tilbage

Land Rover Forum  

Index
141545: Rep af benzin tank. (25-03-2014 13:08:10)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Kan det betale sig at få repareret en utæt tank monstro?
Det er 101"erens der stille og roligt har dryppet ca80 liter af iløbet af vinteren :banghead:
Selve tanken er sikkert nem nok men den er loddet fast i nogle punkter på bæreren. Se billeder.. De runde huller..
Så det hele skal skilles af, sandblæses, repareres, males/galvaniseres og så samles igen.
Nogen der har prøvet lign?
Jeg regner ikke med det bliver billigt men er det pengene værd? En ny tank er også ret pebret og fåes kun på bestilling.
Index
141548: sv: Rep af benzin tank. (25-03-2014 15:25:25) (svar på 141545)
Jan Jensen #9145, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.168.57)
Hej Ole,
Alt er relativt om noget kan betale sig, men som du skriver er en ny tank pebret! Jeg har selv en gang repareret en benzintank med et godt resultat. Efter reparationen holdt den i mit ejerskab i mange år og blev solgt med bilen.

Et godt råd hvis der er steder der er så medtaget at pladestykker bør skæres ud så gør følgende:

1. Skær området ud og tilpas et stykke som er 1,5-2,0 mm større på begge leder du skærer ud. Du kan nemlig ikke svejse "kant mod kant" i så tynd en plade med mindre du har et Tig Svejseudstyr med puls. Der skal helst ikke være mere "overlæg" på det nye stykke du svejser i end det jeg nævner ellers risikerer du at der opstår Korrosion imellem de 2 lag. Jeg brugte en tykkere plade ved reparation 1,0 mm, dette gjorde at det var nemmere at svejse i samlingen. Husk at slibe i stop og start da dette sikrer tæthed I stop og start. Brug CO2 I stedet for Blandgas sikrer ligeledes større tæthed ved MAG svejsning.

Jeg behøver vel ikke at nævne at du skal have tanken fuldstændig gjort ren for benzinrester. Jeg fyldte min med Argon under let tryk under svejsning.
Index
141549: sv: sv: Rep af benzin tank. (25-03-2014 16:39:22) (svar på 141548)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.116.98)
Tak for svaret Jan.
Det bliver ikke mig selv der skal lave det men ellers tak for tippene..
Den ryger nok til kølersmeden!
Index
141550: sv: sv: sv: Rep af benzin tank. (25-03-2014 18:06:55) (svar på 141549)
Preben Busk 8702 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.165.119.61)
Hej Ole
prøv at kontakte D.A.B Tværvej 31 5700 Svendborg tlf 62211441.
Han reparerede engang en meget rusten tank for mig til fair kvalitet og pris.
Vh Preben Busk
Index
141551: sv: sv: sv: Rep af benzin tank. (25-03-2014 18:06:58) (svar på 141549)
Preben Busk 8702 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.165.119.61)
Hej Ole
prøv at kontakte D.A.B Tværvej 31 5700 Svendborg tlf 62211441.
Han reparerede engang en meget rusten tank for mig til fair kvalitet og pris.
Vh Preben Busk
Index
141552: sv: Rep af benzin tank. (25-03-2014 18:16:14) (svar på 141545)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.63)
Prøv at ringe til Dansk Bus Renovering. De har forbindelse til en smed, der laver nye tanke i rustfrit stål til meget fornuftige penge.
Index
141555: sv: Rep af benzin tank. (25-03-2014 19:18:37) (svar på 141545)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Mogens her : http://www.bmpodense.dk/index.php/produkter
Får tanken ind imorgen. Det er et fantastisk gammelt værksted i en baggård i indre Odense by. De renoverer alt muligt og lavede bla mit varme element fra ambulancen da det blev utæt. Godt gammelt gedigent håndværk!!
Men det bliver nok en pebret sag..
Index
141562: sv: Rep af benzin tank. (26-03-2014 13:57:41) (svar på 141545)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Hmmm, godt med stålorm imellem bærer og tank:-(
Index
141564: sv: sv: Rep af benzin tank. (26-03-2014 15:06:28) (svar på 141562)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Og hvor mange år har den så siddet der - det er ka'ske ikke så ringe alligevel. :-D

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
141565: sv: Rep af benzin tank. (26-03-2014 15:12:02) (svar på 141545)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.137.126.102)
Der findes flere fabrikater af "fuel tank liner" som kan bruges til formålet. Det er oftest et kit med noget rens man rengør tanken i og noget "liner" som rystes rundt bagefter. Resultatet er en plastik-beklædt tank der ikke kan ruste (indvendigt) og holder til alle brændstoffer.
Sættene kan fås fra ca. 300Kr og op på bla. eBay og er nemme at arbejde med uden at man skal svejse osv.
Er hullerne for store kan man evt. lægge lidt smørretin på først så hullerne er dækket inden man behandler tanken indvendigt.
Fordelen over en simpel reparation er at man ender op med en helt ren tank der ikke ruster indefra igen.

Her er et eksempel på en reparation:
https://www.youtube.com/watch?v=Ul_DAomg4eg

Hilsen
Jens
Index
141639: sv: sv: Rep af benzin tank. (29-03-2014 13:38:26) (svar på 141565)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.220.1.50)
Den med Fuel-Tank -Liner lyder fornuftig, ellers vil jeg hør Paul Sehestedt nærmere. Skal man først til at rode med noget rusten (gammel-lort) så er det oftest nemmere og billigere at lave en ny tank i rustfrit. Så er det også helt sikkert at den er tæt,pga TIG svejsning, og man kan få de tilslutninger, og aftapninger, osv man vil have.
Index
141648: sv: Rep af benzin tank. (29-03-2014 19:06:41) (svar på 141545)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Min fætter, pladesmeden, syr en ny bund i imorgen!
Alternativet var en ny tank til 4k.!