tilbage

Land Rover Forum  

Index
131982: Nye biler og deres egenskaber i terræn (16-03-2013 22:15:21)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.155.244.45)
Jeg er lige kommet hjem efter en super fed dag i terrænet på Tirsbæk Gods, og kursus ved Land Rover Experience centeret.
Køretøjet som jeg mulighed for at stifte bekendskab med var en Discovery 4, og jeg bliver nok nød til at indrømme at jer er overrasker over hvad den bil kan klare af opgaver, lige så snart vi forlod fastbanet vej. Hvis den bliver kørt rigtigt, kommer den faktisk frem hvor "de gamle" ikke klare ærterne.
Det kan godt være at det er en dyr bil, og der er meget elektronik, men det kræver stadig en vågen og beslutsom chauffør.

Det kan godt være at der går lidt tid inden vi ser disse biler i grusgraven som "Team Dicso 3 og 4" i et trophy, men vi kan bestemt godt se dem deltage i Trial, Gyhmkana, O-løb og ligende. Det er jo formidable køretøjer, som vi ser alt for lidt til. Der er jo medlemmer i klubben som har disse modeller, vi skal bare huske at vi også skal invitere dem med ud til arrangementerne.

Vi er jo en bilmærke klub, som dækker over alle modellerne, og ikke kun Seriebiler og Defendere. Jeg køre selv i en ældre Defender, og den er jeg glad for. Men vi skal huske at få de nye generationer med, også til terrænarrangementerne.

Jeg vil glæde mig til at ser ALLE modellerne udenfor normal fast banet vej til fede arrangementer i DLRK i fremtiden......

Husk Land Rover laver også de nye fede biler.

Hav en fortsat fantastisk weekend.....

Vi ses derude.

Mvh. Brian Nielsen
#8657
Index
131984: sv: Nye biler og deres egenskaber i terræn (17-03-2013 08:12:17) (svar på 131982)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja, man kan jo blive helt misundelig på sådan en tur. :)

Ingen tvivl om at de nye Disco'er er rigtig fede. Og at de klarer sig godt i terrænet, det har bla. Ib Hammer jo lært os og det har jeg i grunden aldrig tvivlet på.


Men til den pris sådan en ny Disco koster, er det vel også begrænset hvor mange der rent faktisk findes? Jeg en eller anden lidt snigende fornemmelse af at ejere af nye dyre Land Rovers måske ikke står i kø for at være medlem af Dansk Land-Rover Klub. Det kan der så være forskellige grunde til. Og alligevel er der ganske rigtigt enkelte medlemmer der har sprit-nye Disco'er, men som sagt, er antalet nok begrænset, trods alt.

At vi ikke ser dem så meget til arrangementer, det er naturligvis synd. Men det er nok sådan at de fleste der køber en bil til mellem 3/4 og 1 million ikke lige drømmer om at tryne dem gennem terrænet. Naturligvis er der arrangementer de kan deltage i, uden at være bekymrede for deres vogn og naturligvis skal vi huske at være indkluderende men hvis vi husker at lave arrangementer for alle og ellers gør opmærksom på dem, så er det vel strengt taqet også medlemmernes eget ansvar så at dukke op.

Jeg har jo forsøgt, lidt i den anden ende fristes jeg til at sige, at klubben også skal være indkluderende for de medlemmer der kører i ofte velholdt klassiske Land Rover, og som heller ikke har lyst til at tryne dem i terrænet. Så du har ret, vi skal huske bredden i klubben og gøre hvad vi kan for at få alle med. Men som et fællesskab er det jo et fælles ansvar, hvilket vil sige at det er jo også det enkelte medlems ansvar at dukke op og få noget ud af et arrangement og ikke bare blive hjemme og sige, "Der sker alligevel aldrig noget jeg kan eller har lyst til at være med til"

mvh Niels
Index
131992: sv: sv: Nye biler og deres egenskaber i terræn (17-03-2013 16:48:01) (svar på 131984)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.133.152)
Absolut enig med Brian og Niels, de nye Land - og Rangerovers er særdeles
kapabel i terræn, ikke mindst med den rette chauffør bag rattet. Dog er dækopklædning stadig af væsentlig betydning. Vi kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet, da et medlem mødte op på Marken med en dengang ny Disco 3 monteret med landevejsdæk og på smattet lige grund fedtede bilen på alle fire hjul uden at komme nogen vegne. Så på det område er der stadig ingen "short-cuts" Desværre er det ikke bare anskaffelsen der tynger budgettet, for gulpladeversioners vedkommende, men også de grotesk afgifter der skal erlægges ved privatanvendelse, som igen bevirker håndværksfirmaer intet får for deres brugte gulpladebiler ved salg, som igen bevirker bilerne får lov at køre til de er skrotningsklare.
Men ingen tvivl ejere af nye/nyere biler vægrer sig ved at kaste bilen ned gennem et tjørnekrat i forb. med Trophy og lignende og tilføje den et hav af "fartstriber" som ikke kan poleres væk.
Selv om medlemmer med nye biler af ovenstående årsag, må siges at forblive "few-and-far-between" skal sortimentet på hylderne i DLRK mht. forskelligartede arrangementer udvides til også omfatte disse. Selv mener jeg Tourkørsel er lidt forsømt; eller kan det tænkes der ikke er et ønske om den slags; eks. ture af en uges varighed eks. rundt om Østersøen, nu hvor der kan køres hele vejen uden visumtvang, blandt andet gennem de baltiske lande. Eller til Appeninerne i Italien; Toscanas Vinslotte eller rundt i Umbriens vildnis. Inputs velkomne.
Index
131995: sv: sv: sv: Nye biler og deres egenskaber i terræn (17-03-2013 18:49:28) (svar på 131992)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Verner

Vores erfaringer er faktisk de stik modsatte af det du fremfører. En Discovery 3 eller 4 med standardmonterede dæk klarer sig forbavsende godt i terræn og kommer som oftest frem de samme steder som en Defender med Mud-terrain. Vi har i en længere periode prøvet med Mud-terraindæk på både Discovery 3 og Range Rover Sport og de kom ikke en meter længere end dem der kørte med de standardmonterede dæk.
Hvis man kender sin Discovery og ved hvordan de forskellige systemer skal/kan anvendes, kommer de igennem spor hvor Defenderen skal trækkes ud med spil. Så som du selv fremfører, det kommer meget an på det der sidder ca. 40 cm. bag rattet.
Jeg så godt det foto du lagde ind på forsiden af Forum for noget siden med en sarkastisk bemærkning om Disco-dans i mudder. Jeg vil påstå at hvis føreren havde kendt sin bil ville den stille og roligt være kørt igennem uden større problemer.
Med hensyn til antal, så er der siden 2004 hvor Discovery 3 så dagens lys både herhjemme og i udlandet hvert eneste år solgt adskillige gange flere Discovery end Defender.
Afgiften for privat anvendelse på en Discovery 3 og 4 er hverken bedre eller værre end på en Defender. Taksten blev ændret (forhøjet) i 2008, så alle gulpladebiler med en totalvægt på 3000 kg eller mere erlægger kr. 15.000,- med det er det samme for en Discovery og en Defender hvis vægten som sagt er over 3000kg. Frem til 2008, og for biler registreret iden da er afgiften lavere, men igen den samme takst uanset om det er en Discovery eller Defender.

mvh
Ib 0219
Index
131993: sv: sv: Nye biler og deres egenskaber i terræn (17-03-2013 17:40:23) (svar på 131984)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.155.244.45)
Men nu er der jo også ved at være Discovery 3 til en fornuftig pris på brugtmarkedet.
Og til priser som flere gerne smider efter en 90".
Omkring ture til terrænet kan man måske drage en parallel til de gamle biler, for det er jo heller ikke mange af dem der deltager i trophy ;o)
Men hvor ville det være fedt at se dem til trial og o-løb.

Jeg ser det bestemt ikke som et "must" at sende en af de nye (eller for den sag skyld en veteran) gennem de største mudderhuller, eller kørsel med extrem sidehældning. For det skal min egen bil heller ikke.

Men jeg mener bestemt at der kan laves aktiviteter hvor de biler som også skal køre mandag morgen inviteres.

Hej Brian
Index
132000: sv: sv: sv: Nye biler og deres egenskaber i terræn (17-03-2013 19:39:22) (svar på 131993)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.247.46.110)
Åh hvor er du inde på noget som jeg, og jeg tror flere andre savner!
I "De gamle dage" hvor et medlems nr som 2217, var nyt! Da kørt man trial, og andre konkurrencer med helt standard biler, og indforstået at bilen skulle køre på arbejde mandag morgen.For meget ødelagt, ikke kunne køre på arbejde, så var du disket! Konkurrencer for hvermand, uden "fartstriber", buler, væltet biler, knækkede aksler/gearkasser, og andre ødelæggelser! Jeg synes at dette element med at alle kan være med, ihvertfald til mange konkurrencer, i en helt nye, eller standard bil, er gået helt tabt i dagens klub, og rigtig mange medlemmer savner at kunne deltage uden et "Paris Dakkar Budget", eller en bil der kan "offres".
Jeg ville på ingen måde forklejne Trophy folk, og lignende præstationer, men i dagens klub, synes jeg at den almindelige medlem, med fex. et nyere Frilander eller Discovery er sat på sidelinien som tilskuer.
Nettop dise folk skulle opfordres til at være deltager, og så får vi en anden klub ånd og sammenhæng!
OK! så er det måske bare Dinosauren som kommer med sin sidste brøl, før han bliver fossil, men hvad synes de yngre om dette?
Index
132008: sv: sv: sv: sv: Nye biler og deres egenskaber i terræn (17-03-2013 20:50:45) (svar på 132000)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 95.166.68.183)
@David
Må jeg henlede opmærksomheden på mit indlæg fra 2009 http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=86848#86848

Ved godt at jeg STADIG tager del i kapløbet, men syntes STADIG at banerne til Trophy (og trial) er for "sindssyge"
Jeg savner (også) firserne, hvor man kunne vinde uden spil.
Men
Som verden ser ud nu, har "alle" jo både spil og spær, og hvad skal så afgøre det ?

Er spændt på Midtjydernes nye handicap initiativ, om det kan være fremtiden ?

Hvorom alting er, så "burde" alle konkurrencer køres på baner, bygget efter Land Rover fabrikkens forskrifter for hvad bilerne er bygget til.

MEN

Så kan "de ombyggede" jo i de fleste tilfælde køre baglæns igennem, i tomgang...

Spændende hvad fremtiden bringer, og mens vi venter, kan vi jo prøve nogle af alle de fede arrangementer, der falder hen over året. Er sikker på at der allerede nu fondes noget for ALLE biler.
I sidste ende, er det jo chaufføren der afgør hvad bilen skal udsættes for...

1270
Paw
Index
131999: sv: Nye biler og deres egenskaber i terræn (17-03-2013 19:34:50) (svar på 131982)
Kenneth Rahbek Løfqvist #8173, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.163.140.247)
har tænkt den tanke med D3 men som skrevet koster de jo lidt. både på gule pga misundelses afgift og på hvide .

læste en 11 siders artikel i det nye LRO landrover international .hvor de tester en d3 årgang2005-2009 mod en defender 110 årgang2007-2012.
d3 har 700mm wading depht mod defenderens 500mm
og en vende radius d3 11.43m defenderns 14.4m
og meget mere hvor d3 endte med flere poing end defenderen.
der var tale om standart vogne ved letter off road kørsel.
men dejlige vogne begge 2.
Index
132007: sv: sv: Nye biler og deres egenskaber i terræn (17-03-2013 20:36:40) (svar på 131999)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.155.244.45)
Hvor er det fedt at høre.... Jeg VIL GERNE lave aktiviteter for de nye biler også. Sidste år skød vi Urban Adventure af i Horsens, og vi gør det igen i år, d.2/6. En hygge konkurrence til alle medlemmerne. Hvis jeg selv havde en sort højglans All New Range Rover, ville jeg selv deltage. Og helt uden at den blev svinet til. Jeg har lavet natorienteringsløb på fast banet vej på mols, og gør det igen i november omkring Bryrup i midtjylland. Vi har startet O-løbs cuppen i jylland /fyn, og vil gerne have fleer deltagere.
Kom nu ud af busken og deltag. I er meget velkomne. Og det gælder alle, lige meget om i kører i en 1000 år gammel S1, en lidt nyere One Ten, en totalt pimpet mudder ræser, eller den nyeste MEGA LÆKRE Range Rover.

Hvis i ikke kan finde disse aktiviteter,skal i endelig kontakte mig direkte.

Jeg ved godt at disse aktiviteter sker vest for storebælt, men derfor er i stadig velkomne. Men jeg er også bekendt med at de laves på øerne....

Så vær med til at skabe en mere bred og inkluderende bilmærke klub.

Store smil fra....
Brian Nielsen
#8657
Index
132015: sv: sv: sv: Nye biler og deres egenskaber i terræn (17-03-2013 22:09:50) (svar på 132007)
Kenneth Rahbek Løfqvist #8173, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.163.140.247)
når billed virker ikke. var ellers en D3 i fuld off road uniform.
her er et af min nye vogn og den skal nok komme i muder bad
Index
132019: sv: sv: sv: sv: Nye biler og deres egenskaber i terræn (18-03-2013 07:32:56) (svar på 132015)
Henrik Jørgensen #7342, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
Vi i Region NVSJ holdt 1 trial i 2013 igår Søndag. Der var deltagere lige fra 88" fra først i 80 erne, med kører erfaring fra over 30 gange Pomeranien. Til Range Rover P 38 med standard dæk. Det var sjovt nok P 38éren der vandt og alt plasticen blev sidene. Banerne var tilpasset til alle typer, frosten i underlaget havde måske nok indflydelse hvornår i rækken man statede. Men det var en dejlig dag måske nok lidt koldt, men masser af god kage og hyggesluder kompenserede fint for det.

Der er foto og artikel på vores nye hjemmeside. Region NVSJ

mvh Henrik 7342