tilbage

Land Rover Forum  

Index
86551: Metalstykker i gearolien (05-09-2009 12:00:54)
Mads Blume Dam #7862, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.170.46)
Min kære LR88" 2,25 benzin fra 76 har fået en grim "klonk" lyd der følger motoromdrejningerne, når den trækker, - så hurtig hjem i pit.
Jeg har samtidig besluttet at dette skal være mit første projekt, hvor jeg selv fikser det !!!

Jeg har så fundet nogle "søde" små metalstykker i gearolien :( Og så vil jeg lige høre om der er nogen det har et bud på hvad jeg skal forberede mig på?
MVH
Mads, Trørød
Index
86552: sv: Metalstykker i gearolien (05-09-2009 12:44:06) (svar på 86551)
Lars Refshauge (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.55.188)
Hej Mads.

Så vidt jeg kan se er det metal stumper fra tandhjulene i gearkassen. De skal jo først og fremmest ud af gearkassen.
Når de er kommet ud har din gearkasse sandsynligvis stadig en mislyd. Spørgsmålet er så hvad du skal gøre ved lyden...

Jeg ville ikke gå i gang med at skifte de berørte tandhjul (selvom det sikkert kan lade sig gøre) men enten leve med mislyden ellers skifte hele gearkassen.
Det er et halv stort projekt at gå i gang med som det første men ikke umuligt..

mvLRh

Lars R
Index
86553: sv: Metalstykker i gearolien (05-09-2009 13:40:31) (svar på 86551)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

Kommer lyden når bilen kører eller er den der også hvis hovedgearkassen er i indgreb, men transfer-kassen er i neutral?

Havde en gang en kraftig klonk-lyd, der fulgte bilens hastighed. Det var det forreste kardan der havde fået tæv. Ca. samtidig fandt jeg metalstumper i gearkassen. Det var det "låseblik" der holder 3 og 4 gear i indgreb. Ligenu kører jeg uden, det virker fint, -foreløbig.

Hilsen Niels
Index
86563: sv: sv: Metalstykker i gearolien (06-09-2009 04:25:45) (svar på 86553)
Dennis Bager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 190.41.143.196)
Hvis klonk klonk lydende følger hjulenes rotationshastighed, så er det højst sandsynligt at det kommer fra et kardangled (et CV joint). Vi har lige på vores T3'er Syncro (desværre ikke LR) haft dette problem og da vi fik de foreste led adskildt var sliddet tydeligt at se. Lidt smørring kan i nøds tilfælde afhjælpe for en stund, men udskiftning eller renovering er eneste løsning på sigt.
Index
86573: sv: sv: sv: Metalstykker i gearolien (06-09-2009 16:34:25) (svar på 86563)
Mads Blume Dam #7862, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.170.46)
Tak for input. Jeg starter med at kigge på kardangen.
Index
86577: sv: sv: sv: sv: Metalstykker i gearolien (06-09-2009 17:52:47) (svar på 86573)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Mads

Ja, og når du har tjekket begge kardaner, så tjek foreste stikakslers knokkel-led. Du skal have ankerpladerne af for at få stikakslerne af. Er der ikke noget slør der, så kan du med stik-akslerne ude, afmontere diff'et og se om det har ædt et par tænder. Det er en klassisk deffekt, hvis bilen har været ude for lidt voldsomt off-road.

Selvfølgelig, hvis du har friløbsnav, så burde der ikke komme noget fra forakslen hvis de står i frilkøb, og du er i højgear. Kan selvfølgelig også være bagerste diff.

Hvis det endelig viser sig at det er gearkassen, så er den meget nem at skifte. Min far og jeg havde med vores samlede 20 tommelfingre gearkassen ude på få timer. Jeg fik min renoveret hos en klubkammerat, da jeg ikke bildte mig selv ind at det var noget jeg havde evner til. Den var i igen på lidt flere timer, da vi ikke havde tænkt over at gemme bolte og møtrikker og alle de forskellige dimser i æsker, så de var til at finde igen. Havde jeg så været lidt mere flink til at holde øje med olien og ellers havde været mere venlig med gearskiftet, så havde jeg stadig haft låseblik i min gearkasse. Det var i hvert fald hvad den lokale Land-Rover mekker, sagde da han kom forbi og heksede lidt i gearkassen, så den da kunne køre.

Held og lykke

Hilsen Niels
Index
86582: sv: Metalstykker i gearolien (06-09-2009 19:50:30) (svar på 86551)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.45.48)
Hej Mads det dit billede viser er nogle stykker af en af de tre flade metalfjedre der sidder i tredie/fjerde gears synchromesen, de kan falde ud og sætte sig fast i mellem tandhjul og skiftemekanismer og give mange mærkelige symptomer, som regel bliver de spist af tandhjulene, og gearkassen virker fint derefter, og senere kommer de så ud med olien.
Med hensyn til motorens klonklyde, så tjek lige om vandpumpe og generator kan være skyld i lydende før du skiller motoren ad.
Venlig hilsen
Hartley
Index
86590: sv: sv: Metalstykker i gearolien (06-09-2009 22:53:31) (svar på 86582)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.148.57)
Jeg har prøvet noget lignende for ca et år siden. det endte med at i løbet af 100Km, så forsvandt alle gear undtagen 4, og S3'eren sagde vældigt usundt uanset.
Jeg troede det var "lay-shaft" der var knækket, men det vist sig at det var lejerne på begge ender som havde bare opgivet efter adskillige år i den Norske Militær. Lay-Shaft var så faldet ned, og næsten ude af indgreb, med deraf følgende manglende funktion, og usund lyde!
Stopper lyden ikke af sig selv, som er beskrevet længere op i tråden, så ville jeg foreslå at tage gearkassen ude, og skille den ad. Dette før du skal hjemme i dårlig vær, fra et eller andet mærkelig sted, hvor der er langt til en klub kammerat!
Det bliver intressant at læse Hartley's udsagn om dette!
Med Krydset fingre!! -- David.
Index
86591: sv: sv: sv: Metalstykker i gearolien (07-09-2009 01:21:48) (svar på 86590)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.45.48)
Det vigtigste må være at prøve at lokalisere hvor lyden kommer fra. Du kan prøve at åbne det miderste låg i sædekonsollen, så kan du se ned på håndbremsetromlen, så sætter du bilen i frigear med den røde gearstang, starter motoren og prøver at skifte mellem de forskellige gear, kommer lyden fra gearkassen, så er det nemere at høre.
Er der ingen lyde kan du jo prøve at køre en tur med låget åbent, så kan du høre om det er kardanen. Og lad os endelig få lidt flere detaljer.
Venlig hilsen
Hartley
Index
86595: sv: sv: sv: sv: Metalstykker i gearolien (07-09-2009 07:13:50) (svar på 86591)
Mads Blume Dam #7862, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.170.46)
Lyden er der kun når motoren trækker, det stopper når speederen slippes. Jeg begynder at tro at det ikke er gearkassen, men tættere på overgangen fra motoren.