tilbage

Land Rover Forum  

Index
135886: Automatkasse i serie 3 (26-08-2013 20:09:53)
Chrisitan Kruse (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.32.23)
Så skal der automatgear i Seriebilen.
Der kommer anden motor i, ikke en landrover, og en mercedes automatgearkasse. i r.... af den en transfer fra en suzuki...
Nogen der har lavet famme byg med automatkasse i serievognen vil jeg gerne høre om erfaringer og se billeder!

Mvh
Index
135887: sv: Automatkasse i serie 3 (26-08-2013 20:29:21) (svar på 135886)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Nu vil jeg ikke slukke et lys for dig, men kør lige ned til din lokale synshal for at høre, om de vil syne det færdige projekt.

Hverken MB-maskinen eller autoboxen er omfattet af bilens typegodkendelse. For maskinens vedkommende skal du fremskaffe fabrikantens dokumentation for motoreffekten.

Skifter du både motor og gearkasse, skal der betales ny registreringsafgift af bilen.

Disse ord blot som en påmindelse om, at du ikke gennemfører et projekt, der ikke kan godkendes!

Men ellers lyder det da ganske interessant!
Index
135888: sv: sv: Automatkasse i serie 3 (26-08-2013 20:39:05) (svar på 135887)
Christian Kruse (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.32.23)
Der er ikke betalt afgift af bilen endnu og ser ikke nogen teknisk grund til at det ikke kan lade sig gøre at syne den, taget i betragtning de regler for pågældende køretøj den gang, men tak for oplysningen.
Det er ikke en MB maskine, kun kassen.
Index
135895: sv: sv: sv: Automatkasse i serie 3 (27-08-2013 00:05:47) (svar på 135888)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Citat Paul:
>>>>>>
Skifter du både motor og gearkasse, skal der betales ny registreringsafgift af bilen.
<<<<<<

Det er ikke helt korrekt Paul, den rigtige ordlyd er:

Ved skift af både motor og gearkasse KAN SKAT forlange en ny afgiftberigtigelse.
Og det er ikke årgangs bestemt.

Så'n når vi nu nørder rundt i paragrafferne.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
135920: sv: sv: sv: sv: Automatkasse i serie 3 (27-08-2013 18:55:34) (svar på 135895)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Tjah, Kenneth,

det er sådan set rigtig, men 'kan' betyder faktisk 'vil' i (SKATs) myndighedernes terminologi lige som 'bør' betyder 'skal' i juristernes sprogbrug.

Forudsætningen er dog, at SKAT bliver præsenteret for ombygningen/ændringen! Men det vil jeg ikke tage stilling til!
Index
135923: sv: sv: sv: sv: sv: Automatkasse i serie 3 (27-08-2013 21:04:02) (svar på 135920)
Christian Kruse (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.32.23)
Ok drenge, kan i ikke mødes over en kop øl en dag og diskutere afgift, er ved at få ualmindeligt lange ... af at i altid skal kommentere på om der skal betales afgift eller ej, det jeg var ude efter var nogle "maskintekniske" informationer, ikke skattetekniske regler....
Index
135929: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatkasse i serie 3 (27-08-2013 22:28:46) (svar på 135923)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
ja det med afgift ka' jo altid få folk op af stolen! :)

Anyway, alt kan lade sig gøre i en seriebil. Med og uden afgifter. Erindrer der har været talt om automatgearkasser i seriebiler før. Her var det vist Land Rovers egne gearkasser der var tale om, men mon ikke problemstillingen er den samme. Sagen er vel om den har permanent firehjulstræk. Ï så fald skal du have fat i nogen CV-joints til forakslen. De findes. Men er vist lidt sjældne. Mener at nogen talte om at man kunne tage forakslen fra en Stage One, hvis man altså kan finde sådan en. Forakslerne fra Defendere er vist for brede. Men kan man løse problemet med det permanente firehjulstræk, så er det vel bare at få special-lavet nogen kardanner, flytte nogen ophæng og finde et sted til gearstangen. :)

Har som sagt ikke set det med en automat-gearkasse, men jeg har set en SII der fik skiftet stort set hele transmissionen med det meste af en drivlinie fra en eller anden Mitshutoyoissan. Hvis det ikke var en Daihatsu Rocky. Det endte faktisk med at blive et overaskende pænt resultat. Ejeren fik en bil med den rette charme, der også kunne fragte ham rundt i landet uden at kødet raslede af knoglerne og med en hastighed der sikrede at han rent faktisk nåede frem inden han skulle tilbage igen. Og himlen faldt ikke ned fordi han gjorde det. Hvad han sagde til SKAT aner jeg ikke, men det må være hans problem ;)

Du kan kigge forbi Fjelsted i weekenden, der er der masser af seriebilsfolk der har masser af gode ideer til hvordan du realiserer dit projekt. :)

Mvh Niels
Index
135930: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatkasse i serie 3 (28-08-2013 00:18:57) (svar på 135929)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Citat:
>>>>>
Ok drenge, kan i ikke mødes over en kop øl en dag og diskutere afgift, er ved at få ualmindeligt lange ... af at i altid skal kommentere på om der skal betales afgift eller ej, det jeg var ude efter var nogle "maskintekniske" informationer, ikke skattetekniske regler....
<<<<<

Christian, du må undskylde at jeg interesserer mig for dit projekt, det skal ikke ske oftere!

Det er dog rart med folk der ved det hele og ikke behøver tips og tricks eller yderligere viden, for at komme gennem syns/SKATs junglen af regler og regulativer.

Om du så er totalt ligeglad eller bare kender alle smutveje gennem systemet, er jeg faktisk helt og aldeles ligeglad med - nu.

Og så kunne der jo være andre end dig der læste denne tråd og ikke var så altvidende og godt kunne bruge lidt tips og tricks for at komme videre eller ikke konstruerer noget de ikke kan komme videre med pga. juristeriet - fordi der ikke var nogen der sagde noget!

Og så et af formålene med dette forum - videndeling - men det er du vel også helt ligeglad med.

Men held og lykke med dit projekt.

Mvh
Kenneth Poulsen - der får lange..........arme af egotrippere.

Index
135932: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatkasse i serie 3 (28-08-2013 10:14:26) (svar på 135930)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.231.8)
Paul og Kenneth; det er naturligvis prisværdigt og relevant med jeres input til en tråd som denne - også selv om nogle evt. bøvser [uretfærdigt] over, at der også er kedelige sider af et spændende projekt.

Pointen ér, at alene ved at skifte motoren til en anden end præcis samme type (også ved effektforhøjelser under 20%), som den, der i forvejen sad i bilen, skál der ske konkret anmeldelse til såvel synsmyndighed som SKAT, der herefter hver især vil tage stilling til, om anden konstruktionsmæssig tilpasning og afgiftsberigtigelse er aktuelt.

Mvh Søren R.
90" 50th V8

Index
135940: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatkasse i serie 3 (28-08-2013 16:29:39) (svar på 135932)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.131.45)
Enig Søren; Riget fattes sombekendt penge og når Skat ser en bil, som er ændret, så ser man en tolv-pattet ko for sig. Hvad der er parameteret, er om bilen har ændret identitet og er anderledes end det køretøj, der i sin tid blev afgiftsberigtiget ved indførsel, også om ikke motor er effektforøget. Der er eksempler på folk skulle erlægge ny registreringsafgift, blot for at have udstyret Golfen med skørter og "fuglebad" på bagklap (om klistermærketuning tæller med vides ikke)
Men selvfølgelig, er det sådan man ønsker en bil skal være, så må man jo til lommerne, tænk på, vi betaler jo ikke efter hvor meget vi kører- endnu da.
Index
135949: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatkasse i serie 3 (29-08-2013 09:41:11) (svar på 135940)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
'vi betaler jo ikke efter hvor meget vi kører- endnu da.' - det gør vi vel - om ikke andet så indirekte, med en brændstof udgift på ca. kr. 1,20 pr. kørt kilometer, her ryger ca. 60% i statskassen i form af afgifter/moms, så det er vel reelt en form for kørselsafgift.
Index
135953: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatkasse i serie 3 (29-08-2013 10:23:04) (svar på 135949)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.133.189)
Det var nu mest den omdiskuterede "Road-pricing" jeg havde i tankerne.
Hvor der skal afregnes i og hvornår der køres. Og lur mig om det ikke bliver generelt og over en bang, dyrere at være bilist. "Sjovt" nok er det kommunerne der er pålagt vejvedligeholdelse, som man betaler over kommuneskat, men pengene som der opkræves hos bilister, ryger i statskassen. FDM har lavet en brugerundersøgelse om vejnettets stand og vedligeholdelse og ganske rigtigt, så er kommunen her blandt de 5 ringeste til vejvedligeholdelse. Men har en af landets højeste kommunalskatteprocenter og grundskyldspromille..
Index
136025: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatkasse i serie 3 (31-08-2013 19:30:35) (svar på 135953)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Kom nu lidt igang med teknikken hvis i ved noget.

Det kunne jo handle om:

momentkurver

indbygningsmål

gearinger

motorstyring.

Evt bare et link til hvor man ellers kan læse om DIYstuff

Venligst Peter
Index
136028: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Automatkasse i serie 3 (31-08-2013 20:01:27) (svar på 136025)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Ærede Peter
Man kan jo ikke rigtig snakke om momentkurver, indbygningsmål, motorstyring og div andre ting, så længe manden ikke skriver, hvilken motor han har tænkt sig at lægge i.
Så, så længe projektet er så flygtigt beskrevet, kan man jo kun råde og vejlede om de ting, man kan læse ud af indlægget, nemlig udfordringer i synshallen, SKAT og som der bliver skrevet, specialbyggede kardaner.

Så det kunne jo være at indlægsforfatteren skulle komme med lidt flere info, hvis han ville have konkrete tekniske svar.

Jimmi