tilbage

Land Rover Forum  

Index
167414: Krængningsstabilisator i forbindelse med luftaffjedring. (31-12-2021 14:06:44)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.193.125)
Hej og godt nytår til alle.

Jeg er i kontakt med 2 firmaer i henholdsvis Holland og Tyskland. Det drejer sig om pris og montage af luftaffjedring på LR 90.
Sættet hedder VB Air Suspension og er TÛV godkendt til Land Rover og andre 4x4.
Det ene firma (Holland) oplyser, at der skal være krængningsstabilisator på fronten ellers fungerer systemet ikke.
Det andet firma (Tyskland) oplyser, at de ikke monterer censorer på krængningsstabilisatoren, derfor ikke nødvendigt at montere
den.

Spørgsmål: Er der nogen derude, som har en forklaring på, om krængningsstabilisatoren har nogen indflydelse på luftaffjedringen og dermed kørslen?

Mvh
Kaj
Index
167425: sv: Krængningsstabilisator i forbindelse med luftaffjedring. (05-01-2022 19:50:45) (svar på 167414)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.193.125)
Hej

Nu har jeg fået svar fra det Hollandske firma, som har stået for udviklingen af luftfjeder sættet til Land Rover 90/110/130.
TÛV godkendelsen gik fint igennem på TD4 og 5, med krængningsstabilisator, men til biler uden, blev de livsfarlige at køre i på testbanen. De krængede til siderne og nærmest ingen styr på retningen. Først efter montering af krængningsstabilisator på fronten af 90, front og bag på 110/130 modellerne, kom TÛV godkendelsen i hus.

Montering af krængningsstabilisator er næste projekt. Selve VB Air suspension sættet koster i Holland/Tyskland 50000 kr. inkl. montering og moms. Jeg skriver Holland/Tyskland, da sættet skal monteres på sælgers værksted. De sælger det ikke som kit.
Løsningen kan være at holde ferie i Holland.


Index
167426: sv: sv: Krængningsstabilisator i forbindelse med luftaffjedring. (05-01-2022 20:25:20) (svar på 167425)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.114)
Jeg vil anbefale at få styr på, om sættet umiddelbart kan godkendes i Danmark.
Det er ikke givet, selvom det indeholder en TÛV godkendelse, eller anden EU godkendelse.
Det kan være det først skal godkendes ved test og afprøvning, af en af Færdselsstyrelsens godkendte
prøvningsinstanser.
Evt. tag kontakt f.eks. til www.autoconsult.dk, som er godkendt.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
167427: sv: sv: sv: Krængningsstabilisator i forbindelse med luftaffjedring. (05-01-2022 22:39:02) (svar på 167426)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.193.125)
Hej Kenneth

Tak for oplysningen. Det vil jeg gøre.

Godt nytår.

Mvh

Kaj
Index
167430: sv: sv: sv: Krængningsstabilisator i forbindelse med luftaffjedring. (06-01-2022 12:32:09) (svar på 167426)
Christian Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.116.219.242)
Kenneth
En TYV godkendelse åbner muligheder for at monterer omtalte sæt ifl Bilsyn Helsingør
Index
167431: sv: sv: sv: sv: Krængningsstabilisator i forbindelse med luftaffjedring. (06-01-2022 13:20:28) (svar på 167430)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.114)
Det er muligt Christian, men det ville surt at få opbygget for 50.000,- kr + og så det kræver en omkostningsfuld og omfattende test og afprøvning her i landet, for at få det godkendt.
Forslaget var også mere for at være helt sikker.
En ombygget tysk bil der er TÛV godkendt i Tyskland, kan f.eks. ikke umiddelbart godkendes ved import til Danmark, hvis den afviger fra den danske typegodkendelse.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
167432: sv: sv: sv: sv: Krængningsstabilisator i forbindelse med luftaffjedring. (06-01-2022 16:09:09) (svar på 167430)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.193.125)
Hej Christian

Det er dejligt, at du har et sted, jeg kan få det godkendt. Men for en sikkerheds skyld har jeg i dag skrevet til VB fabrikken i Holland og bedt om et TÜV nr.

Mvh

Kaj