tilbage

Land Rover Forum  

Index
95868: Tænding (23-03-2010 17:00:41)
Jens Klitgaard #8547, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.52.59.222)
Jeg kan ikke rigtig finde noget data på min LR 88 fra 72 2,25 benzin. Jeg har brug for at vide hvad kontaktafstand og tændingstidspunkt er. Og Hvilken afstand der er på udstødningsventil og indsugningsventil. Er det 9 metoden der skal bruges til indstilling af ventiler?
Håber nogle kan hjælpe.

Hilsen Jens
Index
95875: sv: Tænding (23-03-2010 18:37:07) (svar på 95868)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 62.198.219.121)
dine ventiler skal stå 0.25 kold/varm ind og ud :)

platinerne skal stå 0,35 til 0,40 den sidste data har jeg desværre ikke :( men jeg håber du kan bruge det :)


mvh jakob - der lige har samlet sin motor færdig, og den kører bare sweeeet! :)
Index
95876: sv: sv: Tænding (23-03-2010 18:38:16) (svar på 95875)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 62.198.219.121)
glemte lige at sige, at ventilerne skal du bare justere som altid, når nr. 4 cylinder har ventiloverlap, kan du justere cyl nr. 1 osv. :)
Index
95879: sv: sv: sv: Tænding (23-03-2010 19:39:18) (svar på 95876)
Niels Lyse´bjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej.

Ang. tændningstidspunkt, så har jeg på dette udmærkede forum fået at vide at det er 6 grader før top. Det er også det Haynes siger. Der satte jeg den så efter tændningspistol. Det fik jeg så senere at vide var årsagen til at den havde den der kedelige eftertændning. Da jeg sidste sommer fik stillet tændning af Land-Rover doktoren og med tændningspistol, så satte vi den, så vidt jeg husker, så mærket på remhjulet stod lige før topmærket, ved 800 omdr./min.
(man kan for øvrigt få sådan en fin omdrejningningstæller man lige sætter på det forreste tændkabel, hvis man ikke kan høre hvornår den går med 800 omdr./min.)
Når man stiller tændning skal man for øvrigt også stille karburatoren, og det er værre for her er ingen mærker og mål. her skruer man ned for tomgangsskruen indtil den går så langssomt som den kan, og så stiller man på blandningsskruen, så den står midt mellem der hvor den enten er ved at blive kvalt eller er ved at drukne. Dét er et gefüll arbejde, som kræver fingerspidsfornemmelse.

Mvh Niels
Index
95886: sv: sv: sv: sv: Tænding (23-03-2010 20:26:04) (svar på 95879)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
Gøre som Jakob skriver, eller "9" metoden. begge er OK! Jeg foretrækker Jakobs, men det er kun en smags sag!
Re tændings tidspunkt, så tænk på at benzin er bla, blevet blyfri, og har ændret sig en del siden data til din 88 blev bygget.
Stil tænding på "gehør", med efterfølgende justeringer, over en 14dgs periode, med varierende kørsel. Motoren skal trække godt, men ikke "knalde" ved motorbremsning på stejle bakker.
Mål dette tændings vinkel med tændings pistol, og bruge det fremover. En ting er helt sikker,- Det gammel data passer ikke mere! (Jeg bliver også nostalgisk, og får ligefrem våde øjne, når "Nurse Cassidy" kører rund i Aidensfield,i sin pragtfuld blå 88 soft top. Hun ligner min drømme pige så jeg kunne skrige!)
Desvære for mig er den tid forbi. Det er det også for det data du har for tændings tidspunkt.
Endnu værre bliver det ved montering af Turner topstykke, men metoden virker perfekt alligevel.