tilbage

Land Rover Forum  

Index
133902: Anbefaling af dæk (27-05-2013 10:40:34)
Carsten Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.213)
Hej Forum - Hvad kan der anbefales af dæk og fælge til en 130" der skal køre med bådtrailer i "meget" løst sand?
Index
133911: sv: Anbefaling af dæk (27-05-2013 13:57:40) (svar på 133902)
Dennis Bager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.213.151.47)
De bedste dæk i meget løs sand er næsten flade dæk helt uden mønster.

Du lukker simpelthen luften ud til du er nede på ca. 15-18psi. Herved får du markant større trædeflade.
Husk på at du ikke bør køre stærkere end 30-35km/t da du nemt risikere at krænge dækket af fælgen.

Grovmønstrede mudderdæk er noget af det værste i løs sand, da de effektivt graver dig ned i sandet fremfor at lade "flyde ovenpå sandet".
Index
133913: sv: Anbefaling af dæk (27-05-2013 14:06:38) (svar på 133902)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.233.239.92)
De dæk du søger er BFG All-Terrain i rigtig størrelse(profil+bredde) i forhold til og kunne sænke dit dæk tryk.
Dette i samarbejde med spæring af differentialerne får du gjort jobben.
Herefter er det op til chafføren og gøre resten ..

Vær dog Obs på Laste index på dækket når vi snakker 130".

Jeg har valgt og køre på 295/75-R16.
Det giver en god profil og arbejde med når der skal sænkes dæktryk Bredden er "kun" 26,5cm bred.
(295/75-R16 tilsiger 29,5cm bredde MEN er kun teoretisk måde og regne sig frem til profilens højde.)

Disse monteret på Dia.16" X Brd.10" fælge for at det er kontant og stift dæk ved alm.Luft tryk / kørsel på vej mv.
MEN igen om Laste index tilsiger brug på 130" ved jeg ikke.

Jeg har sættet på en 110" som vejer meget mindre end en 130".
Sammen med spærre differentialer er det virkelig noget som rykker.
Også i Sand.

Uden for tråden til interesserede.
Ved hårdkørsel i sand / (lavt dæktryk mv.) med dette dæk fælg setup anbefaler jeg og lime dæk kanten til fælgen, primært yderside på fordæk som minimum.

God fornøjelse

K.Bøgvad
Index
133915: sv: Anbefaling af dæk (27-05-2013 15:39:46) (svar på 133902)
per steffensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.186.43)
hvis det skal virkelig skal fremad så køb nogle 7,50X16 sanddæk de overgås ikke af noget som helst
Index
133938: sv: sv: Anbefaling af dæk (28-05-2013 13:31:16) (svar på 133915)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Jeg har dog gode erfaringer med KL 71 Kuhmo Også med mindre luft i disse.
MVH Jens E
Index
133950: sv: sv: sv: Anbefaling af dæk (28-05-2013 20:05:29) (svar på 133938)
Anders Northeved #3732, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.107.157.110)
Du kan også gøre som profferne:
Da vi var på tur i Namib ørkenen (Namibia) for nogle år siden diskuterede jeg dette emne meget med guiderne.

De kørte på Mud Terrain dæk (BF Goodrich), og da de bruger 75% af deres arbejdstid med at køre 4x4 i løst sand (der er ikke rigtigt andet på de kanter), valgte jeg ikke at diskuttere yderligere....

Og som andre siger: jo mindre tryk jo bedre. Traditional "visdom" siger også at man skal have slanger i når man kører i sand med meget lavt dækktryk. Det er forkert, sandet vil slide slangerne op - så ingen slanger.

Mvh
Anders
Index
133983: sv: sv: sv: sv: Anbefaling af dæk (29-05-2013 21:42:13) (svar på 133950)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.186.158)
Omkring dækmontering på 130" bagaksel, skal man være opmærksom på dækkene matcher bæreevne til denne. De legendariske Michelin XS sanddæk kan faktisk købes endnu, men dels koster de så jorden ryster og dels er de kun til 1000kg.bæreevne pr. hjul og næppe nok til 130" Men rigtigt; man bliver jo overrasket, når Dakarrallybiler er monteret med eks. Michelin 4x4 O/R mudderdæk, som Mayerosch offroaddæk-outlet, anbefaler til "sand und slamm" og 1-bars tryk.
Index
133985: sv: Anbefaling af dæk (29-05-2013 22:06:03) (svar på 133902)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Hvad forstår du under 'meget' løst sand ?

Sand på østkysten bærer anderledes end på vestkysten.

Jeg har General Grabber 235/7.50x16 A/T, der er ganske udmærket på sandstrand, løst sand, skovbund og eng uden at jeg skal sænke lufttrykket for at få en større trædeflade for at sikre fremkommeligheden.

Med en 130" har du desuden fordelen af den længere akselafstand og derfor en bedre vægtfordeling i forhold til en 110" eller 90"

Hvor tung er bådtraileren i lastet tilstand ?

Hvis traileren ikke slæber på, skulle det være et nemt job for din 130" at klare opgaven med realtiv gode all-round dæk.
Index
134035: sv: sv: Anbefaling af dæk (01-06-2013 09:14:34) (svar på 133985)
Carsten Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.187.155)
Hej
Ved løst sand mener jeg tørt klitsand - der ikke daglig oversvømmes med f. eks tidevand, herudover er det på Amager Strandpark, og trailerne vejer med båd/jet op til 700 kg.

Index
134037: sv: sv: sv: Anbefaling af dæk (01-06-2013 14:14:27) (svar på 134035)
Nicolai Schunck #8244, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.57.225.139)
Hej Carsten

Har flere gange sat væsentligt større både i fra stranden og dækmønsteret på de fleste All-terrain er passende.

Kender også godt til Amager strand. ( går ud fra at du kender det lille slæbested ved dykkerbanen )

Dit store problem kan være at dækkene på traileren er for smalle da de så skære sig ned i sandet og bliver som en plov.

Mv
Nicolai