tilbage

Land Rover Forum  

Index
147624: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (15-02-2015 10:01:15)
Carsten Grønne (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.185.50)
Hej
Jeg har et Webasto Oliefyr i min Defender fra 98, det starter fint på både fjernbetjening og fra bilen, men synters ikke det giver en ordentlig varme..
Blæseren starter fint, men det er kold luft den giver, selv efter 30min ...
Andre jeg kender der har Webasto siger de kan tø en frossen bil op på 20 min ...
Er der nogle der har erfaringer? Er det tid til et service?
Index
147626: sv: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (15-02-2015 11:11:59) (svar på 147624)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 185.37.87.156)
Fint nok at blæseren kører, men det skaber jo ikke varme, og kan ikke tø noget som helst op! Kører pumpen? Du kan høre den prime (den tikker) når du starter fyret op, kører fyret (du kan høre en hvislende lyd) - Kommer der diesel frem til pumpen? Har du primet pumpen, så du ikke har luft i slangen? Har du tjekket ledninger og sikringerne til fyret?

Hvilken styringsenhed har du, flere af dem kan du selv køre en diagnose på! Så der er altså lidt du kan tjekke selv, og ellers skal du være meget mere specifik med dine oplysninger om enheden, hvis du skal have hjælp herinde! Der er flere rigtig gode tråde om oliefyr, herunder links til manualer, fejlfinding og rep. Tag evt. billeder af fyr og styringsenhed og læg ind - bare husk, du skal være logget ind for at kunne uploade fotos!

Index
147627: sv: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (15-02-2015 11:27:09) (svar på 147624)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.252.20)
Det lyder som om fyret kører fint men du får bare ikke varmt vand i varmeapparatet? Er det rigtigt forstået?
Er motoren varm når du rører ved den?
Hvis den er det så er det dit varmeapperat der sikkert er fyldt med luft.
Hvis fyrets cirkulationspumpe var defekt vil jeg gætte på at fyret hurtigt ville stoppe pga overophedning.
Så mærk lige om maskinen er varm.
Index
147628: sv: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (15-02-2015 11:42:51) (svar på 147624)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Er der tilstrækkeligt med vand på kølesystemet ???
Top op. Find et sted, hvor du kan få højre forende op og lad maskinen køre med variable omdrejninger i tomgang.
Det burde få evt. luft ud af systemet og varmen ind i kabinen...
Index
147631: sv: sv: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (15-02-2015 14:25:36) (svar på 147628)
Carsten Grønne #9314, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.185.50)
hej
fyret bliver varmt, og det kører som det skal .. det lyder normalt osv ..
der er fint med vand på bilen.
sikringer er ok
jeg vil se om jeg kan få den luftet ud nu, håber det er problemet ..
Index
147637: sv: sv: sv: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (15-02-2015 18:17:32) (svar på 147631)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Bliver slangerne op til varmeapparatet varme?
Kører blæseren?
For det er jo ikke klassikeren med at blæseren er er slukket på kontakten inde i kabinen, vel? (hvis den er fortrådet lige som min)

Hilsen
Ole
(som pænt måtte skrabe is den anden morgen)
Index
147648: sv: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (16-02-2015 08:50:42) (svar på 147624)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Hej Carsten

Det lyder som noget jeg også har været ude for, mit kørte også men der kom kun lunken luft i kabinen. Jeg fik sat en ekstra slange op til ekspansionsbeholderen på systemet som udlufter. Du kan se den på billedet.

Du kan læse mere om det i denne tråd:
http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&i=145856&f=m&g=&ex=1&s=&uid=69112174#145856

Efter jeg fik sat den slange på så har kabinen været dejlig varm og ingen is på ruderne :-)

Jesper
Index
147668: sv: sv: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (16-02-2015 22:51:13) (svar på 147648)
Anders Kristiansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.28.248.113)
Jeg kan tilslutte mig Jespers forslag. Jeg har selv lavet løsningen som han beskriver, og det virker. Før jeg satte t-stykker på havde jeg heller ikke varme selvom fyret havde kørt længe.
Index
147690: sv: sv: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (18-02-2015 01:32:19) (svar på 147648)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.144.25)
Har du evt en stumpeliste over det rør der skal bruges og hvor man evt finder delene ?

Mvh Ture med en lunken TD5

Index
147691: sv: sv: sv: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (18-02-2015 07:16:05) (svar på 147690)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.44.135.104)
Det er ikke den store operation.

Jeg skar slangen der går fra fyret til varmeapparatet over og indsatte et t-stykke ind. Slangen fra fyret er 19 mm indvendig og til slangen til ekspansionsbeholderen brugte jeg en slange der var 8 mm indvendig. Derfor skulle jeg bruge et t-stykke der var 19 og 8 mm. Det fandt jeg på eBay i Tyskland:
http://www.ebay.de/itm/Kuhlerschlauch-Reparatur-Satz-Einzelteile-Verbinder-Stutzen-Reduzierung-/390705094111?pt=LH_DefaultDomain_77&var=&hash=item5af7d69ddf

Slangen oppe på ekspansionsbeholderen var 8 mm, så der brugte jeg et almindeligt t-stykke hvor alle tre ben er 8 mm. Købt samme sted på eBay.

Og så er der bare at samle det hele med spændebånd

Håber det giver mening.

@Ture: Jeg er i Aalborg hver dag hvis der er noget du skal kigge nærmere på....

Jesper
Index
147692: sv: sv: sv: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (18-02-2015 07:30:59) (svar på 147690)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.44.135.104)
Det skal nævnes at i starten havde jeg problemer med at fyret ikke altid ville køre, og der var der én der fortalte at det kunne være pga der blev suget luft tilbage gennem den "nye" slange. Det kan løses med en kontraventil på slangen. Men på det sidste har der ikke været problemer, så jeg har ingen ventil på.
Index
147706: sv: sv: sv: sv: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (18-02-2015 18:17:10) (svar på 147692)
Carsten Grønne #9314, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.185.50)
hej
mange tak for rigtig fin forklaring og løsning på problemet
nu er min ikke en td5 men en 300tdi, det ændrer vel ikke noget ..

jeg tror jeg vil prøve denne løsning, og vender tilbage med udfaldet!
Index
147742: sv: sv: sv: sv: sv: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (21-02-2015 14:53:09) (svar på 147706)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.218.100)
Kan meget vel være batteri i fjernbetjening der skal skiftes. Er det den dråbeformede nøglebundtsjongle du har som fjernbetjening, så holder batteriet ofte kun 1/2 år. hedder CR-1/3N er lidt halvdyrt og kan være svær at finde. Men ellers er det en god ide at servicere fyret med ny dyse, rense ell. forny elektroder og fotocelle hvert 2-4år, alt efter hvor meget og hvor tit det kører. Kan også være strøm-mangel generelt.
Index
147803: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (26-02-2015 20:31:35) (svar på 147742)
Carsten Grønne #9314, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.185.50)
hej
jeg har nu prøvet at lufte den ud vha. at have proppen på termostathuset af og klemme på kølerslangen og efterfylde systemet, (tak for tlf hjælp robert :-)))
Stadig ingen varm luft i kabinen.
har haft sikringen ude for at nulstille det, ej heller dette har hjulpet .. fjernbetjeningsbatteri er skiftet ...
selve fyret vil jeg ikke rode med, er der nogle i kan anbefale at få til at kigge på det, gerne i vestjylland .. jeg vil have det til at varme og køre som jeg mener det skal.
det kører og slangerne bliver lune, kun den fra fyret bliver direkte varm.
men det er iskold luft der kommer i bilen.. temperaturviseren giver forresten heller ikke udslag.
Index
147804: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (26-02-2015 20:39:30) (svar på 147803)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
For lige at vende til mit tidligere spørgsmål: er motoren varm at røre ved når fyret har kørt?
Virker varmen når du kører almindeligt i bilen? Bare lige for at udelukke selve varmeapparatet!!
Index
147834: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (28-02-2015 09:47:14) (svar på 147804)
Carsten Grønne #9314, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.185.50)
hej ole
nej slet ikke. temperatur måleren har heller ikke bevæget sig, heller ikke efter 30 min. den slange der går fra fyret er varm, og ind i luftkassen. den derudfra er ikke varm.
jeg lurer lidt på den løsning med en slange over i ekspansionsbeholderen, men tror man det vil løse det? er der ikke en pumpe der skal cirkulere vandet, er det muligt at se om den kører..
varmen virker rigtig fint når jeg kører i bilen, efter 5min er der masser af varme!
Index
147835: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (28-02-2015 09:53:32) (svar på 147834)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 89.150.97.26)
Jo, der skal sidde en lille sort cirkulationspumpe på eller ved fyret. Hvis ikke den kører så er det klart at der ikke lommer varmt vand. Hvor højt sidder dir fyr? Billede?? Det kunne jo være ved fyret at der er en luftlomme?? Kører fyret i den halve time eller lukker det ned efter et par minutter?
Index
147844: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (28-02-2015 17:11:39) (svar på 147835)
Carsten Grønne #9314, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.185.50)
her et billede af fyret, sidder under sprinkleren..
det er slangen th for der bliver varm
tror kun fyret kører på begrænset ydelse..
Index
149850: sv: sv: Oliefyr i Defender, er i tvivl om det er som det skal være (22-06-2015 14:04:44) (svar på 147648)
henrik madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.163.212.122)
Kan tilslutte mig denne løsning. Inden jeg gjorde det, skulle jeg lufte systemet ud hver 3 måned, efter løsningen er implementeret har jeg ingen problemer. Hvorfor det virker, kan jeg ikke lige gennemskue.