tilbage

Land Rover Forum  

Index
55498: motorskift fra 2.5 N/A (11-12-2007 14:12:34)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.27.74)
Jeg har kigget rigtigt meget på diverse motorombygninger både her på forummet og udenlandske sider.
egentlig havde jeg besluttet mig for at skifte til en 200tdi, selvom denne ombygning af nogen betegnes som yderst besværlig mener jeg nu nok det ligger inden for mine kompetancer (er rimelig habil med et stykke værkstøj).

MEN!!!!!

nu har jeg fået en udskrift af typegodkendelsen på min 90" og da den er produceret i 84 er de desværre kun godkendt med 2.25 benzin og 2.5 n/a diesel. hvilket efter mine beregninger gir mig benzinerens 75hk+20% = 89.5hk som maximal ydelse, og derfor en 2.5TD som eneste alternativ til min n/a'er.
....eller hva?

har set folk der har bygget lightweights om til 200tdi hvordan f..... får man sådan noget godkendt her i forbuds-danmark? (ihvertfald hvad sån noget angår)

syns de 2.5TD motorer der til salg tit er nogen gamle øg som der skal bruges mange penge på for at få dem i en ordentlig stand igen ens det er muligt at få en pæn brugt disco 200tdi til en ganske fornuftig penge.

hva har i andre gjort?? er det bare det ene år fra produktionsdatoen der forhindrer mig i at få en ordentlig motor?

Index
55500: sv: motorskift fra 2.5 N/A (11-12-2007 14:18:18) (svar på 55498)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Jacob

Du kunne jo starte med dit lokale bilsyn - og derefter hører SKAT.

Meget ofte er de 20% ekstra i effekt forøgelse et spørgsmål og usel mammon.

Og husk der kan være forskel på en 200 TDi der har ligget i en disco og i en 90/110'er. turboslanger mm.


mvh
Eddie
Index
55501: sv: sv: motorskift fra 2.5 N/A (11-12-2007 14:27:59) (svar på 55500)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.27.74)
ja jeg ved godt der ville komme ekstra afgift, min største frygt er hvis de bare siger "duer ikke!" og jeg så skal til at pille det hele ud igen.

jeg er obs på forskellen mellem defender og disco tdi. men jeg føler mig kompetent nok til at svejse en halv meter udstødning sammen og fabrikere nogen kølerslanger.

for lige at være sikker.. jeg har ret når jeg siger at en 200tdi er direkte bolt on på en lt77 gearkasse og at de originale motorophæng fra 2.5D'eren kan monteres på 200tdi'ern så man kan bruge de gamle monteringsflader på rammen ik??
Index
55510: sv: sv: sv: motorskift fra 2.5 N/A (11-12-2007 16:27:12) (svar på 55501)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.80.176.227)
Det afhænger af om motoren kommer fra en defender eller en disco.
Index
55527: sv: sv: sv: sv: motorskift fra 2.5 N/A (11-12-2007 21:52:27) (svar på 55510)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
ok jeg havde indtryk af at blokken er den samme så man ku afmontere motorophæng fra defender og bolte dem på disco-motoren
Index
55586: sv: sv: sv: motorskift fra 2.5 N/A (13-12-2007 07:57:03) (svar på 55501)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Jacob

Du kan stort set bolte motor og gearkasse direkte sammen. Der skal lige et par bolte ud ellers direkte fit. Du tager motorophæng fra din gamle motor og sætter dem på 200 Tdi'eren og vupti så passer den i hullet.

Dog er der en ting du skal være opmærksom på - turboen passer ikke sammen med ratstammen rent pladsmæssigt. Claus Vogter har ændret styretøjet og fået direkte plads til disco-motoren. Jeg har skiftet manifold, turbo og forrør til en 2,5TD/Defender 200Tdi. Det første skal man være meget skrap til og det sidste skal man have en god pengepung. Jeg forsøgte det første uden særligt held og måtte ty til det sidste - hjemmestyret ved det vist ikke ...

Jeg vil foreslå dig at få fat i en reduktionsgaerkasse fra en disco også og montere denne i stedet for den du har i 110"'eren. Bedre gearing.

Jeg har skiftet til 200Tdi disco motor i min 110"'er og uha hvor er det godt.

God fornøjelse med projektet.

Martin ;-)
Index
55513: sv: motorskift fra 2.5 N/A (11-12-2007 16:59:28) (svar på 55498)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.81)
Der udregnes 20% i effektforøgelse fra den kraftigeste tilsvarende model.
Så hvis der er en model tilsvarende, med V8 motor, så er det den der kan regnes efter.
Den kan godt være flere år nyere, men skal være identisk i opbygning.(bremser, styretøj etc.)
Så du må have en kopi af en typegodkendelse fra de første V8'ere da de biler må være identiske med din og så sammenligne bremser og styretøj.
Prøv evt. Land Rover Danmark og hør om ikke de er ens.
Og fordi en bil er synet er det ikke nogen garanti for at den er lovlig, specielt ikke efter at det er selvstændige "købmænd" der har forretningen med syn af biler.
Mvh
Kenneth Poulsen - der på ingen måde savner Statens ukronede konger.
Index
55515: sv: sv: motorskift fra 2.5 N/A (11-12-2007 18:04:14) (svar på 55513)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hej Kenneth.

Der står direkte på typegodkendelsen om den også gælder for V8. Det vil sige, at en tilsvarende model ikke blot skal findes i en version med større motor, den skal være typegodkendt med en større motor.

Det kan siges, at flere biler med større motorer end lovligt, kan være importeret. Det er således, at hvis en bil er godkendt af et EU land, så skal det samme køretøj også godkendes ved import til Danmark. Gælder desværre kun det specifikt samme køretøj. Jeg kunne ellers godt tænke mig at lave nogle af de køretøjer man læser om i de engelske blade.

Index
55528: sv: sv: sv: motorskift fra 2.5 N/A (11-12-2007 21:53:12) (svar på 55515)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
min typegodkendelse siger kun 2.25 benz og 2.5 n/a diesel så..
Index
55520: sv: motorskift fra 2.5 N/A (11-12-2007 20:13:25) (svar på 55498)
Ole Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.53.250)
prøv at læse indlæget:
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=31822#31822

Hilsen
Ole
Index
55541: sv: sv: motorskift fra 2.5 N/A (12-12-2007 06:30:53) (svar på 55520)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.163.78.251)
Hvor finder man sit godekendes nummer og vilke motor det så dækker over ?
Index
55543: sv: sv: sv: motorskift fra 2.5 N/A (12-12-2007 07:00:30) (svar på 55541)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Brian

Type godkendelses nummeret står på reg attesten og med det i hånden kan du finde den på nettet og så se hvad den dækker over på din bil.

MVRH
Ole.
#493
Index
55544: sv: sv: sv: motorskift fra 2.5 N/A (12-12-2007 08:15:16) (svar på 55541)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.27.74)
ja når du har typegodkendelsesnummeret så skriver du bare en mail til færdselsstyrelsen og så sender de den til dig med posten free of charge