tilbage

Land Rover Forum  

Index
129749: Stempelringe - helt generelt? (09-01-2013 15:37:14)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Hejsa.

Jeg har lige et spørgsmål omkring udskiftning af stempelringe i motorer med støbejernscylindre, sådan helt generelt.

Hvis udgangspunktet er en ny motor der med tiden har fået en lidt svag kompression, så er rådet ofte: "skift stempelringene". Men hvor meget og hvornår hjælper det, i forhold til hvornår det er tid til at få boret motoren op?

Og hvordan ser man om det evt. er fordelagtigt at skifte stempelringe, kontra at få motoren boret?

Hilsen
Jens
Index
129752: sv: Stempelringe - helt generelt? (09-01-2013 15:59:38) (svar på 129749)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.228)
Det kan du faktisk kun se, når du kan kigge ind i cylinderne hvordan væggene er slidte. Er de meget slidte, skal de bores op og så skal der sikkert også nye stempler i passende størrelse til.

Min 2,5 dna er lige blevet åbnet og efter 400t km ser cylinderne ganske udmærket ud, oplyser Meldgaard
Index
129772: sv: sv: Stempelringe - helt generelt? (09-01-2013 20:33:28) (svar på 129752)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.100.70)
Et parameter kan også være- er der slidt en fure i cylindergangen, hvor stempelringene vender for oven, er blokken klar til boring. Og der menes boring og ikke som ofte set, at man honer op til overstørrelse; er cylindergangen oval vil dette følge med op.
Index
129776: sv: sv: sv: Stempelringe - helt generelt? (09-01-2013 21:26:33) (svar på 129772)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Vil det sige at så længe cylindervæggene ser pæne ud så er der ikke grund til at bore op?

Jeg har ikke selv måleværktøj til at måle størrelse og ovalitet. Så det er derfor noget jeg skal ud og købe eller låne...

Hilsen
Jens
Index
129780: sv: sv: sv: sv: Stempelringe - helt generelt? (09-01-2013 21:41:17) (svar på 129776)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.100.70)
Betinget ja. Et billigt trick; tag en hel stempelring og indsæt den et par millimeter ned i den rengjorte cylindergang og mål gabet mellem enderne på stempelringen- pres så stempelringen et par centimeter ned i cylindergangen, gerne med et stempel, så det er lige, udvider gabet sig betydeligt, er der basis for boring.
Index
129781: sv: sv: sv: sv: Stempelringe - helt generelt? (09-01-2013 21:42:53) (svar på 129776)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 95.166.106.27)
Ja, så længe de er pæne og uden revner, synligt slid (grundig grundig kontrol) Kan man uden problemer skifte ringene. Dog bør man altid give cylindrene en honing, hvis man skifter ringe. Dette gøres for at sikre, at de nye ringe får en "perfekt" tilpasning til deres respektive cylinder.

Honings børsten eller klodserne (afhængig af model) monteres på en bore/skruemaskine som køres op og ned, og honeren skal være smurt med en lille smule automatgearolie.

Hvis du vælger dette, skal du køre pænt og morfar agtigt de første 2500km og du bør lave første olieskift ved ca. 500km.

Efter de 2500km skifter du olie igen, og derefter kører du og servicerer som normalt :)


MVH Jakob - Med det kulsorte 200 DI S3 Uhyre :D
Index
129824: sv: sv: sv: sv: sv: Stempelringe - helt generelt? (10-01-2013 19:11:58) (svar på 129781)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Takker for svarene, så blev jeg meget klogere på det :-)

Hilsen
Jens