tilbage

Land Rover Forum  

Index
7062: Ventiler 300 TDI (15-01-2003 00:16:34)
Jakob Garde #4065, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 194.255.251.177)
Jeg har fornylig skiftet toppakning på min 300 TDI'er, og nu virker den lidt mere sløv i optrækket og er ikke helt så hurtig som før. Skyldes det at jeg har "glemt" at justere ventiler i forbindelse med skift at før nævnte toppakning???
Hvor tit skal man justere ventiler???
Index
7065: sv: Ventiler 300 TDI (15-01-2003 09:32:26) (svar på 7062)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.82.66)
Hej Jakob.Man kan da ikke skifte toppakning uden at justere ventiler??,har du spændt med moment,er der koregt spillerum mellem ventiler og vippetøj?? nej ?? køb en manual inden du brænder dine ventiler af og gør som der står man skal så går det ikke galt.
Index
7068: sv: Ventiler 300 TDI (15-01-2003 14:45:44) (svar på 7062)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Jakob

Desværre er der jo ikke hydragliske løftere på sådan en fætter. Så en justering for ca. hver 10.000 km, det gør jeg i hvertfald. Nu kan jeg ikke huske om man også har fat i tandremmen når man piller topstykket af - hvis man har, skal den normalt ikke flyttes mere end en tand, før det kan mærkes på motoren. Så tjek evt. indstilling af tandremmen.

mvh
Eddie

Index
7128: sv: Ventiler 300 TDI (19-01-2003 10:21:30) (svar på 7062)
paul sehstedt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.69.130)
Når toppen har været af, skal ventilerne genjusteres, 20 kold både indsug - og udblæsning. Kør ca. 10.000 km og juster så igen. Derefter skulle det ikke være nødvendigt med justering for hver ca. 30.000 km. Det er jo ikke en gammeldags motor fra 1960erne... Hydrauliske ventilløftere blev undladt pga udviklingslandene og mindre raffineret motorolier i disse områder. Bugatti opfandt disse løftere allerede i 20'erne og Rolls-Royce havde dem også på samme tidspunkt. De virkede dog ikke efter hensigten, idet man den gang ikke kunne få en så ren motorolie og hydraulikken blev tilstoppet, ventiler brændte osv.
Tilspænding af topstykket følger de angivne tilspændingsværdier.
Sløvhed kan skyldes manglende justering, som Eddie skriver.
Hjælper det ikke, må Du skrive igen... så har jeg en meeeegt lang tjekliste parat...
God søndag i motorrummet....