tilbage

Land Rover Forum  

Index
137570: Aktivering af firehjulstræk på LR 88, Diesel S III (02-11-2013 19:32:15)
Lau Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.113.36)
Hej Landroverfolk!
Jeg har et spørgsmål om aktiveringen af 4-hjulstrækket. Når jeg presser den gule "gearstang" ned holdes den ikke nede - som jeg har formodning om at den skal gøre. Den røde kan fint aktivere de lave og høje gear.
Hvad gør jeg forkert, eller hvad er fejlen - og i så fald der er noget glat, hvordan reparerer jeg det igen?

Vh
Lau
Index
137571: sv: Aktivering af firehjulstræk på LR 88, Diesel S III (02-11-2013 19:49:07) (svar på 137570)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Det er nok manglende smøring... men prøv at holde den gule knap ned mens du kører langsomt frem. Det kan være, at den så går i hak. Ellers må du se, om forbindelsesled er hoppet af.

En Serie-bil skal smøres ofte, senest efter 2.000 km/ halvt år. Samme gælder kontrol af akseludluftningen.

Mine Serie-vogne fik komplet olieskift for hver 8.000 km/ 5.000 miles, dvs. ofte een gang om måneden. Men til gengæld havde jeg aldrig problemer med drivlinien.
Index
137572: sv: Aktivering af firehjulstræk på LR 88, Diesel S III (02-11-2013 19:56:56) (svar på 137570)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Hej Lau, din formodning er rigtigt.

Det er formentlig akslen til 4x4 der er mugnet fast.

Der hvor den forreste kardan går ind i gearkassen, der sidder nogle runde blikdæksler og dækker for enden af den aksel der skal rykke sig frem når du trykker den gule ned.
Afmonter dækslerne og fjern rust, plutte og andet skidt og smør det godt op igen så den er godt funktion igen.

Og så er det rigtigt vigtigt, at der altid er toppet op med olie i transfergearkassen (oliepåfyldningshullet ved siden af håndbremsen) da den olie også skal smøre akslen helt ude i enden af 4x4 delen.

Og selvfølgelig et det også vigtigt alle andre steder hvor der jævnligt skal olie på en seriekaret.

Det kan også bare være linket fra den gule stang og ned i gearkassen er gået fra hinanden - så skal det bare sættes sammen igen og sikres.

Mvh
Kenneth Poulsen
jeg bruger også:
www.serielandrover.dk
for os der ikke kan få nok af bladfjeder Land Rovere. ;)
Index
137573: sv: Aktivering af firehjulstræk på LR 88, Diesel S III (02-11-2013 20:01:35) (svar på 137570)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Hej Lau.
Nu ved jeg af gode grunde ikke hvor meget du er inde i mekanikken på din vogn. Men bare for at få det på det rene, så går den automatisk i 4x4 når du går i lav, og trykker du da ned på den gule vil den bare fjedre op igen. Den kan kun trykkes ned, og blive nede, når du er i høj gear. Og springer så selv op igen når du har været i lav og går tilbage til høj. Undskyld hvis jeg fortæller dig noget du allerede ved, men som jeg læser det kunne det være dette der driller dig.
Index
137575: sv: sv: Aktivering af firehjulstræk på LR 88, Diesel S III (02-11-2013 20:09:05) (svar på 137573)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Enig med Søren.!!
Kan den trykkes ned er den jo ikke groet fast??
Index
137576: sv: sv: Aktivering af firehjulstræk på LR 88, Diesel S III (02-11-2013 20:15:32) (svar på 137573)
Lau Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.113.36)
Tusind tak for jeres klare of hurtige svar.

Jeg vil gå igang med feljfindingen i morgen og se om jeg kan løse problemet.

Vh
Lau
Index
137577: sv: sv: sv: Aktivering af firehjulstræk på LR 88, Diesel S III (02-11-2013 21:16:11) (svar på 137576)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Den gule knop skal blot trykkes ned ved kørsel i højgear, forstået som et tryk på en knap, så indkobles 4x4. når 4x4 høj skal slås fra trækkes den røde tilbage for 4x4 lav. når denne skubbes frem hopper den gule knop normalt en anelse op.

Det kan være nødvendigt at bakke lidt i ryk for at udkoble 4x4 drift.

4x4 funktion kan føles som stivere styretøj ved kørsel/kraftige styreudslag på tør vej. bliv ikke ved med det.

Ellers er det nemmest at finde ud af om skidtet er indkoblet ved at besøge den lokale fodboldbane.
Slå en strop om den store lygtepæl forbind med anhængertræk, stram op og giv gas.
Få gerne en betroet ven til at filme hvilke hjul som sendes rundt.
Tag en snak om hvorvidt i vil dele dette med os og Youtube.

Endelig kan jeg anbefale klubbens Grønne Bevis, som giver en grundig indsigt i bilen funktion.

Venligst Peter

Index
137578: sv: sv: sv: Aktivering af firehjulstræk på LR 88, Diesel S III (02-11-2013 21:16:11) (svar på 137576)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Den gule knop skal blot trykkes ned ved kørsel i højgear, forstået som et tryk på en knap, så indkobles 4x4. når 4x4 høj skal slås fra trækkes den røde tilbage for 4x4 lav. når denne skubbes frem hopper den gule knop normalt en anelse op.

Det kan være nødvendigt at bakke lidt i ryk for at udkoble 4x4 drift.

4x4 funktion kan føles som stivere styretøj ved kørsel/kraftige styreudslag på tør vej. bliv ikke ved med det.

Ellers er det nemmest at finde ud af om skidtet er indkoblet ved at besøge den lokale fodboldbane.
Slå en strop om den store lygtepæl forbind med anhængertræk, stram op og giv gas.
Få gerne en betroet ven til at filme hvilke hjul som sendes rundt.
Tag en snak om hvorvidt i vil dele dette med os og Youtube.

Endelig kan jeg anbefale klubbens Grønne Bevis, som giver en grundig indsigt i bilen funktion.

Venligst Peter

Index
137579: sv: sv: sv: sv: Aktivering af firehjulstræk på LR 88, Diesel S III (02-11-2013 21:30:39) (svar på 137578)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Jeg fraråder følgende på det kraftigste:
citat:
'Ellers er det nemmest at finde ud af om skidtet er indkoblet ved at besøge den lokale fodboldbane.
Slå en strop om den store lygtepæl forbind med anhængertræk, stram op og giv gas.
Få gerne en betroet ven til at filme hvilke hjul som sendes rundt.
Tag en snak om hvorvidt i vil dele dette med os og Youtube.'

Enfoldige kunne finde på, at følge ovenstående og derved bringer sig selv og andre i livsfare samt forvolde skader på fremmed ejendom...

Der ryger både kørekort og forsikringsdækningen...
Index
137585: sv: sv: sv: sv: sv: Aktivering af firehjulstræk på LR 88, Diesel S III (03-11-2013 00:33:41) (svar på 137579)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.117.196)
Index
137586: sv: sv: sv: sv: sv: Aktivering af firehjulstræk på LR 88, Diesel S III (03-11-2013 00:33:42) (svar på 137579)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.117.196)
Index
137598: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Aktivering af firehjulstræk på LR 88, Diesel S III (03-11-2013 11:33:11) (svar på 137586)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Den er skide god og forklarende den side der Niels!! Den burde være at finde på forsiden!!
Index
137617: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Aktivering af firehjulstræk på LR 88, Diesel S III (04-11-2013 06:53:52) (svar på 137598)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Lau
Peter har fat i noget af det rigtige.
Hvis din "røde"gearstang står i det lave område, kan du ikke aktivere den gule. Den vil springe tilbage igen. Bilen går automatisk i 4x4 i lavgearet
Det er udelukkende i det høje gear den "gule" stang kan aktiveres.
Mvh.
Martin
Index
137618: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Aktivering af firehjulstræk på LR 88, Diesel S III (04-11-2013 06:54:29) (svar på 137598)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Lau
Peter har fat i noget af det rigtige.
Hvis din "røde"gearstang står i det lave område, kan du ikke aktivere den gule. Den vil springe tilbage igen. Bilen går automatisk i 4x4 i lavgearet
Det er udelukkende i det høje gear den "gule" stang kan aktiveres.
Mvh.
Martin