tilbage

Land Rover Forum  

Index
128180: Udlftning af bremser 109" (17-11-2012 12:28:42)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.57)
Hej Forum

Jeg har skiftet nogle bremserør på min SIIa 109", og nu er jeg så ved at lufte bremserne ud.
Men nu er jeg så nået til det punkt hvor jeg ikke kan drive mere luft d af den, men pedalen ryger lige i glvet når jeg træder. Jeg kan så pumpe den op så den bliver hård. Min konkltion er at der stadig er noget lft i systemet, men jeg kan ikke rigtg gennemskue hvor.

Min teori er at der er blevet byttet om på ind og udløb på cylindrene foran, (jeg har hverken skiftet forbindelsesrør eller bremseslange, så de sidder hvor de altid har siddet.) og at der således kan samle sig luft i de foreste cylindre.

På selve cylinderen er det "skrå" hul brugt til "indløb" og det "lige" til udløb. rækkefølgen jeg udlufter i er:
Bag, føreside
Bag, passagerside
For, føreside
For, pasagerside
efter devicen at man udlufter den længste vej først osv.

Er der nogle her der kan se om jeg overser noget, eller har et tip til hvordan jeg finder og fordriver det sidste luft.

Blink og vink REO
Index
128182: sv: Udlftning af bremser 109" (17-11-2012 12:44:45) (svar på 128180)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
At lufte bremser ud på en seriebil og især en 109" kan være et sandt helvede.

Har du monteret dobbeltvirkende (tokreds) forbremser? Det gør det ikke nemmere.

Du skal også sikre dig at din hovedcylinder rent faktisk er til en 109" Husker en anden sag om en SIIA 109" der bare ikke ville bremse indtil ejeren erkendte at han havde fået en forkert hovedcylinder, en til en 88" der simpelthen ikke kunne sende vædske nok helt ud til baghjulene på hans 109'er.

Men ellers er fremgangsmåden beskrevet mange gange her og på andre fora. Du skal bruge tre egnede bremseklemmer. Klem alle bremseslanger af. Nu skal bremsepedalen være stenhård. Er den ikke det, er hovedcylindren deffekt. Løsen klemmen til baghjulene og luft baghjulene ud. Skal du være helt sikker har du taget tromlerne af og mast cylindrene sammen med en skruetvinge. Læg f.eks en passende møtrik ind i cylinderen så du kan få den trykket helt sammen.

Når baghjulene er luftet ud, klemmer du af igen og lufter et forhjul ud af gangen. Brug samme fremgangsmåde som før.

Så skulle det virke. Husk også at bakkerne naturligvis skal være justeret ordenligt ud, så det første tråd ikke går med at få bakkerne ud til tromlerne.

Men som sagt, det kan være et helvede uanset. Patentudluftere, klare slanger der er proppet ned i en dunk med bremsevædske og andre løsninger der sikrer at luften ikke løber ind igen kan være praktiske. En makker til at jokke på bremsen kan være uundværlig. Eller en "doven dreng" en hinstregims der holder pedalen mens du lufter ud. Men brug tricket med at klemme af. -og sikrer dig at du har di rigtige reservele og at de virker.

Mvh Niels
Index
128196: sv: Udlftning af bremser 109" (18-11-2012 20:10:31) (svar på 128180)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.166.195)
Når bremsen ryger i bund og man kan pumpe den op til at være hård, så er det ikke sikkert, at det skyldes luft i systemet, det kunne snarere tyde på, at stemplerne i hjulcylindrene har lang vandring: er tromler og bakker i god stand (god belægning på bakkerne, tromlerne ikke drejet af/slidt ud over tolerancen)? - er bakkerne monteret rigtigt? - sidder bakkerne lige? - tjek det lige!

Venlig hilsen
jørgen Lundrup
Index
128197: sv: sv: Udlftning af bremser 109" (18-11-2012 23:00:55) (svar på 128196)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.231.76)
Kan meget vel være som Lundrup skriver, at bremser trænger til en opstrammer; altså der er for lang vandring i hjulcylindre og dermed bakker. Er dette tilfældet, skal der sendes formeget bremsevæske afsted og dermed en "bunder" Oftest er bagakslen skurken, ikke mindst hvis den er opdateret til SIII niveau. Sæt en passende pind, fra sædekasse til bremsepedal, således denne holdes nede og stram så justeringsskruer højre om set fra inderside af bil. Eventuel udføres denne øvelse nogle gange til hjul netop drejer frit. Udluftningsnipler skal altid sidde øverst i forhold til rørs indgang i hjulcylinder.