tilbage

Land Rover Forum  

Index
138273: Har alle været ligeså uheldig som mig ved køb af RR P38 V8?? og kan nogle hjælpe med disse fejl? (28-11-2013 18:26:15)
Jonas Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.71.240.218)
Hej Alle,

Jeg har for nyligt erhvervet mig en Range Rover P38 4,6 V8 HSE.
Jeg sidder pt. i udlandet, hvor jeg arbejder. Jeg kommer hjem omkring nytår!

Sagen er den at min kammerat, som af gode grunde har bilen, har fundet rigtig mange fejl på den!

Jeg har fundet bilen på dba. Den er købt som en 96´er, men har fundet ud af at den er fra 95. Desværre, ifølge hvad jeg kan læse mig til.

Den er malet hvid, er på gule plader med lige under 200 kilo på klokken.
Aftalen var at jeg skulle give 34500,- inkl. nummerplader, kravet var at den skulle være nysynet og ALT skulle virke. Jeg betalte 6000 på forhånd! Var nemlig blevet brændt af, én gang.

Efter 10 dage, hvor bilen stadig ikke var færdig, fordi der skulle laves meget mere end først antaget! Det resulterede i at han skulle bruge næsten 25000,- på at syne bilen! Dette inklusiv et varmeapperat, som åbenbart ikke virkede! Sælger ringer så til mig og siger at han vil have mere for bilen! Jeg tilbyder at give ham min mercedes c200 fra 94 i bytte oveni prisen! Det går han så med til..

Men men men.

Da min kammerat modtager bilen, har vi indtil videre fundet følgende fejl.

- Bilen aflader ! Det kan jo være tusind ting!

- Temp. måleren i instrumentbordet er periodisk deffekt. Den kan hæve sig lidt, hvorefter den falder totalt og ikke virker.?? Bilen bliver varm!

- Den kan stadig ikke varme, trods nyt varmeapperat, en mekaniker mente at det var elektroniske klapper som ikke åbnede? Hvad siger I?

- ABS lampen lyser - men kan læse mig til at det nok er et stik under sæddet??

- Der er ikke lys i kørecomputeren!

- Den låser ikke bagklap op!

- Fjernbetjeningen virker ikke! Han mente at det var batteriet der skulle skiftes, men der står ikke noget i displayet!

- Sædevarmen i føresiden virkede første gang. Men har ikke virket siden..

- Ruden i førersiden kører trægt!

Det er bare de fejl, vi har fundet indtil videre!
Skal dog siges at motor, gearkasse og luftundervogn (heldigvis), kører absolut som det skal.

Håber at vi kan få et par gode råd med på vejen fra jer! Evt. et par forslag til hvad grunden til de enkelte fejl kan være!

På forhånd tak

Jonas

Ps. Jeg melder mig helt sikkert ind i jeres klub næste år;)

Index
138274: sv: Har alle været ligeså uheldig som mig ved køb af RR P38 V8?? og kan nogle hjælpe med disse fejl? (28-11-2013 18:33:51) (svar på 138273)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Er du medlem af FDM ?

Aflevér bilen til sælger igen ! Sælger er forhåbentligt en momsregistreret virksomhed !

Den kan blive din ruin!

Når sælger forlanger mere end aftalt var, kan du hæve handlen...

Intet udover 600 DKK skiller dig fra, at blive medlem i DL-RK allerede nu. Dækker hele 2014 !
Index
138275: sv: sv: Har alle været ligeså uheldig som mig ved køb af RR P38 V8?? og kan nogle hjælpe med disse fejl? (28-11-2013 18:37:28) (svar på 138274)
Jonas Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.71.240.218)
Ja, han er forhandler..

Meeeen har købt den af ham privat!

Og så må jeg jo hellere få mig meldt ind:)

Tak for svar:)
Index
138276: sv: sv: sv: Har alle været ligeså uheldig som mig ved køb af RR P38 V8?? og kan nogle hjælpe med disse fejl? (28-11-2013 18:49:10) (svar på 138275)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Hehe,

han havde luret, at bilen blev dyr....

Han har simpelthen bondefanget dig!

Ind i FDM og lad dem køre sagen.... den lugter meget af bedrageri!
Index
138277: sv: sv: sv: sv: Har alle været ligeså uheldig som mig ved køb af RR P38 V8?? og kan nogle hjælpe med disse fejl? (28-11-2013 19:01:09) (svar på 138276)
Jonas Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.71.240.218)
Det lyder som en god idé med FDM.
Men hvad kan de gøre ved det hele?

Jeg har netop skrevet til sælger og konfronteret ham med det hele!
Det værste er, at han vidst har et bilplejecenter sammen med sin søn omkring århus!!

Det er bare mærkeligt at han har brugt 25 kilo på lige at få den synet!

Tak for hjælpen indtil videre.

Prøver at ringe til FDM i morgen!

Andre gode råd??:)
Index
138290: sv: sv: sv: sv: sv: Har alle været ligeså uheldig som mig ved køb af RR P38 V8?? og kan nogle hjælpe med disse fejl? (29-11-2013 00:16:17) (svar på 138277)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Hvad FDM kan gøre, ved jeg ikke, men det er en udmærket organisation, at være medlem af.

Deres juridiske rådgivning er professionel, fordi der er ansat jurister med særlig indsigt i bilistproblemer.

Det kan vor lille klub selvfølgelig ikke konkurrere med, men vi kan give dig tips og et fedt fællesskab.
Index
138294: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Har alle været ligeså uheldig som mig ved køb af RR P38 V8?? og kan nogle hjælpe med disse fejl? (29-11-2013 08:12:45) (svar på 138290)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.118.58)
Hej du,

Det lyder fuldstændigt som en ægte RR P38 kombineret med en sælger i ond tro. Det afgørende er hvad der står på slutsedlen. Hvis han har solgt bilen i ond tro, så har du en god sag. Du skulle nok ikke have modtaget bilen i den tilstand, men det er fortid, så nu handler det om hvorvidt bilen lever op til den aftale i havde som lå til grund for pris og bilbytte.. Følg Pauls råd og få FDM med på banen.

Index
138295: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Har alle været ligeså uheldig som mig ved køb af RR P38 V8?? og kan nogle hjælpe med disse fejl? (29-11-2013 08:33:12) (svar på 138294)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
- og så krydse fingrene for at sælger ikke har skjult at motorblokken er flækket...
Index
138296: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Har alle været ligeså uheldig som mig ved køb af RR P38 V8?? og kan nogle hjælpe med disse fejl? (29-11-2013 09:44:36) (svar på 138295)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Michael for pokker... manden ligger jo allerede ned..
Endnu et bevis på at det godt kan betale sig at rådføre sig med folk der har forstand på hvad det nu er man er ved at kaste sine surt optjente på.... I dette tilfælde kunne en simpel tråd her på forum have været den afgørende brik INDEN købet..
Øv hvor trælst!!!
Nå men hvis det ender med en lærestreg så er der helt sikkert moralsk og teknisk opbagning at hente her i DLRK!!
Index
138298: sv: Har alle været ligeså uheldig som mig ved køb af RR P38 V8?? og kan nogle hjælpe med disse fejl? (29-11-2013 14:39:35) (svar på 138273)
casper rønn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.128.52.149)
Jeg købt en for et år siden der brugt vend havde os alarm fejl og luftundervogn virker ikk. Hvis man skal købe en p38 så lade være med at spare. Motor må ikk været køret varm eller noget i den stil. Og man skal kigge efter servic bogen er iorden. Det er mig der har en til salg til 65000k.med ny vandpumpe org vandpumpe fra rover. Luftundervogn er renovert. Skal bare sættes til en tester og nulstilles. (4.6 V8 dør omkring 200000km. Hvis man har presset den eller bliver varm. Blokken flækker på dem, det er byt til nyt og det koster)
Index
138335: sv: Har alle været ligeså uheldig som mig ved køb af RR P38 V8?? og kan nogle hjælpe med disse fejl? (01-12-2013 14:41:03) (svar på 138273)
Kasper Schnell #3506, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.140.248)
Hej Jonas

Øv - sikke en omgang. Det lyder som om, at der også er en juridisk vej, der kan forfølges. Det vil jeg dog lade andre mere jura-kyndige om at vurdere.

Men fat mod! De tekniske problemer du beskriver, er til at håndtere. Du vil formentlig kunne løse en del af problemerne på mindre end en dag og for under 500,-

Jeg vil lige kort løbe de problemer du nævner igennem - hvor jeg har et input. Jeg linker primært til www.rangerovers.net, der er en guldgrube af viden.

Krydser fingre for, at du finder en løsning, du bliver glad for. Uanset om det er at beholde bilen eller ej.
En P38 er en virkelig dejlig bil, der bare skal holdes lidt øje med og passes fornuftigt. I min optik og med min erfaring giver den ikke mere bøvl end andre biler af samme årgang med samme udstyrsniveau.

Mvh. Kasper


Bilen aflader ! Det kan jo være tusind ting! /// Start med at pille antennen til fjernbetjeningens modtager fra. Her er Google din ven.

- Temp. måleren i instrumentbordet er periodisk deffekt. Den kan hæve sig lidt, hvorefter den falder totalt og ikke virker.?? Bilen bliver varm! //// Start med at skifte kontakten. Den koster ca. 50,- i England.

- Den kan stadig ikke varme, trods nyt varmeapperat, en mekaniker mente at det var elektroniske klapper som ikke åbnede? Hvad siger I? /// Muligvis en af de små servomotorer, der regulerer forholdet mellem kold og varmluft. Lidt bøvlede at komme til og en motor koster ca. 1000,- pr. stk. De fåes dog noget billigere på eBay.co.uk.
Læs mere her om procedure for diagnose og udskiftning: http://www.rangerovers.net/repairdetails/blendmotor.html

- ABS lampen lyser - men kan læse mig til at det nok er et stik under sæddet?? Check stikket. Hvis det ikke løser problemet, så læs mere her: http://www.rangerovers.net/repairdetails/braketc/abs.html

- Der er ikke lys i kørecomputeren! /// Skift pæren til bagbelysning. Læs her: http://www.rangerovers.net/repairdetails/lcdlights.html#messagecenter

- Den låser ikke bagklap op! /// Sandsynligvis kontakten i bagklappen, der skal renses. Der er en god vejledning her: http://www.stockholmviews.com/p38/index.html#Tailgate-switch

- Fjernbetjeningen virker ikke! Han mente at det var batteriet der skulle skiftes, men der står ikke noget i displayet! /// Skift batteriet og se om ikke det løser problemet. Hvis ikke kan du forsøge at synce din remote. Her er proceduren (forudsætter, at du har Emergency Key Access (EKA)-koden til bilen): http://www.rangerovers.net/repairdetails/becm/alarm.html

- Sædevarmen i føresiden virkede første gang. Men har ikke virket siden. /// Almindeligt forekommende. Læs mere her: http://www.rangerovers.net/repairdetails/seats/seatheat.html

- Ruden i førersiden kører trægt! /// Skil ad og smør, juster bevægelige dele og diverse stik
Index
138351: sv: sv: Har alle været ligeså uheldig som mig ved køb af RR P38 V8?? og kan nogle hjælpe med disse fejl? (02-12-2013 17:00:13) (svar på 138335)
Jonas Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.131.191.43)
Hej alle,

Tak for jeres svar:)

Har talt med sælger, som oplyser at der i forbindelse med skift af varmeapperat har været vand i bilen! Det skulle være "sprunget".

Det er forsøgt at udbedre fejlene. Hvis man får noget til at virke, så er der bare noget andet der ikke dur..
Har bestilt en ny sikringsboks, som efter en land rover mekanikers bedste overbevisning skulle hjælpe! Derudover bliver der lavet en ny stelforbindelse til denne sikringsboks.
Sælger mener med 100 % sikkerhed at det er nogle multistik, der har fået vand - så han har lovet at finde en tegning over hvor de sidder og give en vejledning til rensning!

Med venlig hilsen
Jonas

Ps. jeg melder mig ind i denne gode klub, når jeg har en Land Rover der kan bruges;)
Index
138409: sv: sv: sv: Har alle været ligeså uheldig som mig ved køb af RR P38 V8?? og kan nogle hjælpe med disse fejl? (04-12-2013 17:05:37) (svar på 138351)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.40.4)
Hej Jonas

Jeg har selv en P38 og ved hvor meget de kan drille.

Svagheden hedder Body Computer og sidder under højre forsæde. Det er bilens hjerne på godt og ondt...nogen gange mest ondt :-( Men det kan heldigvis løses (som regel).

Bodycomputeren har en svaghed for fugt og kondens og irrede kontakter, så den er en inspektion værd

Jeg har ikke styr på hvor i landet du bor, men der er kloge folk med computere og det rigtige program jævnt fordelt over kongeriget.


Med P38 hilsen

Claus
.......nogen gange trænger man til en skulder at græde ud ved :-)

Index
138415: sv: sv: sv: sv: Har alle været ligeså uheldig som mig ved køb af RR P38 V8?? og kan nogle hjælpe med disse fejl? (04-12-2013 19:31:31) (svar på 138409)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.229.136)
Jo CK; måske ville en vandtæt body-stocking være på sin plads /:O)
Skræk-scenariet er jo kulde-fugt-varme-kondensering og dermed ir og rust, noget elektronik er meget overfølsomt over for. Men ingen tvivl om P38eren har været udsat for massivt omsorgssvigt, som der skal rettes op over for.
Stor tak til Kasper for div. henvisninger og ledetråde.
Mht. det juridiske; håber vores ven har papir på det forskellige- købspris- aftale om synes af sælger osv. I det sidste nr. af FDMs blad Motor, er temaet slutseddel- købsaftaler osv. her meldes der om fejl i hver anden, og årgang og pris er topscorer. At ejer af en brugtvognsbutik sælger en bil påstået privat ud ad bagdøren, fritager ham næppe for at yde reklamationsret, men oplagt en sag for FDM. Ikke mindst hvis han fastholder, der skal erlægges ekstra i forb. med syn.
Index
138410: sv: sv: sv: Har alle været ligeså uheldig som mig ved køb af RR P38 V8?? og kan nogle hjælpe med disse fejl? (04-12-2013 17:05:45) (svar på 138351)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.40.4)
Hej Jonas

Jeg har selv en P38 og ved hvor meget de kan drille.

Svagheden hedder Body Computer og sidder under højre forsæde. Det er bilens hjerne på godt og ondt...nogen gange mest ondt :-( Men det kan heldigvis løses (som regel).

Bodycomputeren har en svaghed for fugt og kondens og irrede kontakter, så den er en inspektion værd

Jeg har ikke styr på hvor i landet du bor, men der er kloge folk med computere og det rigtige program jævnt fordelt over kongeriget.


Med P38 hilsen

Claus
.......nogen gange trænger man til en skulder at græde ud ved :-)

Index
138336: sv: Har alle været ligeså uheldig som mig ved køb af RR P38 V8?? og kan nogle hjælpe med disse fejl? (01-12-2013 16:10:37) (svar på 138273)
Michael Henriksen Nielsen #1048, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.89.60)
Hej Jonas

Jeg kan godt se at der mange ting, der ikke virker, men det er jo kun småting og du har jo egentlig købt bilen billigt, så jeg ville nok overveje om det var alt det juridiske bøvl værd og så bare gå igang med at rette fejlene. Uanset om sælger er i god eller ind tro står du med balladen nu og inden du har retten på din side kan der gå lang tid.
Glæd dig over at du har grundlaget for en af de fineste køretøjer der findes og et der ikke er gæld i bilen.

Sorry!

Michael, 1048
Index
139392: sv: Har alle været ligeså uheldig som mig ved køb af RR P38 V8?? og kan nogle hjælpe med disse fejl? (09-01-2014 12:25:03) (svar på 138273)
Torsten seyer-hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.62.69)
Længe leve en p 38 og dens eget LIV

Hej Jonas.

Har selv en p 38 4,6 der aflade på under et døgn. Her er min opskrift, efter at den har været splittet i ATOMER.

1 se youtube om hvordan du måler afladning.

2 sæt et NYT godt gammeldags batteri på med mange ah timer,og så stort
som muligt.

3 sæt tester på, og mål mA afladning mellem batt. - og - på bilen.
start med som nævnt at pille centrallås antenne af. hjælper det ikke,
forsæt med eftermonteret ekstraudstyr og sikringer en for en.

4 du skriver der ikke er lys i kørecomputeren, skift pæren, det kan
godt holde body modulet vågen så den ikke falder i dvale
( har jeg læst på Google)

5 mærk på måtten i passagerer siden, er den våd hvis ja er O-ringe i
varmeapparat gået og vandet løber ned i dens body modul under
p.sæde. Ikke godt det var fejlen på min. et nyt body modul er
ekstremt dyrt, og du kan ikke købe brugt for body modulet er
kodet til bilen.
jeg skiftede O-ringe i v.app. og der efter satte jeg en varme blæser
direkte mod body modulet i to dage for fuld varme. (efter anvisning
fra en lykkelig australsk p38 ejer)
der har ikke været afladnings problemer siden

6 der er masser sider på nettet om hvordan body modulet skal gå i
dvale.

held og lykke med din nye konge vogn over dem alle.

mvh torsten
Index
139393: sv: Har alle været ligeså uheldig som mig ved køb af RR P38 V8?? og kan nogle hjælpe med disse fejl? (09-01-2014 13:21:06) (svar på 138273)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Med hensyn til afladning, så er skurken som oftest een eller anden sendemast i nærheden, f.eks. Falck, Taxa, en vognmand eller en radio/tv mast.
Signaler fra disse går lige ned i modtageboksen for fjernbetjeningens signal og så er helvede løs. Den hurtigste, nemmeste og billigste løsning er at pille ledingen af boksen. Den sidder bag plasticbeklædningen under bagerste højre siderude. Beklædningen sidder med en skrue og en clips og kan derefter løftes af. fjern nu den BLÅ ledning der sidder på et stik på boksens frontende, og sæt plasticafdækningen på igen.
Voilá ...ikke flere afladningsproblemer. Den eneste ulempe ved denne manøvre er, at du for fremtiden skal anvende nøgle for at åbne og låse bilen.

Kan iøvrigt anbefale at du afmonterer Bodycomputeren og får en elekronikkyndig til at rense kontakter og stik. Det kan gøre underværker på en P38 :-)

mlrh Claus