tilbage

Land Rover Forum  

Index
131782: er der nogen som har en kode læser til Dicovery 1 fra 1997 (OBD stik) (07-03-2013 18:34:03)
Jason Dove #9010, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 188.180.191.172)
Jeg vil gerne læse fejlekode på min Landrover. De lokal værksted kan ikke læse nogen. Kan en af medlemer her ind?


Jason (9010)
Index
131787: sv: er der nogen som har en kode læser til Dicovery 1 fra 1997 (OBD stik) (07-03-2013 23:00:26) (svar på 131782)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 109.58.147.88)
Er det OBD II eller blink-koder eller hvad er det?
Index
131864: sv: er der nogen som har en kode læser til Dicovery 1 fra 1997 (OBD stik) (11-03-2013 15:34:52) (svar på 131782)
Hans Houmøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.243.62.139)
Hvilken type fejl leder du efter - bremsefejl kan du udlæse uden aflæser vha en lus i OBD-stikket (skal nok fortælle nærmere hvis det drejer sig om dette).

Hvis din Disco ikke er med E-gas og motorstyring (de sidste modeller med aut. gearkasse) tror jeg ikke der er andet end fejlkoder fra WABCO-abs'en og finde på den...

Mvh.
Hans
Index
131932: sv: sv: er der nogen som har en kode læser til Dicovery 1 fra 1997 (OBD stik) (13-03-2013 19:42:40) (svar på 131864)
Jason Dove #9010, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 188.180.191.172)
sorry for den sent svar (har været i england)... Jeg ved godt hvordan man gør ABS koder med et Lus i OBD stikket men min problem er jeg kan bare ikke for min CO ned. Den er over 10.0% !!!!jeg håbet at en rigtigt Land rover computer kunne fortælle mig lidt. Jeg har målet temp følger og diverse andre følger.. og de siger ud til at virk som de skal men diverse måling ved Luftmængemåler af airflow giver forkert volt. Jeg har monteret en helt ny luftmængemåler uden at det blive bedre. Nogen gang er Airflow signal samme volt som batteri! andre gang noget helt anden.. langt under de 1.7volt ved tomgang som de skal være.. Måske er ECU defekt. jeg har også skiftet en Lambda sonda. Det er svært at find frem til hvorfor CO er så højt. Hvad med Catalysator?

Jason
Index
131940: sv: sv: sv: er der nogen som har en kode læser til Dicovery 1 fra 1997 (OBD stik) (14-03-2013 09:44:34) (svar på 131932)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Jason,
er din motor med "ægte" OBD I/II stik, eller med det gamle Rovacom-stik? Hvis du har en 3.9 motor med Lucas Cux 14 ECU "taler" den Rovacom, som overhovedet ikke er kompatibelt med OBD-standard.
Så skal du have fat i enten en gammel Rovacom tester (aut. forhandleres værksteder), en Hawkeye (nogle medlemmer har den sikkert), eller det næsten gratis "Rovergauge", der er freeware, og kun kræver "hardware" for få hundrede kroner. Søg på "Rovergauge" her på sitet.

Ps. en mere oplagt mulighed end defekt ECU kunne være defekt kabel mellem ECU og luftmassemåler? Når nu dine målinger svinger på den måde.
Index
131946: sv: sv: sv: sv: er der nogen som har en kode læser til Dicovery 1 fra 1997 (OBD stik) (14-03-2013 16:33:41) (svar på 131940)
Jason Dove #9010, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 188.180.191.172)
rovergauge ser rigtigt fed ud !! tak for tippet. Jeg har bestilt dele til at lave kabel med . Desvære har vi konstateret at den ny lumfmassemåler er defekt.. Alle ledning til ECU er også tjekket uden fejl. Er der en som har en luftmassemåler jeg kan køb som vi er sikker virker!!!

Tak for alle hjælp..:-)


Jason
Index
131948: sv: sv: sv: sv: sv: er der nogen som har en kode læser til Dicovery 1 fra 1997 (OBD stik) (14-03-2013 20:43:55) (svar på 131946)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Jason,
held og lykke med din Rovergauge. Du er velkommen til at skrive til mig på bo(snabela)kuririn.dk hvis du kommer i tvivl om noget, så jeg vil forsøge at svare.
Du kan jo "teoretisk" skifte din "tune-resistor" til "non-cat" programmet, og justere CO ned til 1% på luftmåleren. Så kan du finde fejlen efter synet...kræver dog at du har en CO måler, så du ikke ødelægger din motor med for mager blanding...
Index
131964: sv: sv: sv: sv: sv: sv: er der nogen som har en kode læser til Dicovery 1 fra 1997 (OBD stik) (15-03-2013 23:18:50) (svar på 131948)
Jason Dove #9010, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 188.180.191.172)
Har alle danske disco 1's en "tune resistor"?
Index
131966: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: er der nogen som har en kode læser til Dicovery 1 fra 1997 (OBD stik) (16-03-2013 00:45:33) (svar på 131964)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Jason,
nej, du har en pointe der, det kan sagtens være at nogle årgange IKKE har en tune-resistor...de forsvandt også omkring 1993 på RRC (de sidste årgange), og der er vist lidt tvivl om de nogensinde har været f.ex. på US-modeller. I så fald har du måske også kun et rigtigt "program" på din E-PROM, altså "Cat-programmet" - plus måske "limp home" programmet. Og så kræver din ECU nok at alle sensorer fungerer (du kan altså ikke snyde, ved at køre et non-cat program.)
Hvad siger de kloge bøger - Haynes eller org. workshop manual?
Hilsen Bo
RRC 1990
Index
131967: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: er der nogen som har en kode læser til Dicovery 1 fra 1997 (OBD stik) (16-03-2013 01:07:31) (svar på 131966)
Jason Dove #9010, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 188.180.191.172)
jeg prøver at find ud vis jeg har en i morgen.. Jeg har skrivet en mail til dig Bo.. har du for den? No matter what jeg kan ikke for de rigtigt volt frem på luftmængemåler. Som jeg kan forstå vis den for +12v og -12v så skal "airflow" volt ændrer sig med forskeligt luft iggenem den.. ufafhængg af noget andet. Er det rigtigt? hvorfor er der 5 ben på luftmængemåler og kun 4 ledning?
Jason
Index
131975: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: er der nogen som har en kode læser til Dicovery 1 fra 1997 (OBD stik) (16-03-2013 12:08:12) (svar på 131967)
Jason Dove #9010, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 188.180.191.172)
ok jeg har en "tune resistor" white version so det er den rigtigt til en euoropean med Cat. Så mulighed er der at skift den til en non cat version. Nu til noget anden. Pa Maf er der 3 firkanted form på toppen af Stik og 2 på bund af den så at lednings stik passer på den rigitigt vej. Min stik på ledning er meget udvided så at den passer også omvent. Bare for sjov har jeg prøvet første med min gammel MAF at se efter den rød glow ind i den med stik på den "rigtigt" vej. der sker ingenting, men vis jeg drejer den 180 grader og gøre det samme så kommer den til at glow ind i!!! Hvad siger i så? Når stik er på rigitgt viser CO adjust 1.8V (ok) men Airflow vise 0.06V circa vis jeg drejer den 180grader så glower den men CO adjust volt er ikke de 1.8V (kan ikke husk precise men længe fra rigtigt) og air flow har batteri volt (12+) det synes jeg er lidt mystisk.. glæder mig til at høre jer tænker

Jason


billeder viser som jeg tror den skal på....