tilbage

Land Rover Forum  

76770: Sæder i varebilen i udlandet.. (09-02-2009 09:28:08)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=2566&cid=newsletter6

Denne sag har været oppe og vende før herinde, hvor jeg mener at nogen mente at kunne dokumentere at sæder måtte monteres, når bilen befandt sig udenlands. Ovenstående artikel siger bare noget andet..

Om ikke andet, så kan den læses til skræk og advarsel...

1270
Paw
76771: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (09-02-2009 09:36:51) (svar på 76770)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Paw.

Denne sag var oppe at vende her på forum for et par uger siden.

Se http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=75547#75547

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
76780: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (09-02-2009 11:25:13) (svar på 76771)
Lars Ellegaard Jørgensen #3926, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.129.98)
Hej

Nu har lige set selve dommen. Det helt essentielle i bemærkningerne er, at bilen har været benyttet i Danmark med sæderne monteret. Tiltalte erkender således, at han har kørt i bilen i DK fra bopæl til grænsen og retur og at bilen har været forsynet med sæder fra juli 06 til marts 07. Det nævnes endvidere at det er uden betydning at bilen har været benyttet i udlandet i en kortere periode. Det fremgår også af bemærkninger, at det kun opdages fordi bilen bliver stjålet, og derefter bliver genfundet og kommer i politiets varetægt.

Dommen tager derfor slet ikke stilling til lovligheden af at benytte den med sæder i udlandet, og beskrivelserne i pressen må derfor efter min vurdering betragtes som misvisende.

Dommen er derfor efter min vurdring helt i overensstemmelse med andre tidligere afgørelser og som forventelig.

Jeg skal ikke gøre mig til talsmand for at sætte sæder i gulpladebiler ved brug i udlandet - tværtimod - men dommen ændrer altså ikke ved den hidtidige opfattelse af lovligheden, og afklarer ikke om det er lovligt eller ej. Men jeg vil nok råde til ikke at gøre det - eller ihvertfald skal man være klar over om man er villig til at løbe en risiko. Og så skal jeg nok lade være med i øvrigt at moralisere.

Afgiften, der blev betalt, da det blev opdaget, var 200.000 kr. Dommen fastsætter en bøde på 95.000 kr og fængsel - ubetinget - i 30 dage. Jeg ved lige nu ikke om den er anket.

MVH
Lars Ellegaard
3926 Nsj.
76781: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (09-02-2009 11:37:26) (svar på 76780)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Tak for belysning og kommentarer, Lars.

Er der et link til dommen? Eller har du den på en fil, du må dele med os andre?

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

- med bagsæder helt legalt ;-)
76815: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (09-02-2009 18:15:41) (svar på 76781)
Nicolai Schunck #8244, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.161.53.247)
Husk lige hvis der nu skulle være nogen der pønser på at prøve dette af, at forsikringen muligvis ikke dækker hvis der sker noget.
76820: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (09-02-2009 18:51:36) (svar på 76815)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.232)
Ansvarsforsikringen dækker altid over for 3.person, dvs også alle personer foruden føreren, men selskabet kan så hente dækning hos forsikringstageren.
Dernæst kan eller burde alle politimyndigheder i EU se, hvad bilen må bruges til, når de kaster et blik på registreringsattesten.
Tyskerne ville straks nedlægge kørselsforbud, idet der er foretaget en ændring af 'Betriebsgenehmigung' - brugstilladelse. Den er ikke sjov midt nede i Tyskland.
76892: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (10-02-2009 15:37:28) (svar på 76780)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.129.98)
Hej igen

Jeg har fået bekræftet, at sagen er blevet anket af den uheldige Range Rover kører. Så bliver det spændende at se om Landsretten i højere grad end byretten tager stilling til kørslen i udlandet. Og om man fastholder strafniveauet.

Jeg kan desværre ikke kopiere dommen ind eller linke til den. Eller ihvertfald kan jeg ikke finde ud af det.

Lars Ellegaard
3926 Nsj.
76899: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (10-02-2009 16:30:50) (svar på 76892)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Ok, Lars - hvis du vil, må du gerne maile dommen til mig, så skal jeg nok få den lagt ud på den ene eller anden måde ;-)

Sagen her er i øvrigt debatteret mange forskellige steder. F.eks. også på http://www.dcu.dk/campisterimellem/showPost.asp?forumPostGuid=421902&submenuid=0&menuid=4726&AreaGuid=2285

Interessant er bl.a. indlægget af 26.1.2009 kl. 17:47, hvor det refereres, at SKAT - i hvad der tilsyneladende er en kommentar til den konkrete sag, omend der f.s.v.a. afsløringen ikke henvises til tyveri, men tilsyneladende snarere til en anmeldelse (?) - angiveligt har tilkendegivet sin følgende fortolkning af reglerne:

- - -

"I en gulpladebil må der efter registreringsafgiftslovens § 5 under INGEN omstændigheder monteres ekstra sæder, senge eller andet i - også selvom man venter til man er i udlandet med at montere delene.

Den pågældende bil blev fotograferet i udlandet af en anden dansk turist. Afgørelse o.s.v. blev således først truffet på et lidt senere tidspunkt af de danske myndigheder.

Dvs. selv hvis man tilbagefører bilen til lovlig stand inden bilen kører ind i Danmark har man begået noget strafbart efter registreringsafgiftsloven.

De danske og de udenlandske myndigheder samarbejder ikke på en fast måde - men hvis SKAT modtager oplysninger ad hoc enten fra udenlandske myndigheder, p-vagter, eller andre turister m.v., bliver der taget skridt til at opkræve registreringsafgiften - og sagen bliver sendt til ansvar (straf-udmåling)."

- - -

Hvis SKAT's svar er korrekt refereret, er der med denne tolkning jo i hvert fald ingen kære mor, og derfor kan man selvfølgelig kun tilslutte sig din interesse for, hvad udkommet af forhandlingen for Landsretten må blive.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
76909: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (10-02-2009 18:31:47) (svar på 76899)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Citat:
"I en gulpladebil må der efter registreringsafgiftslovens § 5 under INGEN omstændigheder monteres ekstra sæder, senge eller andet i - også selvom man venter til man er i udlandet med at montere delene".
Citat slut.

hmmm det lyder i mine ører fuldstændig åndsvagt - og derfor ganske logisk i forhold til dansk registreringsafgift - tænk at man ikke må bruge bilen som man vil ude i verden, men er underlagt samme afgiftsregler selvom bilen måske opholder sig 10000 km fra ens eget hjemland....

måske man skuller overvejde andre nummerplader.... på passet vel at mærke!

Og at en eller anden fluek......ondt i r.... type tager billeder af bilen på en ferie - ja det siger sgu mere om fotografen end bilejeren.... fair nok at "buste" folk for lovovertrædelser med hensyn til sædebrug her i landet - men på en ferie... sikke et stakkels sølle liv folk må have....

Jeg troede man skulle gå efter de langt vigtigere sager - dette lugter jo lidt af regelrytteri for "ridningens skyld og ikke sportens - hvis I forstår hvad jeg mener?!.....
76910: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (10-02-2009 18:58:59) (svar på 76909)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.30)
Jo, du har ret Alexander: et sølle liv, hvis fornøjelsen består i, at fotografere danske bilisters ulovligheder i udlandet. Hvis bilen er fotograferet på privat grund i Tyskland, er det endda ulovligt. Så skal fotografen nemlig indhente tilladelse fra de afbillede personer...
76912: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (10-02-2009 19:20:29) (svar på 76910)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.25.212)
Jeg har en RRC på gule plader.
Da jeg købte denne vogn, stod det mig lysende klart at jeg kun måtte bruge den til transport af 2-3 personer.
Den var noget billigere end en tilsvarende vogn på hvide plader, hvor jeg til gengæld måtte fragte 5-6 personer.

Havde jeg nu haft behov for at fragte de flere personer, var jeg af den opfattelse, at så måtte jeg hoste op med nogle flere skillinger, eller købe en anden og billigere type bil.
Hvordan kan jeg efterfølgende gøre krav på alligevel at transportere 5-6 personer?
Har staten alligevel taget røven på mig på en eller anden vis, eller hvad???

mvh
Knud, der er lidt forundret over den indignation, der lægges for dagen, men jeg har sikkert misset et eller andet.
76914: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (10-02-2009 19:30:28) (svar på 76912)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.30)
... om staten har taget røven på dig, Knud, skal jeg ikke kunne sige, men jeg føler i mange sammenhæng, den gør på mig...
76913: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (10-02-2009 19:28:34) (svar på 76910)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.228.173)
Nej, Alexander og Poul nu må i sgu holde op. De pågældende personer kan jo bare købe den bil de gerne vil have. Nu viser det sig jo åbenbart at den pågældende i ca. 9 måneder har kørt rundt i DK med denne sædemontering - og ikke kun kørt på ferie i den.

Om I skal have andre plader på passet, det må I jo selv afgøre.

Så ser i formegentlig heller ikke noget problem i at vi kører i eks. svensk indregistreret biler - til svenske priser forståes.

Men reglerne er jo trods alt forholdsvis enkle at forstå, så jeg kan ikke se det svære i det. Men det pirrer jo selvfølglig konkurrance genet i den Danske nationalsport

I dette tilfælde kunne den pågældende have sparet 30 dag i fængslet og 100 tkr. ved bare at købe de rigtige nummerplader fra start af.

Eddie
76917: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (10-02-2009 20:22:54) (svar på 76913)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.30)
Eddie,
jeg har ikke sagt andet end jeg synes, det er ynkeligt, at fotografere andre danskere i udlandet og indsende det til SKAT.
Det er jo STASI-metoder.
Tænk, om der gik nationalsport i det! Mulighederne for personovervågning er allerede nu meget store med alle de registre, vi har i landet.
Jeg bifalder ikke, at manden har omgået afgiftsloven. Det er en hel anden diskussion. Og jeg vil heller ikke tilskynde nogen, at ombygge deres varevogn til personvogn i udlandet osv.

Men nu helt ærlig, Eddie: ville du skride til anmeldelse, hvis du så et lignende tilfælde i udlandet?

Jeg ville helt uden skrupler vende det blinde øje til!
76919: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (10-02-2009 20:29:57) (svar på 76917)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.228.173)
Poul, her bliver vi så ikke enige, for jeg syntes at det er ynkeligt det den pågældende person har gjort.

Stasi metoder - måske - hvor skal vi stoppe:

- børnemishandling
- sortarbejde
- socialt bedrageri
- du kan garanteret selv finde på flere - og selv trække stregen i sandet hvor din grænse går.

Poul, jeg ved ikke om jeg ville anmelde det når jeg kom hjem (korttids hukommelsen) men jeg er sikker på, at jeg vil føle mig noget stødt hvis jeg så det - misundelse - nej.

Hilsen Eddie
76921: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (10-02-2009 20:51:43) (svar på 76919)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.30)
Undskyld, Eddie,
du skifter fokus: vi er inde på en overtrædelse af en afgiftslov og ikke en voldssag!
Der er skam væsentlig forskel og i sådanne tilfælde ville jeg helt uden blussel skride til anmeldelse. Det har jeg ingen problemer med overhovedet.
Men udøve min borgerpligt over for en dansk afgiftssnyder i udlandet, det vil jeg bare se bort fra.
Og det kan jeg forstå, din korttidshukommelse også ville.
76918: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (10-02-2009 20:27:14) (svar på 76913)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Eddie, øhh men må jeg anbefale en optiker LOL,

Læs nu lige igen hvad jeg skriver..... og forstå så hvad jeg mener - men for nemheds skyld, så forklarer jeg gerne igen....

Det er sgu da noget så snævertsynet logik DU fremturer med.... køb de rigtige plader.... hey... at en ferietur foregår med bagsæde monteret udenfor dansk jord.. hvad fanden er der galt i DET?!

Det gale består jo i, at ejeren har brugt bilen som hvidpladebil herhjemme.... magen til klaphat og bedrager! Sådan noget har jeg slet ikke ondt af bliver straffet - tværtimod! men at en afgiftslov skal få betydning OGSÅ i udlandet forstår/fatter/begriber jeg bare ikke - sålænge en forsikring vil dække de passagerer der måtte være i bieln - ja hvad fa'en er så problemet - bliver du mere lykkelig af, at jeg betaler mere for en bil med fuldt antal sæder fremfor at jeg køber en på gule plader når jeg almindeligvis kun har brug for 2 sæder....og tilmed betaler strafafgift for privat anvendelse - jeg har kun at tilføje: tsk tsk..... Jeg har desuden også 2 private hvidpladebiler, så mit bidrag til staten er givet!

Og hvis du tror jeg går i små sko eller deltager i din såkaldte nationalsport AKA "jantelov" - så NEJ - bruger størrelse 44/45 og synes det er fedt at tjene penge og se andre gøre det...om du så vil køre på polske plader, så rager det mig en høstblomst....

Med ønsket om en fredelig tirsdag aften til Jer alle!
76920: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (10-02-2009 20:42:57) (svar på 76918)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Er det bare mig der erhvervs-skadet og moralsk belastet, eller er tonen herinde virkelig så skinger som jeg tror den er?

Jeg synes oprigtig talt ikke der bliver talt særlig pænt medlemmerne imellem, men det er muligvis mig, der er for fintfølende.

Hilsen Niels
76922: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (10-02-2009 21:00:43) (svar på 76920)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Niels,

Nu kender jeg jo ikke dit helbred (det er altså humoristisk ment!), men hvad angår tonen her på forum, ja så sker der jo lidt af hvert - der skrives også lidt af hvert - DLRK udtrykker vel bare samfundet i mindre målestok.

og lige i denne tråd tager du vist ikke helt fejl, men når jeg åbenlyst føler mig våd på ryggen af - i dette tilfælde af Eddie's udsagn, ja så må man vel godt give lidt igen! Hvis humoren ikke fremgår direkte af mine udsagn, så beklager jeg meget - men alt bliver udtrykt med stor humor omend det kan jo ikke ses af læseren - det er den største mangel ved det skrevne ord!

Jeg foretrækker imidlertid pennens magt fremfor sværdets - selvom jeg har lært at svinge et sådant! Fægtning er faktisk ganske underholdende - og giver god kondi!
76923: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (10-02-2009 21:03:44) (svar på 76920)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.25.212)
Jeg kan fint følge dig Niels!

Helt besynderligt er det hvorledes angiveri bliver indblandet, når det, i det diskuterede tilfælde, skyldes et tyveri, at myndighederne kommer undervejrs med misbruget jvf. Lars Ellegaards indlæg af 090209 kl. 11.25.13.

Er vi ude i at der diskuteres for diskussionens egen skyld?

Et større problem at spekulere over er, at US markets falder med op til 4,5 % på trods af den i dag vedtagne hjælpepakke!!

mvh
Knud
76925: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (10-02-2009 21:15:56) (svar på 76920)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.30)
Moral, Niels Erik, hvad er moral ?
Det er et spørgsmål om opdragelse og lærdom, hvordan vi hver for sig udnytter de grænser, som disse to faktorer har sat i vort liv.
Jeg er vandt til at høre skarpe meningstilkendegivelser, men synes ikke, at tonen her på Forum er skinger. Måske lidt 'overkammeratlig', dog heller ikke mere.
Sommetider er det dog nødvendigt, at være meget præcis i mælet, for at fremme forståelsen.
Jeg bærer mange gange over med andre forumister, thi der sikkert sidder et godt hjerte i alle.
76942: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (11-02-2009 08:47:50) (svar på 76920)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Hej Niels

Om du er "moralsk belastet" skal jeg ikke udtale mig om ;-)
Det kunne være et emne til din næste MUS samtale med din øverste arbejdsgiver...

men jeg giver dig ret i at tonen har ændret sig fra at være saglig - sarkastisk - ironisk, til at være lidt stridbar med ord som sgu - fanden - ikke en skid - m.m. indflettet i teksten.
Det, til tider, emsige "Roverforum - etikpoliti" har måske en berettigelse her.

mvh
Claus
76936: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (11-02-2009 00:44:26) (svar på 76918)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.228.173)
Alexander - du må meget gerne forslå en optikker....

Men det ville måske for alle parter være lettere, hvis du skriver det du mener. For mig at se med mine snævertsynede briller, så syntes jeg faktisk, at det er synd for dig at du ikke kan se, at overtrædelsen er den samme - uanset om du kører i DK eller i udlandet. At udlandet ikke kender de danske regler/begreber er jo omvendt ikke ensbetydende med at det så bare er ok.

Personen her har jo tydeligvis brug for en bil på hvideplader, men snyder sig til det.

At du ikke forstår/fatter/begriber at DK regler på biler rækker ud over landegrænsen i andre sammenhæng, tja det kan jeg jo nok ikke være behjælpelig med.

Nej, Alexander jeg bliver sgu nok ikke mere lykkelig over at du betaler flere penge for din bil. Men jeg tror der er mange der bliver ulykkelige hvis man køber en gulplade bil og laver den om til en personbil og kører i DK.

En helt anden ting er jo, at vi kører i nogle biler som rigtig mange mennesker ser som politisk ukorrekte(selv Stasi er jo næsten efter os). Der er foretaget det ene lovindgreb efter det andet for at komme bla. vores biler til livs - alene dette må jo være et vink med en vognstang. At klaphatten (for lige at bruge dit udtryk) så vælger at kører i Range Rover, gør i min verden historien mere grotesk, da det jo i den grad skader vores fælles sag og måske DL-RK's omdømme.

Jeg ved ikke om du - ud fra det du skriver - kunne finde på at deltage i den danske nationalsport, nemlig at omgå afgiftsreglerne, og sende dine bagsæder til tyskland når du skal sydpå. Du må jo ikke selv kører med dem, men mon ikke Poul kan aflevere dem et aftalt sted - nå det var en lille joke/tankespind - du ka' ta' det.

godnat og sov godt.

Eddie - der udover at være snævert synet også går i små sko str. 40.

76943: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (11-02-2009 08:50:30) (svar på 76918)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Alexander.

Der hvor jeg kommer fra, skal sædemontering og ikke mindst selerne være godkendt for for at man må køre med dem. For at man kan være sikker på at tingene er lavet rigtigt, så skal man til syn. Jeg kender ikke nogen synshaller der godkender gulpladebiler med seler og sæder i. (bortset fra busser)
Dermed overtræder man jo også loven i de lande man måtte vælge at køre i, da jeg ikke kender nogen lande (her i nærheden) hvor man ikke skal have godkendt bilen for at den må anvendes.
Gad vide hvor stor sanktionen er for at køre i en busregistreret bil, med færre sæder i. Den burde jo være den samme?

MVH Jakob E S
76944: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (11-02-2009 09:18:34) (svar på 76943)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Jakob,

Nu synes jeg helt ærligt denne diskussion er "kørt af sporet" - måske fordi der er faldet sne det sidste døgn, hvad ved jeg?!

Den omtalte RR-ejer har brugt sin bil som hvidpladebil - med alle sæder monteret - det er han blevet dømt for - fordi staten har "mistet" penge... Helt ærligt.... sikkerhedsmæssigt har han, og familien da helt sikkert været bedre stillet end hvis de havde kørt rundt i en eller anden almindelig skøjte af en personbil...

Hvorfor godkendelse af sæder og seler pludselig skal nævnes ved jeg ikke - det er vel ligesom indforstået i denne debat, at en eventuel "forbryder" (ham/hende, der måtte isætte sæder m.m. udenfor den danske grænse bruger det, som bilen er født med oprindeligt).

Hvis man isætter bilens eget udstyr og tilspænding af dette er ligesom gutterne på fabrikken ville have gjort - hvor er så lige det sikkerhedsmæssige problem - nuvel bilen er ikke "godkendt", men den er teknisk set fuldstændig identisk med en "hvidpladebil" - den har bare gule plader / papegøjeplader...

Denne debat består jo af 2 meget væsentlige dele - registreringsafgift - og forsikring. Dette har jeg nævnt HVER gang, men om det overses af eller hvad ved jeg ikke. Ja det er SNYD at bruge sæderne i DK - og tilsyneladende også udenfor DK - Men hvorfor i alverden har man så kunnet tilkøbe en forsikring i årevis til netop denne brug af en "varevogn/pickup??? (Forsikringen handler jo således i "ond tro" idet den sælger forsikringstager en vare/serviceydelse, som forsikringstagere rent faktisk ikke kan/må bruge - fordi registreringsafgiftsloven netop forbyder denne brug af bilen.... Meget kritisabelt!!!!

Jeg er helt enig med PauSE - - jeg ville også gå videre, hvis jeg så en sådan bil på en ferie.... Det er i hvert MEGET ny viden for mig, at man IKKE må bruge bilen således i udlandet - nuvel, det må jeg rette mig efter - har desuden aldrig selv brugt min bil således, men ville da helt klart have gjort såfremt jeg havde haft behovet!

Ver. Busser: Ja, sanktionen er præcis den samme - fuld rulle på afgiften plus en bøde - og måske endda betalt ophold på "Hotel Gitterly" i en given periode....

og nu gider jeg sgu helt ærligt ikke skrive mere om det her..... Måske man skulle bygge en snemand idag?!
76946: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (11-02-2009 10:06:13) (svar på 76944)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Alexander.

Bilen skal jo synes for at man (teoretisk set) kan være sikker på at en eller anden perlegrusmekaniker har sat selerne rigtigt i bilen. Jeg har selv været hele rummelen igennem med min bil da den fik sæder og seler bagi. Der måtte jeg selv dokumentere i synshallen, at selerne var rigtige og monteret korrekt. Hvis bilen ikke er godkendt med seler og sæder, kan jeg have svært ved at forstå at forsikringen dækker.

Reglerne er lavet for samfundets skyld. Det er jo ikke fordi man skal betale registreringsafgift for at bruge en personbil i udlandet. Man kan bare afmelde sin adresse (læs: melde sig ud af samfundet) og registrere bilen på grænseplader. Det er rigtig billigt. Jeg kender mange der har gjort det.

Det er ikke mig der har lavet reglerne - jeg prøver bare at følge dem. Det kan være svært.
Hvis det var mig, der havde lavet dem, så de helt anderledes ud.

MVH Jakob E S
76945: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (11-02-2009 09:54:03) (svar på 76943)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Kære alle.

F.s.v.a. de angiveligt af SKAT fremførte kommentarer; både de generelle og de konkrete, herunder detaljen med en anmeldelse fra en anden dansk turist; så lad os lige huske at gentage forbeholdet for, hvorvidt det gengivne er korrekt. Kilden er, som det kan ses, alene en debattør i et andet debatforum.

Når det så er sagt, så skulle det nok næppe overraske nogle, når jeg selvfølgelig vil erklære mig enig med de af Knud, Eddie og Jakob fremførte synspunkter :-)

Til dig, Thorstein, kunne jeg godt tænke mig at få afklaret, om du virkelig mener, at det ikke er i orden, at "buste" folk for skatte- og afgiftsundragelser foretaget i udlandet (hvis det en dag måtte blive afklaret, at loven i overensstemmelse med SKAT's angivelige udlægning skál fortolkes sådan), eller om dit synspunkt mere er båret af forargelsen over, at (hvis) retstilstanden vitterligt er sådan, og at du hellere så den anderledes?

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

- som i et mere useriøst øjeblik faktisk var igang med at skrive en mail til HB med opfordring til, at man enten selv eller måske endnu bedre ved nedsættelse af mindst 7 forskellige udvalg - i medlemmernes interesse - skal intensivere arbejdet med følgende problemstillinger:

1) Ét udvalg skal søge at få ændret den af SKAT udlagt retstilstand, iflg. hvilken den angivelig ikke skulle være tilladt at slippe uantastet, selv om man kun snyder i skat/afgift, når man opholder sig i udlandet.

2) Et andet udvalg skal forfølge det stik modsatte, nemlig en konfirmering af den af SKAT udlagte retstilstand.

3) Et tredie udvalg skal søge at få ændret den retstilstand, hvor økonomisk kriminalitet faktisk anses for lige så alvorligt som fysisk kriminalitet.

4) Et fjerde udvalg skal arbejde for det stik modsatte af udvalg 3.

5) Et femte udvalg skal arbejde med analyse og opfølgning på det amerikanske børs- og finansmarked, fordi alting i virkeligheden udspringer af de synergier, der stammer herfra. Her melder jeg mig gerne frivilligt under forudsætning af et mandat til ubegrænset, intervenerende støtteopkøb. Og Knud, jeg vil meget gerne have dig med :-)

6) Et sjette udvalg skal arbejde med at få de danske politikere til at iværksætte en undersøgelse af, hvorvidt håndholdt fotografering i trafikken evt. måtte anses at udgøre større eller mindre risiko end håndholdt telefoni.

7) Endelig skal der selvfølgelig nedsættes et syvende, koordinerende udvalg.

Mailen undlod jeg dog at sende ;-)
76947: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (11-02-2009 10:08:33) (svar på 76945)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Nå, det var da godt Søren, jeg var ved at blive nervøs for, at du var løbet tør for ord ;-)

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
76948: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (11-02-2009 10:25:41) (svar på 76945)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Åh guud, sagaen fortsætter.....

For mig at se, at denne sag jo netop ikke kun sort/hvid idet der ikke er tale om en engang forteelse:
(Tiltalte har jo kørt med sædet i hele bilens ejersskab synes jeg at have læst). Dette problematiserer jo sagen MEGET for tiltalte!!! og derfor får han heller ikke min sympati - her er jo tale om bevidst bedrageri/ond tro!
Men skulle det have været være en engangsforteelse i forbindelse med en ferie - herregud, tag spanskrøret frem af gemmerne og slå ham/hende over fingrene og kom så videre i Jeres liv!

Sådan nogle sager er jo guf for de "røde lobbyister": De rige svin kan jo gøre som de vil med deres store biler og mange penge... tsk tsk... Det er sgu derfor der sælges så mange elendige aviser!!!

MIN største undren i denne debat er nu - hvorfor skal JEG stå til skue for mine holdninger og ikke Jer andre? at vi ikke er enige om sagens udfald er vel et udtryk for forskellige holdninger og ikke mindst demokratiets fantastiske kræfter!

Personligt ville jeg have undersøgt lovgivningen vedr. brug af sædet i forbindelse med udlandskørsel - og hvis tilfældet er som det tilsyneladende viser sig i forbindelse med denne sag, ja så ville jeg ikke bruge bilen som en "hvidpladebil" - jeg har i øvrigt heller ikke bagsædet eller selerne!

Men det falder mig gentagende gange for brystet at økonomisk kriminalitet og SPECIELT over for staten straffes langt hårdere end fysisk kriminalitet. Tag gerne en flaske vodka og drik dig standerstiv og kværn en uskyldig familie ned med din bil og slip billigt i straf - men snyd staten for lommeører og du bliver trukket gennem HELE maskineriet og jagtet herefterdags..... HVOR FANDEN ER LOGIKKEN??? Og at man kan få "rabat" for god opførsel..... hallo!!!!! bliver et mord/overfald/voldtægt mindre skyldigt fordi en fange opfører sig pænt?! I think NOT!

Jeg er IKKE tilhænger af "stikkersamfund". - Omvendt er jeg meget for overvågning i det offentlig rum i form af kameraer... Hvis man ikke har noget at skjule - og her taler jeg ikke om en gåtur med elskerinden på Strøget i København. Ja så film mig gerne - skulle der ske noget kriminelt, er det da et fantastisk redskab at tage et klip fra en overvågningsfilm og sige: Her er forbryderen!

Men jeg sagde det ellers før.... Jeg gider ikke skrive mere om det her venner - at vi måske ikke er enige om brugen af en bil på gule elelr hvide plader i udlandet er jo fuldstændig ligegyldigt - verden har trods alt større problemer at håndtere... Søren - du nævnte noget med en Finanskrise - jeg er gerne med på noget i den forbindelse!

Ha' en go' dag!
76961: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (11-02-2009 12:35:30) (svar på 76948)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Thorstein.

Ja, men jeg tilslutter mig så absolut, at du kommer med i udvalg 5, hvis det måtte opstå. Og så med Christoffer Guldbrandsen som flue på væggen, så alle kan følge med i, om det hele går rigtig for sig ;-)

F.s.v.a. din "største undren", så er det rigtigt, at vi har demokrati og gerne må have forskellige holdninger. Men forklaringen på at skulle "stå til skue" ligger jo nok i, at du i et vist omfang har tilladt dig ikke bare at have anden holdning, men tillige at argumentere for, at det i særlige sammenhænge skulle være ok at overtræde den via demokratiske spilleregler fastsatte, gældende danske lovgivning, sådan som SKAT i hvert fald (angiveligt) udlægger den. Ja, endda har du jo argumenteret for, at det ligefrem ikke skulle være ok - i samfundets interessse - at anmelde en given lovovertræder.

Hvad økonomisk kriminalitet ctr. fysisk kriminalitet angår, så er bedste forklaring såmænd meget kort, at førstnævnte ér lige så slemt som sidstnævnte. Det er imidlertid bare rigtig svært at forstå i almindelig, umiddelbar forstand. Og heldigvis har lovgiverne derfor også gennem tiderne haft både økonomer, jurister, filosoffer og andet kvalificeret godtfolk til at bistå sig med balancen.

Og så ikke flere ord. Man skulle jo nødig løbe tør.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
76963: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sæder i varebilen i udlandet.. (11-02-2009 13:12:08) (svar på 76961)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Søren - jeg forstår din humor - og kan lide den!!!

Kommer lige til at tænke på et nyligt emne - brug af gulpladebil til at sove i... uha ogaå meget ulovligt...hihi

godnat & sov godt!