tilbage

Land Rover Forum  

Index
136883: Blå røg (04-10-2013 19:51:44)
Per Kirkegaard Lemming #9065, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.241.131.119)
Hej LR medlemmer
Jeg lagde i forsommeren en 2.5 turbomotor i min Defender fra 1985. Den går OK, men lige efter start og indtil den bliver lidt varm, 1/2 til 1 min, ryger den med blå dieselrøg. Når den får lidt omdrejninger forsvinder røgen og ved almindelig kørsel ryger den ikke, men så når den er varm og ved medløb/motorbremsning kommer den blå røg!
Jeg tænker om dyserne trænger til udskiftning eller der skal justeres på brændstofpumpe.
Motoren går ellers OK, nok slidt, men
Index
136885: sv: Blå røg (04-10-2013 20:00:23) (svar på 136883)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.140.234)
Du er selv lidt inde på det.. motor er nok lidt slidt. Blå røg indikerer brændt motorolie. Ved start fra kold, brænder motor det olie af, der sidder på cylindervæg; ved medløb er der underkomprimering; olie suges ind i forbrændingskammer og afbrændes. Uforbrændt diesel giver grå røg og umiskendelig lugt af diesel, sort røg er for meget diesel i forhold til luft, altså fed blanding.
Index
136892: sv: sv: Blå røg (04-10-2013 20:43:38) (svar på 136885)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.31.50)
Blå røg = motorolieforbrug...
Og da røgen kommer ved motorbremsning, er det højst dine "paraplyer" eller "olietyve", som nogen kalder dem, det er galt med.
Af med topstykket og få dem skiftet... ;-)
Index
136896: sv: sv: sv: Blå røg (04-10-2013 21:15:56) (svar på 136892)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Carsten er på rette spor, men når du tager toppen af, så få samtidig dine cylindre målt, om de er runde eller ovale...
Jeg var i gang med en lignende øvelse og det endte med en ombytningsmaskine...
Index
136915: sv: sv: sv: sv: Blå røg (05-10-2013 15:23:34) (svar på 136896)
Per Kirkegaard Lemming (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.203.111)
Ja, det bliver så nok en anden motor. Trækkraften er heller ikke overdreven. Jeg har vist i underbevidstheden været i tvivl om den her motor, så jeg ikke har valgt ikke at skille mig af med værkstedskranen/giraffen igen.
Jeg er ved at have rutinen i motorudtagning og isætning. Først den gamle ud, så denne 2.5tdi i, så ud igen for at ordne en tidligere fusk...ejers omvendte montering af koblingsstangen fra koblingsslavecylinderen, så i igen.
Du lagde en 200tdi i istedet og er svært tilfreds.
Jeg har set på et andet link at der kan fås en 200 i Holland eller i England.
Er det stadigvæk muligt.
Kom gerne med forslag til evt. leverandør af en 200tdi til Defender og realistisk pris.
Index
136916: sv: sv: sv: sv: Blå røg (05-10-2013 15:23:41) (svar på 136896)
Per Kirkegaard Lemming (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.203.111)
Ja, det bliver så nok en anden motor. Trækkraften er heller ikke overdreven. Jeg har vist i underbevidstheden været i tvivl om den her motor, så jeg ikke har valgt ikke at skille mig af med værkstedskranen/giraffen igen.
Jeg er ved at have rutinen i motorudtagning og isætning. Først den gamle ud, så denne 2.5tdi i, så ud igen for at ordne en tidligere fusk...ejers omvendte montering af koblingsstangen fra koblingsslavecylinderen, så i igen.
Du lagde en 200tdi i istedet og er svært tilfreds.
Jeg har set på et andet link at der kan fås en 200 i Holland eller i England.
Er det stadigvæk muligt.
Kom gerne med forslag til evt. leverandør af en 200tdi til Defender og realistisk pris.
Index
136917: sv: sv: sv: sv: Blå røg (05-10-2013 15:23:41) (svar på 136896)
Per Kirkegaard Lemming (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.203.111)
Ja, det bliver så nok en anden motor. Trækkraften er heller ikke overdreven. Jeg har vist i underbevidstheden været i tvivl om den her motor, så jeg ikke har valgt ikke at skille mig af med værkstedskranen/giraffen igen.
Jeg er ved at have rutinen i motorudtagning og isætning. Først den gamle ud, så denne 2.5tdi i, så ud igen for at ordne en tidligere fusk...ejers omvendte montering af koblingsstangen fra koblingsslavecylinderen, så i igen.
Du lagde en 200tdi i istedet og er svært tilfreds.
Jeg har set på et andet link at der kan fås en 200 i Holland eller i England.
Er det stadigvæk muligt.
Kom gerne med forslag til evt. leverandør af en 200tdi til Defender og realistisk pris.
Index
136928: sv: sv: sv: sv: sv: Blå røg (05-10-2013 21:12:49) (svar på 136917)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Jeg købte min 200 tdi hos CWS i England og betalte en meget fornuftig pris for den.
Men en 2,5 tdi kan skam fint klare opgaven, bare den er vedligeholdt med bl.a. dyser og oliehætter/ringe. Den har 87 hk og en Defender er ikke nogen racer.
Bestiller du en brugt/take out, så sikre dig, at den kommer fra en Defender og ikke en Discovery, da sidstnævnte kræver en mindre ombygning.
Harrys Bilskrot i Malmö havde for een måneds tid siden een 200 tdi .
Index
136918: sv: sv: sv: Blå røg (05-10-2013 15:59:44) (svar på 136892)
Per Kirkegaard Lemming (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.203.111)
Jeg har talt med en bekendt om udskiftning af paraplyer. Han har skiftet paraplyer med topstykket på ved med trykluft at holde ventilerne lukkede, presse ventilfjederne ned, demontere låsene, udskifte paraplyerne og montere fjedre og låse igen. Det lyder alt andet lige noget lettere.
Kender i nogen, som ligger inde med konstrueret værktøj til at holde tryk på cylinderen, går ud fra, at det sker i gløderørshullet og et værktøj til at presse fjedrene ned med.?
Index
136950: sv: sv: sv: sv: Blå røg (07-10-2013 11:12:51) (svar på 136918)
Hans Houmøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.243.62.139)
Hej Per
Jeg skiftede også "paraplyerne" på min gamle 2,25 diesel i foråret. Der er flere forskellige "bush tricks" som anbefales - trykluft er et af dem - et andet er at stoppe en masse tørresnor eller lign. tyndt reb ind i cylinderen gennem gløderørshullet som så forhindrer ventilen i at dratte ned når man fjerner fjederkraven.

Fælles for alle disse tricks mener jeg dog er at de ikke slår den "rigtige" løsning, som er at afmontere toppen - når man så har den af, så kan man passende slibe ventilsæder/ventiler, fjerne koks, inspicere cylinderslid mv. - herefter bør toppen så monteres med ny pakning af god kvalitet - og det samme gælder naturligvis for de paraplyer du køber - no-name kvaliteten duer ikke - du skal bruge de originale stumper her vil jeg mene, ellers er alt andet arbejde spildt. Spildt vil dit arbejde (og penge på orginale reservedele) nok også være hvis motoren er for slidt - så lav evt. en kompressionstest inden du afmonterer toppen - dit afbrændte motorolie kan hænde at komme nedefra - forbi stemplerne!

Mangler der kompression, så kan du måske - forudsat cylindrene ikke er slidt over mål - redde dig lidt tid ved og hohne cylindrene og isætte nye stempler og ringe - men en slidt motor er nu engang slidt...

Du fornemmer nok at der hurtigt kan løbe noget tid og penge i sådan en øvelse, og mange vil nok kigge efter en 200Tdi - selv endte jeg med og lægge en 200Di (200Tdi uden turbo og intercooler) i min serie 3 da jeg indså at det ville være billigere end og renovere min gamle, slidte 2,25 diesel - selvom der nok ville være større tilfredsstillelse i og få en +30 år gammel motor genfødt og klar til yderligere 30 år! :)

MLRH
Hans
Index
136975: sv: sv: sv: sv: sv: Blå røg (08-10-2013 16:18:38) (svar på 136950)
Per Kirkegaard Lemming #9065, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.191.230.245)
Tak alle LR godtfolk, der har svaret på mit spørgsmål om blå røg.
Jeg havde en Defender i starten af 90erne og var rigtig glad for den. Af familiemæssige grunde måtte den vige pladsen for en med flere sæder.
I mange år har jeg boet langt ude på landet og har ofte drømt om at det ville være dejligt med en LR. Jeg valgte sidste år at gøre drømmen til virkelig. Fabiaen blev solgt og en Smart og en gammel LR blev afløsere.
Med 150 til og fra arbejde var LR ikke realistisk alen, men som bagstopper er den perfekt. Den skal hjælpe os ud og hjem i glat føre, specielt, når der er en trailer efter med heste eller grus. Det var udgangspunktet.
Så udvikler drømmen sig også til at det ville være fedt at køre på ferie i den, så et tagtelt blev købt. Så er det kravene til LRen bliver lidt udvidet. Vil det være forsvarligt at køre i Norge eller på Island. Der er jo langt hjem! Så jeg vakler lidt mellem at gerne vil skifte motoren til en nyere eller en med færre km. og til at skifte paraplyerne og finde mig i, at jeg skal ned i gear op ad bakke eller i modvind.
LR passer fint til det den blev anskaffet til, men skal jeg køre langt på ferie, må jeg lige overveje om det er en yngre motor, yngre bil eller jeg skal starte en gennem renovering af min gamle LR. I første omgang kommer der nye paraplyer i med luftmetoden. Viser det sig, at det olien kommer nedefra, så må jeg nok skifte motoren.
Det er sjovt som man let kommer til at udvikle eller udvide anvendelse og drømme.
Tak for Jeres svar. Det er et imponerende forum.
Index
136976: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Blå røg (08-10-2013 16:57:17) (svar på 136975)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)


It's never over with a Land Rover!



På dansk hedder det bare engelsk syge - fuldstændigt uhelbredeligt.

Mvh
Kenneth Poulsen