tilbage

Land Rover Forum  

129767: Egr ventil td5 (09-01-2013 19:08:28)
Nils Olsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 82.211.196.45)
Hej.
Efter at have læst alle de forum her på siden jeg har kunne finde omkring Egr ventil vil jeg gerne høre om jeres personlige erfaringer med henblik forurening ved syn.
Jeg vil gerne blænde ventilen med jeg er bange for at den så ikke vil kunne gå gennem syn.
Bilen er en Discovery td5 fra 2003.

Derfor vil jeg meget gerne høre hvordan jeres erfaringer er omkring syn, så jeg kan få et bedre grundlag at beslutte mig ud fra.

Venlig hilsen
Nils Olsen
129768: sv: Egr ventil td5 (09-01-2013 19:23:52) (svar på 129767)
Morten Brendstrup #8760, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 93.162.156.114)
Nu er det sådan at Egr systemet "kun" er til for at nedbringe Nox forurening, i en synshal bliver din dieselbil kun kontrolleret for sin røgtæthed.
Så her vil den kun blive kasseret hvis systemet synligt er blevet lukket eller fjernet.

Mvh. Morten
129771: sv: sv: Egr ventil td5 (09-01-2013 19:53:52) (svar på 129768)
Nils Olsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 82.211.196.45)
Perfekt mange tak for det hurtige svar, det var præcis et svar i den stil jeg søgte.
129783: sv: Egr ventil td5 (10-01-2013 07:52:01) (svar på 129767)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.142.227)
Hej Niels

På min Disco 2 Td5 er egr blændet af med en plade, det er ikke at se sådan lige umiddelbart. Jeg har lige været til syn og her gik den lige igennem. Uden en eneste anmærkning. Røggastesten var god på den så han kiggede ikke nærmere på det.

En lille sidegevinst er at bilen køre markant bedre efter egr er blevet blændet af, ingen udsæt eller hakken i trækket, eller ujævn tomgang.

Mvh.
Jacob
129784: sv: sv: Egr ventil td5 (10-01-2013 08:21:07) (svar på 129783)
Nils Olsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.94.248)
Jeg fundet et removal kit hos lr parts
http://www.lrparts.dk/shop/land-rover-td5-763p.html

Kittet indeholder også er en intercooler studs, er den nødvendig hvis man blot blænder af på manifolden?

Venlig Hilsen
Nils Olsen
129813: sv: sv: sv: Egr ventil td5 (10-01-2013 16:06:06) (svar på 129784)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.142.227)
Hej Niels

Samme kit har de hos Paddock til langt billigere penge.

Mvh.
Jacob
129787: sv: sv: Egr ventil td5 (10-01-2013 09:00:03) (svar på 129783)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.194.19)
Min Td5 er kører nu da ganske fortræffeligt med EGR-ventilen aktiv; ingen udsæt, hakken eller ujævn tomgang. Hvis du har den slags problemer, så ville jeg sige, at der må være problemer andre steder, som bør løses først.

Der må jo være en grund til, at EGR-ventilen er der - og bilen er jo faktisk også typegodkendt med denne... så det er lidt på kanten ;-)

/Jens
Defender Td5
129794: sv: sv: sv: Egr ventil td5 (10-01-2013 10:39:57) (svar på 129787)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Helt enig med dig Jens ;o)

129795: sv: sv: sv: Egr ventil td5 (10-01-2013 10:46:23) (svar på 129787)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.161)
EGR er noget, som er introduceret for at nedbringe NOX-udledningen og det er i grunden ganske fornuftigt, at motorer forurener mindst mulig.

Men gamle Rudolf Diesel havde nok ikke planlagt, der skulle ledes affald ind i maskinen...

EGR ventiler har det med, at sode til, fordi man alt for mange biler kører for mange korte strækninger, så motoren ikke bliver gennemvarm.

Det sker ikke kun på Td5, men stort set alle biler med EGR og nævnte kørselsmønster.

Derfor burde alle dieselbiler have et oliefyr, der starter senest sammen med bilen og derved bringer motortemperaturen hurtigt op. Ford Transit havde en overgang en tilsvarende opsætning.

De lavere gear må gerne køres højt op i omdrejninger, både for at lufte udstødningen ud og for at forbedre brændstoføkonomien. Sejtrækning over længere strækninger er ikke en dieselmotors livret.

Det øger blot forbruget og gør maskinen sløv.

Udstyr til miljøforbedring bør holdes intakt.
129799: sv: sv: sv: sv: Egr ventil td5 (10-01-2013 11:51:18) (svar på 129795)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
jeg er for så vidt enig i, at miljøtiltag skal holdes intakt. Og at der er andre skadelige stoffer der også skal nedbringes ved sådan en forbrænding.

Men det er vel lidt padoksalt, at i jagten på at nedbringe NOX-gas, acceptere vi samtidig et større CO udslip, idet bilen kører kortere på literen. Helt med på at ved valg af 2 under, skal man vælge den der gør mindst skade på miljøet, det er så ikke nødvendigvis det der gavner privat økonomien mest.

Notorisk ser det ud til, at TDV6 motorerne skal have egr-ventilerne skiftet ca. for hver 100 t/km.

Så jeg har reelt fuld forståelse for dem der gerne vil køre længere på literen og samtidig spare udgiften til 'stumpen'.
129810: sv: sv: sv: sv: sv: Egr ventil td5 (10-01-2013 15:35:30) (svar på 129799)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.96.127)
I en højere sags tjeneste? Kan tilslutte mig de to sidste einwurf. Nuvel, at indblæse død luft/udstødningsgas knuser og neutraliser NOXerne, men det er kun i nærmiljøet det gavner. Prisen er et højere brændstofforbrug der igen booster CO2-udledning, som igen danner drivhuseffekt, som igen skader globalt. Eks. har USA gennemgået det varmeste år nogensinde, med alt hvad der hører med af naturkatastrofer. Hertil breder Sahara sig som aldrig før. Ligesom isen ved polerne smelter i hidtil uset tempo og dermed stigning i vandstanden i havene.
Personligt ville jeg ikke tøve med at frakoble EGR-ventil.
129821: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Egr ventil td5 (10-01-2013 18:28:06) (svar på 129810)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.17.194)
Er det ikke ulovligt?
129823: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Egr ventil td5 (10-01-2013 18:48:05) (svar på 129810)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Tjae, nu er jeg jo ikke såp gammel, men jeg husker da at der for en 20-25 år siden blev talt meget om "partikkel-udledning" Om at disse skadelige partikler især i områder med tæt bytrafik forårsagede div. lungesygdomme og andre ubehageligheder for folk der af en eller anden grund boede i disse områder. Især indfaldsvejene til København blev betegnet som nogen af de mest forurende områder i Danmark. Kort sagt, bilindustrien fik ud fra et politisk krav meget travlt med at løse problemet med partikler. Den simple løsning blev altså disse EGR-ventiler.

I dag er det så CO2 og global opvarmning vi får tudet ørene fulde af. Og i det lys kan det jo være svært at forstå at CO2 er bedre end partikler. Men CO2 er trods alt en naturligt forekommende luftart. Det er partiklerne ikke. Så måske hele ideen med EGR-ventiler ikke var så tosset alligevel. Ikke at jeg skal pege fingre af nogen, kører selv i en gammel smog-pump uden hverken kat. eller EGR. Og så bor jeg på landet så det er jo ikke mine børn der ligger på lungeafdelingen. Havde jeg en diesel med tilkokset EGR ville jeg da også overveje den nemme løsning og nyde en bedre brændstoføkonomi. Men helt at afskrive EGR-systemet som en historisk fejltagelse, det er måske at gå for vidt.

:)

For øvrigt er CO2 problemet meget større end den globale bilisme. Det er jo kun en del af den samlede CO2 udledning. Alene indstilling af afbrændning af regnskoven skulle efter sigende nedbringe CO2-udledningen betragteligt. Men det er en helt anden diskussion

Mvh Niels
129830: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Egr ventil td5 (10-01-2013 19:48:03) (svar på 129823)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.63.163.140)
ja, jeg skal ikke kunne sige hvor effektive EGR ventiler er. Ingen tvivl om at det er politisk bestemt, og at man gerne vil have nogle 'miljørigtige' motorer. Så vidt jeg kan læse mig til har EGR intet med reduktion af sod/partikler at gøre. Men anvendes alene til reduktion af NOx der er giftig at indhånde.

Som jeg læser på nettet, så kan EGR føre til større soddannelser, uforbrændt brændstof der kommer ud af udstødningen, koks og slibestoffer i motorens indre, øget syreindhold i motorolien - med deraf afledte effekter af dårlig forbrænding, kortere levetid af motor og olie.

Spørgsmålet er om sod/partiklerne, kunne reduceres ved at eks. dieselen blev forarbejdet mere - altså blev renere. Der er vel flere partikler i fyringsolie end i diesel.

Tilsyneladende fjerner man bl.a. NOx i katalysatoren på en benzin bil.

Men jeg er helt overbevist om at vores udemærket redaktør, kan fortælle meget mere om lige det, så Mikael - kom med nogle guldkorn ;-)
129831: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Egr ventil td5 (10-01-2013 20:44:29) (svar på 129830)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.108)
Mikael døjer vist lige nu med sandkorn og hedebølge i Australien... men på vedhæftede billede kan man se, hvordan EGR virker på en Scania-motor.

Andre motorproducenter vælger at køle udstødningsgassen EGR luften gennem intercooleren.
129837: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Egr ventil td5 (10-01-2013 23:04:11) (svar på 129830)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.34.172)
Okay, giftige partikler, giftig gas, min pointe er den samme. Og at det er politisk bestemt at nedbringe sygdomsfremkaldende luft-forurening gør vel ikke beslutningen ringere. Det er vel ikke al politik der er meningsløs? Regler om spritkørsel f.eks er jo også politisk bestemt.

Mvh Niels
129814: sv: sv: sv: Egr ventil td5 (10-01-2013 16:09:46) (svar på 129787)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.142.227)
Hej Jens

Min egr ventil var blændet af da jeg købte bilen for et år siden. Jeg fik af vide af sælger at bilen gik markant anderledes og bedre efter afblænding af egr. Dette har jeg også hørt fra andre.

Det lovmæssige forholder jeg mig ikke til.

Mvh.
Jacob
129815: sv: sv: sv: Egr ventil td5 (10-01-2013 16:09:47) (svar på 129787)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.142.227)
Hej Jens

Min egr ventil var blændet af da jeg købte bilen for et år siden. Jeg fik af vide af sælger at bilen gik markant anderledes og bedre efter afblænding af egr. Dette har jeg også hørt fra andre.

Det lovmæssige forholder jeg mig ikke til.

Mvh.
Jacob
129838: sv: Egr ventil td5 (10-01-2013 23:07:48) (svar på 129767)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.154.50)
Som mange skriver blev EGR ventilen monteret for at nedbringe NOx forureningen, NOx bidrager også i den grad til smog over byerne og den globale opvarmning.
Jeg tvivler på at nogen bilfabrikanter monterede den for sjov eller for at genere bilejerne, uden ventilen kan bilerne ikke overholde de lovmæssige forureningskrav. Den bliver ikke kontrolleret ved syn, og synsmanden vil ikke kunne se det med en røggastest, da EGR ventilen ikke er i funktion under afprøvningen.
Hvis der er nogen der tror det gør det mere lovligt at fjerne ventilen, bare fordi den ikke bliver kontrolleret ved syn er det en ret ubetænktsomt. Lad os da forurene i fred, der er andre der må klare den renere luft bare vore biler kører bedre.

Hilsen Carsten
129842: sv: sv: Egr ventil td5 (11-01-2013 07:49:19) (svar på 129838)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.34.171)
Ja så kører EGR ventil tråden igen igen igen

Jeg vil bare bedrage med nogle konkrete tal - en Disco 2 har et lille sort klistermærke på pladen foran køleren, der står 2,18 det er tallet for partikkel udledning, det ganges med en faktor så der nåes et tal lige omkring 3, og nu det faktiske tal 0,33 ja det er næsten ren luft, og det er opnået ved at fjerne EGR ventilen og montere en intercooler med den dobbelte køleevne, det ned bringer også noxerne, der er flere bilfabrikker der i dag laver dieselmaskiner uden EGR ventiler og de opfylder de strængeste miljøkrav.

Ja det er ulovligt at fjerne ventilen, der er flere benzin biler der havde mindre co2 % før 1990 end efter der kom katalysator på før 90 kørte de med benzin/luft forhold på 21/1 en kat motor kører med 14/1
osv osv osv der er mange ting i denne verden der ikke giver mening.

Nogle gange er lovgivning et og virkelighed noget andet, hvorfor skulle vi have en ny postkasselov ??? i 2015 vil vi få alt vores post elektronisk, dette bare for at vise hvordan der tænkes når der lovgives.

Nå, men jeg har kørt ca 200.000 uden EGR ventil og så længe jeg kun udleder 1/10 af det der må udledes, så forbliver den afmonteret, husk når du har EGR ventil på dennes der sod = syre det opsamles i motor olien med øget slid tilfølge, så skift olien lidt oftere ;-)

Med venlig hilsen

Per
129849: Egr ventil td5 (11-01-2013 11:51:46) (svar på 129842)
Nils Olsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.94.252)
Jeg siger tak til alle de mange indlæg, jeg er virkelig blevet kloger vedrørende emnet, da mange af disse kommentarer ikke er beskrevet i lignende indlæg.
Jeg føler dermed at jeg nu har langt bedre baggrund af tage beslutninger ud fra. Derfor mange tak fordi i har taget jer tid.
129861: sv: Egr ventil td5 (11-01-2013 15:49:04) (svar på 129849)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.4.151)
Personligt ville jeg heller ikke tøve med chiptuning af elektroniskt styret dieselmotor, med udsigt til yderligere 10-20% brændstofbesparelse.
Så kunne jeg, hver 5.gang jeg kørte forbi tankstation og holdt potomonaies`en i lommen, sidde og undre mig over, man i Tyskland kan få Gutachten og Tuev-bevis på chiptuningen ikke ændrer forureningsgraden, hvilket ikke kan lade sig gøre i DK. Og hertil glæde mig over der går 20% længere tid før polarisen forsvinder under isbjørnenes labber.
Og ryste på hovedet af politikerne skånselsløst jagter bilerne, som står for mindre end 10% af CO2-udledningen, men lukker øjnene for skibsfarten, der står for 50% af verdens CO2-udledning. Velkommen til virklighedens verden.
129872: sv: sv: Egr ventil td5 (11-01-2013 18:34:57) (svar på 129861)
nils olsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.171.156)
jeg har selv tænkt den tanke med hensyn til motoroptimering men efter en samtale med en af værkstedsmændene hos glad der forsikrerede mig om at krumtappen ikke ville kunne holde til det, da jeg kører meget med 3500kg trailers, har jeg ikke turde tænke den tanke mere.

Vh nils olsen
129874: sv: sv: sv: Egr ventil td5 (11-01-2013 18:53:52) (svar på 129872)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.79)
Selvfølgelig kan en Td5 motor holde til en optimering ellers ville den jo være noget værre skrammel.

Hvis du får styreenheden 'remapped' og drejningsmoment samt hk optimeret, kan du få mere glæde og økonomi ud af motoren.

Optimeret betyder, at operatøren finder den optimale ydelse for lige din maskine. Det er ikke chiptuning.
129875: sv: sv: sv: sv: Egr ventil td5 (11-01-2013 19:21:08) (svar på 129874)
nils olsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.171.156)
Værkføreren hos glad sagde præcis det samme, MEN motoren kan ikke holde til det hvis man køre meget med 3500kg trailers som jeg gør.hvorimod hvis man ikke køre særlig meget med tung trailer så var en motoroptimering det eneste rigtige
129879: sv: sv: sv: sv: sv: Egr ventil td5 (11-01-2013 21:28:44) (svar på 129875)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.79)
Jeg må indrømme, at værkførerens udsagn lyder som det rene vrøvl i mine øren. En optimering og remapping giver maks. en forøgelse på 15 % i forhold til de oprindelige fabriksindstillinger.

En optimering svarer til, at pumpe og dyser på en analog motor bliver renset og justeret og at det rette forhold mellem drejningsmoment og hk bliver fundet.

Jeg kan følge ham ganske udmærket, hvis vi taler om chiptuning på 30 % + , men en helt almindelig serviceopdatering/fin justering burde ikke kunne tage livet af en krumtap.

Jeg læste om 'remapping' i LRO, hvor de skrev, at styringsenheden blev slidt med tiden... enheden blev nulstillet og fabriksindstillingerne genindlæst. Det var en Discovery 2, de havde kastet sig over.

Anyway: min 2,5 dna bliver for tiden optimeret med nye dyser og eftersyn af pumpe. Så skulle den da gerne komme op på 9,5 km/l igen.
129880: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Egr ventil td5 (11-01-2013 21:41:47) (svar på 129879)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.133.55)
Nok forventeligt svar fra værkfører på autoriseret værksted angående at pille ved oprindelige indstillinger; han ønsker naturligvis ikke have ørerne i maskinen desangående.