tilbage

Land Rover Forum  

99845: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 00:16:57)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.239.49)
Ja så skete det som næsten var ventet. Jeg har netop monteret en Kenlowe elektrisk blæser på min Td5, og forbundet alle ledningerne. Idet jeg drejede nøglen begyndte brændstofpumpen at køre som normalt, men efter 2-3 sek stoppede brændstofpumpen og derefter ingen reaktion når jeg drejede nøglen!

Hvorfor?

Bilen kan dytte, blinke etc. Jeg har kigget de sikringer igennem som jeg har kunne finde, men der er umiddelbart ingen af dem som er sprunget, og jeg har afmonteret alt det elektriske hurlumhej der var blevet tilsluttet pga blæseren, således at alt er ligesom før, men stadig ingen reaktion.

Er der nogle som har nogle gode forslag?

På en eller anden måde virker det som om at der er en sikring eller et relæ som er sprunget, men hvor?

Udover den elektriske blæser (der nu er elektrisk afmonteret) har jeg et kørelys relæ fra Würth monteret, og der var ikke tidligere problemer med dette relæ.

Sidste information som jeg har der måske kan give lidt information til en forklaring er, at til blæseren monterede jeg en afbryder kontakt. Strømmen til denne napsede jeg fra en plus ledening fra kørelysrelæet.

Med håb om en hurtig respons...

Jesper Lynge
8394
99846: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 00:32:05) (svar på 99845)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.239.49)
Ps. Hvis nu det skulle være et relæ som er gået f.eks starter relæet, hvorledes kan man så se det er sprunget/brændt af?

MVH

Jesper
99847: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 07:14:46) (svar på 99846)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
Første ting, din elektriske blæser trækker formentligt så mange ampere, så den skal have sin egen ledning direkte fra dit batteri. Jeg gætter på at den forbruger 10-30A, hvilket nok er lidt for meget at påføre dit lygte ledningsnet.
Jeg har været ude for at ledningsnettet brændte, da en tidligere ejer havde brugt alt for lille dimension på ledningen til blæseren.

Nu har du jo computer styring på din motor, så du kan evt få behov for fejlkode udlæsning.

mål hvor mange volt der er på batteriet?
Hvis der er en magnetventil på din pumpe, kontroller at denne har spænding?
På din starter motor, sider der vel 4 ledninger, den ene skulle være en rød/hvid som er en kabelsko, det er ledningen fra tændingen, kontroller at relæet for spænding når du drejer nøglen?
Kontroller også at der er spænding på den brun/hvide (forsyning til starter relæ)?

På en TD5 er der umiddelbart også en alarm ledning til ECU fra starter, efterse at denne sidder på såfremt der er en ledning, den burde være sort/orange .

Jeg tror det letteste med dit starter relæ, hvis det er gået i stykker, hvilket jeg ikke tror, så demonter relæet.
Læg det på file bænken og påfør 12 v direkte.

Oven i alt det her, så er der altså en mulighed for, at ECU'en har blokeret af den ene eller anden årsag, måske en strøm overvågning af forlygterne som nu har skulle trække en blæser.

Jeg kan ikke huske om ECU'en på en TD5 kan reset'es ved at være strømløs i nogle minutter.


Mvh

Stephan - du er velkommen til at ringe hvis jeg kan hjælpe dig.

99848: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 07:15:48) (svar på 99845)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hej Jesper.

Hvor tilsluttede du blæseren ??

Er det "kun" starteren der ikke kører ? (Kan du skubbe bilen i gang?)

Har du haft batteriet afmonteret, under manøvren ?

1270
Paw
99849: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 08:12:14) (svar på 99848)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.239.49)
Hmmmm,

På det tidspunkt hvor jeg drejede nøglen var der slet ikke tilsluttet "power" til blæseren. Det eneste som var tilsluttet var en ledning til blæseren, som skulle indikere om der var tænding på bilen. Denne havde jeg monteret således at den havde kontakt med starterens position 2B, og ligeledes en ledning til manuelt at tvangsstarte blæseren, hvor poweren til denne kom fra starter position 1. Power til blæseren havde jeg tænkt at tage direkte fra batteriet, men som nævnt var der ikke tilsluttet powere til blæseren ifm det famøse nøgledrej.

Begge disse to ledninger fra blæseren er ultra tynde, og skal vel kun trække en meget lille styrestrøm til blæserens relæ?

Ovennævnte to ledninger har jeg nu afmonteret, og det hele er som det var før, men som sagt - ingen reaktion.

Der er spænding på starter motoren, og sidst; jeg havde afmonteret batteriet under hele seancen, og påmonterede det først umiddelbart inden jeg drejede nøglen.

Håber dette hjælper lidt.......

MVH

Jesper Lynge
8394


99850: sv: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 08:15:55) (svar på 99849)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
"Der er spænding på starter motoren"

Betyder det, at der kommer strøm på starteren, når du drejer nøglen, men at startmotoren alligevel ikke tørner ??

Kan du skubbe/trække bilen i gang ??

1270
Paw
99851: sv: sv: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 08:24:42) (svar på 99850)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.239.49)
Det betyder, at der er al den strøm ude ved startmotoren som den måtte have lyst til at forbruge, men den går ikke rigtigt i gang. Ligeledes går brændstofpumpen eller forvarmningen af motoren heller ikke i gang.

Det virker samlet som om, at alting er "normalt" men der kommer bare ikke noget startsignal afsted når man drejer nøglen, og derfor udebliver ovenstående.

Og nej, jeg har ikke prøvet at skubbe/trække bilen i gang. Umiddelbart nok fordi jeg ikke kan, men sekundært fordi det nok ikke ville give det store da brændstofpumpen ikke kører og denne er elektrisk og afhængig af tænding på bilen.

MVH

Jesper
99852: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 08:41:13) (svar på 99845)
Jakob Paulli #5539, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 109.56.180.238)
Hej Jesper
Har bil monteret startspærre?
Lyser der andre 'nye' iconer i instrumentbordet?
Jeg oplevede noget ligende da batt. i 'vedhænget' var færdigt.
Måske det var en mulighed.

Mlrh
Paulli
99853: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 08:56:46) (svar på 99852)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.239.49)
Hej Pauli,

Neeej, jeg mener ikke der er startspære, der er ihvertfald ingen alarm til bilen. Men, der er noget om, at der er noget kodeværk mellem ECU og starter, om dette så er startspærefunktionen, det ved jeg ikke.

Der lyser ingen nye lamper.

sidste opdatering: Har forsøgt at måle lidt bag på tændingslåsen og umiddelbart er der intet strøm overhovedet på nogle af polerne.

MVH

Jesper
99854: sv: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 09:50:49) (svar på 99853)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
Tændingsbundstykke......
Hvis du har spænding ind, men ingen ud,
eventuelt, så er en af de store motorums sikringer defekte.
(fuselink5 - 60A)

Mvh

Stephan
99856: sv: sv: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 09:56:49) (svar på 99854)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 20.138.20.231)
Jeg skal lige have opklaret noget, har du spænding ud fra tændings låsen til start relæet,(hvid rød ledning), når du drejer nøglen? Og hvis du har, er det så på bundstykket eller ude ved start relæet du har målt spænding.

Mvh

Stephan
99858: sv: sv: sv: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 10:36:10) (svar på 99856)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.56.179.76)
På bagsiden af tændingslåsen kan jeg ikke måle nogen spændning på nogle af polerne.

For at gøre slemt være, så insisterer den resterende del af familien på at jeg skal komme ud af mit kære køretøj, og tage med på sommerferie, så jeg må efterlade mit hjertensbarn i ikke funktionsdygtig tilstand:-(

På lørdag genoptages kampen, så i må meget gerne ligge hovederne i blød indtil da. Tusind tak for hjælpen indtil nu.

Mvh

Jesper Lynge
99862: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 12:48:50) (svar på 99858)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Jesper

Nu ved jeg ikke hvor du har målt spænding på starteren - men det tykke kabel kommer direkte fra batteriet - så her vil der altid være strøm.

Du kan jo prøve at kortslutte starteren for at se om den tørner motoren.

Jeg kan ikke se om du har skrevet det - men nogen har spurgt - om der er startspærre på bilen. Det kan der sagtens være selvom der ikke er tilkoblet en alarm.

Startsspærren vil jo netop normalt ikke tillade, at der kommer strøm til bla. starter, magnetventil mm. hvis den er defekt - stadigvæk forudsat at en sådan findes i bilen.

Det er en kort sommerferie - men god sommerferie aligevel.

99863: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 13:24:24) (svar på 99862)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.56.219.111)
Hej Eddie,

Ja noget kort, men det er også kun en enkelt etape i den samlede ferie- de andre etaper involvere bilen!

Nåede lige at tale med en bekendt inden vi drog afsted, og han var også ude i noget med startspære, og jeg kan huske noget om at en mekaniker engang fortalte om nogle koder mellem ecu'en og tændingslåsen.

Kan man resette hele systemet på en eller anden måde?

Mvh

Jesper

ps. Fantastisk at kunne være online i skjul:-)
99864: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 13:44:39) (svar på 99863)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.250.70)
Kan være noget så simpelt som irrede batteripoler; du har jo selvfølgelig afmonteret batteriforb. mens du arbejde med det elekriske?
99867: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 15:29:43) (svar på 99864)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.56.19.215)
Jep, de blev begge afmonteret.

Mht at resette evt startspære, er der så nogle solbes hvordan dette kan gøres? Jeg har en nanocom instaleret, men der er ikke strøm til denne, så på den måde kan jeg ikke udlæse eller resette evt fejlkoder.

Mvh

Jesper Lynge
99868: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 15:33:54) (svar på 99867)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Helt ærligt; Hvis AL strøm er "forsvundet", så er det da en dårlig forbindelse ved batteriet.
Er der INTET der virker længere ??

1270
Paw
99871: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 16:33:26) (svar på 99868)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.56.143.89)
Jo der er masser som virker; spillet, dythorn, lys, blinklys, kabinelys etc. Det eneste som ikke virker er hvis man drejer nøglen, samt min nanocom og radioen.

Jeg tror mere og mere på at der er startspære på bilen, og Ecu'en har besluttet sig for at der har været forsøg på tyveri, og er derfor gået i baglås. Spørgsmålet er så hvorledes den evt kan blive reset?

Mvh

Jesper Lynge
99872: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (14-07-2010 18:35:53) (svar på 99871)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.101.214.147)
Hej Jesper

Hvis startspærren er aktiveret lyser den røde lampe i speedometeret og der er en rød kontrollampe med billede af en motor med et lyn over der blinker.

Hvis din nanocom ikke tænder må det være en sikring til motorstyringen der er gået. Har du checket både foran gearstængerne og ved motorstyringen (jeg vil tro det er de sidste der er problemet).

Hvilken årgang er der tale om? (før eller efter 2002)

Lars
99889: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (15-07-2010 09:10:00) (svar på 99872)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.48.67.199)
Hej Jesper
Det lyder rigtigt det med motorstyringen. Selvom alt er slukket kan Nanocommen tændes (jeg har lige tjekket) og da den får strøm fra ECU’en må det være den, der ikke får strøm.
Til Lars. Det er en 2001 model (den har været min før den blev Jespers - igen...;-)

Håber virkelig den snart kan køre på sommerferie tur!

De bedste hilsner
Hans Kristian
99899: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (15-07-2010 13:21:52) (svar på 99889)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.56.98.119)
Hej Hans Kristian,

Super- selvom jeg selvfølgelig godt kan være lidt foraget over at du ikke nåede at installere en sådan eltrisk blæser inden jeg købte bilen tilbage;-).

I øjeblikket befinder jeg mig dog midt i Kattegat, men når jeg kommer hjem på lørdag må jeg prøve at finde en sikring til ECU'en og hvis jeg kan få liv i denne, burde det via Nanocom'en være muligt at få reset systemet?

Godt at jeg er gået lidt væk fra at køre til Norge for at deltage i deres landsarrangement i næste uge, så ville jeg for alvor være deprimeret og presset!

Mvh

Jesper Lynge
100038: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (20-07-2010 16:06:58) (svar på 99899)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.239.239.49)
Hermed en opdatering på den strandede Td5.

Mit kære køretøj er nu i fuld vigør igen. Det vidste sig, at der var sprunget en 60amp sikring under passagersædet. Ved skift at denne startede bilen med det samme, men da det så lykkedes mig at sprænge den pågældende sikring endnu en gang, kastede jeg håndklædet og kørte bilen til Søborg Autoelektro.

De (Søborg Autoelektro) har nu foretaget den endelig montering af den elektriske blæser, og har løftet sløret for hvad jeg havde gjort galt: forbundet to ledninger forkert i min "tvangsstarter" knap:-(.

Når jeg på et eller andet tidspunkt har foretaget en valid måling af, hvorvidt der er brændstofbesparelse, og har draget evt. andre erfaringer med en elektrisk blæser, skal jeg lade jer det vide.

MVH, og fortsat god sommer,


Jesper Lynge
100040: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjææææælp, hvorfor vil min bil ikke starte? (20-07-2010 17:51:19) (svar på 100038)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Det kommer nok til at tage sin tid inden blæser, sikringer og ikke mindst besøget hos Søborg Autoelektro er tjent hjem igen ved brændstof besparelserne...

Fortsat god sommer.

KH Asger