tyve minutter på, at gennemgå teksten og intetsteds fandt vi noget på skrift, der krævede mærkede lamper i markerings- eller signallygter.
Index
127804: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: LED lamper til Serie/Defender lygter (04-11-2012 20:41:29) (svar på 127653)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Øøv ikk' også..så blev det langhåret alligevel :( vil igen prøve at afslutte om en logisk forklaring…

@Paul - Jeg medbragte med vilje kun det mest relevante princip omkring pærevalg kontra lygter, alt andet er ret beset sådan lidt irrelevant, når man har været deltaljerne igennem.

Der er ikke frit vedr. lygter og pære, har som sådan aldrig været det… og reglerne bliver sandsynligvis næppe mindre restriktive i fremtiden.

Hvis du kigger på afsnittet 6.03 lygter til makering - vil du hurtigt konstaterer at der er E/e-mærke krav til position/makerings lygter.

Men der er en meget let måde at afgøre pærevalg i position/markerings lygter - Gå ud til landy'en snup en PH 2 skruestækker med i baglomme på vej ud - find dit hvide lygteglas til pos.lt - læs markeringen på glasset og du vil sikkert nok se at glasset er funktionsmærket "A" samt en cirkel E11 mærket bagefter står godkendelsesnummeret "7271" - iden godkendelse står beskrevet hvilken pære lygten er blevet godkendt med - men før du går tilbage til PC'en for at finde den beskrivelse… så er det en langt letter at de-monter glasset, for indvendig på lygtefatningen (hvide del af lygtehuset) finder du pære typen mærket i fatningshuset.

R5W (BA15s) autopære den gl. betegnelse står der sikkert også R19/5 - det er altså den type pære der skal bruges (hvis det skal være 100% lovligt)

Autopære er produceret efter specifikke data - og når de er kontrolleret at de overholder dem vil de være E-mærket, hvis de ikke er det… vil pæren være det man kalder for en "pirat-pære" det begreb har været brugt i autobranchen rigtig lææænge… prøv at kigge på mærkningen på din pære..!

Forstå godt at du gerne vil opgradere lygterne på Landy'en… Land Rover har nærmest opretholdt mørkelægningen reglerne af motorkøretøjet siden krigens tid… ;) helt utilstrækkelig for en moderne trafikkultur, derfor blev lygterne også underkendt da Landyén skulle gen-introduceres i automobilens hjemland. Som følge deraf er der, NAS style lygter på de amerikanske modeller, i europa forsatte vi bare med bras, som vi desværre kender at for godt - lygter blev undervejs modificeret lidt… derfor en ny godkendelse… nu E4 mærket, men lyste var/er stadig ret dårligt - specielt bagfra.

Men når der nu laaangt om længe er nogle gør op med traditionel bras og producer nogle godkendte E-mærket (vandtætte) LED lygter som ligner de org. lygter til forveksling, så synes jeg personligt det er svært at argumenterer for… at holde det gl. org. bras kørende med hjemmefuse eller løse diodepære - når nu man kan gøre det smart og lovligt - men det er jo et personligt valg…
Index
127806: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: LED lamper til Serie/Defender lygter (04-11-2012 20:51:49) (svar på 127641)
Christian Holten #2660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.50.6.218)
@Pause
Hvad syntes du om lygten, nu når du har haft den i hånden
Christian