tilbage

Land Rover Forum  

Index
6485: RR forhjulsslør/rysten (18-11-2002 10:55:13)
jørgen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.94.198)
Min RR fra 81 begyndte pludseligt at ryste kraftigt i rattet i går, men det forsvandt hurtigt igen. Så hjem og se her på forummet om der var hjælp at hente. Det var der men jeg er stadig i tvivl.
Når jeg løfter forenden kan hjulet i førersiden rykkes i lodret plan, og olien begynder at løbe ud ved kuglen. Det betyder sikkert at det er øverste eller nederste leje der er gået.

Kan dette skiftes uden at afmontere hele styrehuset og er det typisk leje eller/og tap der skal fornyes?
Index
6489: sv: RR forhjulsslør/rysten (18-11-2002 12:55:12) (svar på 6485)
tony (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.149.242)
Hej Jørgen,

Du skal skifte begge dele, kun at skifte en stump kan ikke betale sig.
Skru bremsecaliperen løs fra akslen og lad den hænge i en snor. Så piller du hjulnav+bremseskive af. Så skiller du akslen ad (det er ikke særligt svært, men tager lidt tid). Grunden til den store adskillelse er at det er nærmest umuligt at gøre arbejdet ordentligt uden at have det hele skilt ad. Husk at skifte pakringen rundt on kuglen nu du alligevel har det skilt ad.

/tony
Index
6490: sv: RR forhjulsslør/rysten (18-11-2002 12:58:25) (svar på 6485)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Jørgen
Med mit kendskab til RR skulle dette ikke give rystelser i rattet. Men når du kan rykke hjulet i lodret position, så kunne det godt være lejerne der skal skiftes. Det kan sagtens gøres uden at styrehuset skal af. Du skal bare afmontere der hvor drejeskålen er monteret på akslen. Hvornår ryster det i rattet (ved hvilke hastigheder)? Det kunne være afbalanceringen af forhjulene den er gal med.

Mvh
Eddie
Index
6497: sv: RR forhjulsslør/rysten (18-11-2002 17:30:42) (svar på 6485)
Jørgen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.74.171)
Hej Eddie,

Det er ikke afbalanceringen det er galt med, for det optræder kun periodevis og ved forskellige hastigheder. Jeg tror ikke det er lejet for der er ingen mislyde som normalt ved et dårligt leje. Jeg har bestilt et komplet sæt nye lejer til top og bund, nye tappe og pakninger så når jeg får det skilt ad håber jeg ikke at det er hjullejet.
Index
6502: sv: sv: RR forhjulsslør/rysten (18-11-2002 19:48:13) (svar på 6497)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.25.29)
Hej Jørgen,

Jeg er overbevist om, som du selv er inde på, at det er Railkobøsningerne (top/bund), det er galt med - specielt fordi der kommer olie ud ved kuglen, når du løfter bilen op - det gør der ikke ved et defekt hjulleje eller dårlig afbalancering, for den sags skyld...

Hvis jeg var dig, ville jeg skifte pakningen ved kuglen og checke hjullejerne, nu jeg alligevel er i gang!

Mvh
Ib - 3662