tilbage

Land Rover Forum  

Index
78151: Den nye skattereform. (03-03-2009 12:09:53)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.34.7)
Jeg har fulgt debatten her på forum vedr. den måde skattereformen påvirker os LR-ejere.

Bliver i den forbindelse både lidt bitter og fortvivlet over indholdet af forslaget og den indvirken det får på os, andregulpladebilsejere og "miljøet".

Men som set ved andre debatter på vores dejlige forum, så kører der mange informationer rundt og hvor sande disse er er jeg ikke i stand til at vurdere og derfor dette indlæg.

Jeg savner at "nogen" kunne tage teten og få skaffet vished for hvordan det kommer til at påvirke os, evt. med en fagperson som garant. På denne måde vil vi måske kunne undgå mange unødige fortvivlser.

Jeg savner MEGET at en fra HB fatter pennen og melder klart ud på forum hvad HB agter at gøre. Som jeg ser det så kan denne reform påvirke klubbens fremtid markant og derfor er det nu at HB skal melde klart ud.

Jeg vil også meget gerne bakke op omkring et initiativ til at foretage en evt. offentlig tilkendegivelse i form af fremmøde, demonstration eller hvad der skal til for at få ørenlyd.

Det vigtigste er dog for mig at vi kommer videre end blot at snakke her på forum, for så sker der ikke noget.

Når jeg sidder og læser de forskellige indlæg i denne sag og andre på vores forum, så er det tydeligt at der sidder folk rundt i hjemmene med store kompetencer inden for forskellige områder og der sidder garanteret også nogen som ved hvordan vi skal gribe denne sag an.
Godt nok er vi ikke mange i klubben, men vi har en bredde af viden som vi kan drage nytte af, hvis den bliver bragt frem. Dette og lidt tværfaglighed til andre med gule plader burde kunne ændre kursen på skatteskuden.

Håber inderligt at der er nogle der kan byde ind med noget brugbart.

God kamp !

Morten
Index
78160: sv: Den nye skattereform. (03-03-2009 15:11:37) (svar på 78151)
Flemming Blandford #5406, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.96.35)
Det ville være lækkert hvis der var en eller anden slags skabelon hvor man kunne taste sin biltype ind, hvorefter der dukkede en nutids pris og en fremtids pris op. (Jeg ved ikke om det måske allerede findes)
Index
78168: sv: Den nye skattereform. (03-03-2009 16:48:09) (svar på 78151)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jeg er fuldstændig enig Morten. Jeg savner facts, der er underbyggede, og ikke bare formodninger, gisninger og antagelser.

Jeg er også lidt ked af at diskussionen løber af sporet, med useriøse kommentarer a la "Lad os tage til Kjøbenhavnstrup og pløj Kongens Have op, så kan de lære det!" -Ja godaw do!

Måske problemet er at ingen, ikke engang systemet selv, ved hvad det her indebærer.

Men det ville da være godt hvis de jurister, el andre medl. der ofte er velvillige til at forklare regler vedr. buskørsel osv ville være behjælpelige med at forklare hvad det her kommer til at betyde.

Hilsen Niels
Index
78170: sv: sv: Den nye skattereform. (03-03-2009 16:55:30) (svar på 78168)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Niels Erik,

Ha' nu lidt humor - omtalte "Race" var jo bare for sjov...

Systemet ved nemlig ikke hvad det kommer til at indebære lige p.t. Har talt med SKAT og FSTYR idag - og ingen, absolut ingen ved noget eller tør udtale sig.... måske lidt med rette idet det jo stadig kun er et lovforslag.... men disse giftige af slagsen plejer jo desværre at glide uhindret ned...

Hvad er det ellers du vil vide?! Spørg konkret, og få et konkret svar.... (ikke ondt ment, men det er svært at svare på noget diffust)
Index
78192: sv: sv: sv: Den nye skattereform. (03-03-2009 18:07:34) (svar på 78170)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Alexander.

Jeg kan såmænd også godt se pointen i de muntre bemærkninger, jeg synes bare det er synd hvis et ellers godt initiativ til at påvirke de folkevalgte, bliver kvalt i den slags dekonstruktive morsomheder.

Difust? Okay, siden du nu tilbyder dig.

Er det korrekt forstået at ud fra det vi har hørt indtil nu, så vil gulpladebiler fra 1998 og frem blive beskattet fra næste år som var de personbiler?

Er det korrekt forstået at gulpladebiler fra før 1998 vil blive pålagt den afgift for privatkørsel, som der lige nu er på biler fra 1998 og frem, men ikke den nye ejerafgift?

I det sidste tilfælde vil det altså sige at en gulpladebil fra før 1998 på over 2 tons totalvægt vil blive pålagt 5040,- i privat afgift oven i den allerede eksisterende vægtafgift, idet vi i det her eksempel forudsætter vægtafgiften forbliver uændret, eller hvad?

Kan vi af gældene pressemeddelse konkludere at vi ikke aner hvor meget ejerafgiften bliver i fremtiden, eller hvordan reglerne for gulpladebiler på veteranstatus bliver?

Hilsen Niels


Index
78195: sv: sv: sv: sv: Den nye skattereform. (03-03-2009 18:21:13) (svar på 78192)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej igen Niels!

Citat:
"Ejerafgiften for varebiler gøres afhængig af bilernes brændstoføkonomi. Vægtafgiften for nye varebiler erstattes fra 1. januar 2010 med en ejerafgift svarende til den, der gælder for personbiler. Samtidig indføres en forhøjelse af
vægtafgiften for varebiler fra før 1. januar 2010, så vægtafgiften kommer på niveau med ejerafgiften for nye varebiler. Endelig indføres et privatanvendelsestillæg
for varebiler fra før den 3. juni 1998, svarende til den gældende tillægsafgift for privat anvendelse for varebiler, som er indregistreret fra 3. juni 1998 til 24. april 2007. Forhøjelsen af tillægget for privat anvendelse indfases over 2 år". Citat slut FM

en bil fra 3. juni 1998 og frem rammes af ejerafgift plus tillægsafgift

En bil registreret den 2. juni 1998 og bagud skal betale kr. 5.040,- i tillægsafgift plus vægtafgift - som imidlertid laves om til ejerafgift - der skrives at denne skal være for nye gulpladebiler - og denne angives jo at være det samme som en hvidpladebil - ergo ejerafgift plus tillægsafgift at betale helårligt...

Det er da det de "kloge" skriver.....

Hvis man imidlertid har en varebil fra før 1/1-2010 - og vel til 25/4-2007- ja såfremt modellen findes endnu må denne skulle antages at koste det samme som en bil registreret efter 1/1-2010...

Veteranstatus er jo ikke nævnt som en undtagelse hvorfor jeg formoder at disse også rammes af reglerne....

Forvirret?! - join the band!!!
Index
78196: sv: sv: sv: sv: sv: Den nye skattereform. (03-03-2009 18:58:41) (svar på 78195)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Okay, jeg har bare svært ved at se at en gammel varevogn skal betale ejerafgift som var det en personbil *plus* en strafafgift for privat benyttelse. Det virker på mig som dobbelt skat. At det bliver ligeså dyrt at køre i en gulpladebil som en hvidplade, det kan der måske argumenteres for, men at den gule så *yderligere* skal straffes, det virker på mig helt ude i tågerne. Hvordan kan du være så sikker?

Nu er det jo en pressemeddelse, og ikke den færdige lovtekst, mon ikke de har glemt at tydeligt skelne mellem biler fra før '98, biler mellem '98 og '07 og endelig '07 til 2010, ligesom der vel også kan være forskellig "ejerafgift"

Hilsen Niels.

Index
78173: sv: sv: Den nye skattereform. (03-03-2009 16:58:13) (svar på 78168)
Jesper Overgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.212.92.134)

her er hvad der er vedtaget:

http://www.fm.dk/Nyheder/Pressemeddelelser/2009/02/~/media/Files/Nyheder/Pressemeddelelser/2009/02/forarspakke_2_0.ashx

her kan man beregne hvordan det påvirker ens indkomst:'

http://www.skm.dk/public/dokumenter/Tal45/Skatteberegning90/Skat_reform_aftale.html?newwindow=true

hvad angår gulplade biler kan man sammenfatte og sige at det bliver dyrt.
Vi kommer til at betale små 40.000kr pr. år for familiens 2.

mvh
Jesper
Index
78188: sv: sv: sv: Den nye skattereform. (03-03-2009 17:57:19) (svar på 78173)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.81.141)
Hej Jesper

Hvordan er du kommet frem til 40 K om året? Er det for 2 gulplade LR eller hva?

Tak
Index
78227: sv: sv: sv: sv: Den nye skattereform. (03-03-2009 22:55:34) (svar på 78188)
jesper Overgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.212.92.134)
det er en Land Cruiser VX-R og en LR 90. Begge på gule plader

mvh
Jesper