tilbage

Land Rover Forum  

Index
139631: Fryser i en Defender 300 TDI (16-01-2014 17:23:05)
Allan Dybdal Jensen #8973, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.88.240)
Så er det anden vinter at jeg pis fryser i men dejlige bil. er der nogen som har erfaring med afdækning af noget af køleren så den bliver lidt varmer? Jeg har set nogen biler med en form for termodække for and køleren, kan det fås til en Defender? Eller hvad gør i andre? udover at købe et oliefyr. De oliefyr som jeg har haft i de firmabiler som jeg har kørt i har ikke haft en særlig god levetid, max fire år.

mvh. Allan D
Index
139632: sv: Fryser i en Defender 300 TDI (16-01-2014 17:34:23) (svar på 139631)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.172.151)
Hej Allan, jeg kender dit problem, jeg har tilbragt nogle vintre i en serie bil (lw), den fil et fumecurtain et dækken mellem førerrum og bagagerummet. der blev sat en simpel papplade foran køleren og jeg holdt godt øje med temperaturen. så fik blæseren fuld skral.
Da det gik godt blev der indkøbt et ekstra varmeapparat fra en fiat ducato bus det kostede vca 600 kr og kan sættes i forlængelse af dine slanger til varmeapparatet og så er der blæser i varmeapparatet.
Men en Thisted habit virker fint.
Jeg var på en date og kravlede ud af Thisted habitten iført et jakkesæt det virkede fint.
Lidt stampen i gulvet kan dog hjælpe.
MVH Jens E
Index
139633: sv: Fryser i en Defender 300 TDI (16-01-2014 17:37:37) (svar på 139631)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
"Rigtige mænd fryser ikke! De bliver blå. -og så dør de!"

Du har selvfølgelig sikret dig at varmeapperatet ikke er stoppet til og at kølervandet faktisk bliver varmt?

Min gamle IIa bliver aldrig driftvarm på denne årstid, men med et gammelt liggeunderlag på kølergrillen, så begynder der at komme varme fra det lille Smith varmeapperat. Det vil være overdrevet at sige det er komfort-temperatur, men det holder mine fødder fra at blive blå. Dertil en kraftig striktrøje og jeg klarer mig faktisk ret godt.

Så hvis det er halvkoldt kølervand du døjer med så kan du jo forsøge dig med afdækning af køleren, så vinden ikke lige står igennem dem. Pap og lign kan bruges, men skal det være smart, kan du jo prøve med sådan en:

http://www.paddockspares.com/da2161black-radiator-muff-defender-black.html

Mvh Niels
Index
139634: sv: Fryser i en Defender 300 TDI (16-01-2014 18:02:53) (svar på 139631)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Oliefyr er guld!!

Men i mangel af bedre, så kan jeg anbefale delvis afdækning af køleren, hvor jeg plejer at bruge et passende stykke emballage-pap skubbet ned mellem køler og intercooler.

Desuden har jeg gode erfaringer med at afmontere hele blæseren inkl. viskosekobling i min Td5. Mindre støj, lidt flere kræfter og omdrejningsvillighed, måske lidt lavere forbrug samt mere varme i kabinen. Jeg har bla. trukket 2.5 t trailer på motorvej (80 kmh over flere hundrede km) i 5-8 gr varme uden problemer med overophedning. Man bør dog nok lige have et vågent øje på termometret ved terrænkørsel uden blæser ,-)

/Jens
Defender 90" Td5
Index
139635: sv: sv: Fryser i en Defender 300 TDI (16-01-2014 18:54:31) (svar på 139634)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Jeg kan nu ikke anbefale, at kølevingen demonteres medmindre der installeres et ekstra kølevandstermometer, der er mere driftsikkert end bilens originale. Eller kan maskinen overophede uden at føreren lægger mærke til det. Ekstra termometre findes også med lydalarm.

Oliefyr er guld: 100 % enig, men det holder ikke i særlig mange år, hvis man ikke bruger det regelmæssigt året rundt. Jeg starter mit hver gang jeg skal ud med OneTen og har derfor ikke bøvl med det.

Men et oliefyr er ikke meget bevendt, hvis defrosteren er stoppet eller der er for lidt vand på kølesystemet. Eller der er en luftlomme i kredsløbet.

Afdækning af køleren er også et varmende tiltag, men prøv at undgå tildækning af intercooleren.

Køb et liggeunderlag og læg det på sæde og ryglæn: det giver varme bagfra; det er en nydelse!

Ellers havde de andre også en række gode forslag.

Turn the heat on!
Index
139636: sv: sv: sv: Fryser i en Defender 300 TDI (16-01-2014 19:13:27) (svar på 139635)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.181.119.184)
Jeg har tidligere haft et kraftigt tæppe (tæppe som i plaid) sat op mellem kabinen og lastrummet. Jeg har i krydsfiner udskåret to stykker, der følger rundingen på taget og samlet dem begge med et "bræt" hen under taget. Jeg har lagt et tæppe, der på begge sider kunne nå ned til rumadskillelsen bag ved sæderne og så har jeg skruet dem sammen. Så er der helt lukket og der er varme nok. Nu har jeg en pickup og der er ikke så meget, der skal varmes op (men Webasto fyret sørger også for, at der er varme nok, når jeg starter..)
I parantes bemærket arbejder jeg med et Eberspacher fyr, jeg har bygget ind i et (udtjent) Power Mac alu kabinet, til lejlighedsvis montering i ladet på min High Capacity, hvis nu man skulle komme i tanker om at tilbringe natten i den kolde tid der.. Det hører med til historien, at der er en Walker glasfiber top på.;-)
Varme hilsner
Hans Kristian 4975
Index
139637: sv: sv: sv: sv: Fryser i en Defender 300 TDI (16-01-2014 20:29:41) (svar på 139636)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.111.157.110)
Min 90 V8 med klud får dækket 2/3 af køleren af med en 6 mm masonit pladesom kan klemmes ned foran køleren

Resultat - man kan køre uden at iføre sig vinterkriger uniform

Hilsen
Struntze
90 V8 aut
Index
139647: sv: Fryser i en Defender 300 TDI (17-01-2014 09:15:04) (svar på 139631)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.182.139.194)
Jeg har monteret et papstykke foran kølergitteret. Det dækker 9/10 af kølergitteret, og så får motoren hurtigere drifttemperatur.
Du skal naturligvis holde ligeså meget øje med køler temperaturen som du altid gør. Men 300Tdi motoren har jo ikke ry for at løbe varm.
Og hvis den bliver varm, er det nemt at "justere" hvor meget luft der skal ind. Og bagefter kan man jo sætte et nyt stykke pap foran. Hvis det bliver koldere igen.

Mvh. Brian "Der ikke fryser så meget mere"
Index
139648: sv: sv: Fryser i en Defender 300 TDI (17-01-2014 09:54:38) (svar på 139647)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.98.75.162)
Som Jens skriver længere oppe (139634), kan det være en ide at blænde køleren uden at blænde intercooler.

Som Paul skriver (139635) medmindre der installeres et ekstra kølevandstermometer.

Er der nogen som har kendskab til en god temperatur måler.
Jeg tænker ikke en midlertidig installation som f.eks. trådløst stegetermometer fra Weber.

Venligst Peter

Kan jeg få et signal fra motorstyringen, (jeg kører Td5, årg. 05, 90")
Index
139656: sv: sv: sv: Fryser i en Defender 300 TDI (17-01-2014 12:19:58) (svar på 139648)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Jeg er nu nok lidt mere pragmatisk end Pause mht. risikoen for overophedning...

Td5 (og så vidt jeg ved ej heller 300TDI) er ikke slem til at generere voldsom varme, og så upålideligt er kølevandstermometret dog heller ikke. Hvis den endelig skulle blive for varm, så opdager en vågen chauffør det typisk også - bla. fordi temperaturen af indblæsningsluften i kabinen stiger - før der er egentlig risiko for skader.

Den optimale løsning i denne sammenhæng vil nok være en elektrisk blæser, som styres automatisk af en termostat i kølesystemet. Den vil stort set aldrig køre rundt ved normal kørsel på landevej og lettere terræn.

/Jens
Index
139659: sv: sv: sv: Fryser i en Defender 300 TDI (17-01-2014 13:18:33) (svar på 139648)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
https://www.youtube.com/watch?v=xHe-H0ul_Kk&list=PL9lhReUyvkm02sKxSJHLGZIr0BOw3u5hp

Det burde være et produkt, der kunne have din interesse, Peter!
Index
139664: sv: Fryser i en Defender 300 TDI (17-01-2014 14:23:51) (svar på 139631)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Kontroller din termostat, som Niels Erik skriver. Udskift din "køleflade" i varmeapparatet. Den skal være nok, hvis den virker, og du ikke "skvatkører" men har lidt kilometer.
Køb evt. et sædevarmekit hos Exmoore.
Hvis du kører kort med en 300Tdi eller kører meget køkørsel, så når den ikke at blive varm, og dermed er et fyr nødvendigt.
Jeg har kørt med Eberspaecher fyr i mange år, og holdes de ved lige, kan de godt nok køre meget. Det jeg har p.t. er lige efterset her til vinter, og havde kørt 485 timer ved sidste check. Så er det vedligeholdt, så holder det i årevis.
Index
139665: sv: sv: Fryser i en Defender 300 TDI (17-01-2014 15:09:48) (svar på 139664)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.242.98)
tjek også lige om der er vand nok på eller der står luftlommer i varmeapparatet. på min td5'er døjede jeg en overgang med at den tabte vand (ny køler fixede det) men motoren ku sagtens ha vand nok til at køle sig selv, samtidigt med at varmeapparatet (det højeste punkt) ikke havde nok vand, og derfor ikke kunne varme, mere vand på og i sidste ende en ny køler løste problemet. men du kunne jo i første omgang prøve at se om der var nok kølevand på.
Index
139678: sv: sv: sv: Fryser i en Defender 300 TDI (17-01-2014 20:42:13) (svar på 139665)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.71.135.56)
Der er noget galt med en Defender 300 tdi hvis du fryser i en almindelig dansk vinter.

Kontroller for og reparer evt. rusthuller i fodbrøndene, utætheder langs med dørgummiet, utætheder rundt om luftklapperne osv.

Kontroller termostaten. Kontroller viskosemøllen, regulerer den som den skal, eller er den gået i stå på stilling "ON"?

Kontroller vandslangerne til og fra varmeapperatet. Bliver de varme når motoren er driftsvarm? Er der følelig forskel på tilgang og afgangsslangen med varmeapepratet igang? Kommer der varm luft ind i kabinen når motoren er varm?

Kontroller luftslangerne og kanalsystemet bag instrumentbrættet incl. luftspjældene. Åbner og lukker spjældene som de skal når man trækker i håndtagene? Er kanalerne delvist tilproppede af f.eks. gammelt skumplast?