tilbage

Land Rover Forum  

Index
161707: Tiladt påhængsvogn (20-09-2019 20:48:58)
Anders Byager #7465, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.23.117.167)
Har lige set min 1973 88" kun må køre med 1200 kg trailer.
På nrpla.de kan jeg se andre må køre med optil 3500 kg.
Har dog kun en 2 tons trailer.
Kan jeg lovligt få lov til at fylde min trailer.
Index
161708: sv: Tiladt påhængsvogn (20-09-2019 22:29:12) (svar på 161707)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.56)
Du må kun trække en trailer der vægtmæssig er i overensstemmelse med hvad der står i bilens registreringsattest, ønsker du at trække en tungere trailer, skal bilen synes og ændring indskrives i registreringsatt. med henblik for samme. Vær opmærksom på der er store konsekvenser, hvis du bliver stoppet med vægt større end tilladt på trailer.
Index
161709: sv: Tiladt påhængsvogn (20-09-2019 22:29:22) (svar på 161707)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Din 88" må i henhold til Vejledning om Syn af Køretøjer køre med 3050kg i totalvægt for en trailer:
>>>>>
3.01.V01
Bil og påhængsvogn/campingvogn/andet registreringspligtigt påhængsredskab med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg
Personbil M1, M2 og M3, varebil N1 og lastbil N2 og N3
(1) Påhængskøretøjets største totalvægt med driftsbremse fastsættes til den
mindste af følgende værdier:
a) 3.500 kg.
b) Bilens tilladte totalvægt, dog 1,5 x bilens tilladte totalvægt, hvis bilen er terrængående.
<<<<<

Så det er bare hen til synsfætteren og få omsynet kareten.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
161710: sv: Tiladt påhængsvogn (21-09-2019 08:31:58) (svar på 161707)
Ole Christiansen #8995, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
Jeg mener, at hvis kørekortet er taget før 2009 er det den faktiske vægt og ikke den opgivne.
Index
161711: sv: sv: Tiladt påhængsvogn (21-09-2019 08:54:32) (svar på 161710)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.127.90)
Det har intet med kørekort at gøre. :) Kørekortet siger noget om hvad *chaufføren* må køre med!

Reglerne for hvor meget en bil må trække er som Kenneth viser ovenfor. Et påhængskøretøj må veje det samme som den trække bils tiladte totalvægt. Dog må et *terrængående* køretøj trække 1½ gang sin tiladte totalvægt. Og her er det værd at bemærke at der står "Terrængående" for der skelnes mellem firehjulstrækkere og egentlige terrængående køretøjer. Det er noget med ind og udgangsvinkler, frihøjde og den slags.

Alligevel er der altid nogen der mener at deres 88'er må trække 3500kg for det står på deres registreringsattest, eller også henvises der til en for længst uddateret erklæring fra Land Rover fabrikken. Well, hverken reg.attester eller gamle fabrikserklæringer er over loven. Jeg er blevet kaldt et eller andet grimt på facebook fordi jeg ikke ville give en ret i at hans attest var større end loven. Men bare fordi noget står på et fint stykke papir med et officielt stempel, så er det ikke nødvendigvis gyldigt. Man kan jo selv rette henvendelse til færdselsstyrelsen er man i tvivl. Det var der en der gjorde. Han fik meget hurtigt en ny attest med den korrekte påhængsvægt

Og den er som Kenneth er inde på max 3100kg for en 88'er, så fremt 88'eren ikke er vejet ned som min, der har en tilladt totalvægt på 1975 kg. Den må så trække lige under 3 tons. 2900kg mener jeg den er sat til.

Mht kørekort der måtte man i gamle dage på alm kategori B køre med et vogntog hvis *samlede* vægt ikke oversteg 3500kg. Derfor må jeg på alm B køre med min 88'er og sankey da de tilsammen ikke overskrider 3500kg total og mit kørekort er fra længe før 2009. De nye regler er der knap en djævel der kan finde af. Men det har som sagt ikke noget at gøre med havd vognen må trække.

mvh Niels
Index
161712: sv: Tiladt påhængsvogn (21-09-2019 09:00:07) (svar på 161707)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.200.108)
Få et overblik her: https://koerekort-guiden.dk/trailerkoerekort-be-koerekort/

Men een ting er, hvad der står skrevet i loven, en anden ting er, hvad fornuften siger: en 88" er ikke velegnet til at trække alt for tunge trailere, for deres bremser er ikke særlig moderne. Du skal altid køre efter forholdene og beregne standsningslængden.
Index
161713: sv: sv: Tiladt påhængsvogn (21-09-2019 10:36:26) (svar på 161712)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Det er jo noget sludder Paul, trailere i den størrelse har jo 4 bremser og er de i orden, så påvirker de jo ikke trækkøretøjet unødigt.
Trækbilen skal jo ikke bremse 3.500 kg men måske kun 5-700 kg hvis alt er i orden.

Men en 88" diesel vil være noget astmatisk, når den skal trække 3.500 kg og så er det jo godt at der er masser af gear - nedad. ;-)
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
161715: sv: sv: sv: Tiladt påhængsvogn (21-09-2019 12:33:48) (svar på 161713)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.127.90)
Ja Kenneth, nu skal en 88'er så heller ikke trække 3500kg, men selv med 3 tons på krogen er den udfordret. Og en 109'er med den samme motor må jo gerne trække 3500kg. Om der er så er nogen der rent faktisk har held med det, det er så en anden sag. :)

Mvh Niels
Index
161717: sv: sv: sv: sv: Tiladt påhængsvogn (21-09-2019 13:03:10) (svar på 161715)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.146.32)
Squ da heller ikke nemt, de fleste "gadebetjente" vil heller ikke røre ved vægtsyndromet for trailere, med mindre en overlæsset bilkatrailer kommer svingende med 1m. grus på ryggen, men konklusionen er-- har Anders erhvervet B-kørekort før 1/5 2009 må Anders gerne spænde sin 88" for 2-tonstraileren og køre til byggemarkedet og hente et par baller rockwool og nogle lecablokke, bare trailerens aktuelle vægt ikke overstiger hvad som anført i registreringsattest. Men Anders må ikke drøne til Calle i Harrislee og læsse en palle "sort fugl" og nogle sække petrokoks på sin 2tons trailer. Og så den drilske, man må gerne trække en op til 750kg trailer/campingvogn, med eller uden bremser, efter et køretøj, der vejer 3500kg, dvs vogntoget må veje 4250kg ved B-kørekort.
Index
161722: sv: sv: sv: sv: sv: Tiladt påhængsvogn (21-09-2019 23:26:09) (svar på 161717)
Anders Byager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 176.23.117.167)
Tak for de mange svar.
Vil få synet bilen igen havde ellers 7 1\2 år igen.

Omkring det med hvormeget en trailer med bremser presser på bilen ved nedbremsning.
Ved en bremse beregning på en typegodkendelse til en trailer beregner man med at 10% af vægten overføres til bilen. Bremsesystem på traileren bremser resten.
Har på et tidligere arbejde for 20-25 år siden lavet 75-100 ansøgninger på typegodkendelser .

Mener ikke det er bremseevnen der er det største problem ( her ser vi bort fra en 1973 88" der bestemt ikke har bremser til 3000-3500 kg ) det er evnen/ vægten til at holde kontrollen over traileren ved undvigning og sving.
Index
161723: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tiladt påhængsvogn (22-09-2019 15:06:55) (svar på 161722)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.146.32)
Jow Anders, og her må de to hanekyllinger gerne læse med, i følge færdselslovens paragraf 41 siges det blandt andet at "køretøjets hastighed skal altid afpasses efter stand og belæsning" så skulle den ged vist være barberet.
Index
161718: sv: sv: sv: Tiladt påhængsvogn (21-09-2019 16:51:44) (svar på 161713)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.200.108)
Inden du kaster omkring dig med 'sludder', Kenneth, burde du måske først lige informere dig om, hvordan en tung toakslet trailer kan tage styringen af en 88". Det er set ofte, at de korte 4x4 bliver lagt på siden af en toakslet trailer under en kraftig opbremsning. En 109" er lidt bedre til at holde spor. Og 500-700 kg set i forhold til en 88" egenvægt er store kræfter, der tager ved. En 88"STW D vejer 1.491 kg iflg. LR. og der skal ikke ret megen fantasi til at forstå, hvor nemt det kan gå galt med en lovlig tung trailer på trækket....
Index
161721: sv: sv: sv: sv: Tiladt påhængsvogn (21-09-2019 18:52:22) (svar på 161718)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Nu må en 88" køre med 600kg påhængsvægt uden bremser, så det kan vel ikke være så vildt farligt.

Men man skal selvfølgelig være opmærksom på belæsningen af traileren, kugletryk, vægtfordeling i forhold til akseltryk på bagaksel af trækbilen osv.
De fleste 4x4 uheld med trailere, er sandsynligvis pga. for lidt akseltryk bagakselen af den trækkende bil.

Mvh
Kenneth Poulsen