tilbage

Land Rover Forum  

140760: Nypris i 74 (26-02-2014 21:19:23)
Kristoffer Lauritsen #8723, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.57.209.34)
Jeg leder efter ny prisen på en range rover 1974 2dørs med manual gear. Skal bruges til en evt. Afgift på hvid eller gule plader.
På forhånd tak.
140786: sv: Nypris i 74 (27-02-2014 18:16:52) (svar på 140760)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Kristoffer

priserne i 1974 skiftede på et tidspunkt så du får begge to :-)

prisliste 8. marts 1974
pris ex moms 43899,13 + moms 6584,87 + reg.afg. 71205,00 - i alt 121689,00

prisliste 28. juni 1974
pris ex. moms 43080,00 + moms 7436,22 + reg.afg. 121930,00 - i alt 178941,00

som det fremgår skete der åbenbart noget med både moms og afgiften - også i 1974

mvh
Ib 0219
140789: sv: sv: Nypris i 74 (27-02-2014 21:06:50) (svar på 140786)
Heine Heinesen #7886, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.184.147)
Fnis.... Ib, hvis jeg en dag har brug for at vide, hvad en Seriebil eller en kardanaksel kostede d. 1/5 1959, så skriver jeg blot til dig... Kors, hvor er det sjovt at være medlem af så nørdet en klub :-)))
140790: sv: sv: sv: Nypris i 74 (27-02-2014 23:02:12) (svar på 140789)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Heine

det er nu ikke særligt nørdet, har bare en del materiale samlet igennem 25 års arbejde med Land Rover, har bl.a. prislister fra mange år i arkivet, så det er bare at slå op i mappen :-)

mvh
Ib 0219
140826: sv: sv: sv: sv: Nypris i 74 (01-03-2014 16:33:10) (svar på 140790)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Ja man ser ny-priserne stiger voldsomt i halvfjerdserne. Hvilket også er grunden til at jo højere op årgangene bliver veteraner jo dyrere bliver de i import-afgift, der jo beregnes ud fra den oprindelige nypris. Motorhistorisk Samråd kæmper bla at det ikke skal koste en formue at indreg en veteranbil bare fordi den er yngre end oliekrisen.

Mvh Niels
140836: sv: sv: sv: sv: sv: Nypris i 74 (02-03-2014 08:03:46) (svar på 140826)
Kristoffer Lauritsen #8723, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.57.209.34)
Mange tak for svaret. Lige det jeg skal bruge.
Fik købet bil igår i Sverige og henter den til april.
Den er fra 3/7-74 så venter til den er blevt 40 så den kommer under 8 års syns reglen.
140837: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nypris i 74 (02-03-2014 08:30:20) (svar på 140836)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Meget smuk vogn. Og veteran Range Rovere er sjældne. Og hvorfor ikke på plader nu? Så skal den bare synes når den bliver 40?

Mvh Niels
140843: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nypris i 74 (02-03-2014 11:01:15) (svar på 140837)
Kristoffer Lauritsen #8723, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.57.209.34)
Hej Niels fordi der skal laves rust i begge paneler som faktisk er det enste rust der er i den. Den er ellers i rigtig rigtig gode stand. Den er total istandsat i ca 2000 af en tekniker fra Volvo som fik malet den i volvo 164 grøn. Og har lavet et rigtig fint stykke arbejde med den. Som solgt den i 2002 til ham jeg købet den af. Den blive sidst besikti i 07 og har næsten ikke kørt efter da konen ikke brød sig om at køre i den.

Niels kender du til nogen af samme alder eller ælder end denne ?

Hilsen en virkelig lykke ejer.
140838: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nypris i 74 (02-03-2014 08:51:46) (svar på 140836)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.173)
En ægte klassiker...

hvis den er synet indenfor de seneste seks måneder, gælder den svenske godkendelse også i Danmark.

Omfatter dog ikke toldsyn.
140844: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nypris i 74 (02-03-2014 11:01:52) (svar på 140836)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 185.17.219.121)
Hej

Så på https://motorregister.skat.dk/dmr-front/appmanager/skat/dmr?_nfls=false&_nfpb=true&_pageLabel=vis_koeretoejsvurderinger

I 2009 betalte jeg for en RR fra 1979, den havde tabet meget fra ny pris på 275.000, så 40% afgift var for meget på den.

I 2013 er der en RR fra 22-11-1995 som er gået fra 1.170.000 kr. til Handelspris inkl. afgift 65.000 kr.

/Jørgen
140839: sv: sv: sv: sv: sv: Nypris i 74 (02-03-2014 09:27:47) (svar på 140826)
Morten Noe #2241, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.88.191)
Hej Niels Erik
Medmindre reglerne er ændret for nylig, fastsættes afgiften for veteranbiler på baggrund af 40% af nyværdien ekskl. afgift. Stigninger i registreringsafgiften op gennem 70'erne bør således ikke have betydning for den afgift, som man skal svare af en importeret veteranbil i dag.
vh Morten
140840: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nypris i 74 (02-03-2014 09:55:01) (svar på 140839)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Måske Morten, men det ændrer vel ikke ved at den voldsomme inflation gjorde kronen mindre og mindre værd, så der skulle nogen flere til at betale for den samme bil?

Jeg har ikke ny-priserne liggende foran mig, men jeg har en stærk formodning om at f.eks en 109" SIII kostede noget mere i '79 end den gjorde i '71 Også uden afgifter. Og da vil det altså blive tilsvarende dyrere at betale 40% af nyprisen på en 79'er end en 71'er. Uanset om afgiften er indregnet i nyprisen eller ej.

Mvh Niels
140841: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nypris i 74 (02-03-2014 10:14:26) (svar på 140840)
Morten Noe #2241, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.88.191)
Jeg er helt enig med dig Niels. Det jeg blot ville gøre opmærksom var, at eksemplet med en kæmpe stigning i registreringsafgiften i 1974 er uden betydning for hvor meget Kristoffer skal betale i registreringsafgift af sin "nye" Range Rover.
vh Morten
140842: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nypris i 74 (02-03-2014 10:24:16) (svar på 140841)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.173)
Momsstigninger kan også spille ind på prisen, da der også betales afgift af afgiften.

Lige et klip fra De Samvirkende Købmænds hjemmeside:

Men uanset partifarve havde den siddende regering nu fået en afgift, hvor man kunne dække over skatteskruens stadige omdrejninger - og værktøjet er blevet brugt flittigt igennem de 30 år. Den nye VKR-regering drejer allerede skruen op på 12,5 pct. i marts 1968, og siden er det gået slag i slag: 15 pct. i 1970, en midlertidig nedsættelse til 9,25 pct. i 1975, tilbage til 15 pct. i 1976, 18 pct. i 1977, 20,25 pct. i 1978 og 22 pct. i 1980. Den seneste forhøjelse er fra 1992, hvor momsen steg til de nuværende 25 pct.

---

En anden tanke: bliver veteranbiler ikke vægtafgiftansat efter de nuværende forbrugs- og forureningsregler ? Dvs, at der skal betales en væsentlig højere bilskat for en nyimporteret veteran frem for en 'indfødt' ?
140845: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nypris i 74 (02-03-2014 11:17:58) (svar på 140842)
Kristoffer Lauritsen #8723, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.57.209.34)
Sådan som jeg forstå regler skal jeg betale afgift på 40% af bilens nypris med moms i 74. og der efter 1000kr for hver km/L under 16km/L. Hvis bilen skal på hvid plader (eller kan den komme på sorte selvom den ikke er "født "i dk).

Med moms. 50516,22 x 0.4= 20206.48kr + ca 8000 kr ( bilen er vel sat til 8km/L ca ) ialt 28206.48kr

På gule er afgiften 0 kr.

Eller er jeg helt forbi med min nye viden om veteran bil import.
140846: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nypris i 74 (02-03-2014 11:47:52) (svar på 140845)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Ja jeg mente nu også det var 40% inkl afgifter! men Morten lød så sikker at jeg blev overbevist om at han havde ret. Og det ændrede jo ikke ved at 40%reglen er noget uretfærdig da næsten ens biler vil ende med at koste noget vidt forskelligt alene pga inflationen. Hvis de daværende afgifter også beregnes med så er det jo ikke bare urimeligt, men dybt urimeligt.

På Motorhistorisk Samråds generalforsamling blev der netop talt om diskrepansen ved at en bil bliver mindre og mindre værd, lige indtil den er næsten ingenting værd, og så, bum, fylder den 35 år og så er den en lille formue værd. Hvilket jo så smukt illustreres med historien om en Range Rover fra '79. Den ender jo med at være dyrere end en fra '99.
Med lidt held kommer der mere rimelige regler

Og nej jeg kender ikke mange Range Rovers fra midt-halvfjerdserne. Snakkede med en i forb. Med det første klassiker-træf, men han kom aldrig. For det første har der aldrig været ret mange i DK allerede dengang var det en kostbar vogn, og der var altså ikke den samme købekraft blandt folk som der er i dag. Og af de der endelig kom til landet er de fleste skrottet for længst. De havde vist let til galvanisk tæring pga deres konstruktion af alu-plader på stål-skelet.

Selv i England er originale Range Rovers fra halvfjerdserne meget eftertragtede og kan indbringe endog meget store beløb, så det er virkelig en lidt kostbar vogn du der har fået. Ville elske at se den til klassiker-træffet. :)

Mvh Niels.
140850: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nypris i 74 (02-03-2014 14:12:03) (svar på 140846)
Morten Noe #2241, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.88.191)
For 6 år siden betalte jeg registreringsafgift af en Range Rover fra 72. Den havde oprindeligt kørt i DK men under staten, og der var derfor ikke betalt reg. afgift. Den blev værdisat til 46.539 kr, hvilket skal sammenlignes med en pris i forretningen på ca. 110.000 kr dengang. Den afgiftspligtige værdi var 40% af de 46.539: 18.615 kr. Jeg gav så 105% af dette beløb i afgift for at få den på hvide plader, altså knap 20K.

Tilsvarende har jeg for 4 år siden importeret en Triumph TR6 årgang 1970 fra USA. Der betales told og moms ved indførelse fra et ikke EU land, men det er en anden historie. SKAT værdisatte den til 23.782 kr, igen set i forhold til en salgspris i forretningen på ca. 50.000 kr. Afgiftsgrundlaget var 40% dvs. 9.500. Igen var afgiften 105%, altså ca. 10K. På det tidspunkt havde man så fundet på at lægge ekstra afgift på ift. brændstofforbrug - 1000 kr. pr. km/l under en vis grænse (16 km/l, så vidt jeg husker).

På Skat's hjemmeside skriver de blot "40% af nypris", men mine eksempler underbygger, at afgiften beregnes af 40% af nyprisen ekskl. afgift. Ellers ville man jo også betale afgift af afgift. Til gengæld kan jeg blive lidt i tvivl om, hvor momsen indgår i regnestykket?

I runde tal vil jeg antage, at der af en Range Rover fra 74 skal betales 105% af 40% af ca. 50.000. Dertil kommer brændstoftillæg på 1000x(16-7). Afgift i alt ca. 30.000 kr.

vh Morten
140852: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nypris i 74 (02-03-2014 15:27:18) (svar på 140850)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Det er jo tungtvejende argumenter du har der Morten. Og jeg har prøvet at google det, men hverken Motorhistorisk eller Skat har en tekst der er til at finde og læse for alm. dødelige

Dog har jeg fundet denne her på www.van-nuys.dk under "love og regler"
Det interessante her er at der åbenbart beregnes 105% afgift af de første 6.700,- kr. Derefter 40% af nyprisen, eller har reglerne ændret sig?

***CITAT***
"Brugsværdien" for veterankøretøjer, d.v.s. køretøjer der er mere end 35 år gamle, er standardmæssigt sat til 40 % af nyprisen (uden dansk registreringsafgift) ud fra en tanke om, at disse køretøjer kun anvendes 40 % set i forhold til almindelige moderne køretøjer.

Selve afgiften beregnes med 105 % af de første 6.700 kr. og 180 % af resten.
***CITAT SLUT***

Synes ikke jeg har hørt om de 105% før?

Anyway, så ved jeg at der kan være en vis vilkårlighed hos Skat. Jeg har i hvert fald kendskab til flere 88" fra midt-tresserne til først i 70'erne hvor afgiften svinger mellem 7.000,- og 22.000,-
Så det er ligefør at det eneste man kan regne med er at man ikke kan regne med noget.

For øvrigt, den der Range Rover fra '72 kører den endnu? Den gad jeg godt nok også gerne se til klassiker-træffet. Kan være der skal være en præmie for flotteste "Rangie" :)

Mvh Niels
140851: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nypris i 74 (02-03-2014 14:39:29) (svar på 140842)
Morten Noe #2241, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.88.191)
Jeg betaler almindelig vægtafgift (dvs. 25% af alm. vægtafgift) for min Triumph, som er importeret fra USA for 4 år siden. Så det lader til at blive bestemt af bilens alder - også for importerede køretøjer.

vh Morten
140887: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nypris i 74 (03-03-2014 21:45:33) (svar på 140851)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.223.176)
Hej Ib

Kan du svare på hvorvidt de priser du opgiver er med hvide eller gule plader ?
Er ikke klar over om de kunne fåes på gule plader dengang ?

Venligst
Morten