tilbage

Land Rover Forum  

Index
161988: 300TDi motor på 19J koblingshus og gearkasse (21-11-2019 15:08:43)
Ole Munk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.103.112.2)
Hejsa.
Kan jeg skifte min 19J 2,5 TD motor ud med en 16L eller 20L 300TDi uden at skulle skifte gearkasse også? Passer den over på koblingshuset og er svinghjuls/koblingsmontage det samme?

Mvh. Ole Munk
Index
161989: sv: 300TDi motor på 19J koblingshus og gearkasse (21-11-2019 15:55:38) (svar på 161988)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Inden du spekulerer videre i projektet, så vil jeg som GSM* lige indskyde, at Skat så vil have ny afgift af køretøjet, da hestene overstiger de 20%.
Rent teknisk er der absolut ikke noget til hinder for det, men sagen skal dog forbi et af Motorstyrelsen godkendt prøvningsinstitut, for at få en godkendelse til en synshal, den øvelse vil koste 8-12.000,- kr og afgiften vil formentlig ligge på 35-45.000,- kr.
Synshallerne er sat helt uden for den øvelse.

Mvh
Kenneth Poulsen
*GSM = Gammel Sur Mand.
Index
161991: sv: sv: 300TDi motor på 19J koblingshus og gearkasse (21-11-2019 23:03:24) (svar på 161989)
Ole Munk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.191.190.185)
Hej Kenneth
Tak for meget fyldestgørende svar.
Herligt at det praktisk kan lade sig gøre, men ærgerligt at 5hk (102-107) kan skabe den slags problemer især set i lyset af hvilke motortyper det er til at få fat i... 300tdi er langt den mest tilgængelige.
/Ole
Index
162001: sv: sv: 300TDi motor på 19J koblingshus og gearkasse (26-11-2019 19:58:21) (svar på 161989)
Johnny Abrahamsen #852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.94.236.16)
Hej Kenneth. Gælder begge ovenstående ,teknisk institut/afgift hvis man står med en typegodkendelse i hånden
der indbefatter en V8 motor med 114 hk ?
LR hilsen
Johnny
Index
162002: sv: sv: sv: 300TDi motor på 19J koblingshus og gearkasse (26-11-2019 23:34:46) (svar på 162001)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Ja det gælder uanset.
En af forklaringerne på at det skal gå igennem en prøvningsinstans er, at der var en del fusk med fotokopierede og rettede typegodkendelser, som synshallerne ikke havde en chance for at gennemskue.
Men jo flere dokumenter man selv kan finde frem, jo billigere bliver hos prøvningsinstansen, de skal jo så blot kontrollere, at det er de rigtige papirer/typegodkendelser der fremlægges.

Det er så prøvningsinstansen der skriver en dokumentationsrapport til Motorstyrelsen, de lægger så sagen op i systemet, så synshallerne kan se, at den specifikke sag er godkendt af Motorstyrelsen, så køretøjet kan godkendes.

Som skrevet, så er synshallerne sat helt ud af beslutningerne, de kan kun godkende ombygninger med en godkendelse fra Motorstyrelsen.

Men holder man sig under de 20% i effektforøgelse, så mister bilen ikke sin identitet og der skal derfor ikke betales afgift.
Men det skal dokumenteres uanset som ovenstående.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
161992: sv: 300TDi motor på 19J koblingshus og gearkasse (22-11-2019 06:52:41) (svar på 161988)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.21.253.0)
Man kan godt bevare den eksisterende LT77 gearkasse.
Svinghjulshus og koblingshus passer dog ikke direkte sammen, men kan godt tilpasses. Nogen flytter svinghjulshuset fra 19J motoren over på tdi300 motoren. Der er flere beskrivelser på nettet af øvelsen.
Men det er rigtigt, at det ikke er gratis.
https://www.youtube.com/watch?v=oBp9XNGefl8
https://forums.lr4x4.com/topic/48080-300tdi-into-25td-with-lt77-snorkle-7-airbox/
https://www.steveparkers.com/conversions/300tdi-engine-conversion-into-land-rover-90-110-4-cylinder-with-lt77-gearbox/
http://heiderei.ch/Rainer4x4/tdi300ontolt77.htm