tilbage

Land Rover Forum  

Index
145429: Ønskes: Mål fra RRC - mange spørgsmål (20-10-2014 12:49:27)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Jeg har været i gang med udskiftning af Rear Cross Member på min RRC, årgang 1990. Peter Vinters vejledning har været til stor hjælp, men ... men ... Der var virkelig meget rust bagi, og både rear cross member og selve bagvangen var meget slemt tilredte. Tank og tankophæng ligeså. Hjørner på bagskærme (inder-skærmene af stål) ligeså. Jeg er kommet langt med svejsning af rust, nye beslag, tankophæng osv, og så tænkte jeg (optimistisk) at det med at montere bagklappen skulle være nemt. Not so - den passer ikke på! Hele kabinen har åbenbart vredet sig et par cm under member´ens fravær. Derfor spørger jeg: Vil en med en godt lukkende bagklap måle afstand fra lukke-not (rundt beslag) til lukke-not i bagklap-hullet?
Skal inderskærmen være svejset på rear-cross´en nederst? Eller er det kun "gulvet" der skal svejses? Og hvordan flugter de? (Evt. billede eller tegning). På forhånd mange tak. Alle disse ting var helt rustet væk, så jeg kan ikke se det på mine egne "før-fotos".

RRC-hilsen
Bo - der får en del træning med mig-værket og skæreskiverne.
Index
145430: sv: Ønskes: Mål fra RRC - mange spørgsmål (20-10-2014 13:35:53) (svar på 145429)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Hej Bo:
Prøv at kigge Ronnys tråd igennem med renoveringen af Rosamond, den har mildt sagt fået hele turen og er meget udførligt beskrevet, dog ikke med mål som du efterlyser.
Om ikke andet kan tråden være til inspiration:

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=32642&page=1

Og får det ikke skal være helt løgn så er han igen med en en magen til - i endnu værre stand - en utrolig energi den unge mand har - han er heller ikke fyldt 30 endnu:

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=32642&page=1

Men pas på der går hurtigt et par timer. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen

Index
145431: sv: sv: Ønskes: Mål fra RRC - mange spørgsmål (20-10-2014 13:56:39) (svar på 145430)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Kenneth,
tak for links, jeg kan godt se, at der er til mange lange afteners læsning her. Så slem er min trods alt ikke. Min er tilmed nysynet (og jeg har kørt i den dagligt i 6 år). Paneler, forende osv. er lavet. Og bagenden kiggede de ikke så meget på ved synet. Men det skal jo laves på et tidspunkt, og så valgte jeg sådan en dejlig regnvejrs-efterårsferie, hvor jeg kunne sidde indendørs og kigge ud på rusten meget af tiden....
(Jo, jeg har en garage, men det er så snildt lavet, at min bil ikke kan komme indendørs, så det....).
Et par fix-mål ville dog være en stor hjælp. Og så en beskrivelse af, hvilke pladekanter på inderskærmene, der skal flugte med rear cross member. Hvis de da overhovedet skal det.
Index
145432: sv: sv: sv: Ønskes: Mål fra RRC - mange spørgsmål (20-10-2014 20:51:35) (svar på 145431)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.186.180)
Hvis du vil se på en tilsvarende "live", så har jeg en, der er åbnet i det område, men endnu ikke skåret i smadder.
Index
145437: sv: sv: sv: sv: Ønskes: Mål fra RRC - mange spørgsmål (21-10-2014 00:12:56) (svar på 145432)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Knud,
hvor befinder du (og bilen) sig? Jeg er lidt transportmæssigt handicappet, da RRC´en er min daglig-bil. Jeg er selv i Rødovre. Et foto af et baghjørne indefra/udefra ville være en stor hjælp. Jeg har læst lidt på den gæve nordmands historie (link ovenfor) og har også fundet en genopbygning på LR4x4.com, så lidt klogere er jeg blevet. Jeg var også ude og kigge på min bil igen, og jeg må kunne bruge selve krumningen i bagklappen (og den modsatte form i chassiet) til at styre efter. De har vel passet sammen engang. Efter som at hængslerne i rear cross member er faste, og denne kun kan monteres et sted, må det være chassiet, der skal strammes på plads. Med mindre min ramme er helt skæv, og det er der ikke andre tegn på (ingen synlige spor efter påkørsel).
Index
145441: sv: sv: sv: sv: sv: Ønskes: Mål fra RRC - mange spørgsmål (21-10-2014 13:48:55) (svar på 145437)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.189.252)
Jeg tror ikke, at jeg må lægge billeder på her, og min taletid er også begrænset.
Det er nok mest politisk korrekt, at du oplyser din e-mail, så vi kan tage den derfra.
Index
145443: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ønskes: Mål fra RRC - mange spørgsmål (21-10-2014 14:19:06) (svar på 145441)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Jamen så...min mail er bo(snabel-a)kuririn.dk
Jeg tror faktisk jeg kan klare mig med den fantastiske nordmands billeder, selvom det er en 1971 han renoverer. Men hvis du har et billede, vil det være en hjælp.
Som sagt, det er især spørgsmålet om hvorvidt rear cross member overhovedet er svejset fast til andet end "gulvet". Jeg synes umiddelbart at det lægger et stort stabilitets- og vridemoment på noget tynd plade (0,8 eller 1 mm). Hjørnerne derimod, er en mere stiv "box-konstruktion".
Index
145451: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ønskes: Mål fra RRC - mange spørgsmål (21-10-2014 22:04:32) (svar på 145443)
jens bollerup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 185.37.86.47)
bo prøv med et par foto af området og så sæt aktuelle mål ind så kommer der korrigerende målsætning tilbage.der skal svejses til skærm.
Index
145456: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ønskes: Mål fra RRC - mange spørgsmål (22-10-2014 09:42:34) (svar på 145451)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Tak for info Jens,
jeg er kommet lidt videre nu, Knud har lovet mig et par fotos af hjørnesamlingerne, og billederne af nordmandens renovering (link ovenfor) har også hjulpet med at give indtryk af hvordan det skal se ud. Nu skal jeg lige have repareret lidt på skærmene, så der rent faktisk er noget at svejse i.
Bilen står udendørs, så jeg afventer "svejsevejr" i morgen eller fredag.
Index
145452: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ønskes: Mål fra RRC - mange spørgsmål (22-10-2014 08:06:16) (svar på 145441)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.23)
Hej Knud

Du kan ikke lægge billeder ind, når du ikke er medlem, du kan evt. sende dem til mig, så kan jeg gøre det.

Du har AL den taletid du har lyst til, (det er bare en GSM fra Midtsjælland er siger noget andet).

Mvh
Arnth
Index
145453: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ønskes: Mål fra RRC - mange spørgsmål (22-10-2014 08:40:08) (svar på 145452)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.188.226)
Jeg vil ikke belaste klubbens økonomi unødigt, så jeg klarer sagen "bag om" med Bo!!

mvh
Knud
Index
145454: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ønskes: Mål fra RRC - mange spørgsmål (22-10-2014 09:14:34) (svar på 145453)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.23)
Ok.
Index
145464: sv: Ønskes: Mål fra RRC - mange spørgsmål (22-10-2014 19:04:06) (svar på 145429)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.47.216)
Hej Bo - Peter Vinter her; godt du kunne bruge vejledningen.

Med hensyn til svejsningerne, så er svaret på dit spørgsmål 'ja', den skal bestemt svejses på andet end bagagerumsbundpladen. Mere præcist så er CRM (Cross-Member) svejst fast på 3 måder:

1) Mod bundpladen i bagagerummet (punktsvejsninger)
2) Mod de 2 lodrette sidevanger (dem, lukke-noterne til bagklappen sidder i). I hver side kræves 3 punktsvejsninger på undersiden af CRM og 3 på siden ud mod dig selv.
3) En 40 mm svejsesøm mod 'body side', aka de vandrette plader som bundpladen i bagagerummets sider går over i (den plade som i venstre side har en fordybning til reservehjulet)

Punkt 1) og 2) er vist på side 8 i vejledningen; punkt 3) på side 9.

Til gengæld er den vredne kabine da en streg i regningen. Jeg kan ikke lige læse, om det blot er beslagene der ikke passer eller bagklappen decideret ikke passer i hullet. I forhåbning om at det er noget banalt kommer hér:

Dumt spørgsmål nr. 1: Har du monteret gummiklodserne mellem ramme og CRM rigtigt (billede side 7)?

Dumt spørgsmål nr. 2: Du er med på at bagklappens placering på hængslerne kan justeres, når de 2 x 2 bolte er løse ?

Dumt spørgsmål nr. 3: Du er med på at lukke-noterne også kan justeres op/ned og ud/ind når man lige løsner dem med en Unbrako ?

Dumt spørgsmål nr. 4: Prøv selv at lave et krydsmål fra venstre lukke-not ned til højre hængsel på CRM ... og fra højre lukke-not ned til venstre hængsel på CRM. Hvis de ikke er ens +/- nogle mm (det er trods alt en englænder), må der være en skævhed et sted.

...

Lad os høre hvad du finder ud af - good luck !

Peter Vinter
6146 / Nsj
RRC LSE
Index
145465: sv: sv: Ønskes: Mål fra RRC - mange spørgsmål (22-10-2014 19:50:13) (svar på 145464)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Peter,
Mange tak for dine uddybninger. Jeg har også læst din vejledning igen. Nu kan jeg godt se, at nogle af svarene godt kunne ses med lidt nær-kig på billederne. Jeg skal nu nok på det samlet; de mange dage med regnvejr, har nok givet mig flere bekymringer og spekulationer, end hvis jeg bare havde kunnet arbejde videre, da problemerne opstod.
Mit problem er - stående bag bilen og seende fremad:
I venstre side fanger jeg slet ikke lukke-noten. Den sidder ca. 2 cm for langt nede og 2 cm for langt til venstre.
I højre side sidder noten ca. 1,5 cm for langt til venstre (støder decideret på klappen) og 1,5 cm for langt nede. Kabinen er altså "faldet ned" og "trukket til venstre" af sikkert mange års gennemtæret RCM og manglende støtte. Men hvordan kunne den så lukke korrekt for godt en uge siden? Svaret er nok, at den hang udelukkende i låsebeslagene og støttestængerne. Den kunne også være svær at lukke, hvis jeg holdt på et skrånende terræn.
Ad sprgsm. 1: Jep, og med nye dele. De øverste skiver var helt rustet væk, men erstattet af nye.
2: Ja, men ikke så meget.
3: Jep, men ikke så meget.
4: Det vil jeg gøre når det bliver bedre vejr igen. Jeg har kunnet trække åbningen lige (vinkelret) med et skralde-spænde-lastbånd (hvad hedder de egentlig?) fra venstre lukke-not til højre hjørne af RCM. Det kræver ikke voldsomt meget træk, men jeg er nervøs for, at det "smutter tilbage" hvis jeg spænder ud, svejser, og så fjerner spændebåndet. Men hvis jeg får repareret hjørnerne på inderskærmen (sidevanger), så de igen kan nå ned til RCM, vil det jo nok stive gevaldigt af. Den manglende højde må jeg kunne klare med lægter og donkrafte, som du gør i vejledningen. Synes bare at 2 cm er ret meget.
Index
145475: sv: sv: sv: Ønskes: Mål fra RRC - mange spørgsmål (23-10-2014 20:13:06) (svar på 145465)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.131.161.252)
Hej Bo - fin beskrivelse, nu står det klart for mig at det langt fra er et justeringsspørgsmål, for 2 cm er i overkanten. Men jeg er ligesom du ret overrasket over hvis karossen kan give sig så meget når RCM fjernes.

Det at bagklappen var svær at lukke før, når du holdt på skrånende terræn lyder lidt bekymrende - måske var der allerede en svaghed inden. Prøv at checke hvordan udriggerne ser ud - altså de tværdragere som sidder fra rammen ud til karossen under hhv. for- og bagdør.

Er de svækkede eller defomerede ? Og hvordan er pasningen af de øvrige døre efter udskiftningen, lukker de korrekt ? Du kan eventuelt måle højden fra plan grund til underkant af udriggerne i begge sider til sammenligning. Husk dog at eventuelle forskelle i fjederlængde også spiller ind på dette mål, så helt quartz-genau bliver det aldrig.

(Den upassende joke på dette sted er om du ikke bare skal lave et Roll-Cage til at stive bilen af, nu du har svejseværket fremme. Undskyld igen, kunne ikke lade være).

Jeg ville gerne hjælpe dig med kontrolmål fra min RRC, men den holder p.t. lunt og godt i en lade på Nordlolland og venter på næste sommer. Måske er der andre der kan hjælpe, hvis du lige skriver model og årgang.

Bedste hilsener,

Peter.
Index
145553: sv: sv: sv: sv: Ønskes: Mål fra RRC - mange spørgsmål (28-10-2014 14:00:27) (svar på 145475)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.254.154.51)
En kort opdatering: Et par dage med bedre vejr gjorde det muligt at komme videre. Ved hjælp af de to klapstænger i siderne og lidt asen og masen fik jeg lukket bagklappen korrekt i. "Kun" ca. 8 mm for meget luft mellem karos. og rammen...det kan jeg justere mig ud af med beslagene. Et spændebånd diagonalt kunne trække åbningen "vinkelret". Efter lidt rep. af bageste hjørnevanger fik jeg svejset det hele sammen. Jeg var spændt på, om det hele ville sige "sproing" og blive skævt, når jeg åbnede bagklappen igen, men det er faktisk helt stift. Nu mangler jeg bare lidt side-plader på den ene inderskærm, og lidt finish i hjørnerne, inden jeg kan kitte, rustbeskytte og samle det hele igen. Burde egentlig lave komplet hjulbaljeskift mens jeg var igang, men skal altså bruge bilen. Så det er udsat til foråret - eller en periode med mere tørt vejr! Den norske gut nævnt ovenfor siger på et tidspunkt noget a la "Hvis jeg ikke lærer at svejse af dette, lærer jeg det aldrig"; jeg har i hvert fald lært meget af dette. Tak for gode råd, links og billeder. Jeg vil lægge lidt tekst og billeder på nettet, når dette projekt er færdigt.



Index
145555: sv: sv: sv: sv: sv: Ønskes: Mål fra RRC - mange spørgsmål (28-10-2014 17:39:57) (svar på 145553)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.185.137)
Jeg har en til samme omgang, du gerne må fortsætte med!! :-))

mvh
Knud
Index
145556: sv: sv: sv: sv: sv: Ønskes: Mål fra RRC - mange spørgsmål (28-10-2014 18:01:04) (svar på 145553)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.148.113)
Bravo, Bo ! Tak for opdateringen.

Det er en velkendt sandhed at alle Land Rover'e bliver forandret og forbedret af deres ejere gennem deres tilværelse. Mindre erkendt er det nok, at deres ejere med tiden også bliver forandret og forbedret ... i hvert fald i forhold til at kunne fejlsøge, repararere og modificere.

Du er kommet et stort stykke videre. Glæd dig over at der er desto mindre til foråret, og få den ud at køre igen.

(skriver én, som har udskiftning af VF inderskærm til gode foråret ...)

Peter .