tilbage

Land Rover Forum  

Index
137260: LT77 Gearkasse (21-10-2013 12:33:39)
Lars d (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.79.86.129)
Hvilken type LT77 gearkasse passer til Defender TDI200 motoren

Da jeg har vredet min gearkasse i smadder er jeg på jagt efter en ny renoveret kasse, men er kommet i tvivl om det er den rigtige kasse jeg kører med. Dels fordi den starter med serienummer 50A og dels fordi den er ved at brække sig ved motorvejskørsel (3000 rpm ved 120kmt). Jeg syntes at kan læse mig frem til at Defender TDI200 kører med en LT77 (53A) kasse


Mit drivlinje setup er:
SIIA 109"
Peppet Defender TDI200,
LT77 kasse med aschroft adapter for seriekasse.
Serie tomatkasse gearring 1-1.15
defender differ


Er det rigtig forstået at min nuværende defekte gearkasse (50A0158333D)ikke passer (Gearringsmæssigt)til en TDI200 men er til en 2.5NA med lavere gearring og svagere indmad?

Hvad vil i anbefale at jeg sætter i af ny kasse?
380 med short bellhause eller en f.eks LT77 (53Axxxx)

mvh
Lars
Index
137261: sv: LT77 Gearkasse (21-10-2013 12:46:58) (svar på 137260)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Jeg ville sende den gamle til Ashcroft og fortælle dem, hvilken opsætning den skal bruges til. Eller du køber stumperne hos dem og gør det selv.
En Lt77 med 1: 1.2 vil nok være nummer et for dig, hvis du ligger på 120 km/h....
Index
137262: sv: LT77 Gearkasse (21-10-2013 13:45:37) (svar på 137260)
Hans Houmøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.243.62.139)
Hej Lars! :)
Som jeg læser det du skriver, så har du serie-transferkasse på, og her er gearingen 1:1.15? Dette er faktisk en smule højere end den højeste LT230 gearing som mig bekendt er 1:1.2 (fra en Disco 1) - så du vil ikke hente noget ved at sætte en sådan på, og konvertere dens centerdiff. til seriebilsfuntion (part time 4wd).

LT77 kom i forskellige versioner, de blev forstærket med bedre synchroer, større lejer, bredere tandhjul mm. hele vejen gennem produktionen - den sidste (som 200Tdi køre med mig bekendt) havde suffix "S" - så skal du have den stærkeste LT77 er det her du skal hen. De havde også forskellige gearinger i 5-gearet, men jeg mener at forskellen er så lille at du ikke vil kunne mærke den.

Alternativt skal du over i en R380 m. LT230 som så skal konverteres til part-time 4WD for at funke med dine UJ-foraksler - eller kan man få en adaptorplade mellem R380 og serie-transfer?

MLRH
Hans
Index
137263: sv: sv: LT77 Gearkasse (21-10-2013 15:37:56) (svar på 137262)
lars d (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.79.86.129)
Hej Hans

Nej jeg regner da med stadig at bruge min Serie trans kasse og mit adapter sæt.Hvis det stadig passe på en R380 kasse, så har jeg ikke problemer med 2/4 WD
Jeg tror bare at jeg er blevet tørret for den LT77 kasse jeg købte skulle efter sælgeren have været en type LT77S.
Men det svare ikke til serienummeret på kassen, som starter med 50AxxxxxD hvilket mener jeg indikerer en 1'ste generation defender kasse til en 2.5NA maskine og ikke en TDI200.


Men skal jeg så sætte en suffix S LT77 på, eller en Suffix ? R380 kasse på.
Jeg kører stort set ikke offroad kun landevej

B.D.W passer Remote skiften fra en suffix 50Axx D på en suffix 53Axx S
Index
137264: sv: sv: LT77 Gearkasse (21-10-2013 15:38:04) (svar på 137262)
lars d (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.79.86.129)
Hej Hans

Nej jeg regner da med stadig at bruge min Serie trans kasse og mit adapter sæt.Hvis det stadig passe på en R380 kasse, så har jeg ikke problemer med 2/4 WD
Jeg tror bare at jeg er blevet tørret for den LT77 kasse jeg købte skulle efter sælgeren have været en type LT77S.
Men det svare ikke til serienummeret på kassen, som starter med 50AxxxxxD hvilket mener jeg indikerer en 1'ste generation defender kasse til en 2.5NA maskine og ikke en TDI200.


Men skal jeg så sætte en suffix S LT77 på, eller en Suffix ? R380 kasse på.
Jeg kører stort set ikke offroad kun landevej

B.D.W passer Remote skiften fra en suffix 50Axx D på en suffix 53Axx S
Index
137265: sv: sv: sv: LT77 Gearkasse (21-10-2013 16:22:45) (svar på 137264)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.184.134)
Tidlige LT77ere har aldrig været udset til at overleve Armageddon sammen med kakarlakker og skorpioner; alt over 90-100Tkm kan betragtes som foræring.
Med mindre der skiftes olie hyppigere end anvist eller anvendes fuldsyntetisk gearolie.
"S"en som kom med 200TDI var kun lidt bedre, men den skulle jo også håndtere flere HK. end som i N/A`en ell. DTen; er det en S, skal det fremgå af påstemplingen. Mener 53eren er fra RRC fra 83 med lang gearstang og ditto koblingshus, 87 og frem med tilbagetrukket gearstang; disse kan ikke umiddelbart anvendes uden betydelig ombygning.
Ashcrofts R380 "Stumpy" er et godt, men lidt pebret bud på gearkasseindskift. Vil dog sige med nuværende gearing- 40Km/T ved 1000omdr. er passende for en LR. RRC med Chrysler-tomatkasse, havde transfergearkasse med udveksling 1 til 1.
LT31D er fra Daf400/Freigthrover med baghjulstræk, men der er så en anden historie.
Index
137273: sv: LT77 Gearkasse (22-10-2013 00:56:23) (svar på 137260)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.177.170)
Jeg kører TD5 med en R380 - 120 km/t er noget jeg drømmer om - måske du skulle finde bilens "rytme" - ok jeg spiller Bas, men biler har faktisk en rytme ;-)
Index
137278: sv: sv: LT77 Gearkasse (22-10-2013 12:41:01) (svar på 137273)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.239.18)
Jow Ture, havde egen Td5 110" oppe på vanvittige 123Km/t iflg GPS (ned ad Kassel-bakke) men måtte tage farten af, da idioten foran pludselig kom i tanke om det da vist var "hans" frakørsel der kom nu-- mens han var ved at overhale en stribe lastbiler! Dog har tyske OFFROAD testet Td5 110" til 132Km/T i reel topfart.
Man gør sig selv en tjeneste at holde gearingen på et nivaue, hvor der er kraftoverskud til en overhaling, og alligevel uden motoren går op i vilde omdrejninger.