tilbage

Land Rover Forum  

Index
90795: SIIa 109 fra bus til personvogn (08-12-2009 23:28:00)
martin poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.41.181.182)
hej. jeg overvejer at købe en sIIa 109 bus, men vil gerne ku køre den med lille kørekort - så den skal altså konverteres. er der nogen der ved hvad sådan noget koster. bussen er fra 65 - så vidt jeg ved.
Index
90806: sv: SIIa 109 fra bus til personvogn (09-12-2009 11:49:09) (svar på 90795)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Martin

Jae, det er jo ikke noget jeg direkte ved, men hvis ingen andre tør gi' et bud, så vil jeg da gerne.

Jeg vil mene at når det er en veteran, altså en over 40 år gammel bil, så er det 40% af nyprisen, i det her tilfælde i prisen i 1965. Skat har en eller anden "krystal-kugle"(Gamle salgskataloger, forhandler-lister mv.) hvor de kan se nyprisen. Der ses så bort fra hvad der må have været betalt af registringsafgift eller styk-afgift eller hvad afgiften nu har heddet. Den får man ikke refunderet. Det er 40% af nyprisen, præcis som hvis den blev importeret. Det var i hvert fald den besked jeg fik da jeg her i sommer omregistrede min IIa 88" årg. '65 fra gule til hvide plader. Jeg er langt fra sikker men jeg vil tro det samme gør sig gældene for en veteran-bus.

Hvad nyprisen for en 109" STW var i 1965 i forhold til en 88" personvogn, ved jeg ikke, men da kronen var mere værd, er det ikke usandsynligt at der ikke er voldsomt mange tusinde mellem de to priser. Jeg gav ca. 9.000,- i afgift så mom ikke det er en halv snes tusinde i afgift, så er der et syn til vel omkring 500-600,- kr. og så nummerplader til omkring 1200,-

Vær lige opmærksom på at du risikerer et "benzin-afgift" et engangs-tillæg på ca. 6000,- dersom bilen er benzindrevet. Er det en diesel er vægtafgiften til gengæld meget større.

Det jeg gjorde var at jeg fik den værdifastsat og betalte afgiften på de 40% afmeldte gul-pladebilen og køre den til registrerins-syn som personbil. Med en godkendt anmeldelse, hentede jeg de hvide nummer-plader. jeg slap for benzin-afgiften, efter sigende fordi jeg havde søgt i tide.

(At det så tog skat en 3-4 måneder inden jeg fik den rigtige registrerings-attest og fik den rigtige vægtafgift-opkrævning er en helt anden sag)

Sådan kunne jeg forestille mig forretningsgangen, men det nemmeste er nok at ringe til Skat, hvis du tør!

Hilsen Niels