tilbage

Land Rover Forum  

Index
102339: jeg får snart lange styrekugler... (11-10-2010 21:02:57)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
Goddav

Min Defender 90" 300 TDI er netop dumpet til syn da der er slør i den venstre styrekugle. Jeg har i midlertid anskaffet mig en heavyduty trackrod med nye styrekugler som jeg jo så gerne skal montere.

Mit problem er at den gamle styrestang er skæv som følge af harsk kørsel i den danske muld, så jeg kender ikke den eksakte længde på sådan en fætter.

Er der en venlig sjæl der hurtigere end hurtigt kan være mig behjælpelig og oplyse mig længden på styrestangen fra midt styrekugle til midt styrekugle.

Der skal jo gerne være styr på toe-in og out inden den skal til omsyn...

På forhånd tak.

Mikkel
Index
102341: sv: jeg får snart lange styrekugler... (11-10-2010 21:54:58) (svar på 102339)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.141)
Hejsa
Svaret er simpel: Den skal passe!
Nu er Land-Rover jo ikke altid laser-skåret præcisions teknologi, og derfor kan ting som sporstang og styrstang godt variere lidt fra bil til bil.
Men, man kan, i hvertfald i forhold til syn, styre dette rimelig ind.
Ellers, så har du jo den gamle at måle på....

Jimmi
Index
102342: sv: sv: jeg får snart lange styrekugler... (11-10-2010 22:14:27) (svar på 102341)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
Mål tværmålet på samme "dæk-rille" foran og bagpå dæket, så finder du ud af hvilken vej du sporer, og kan justere din sporstang til rigtig position.

Kan desværre ikke husek i hovdet hvad det er målet skal være, men mål evt. den gamle inden du skifter.

Hilsen
Struntze
Index
102346: sv: sv: sv: jeg får snart lange styrekugler... (12-10-2010 07:26:39) (svar på 102342)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Jeg vil mene at det bedste er at køre ind på et værksted der har udstyr og forstand på den slags. Har ladet mig fortælle at bla. Nordisk Dæk Import ved hvad de laver. De kan lynhurtig spore din bil, og det koster måske en plovmand.

Mvh niels
Index
102348: sv: sv: sv: sv: jeg får snart lange styrekugler... (12-10-2010 07:48:22) (svar på 102346)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Jeg læste i LRO at længden skulle være 1230 mm, men selvfølgelig kontrolleres ved udmåling.

Jeg har selv lige skiftet mine, men ikke fået udmålt dem endnu, og det kan tydeligt mærkes.


Med venlig hilsen
Asger Jørnow
Index
102352: sv: sv: sv: sv: sv: jeg får snart lange styrekugler... (12-10-2010 09:08:17) (svar på 102348)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Det er værd at bemærke at den skal spore præcist, ellers slider man dækkene skæve på ingen tid. Det har jeg lige lært på den hårde måde. Et rigtigt værksted har måleudstyr og kan spore den præcist på under en halv time.

Og så lige det med de officielle mål. Som Jimmi er inde på, bilerne er jo ikke bygget med 10.000 dele tolerancer, så målene afhænger af den pågældende bil. Forhjulene skal stå rigtig i forhold til hinanden. Der er også noget med "toe-in" der skal stå rigtigt. Uanset hvor mange mm der så er mellem styrekuglerne


Bare min 25-øre

Mvh Niels
Index
102361: sv: sv: sv: sv: sv: sv: jeg får snart lange styrekugler... (12-10-2010 12:28:33) (svar på 102352)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
På en Defender er der (mig bekendt) ikke noget der hedder toe-in, men kun toe-out. Sådan var det ihvertfald på min galme 90ér. Kan ikke huske værdien, men den er da til at finde. Jeg tror sku også lige jeg ville vælge at lade et probert dækværksted spore bilen rigtigt.
Index
102362: sv: jeg får snart lange styrekugler... (12-10-2010 13:10:02) (svar på 102339)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Hej Mikkel
Hvis ikke det er en motorvejsræser, så skal den stå lige ud. Se mit indlæg til simpel hjemmesporing, som er udemærket til en terrænbil her:
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=41758#41758
Index
102363: sv: sv: jeg får snart lange styrekugler... (12-10-2010 13:16:54) (svar på 102362)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Her er hvad manualen til 300Tdi siger:

Steering geometry:
Steering wheel diameter 412 mm (16.22in)
Toe-out measurement 0 to 2 mm toe out
Toe-out included angle 0° to 0° 20’
Camber angle 0°
Castor angle 3°

Og dette skriver de om justering:

FRONT WHEEL ALIGNMENT
Service repair no - 57.65.01
Checking Toe-out dimensions
NOTE: Recognised front wheel alignment
and tracking equipment should be used
for this operation. Only the use of basic
equipment is described below. No Adjustment is
provided for castor, camber or swivel pin
inclinations.
1. Set vehicle on level ground with road wheels
positioned straight ahead.
2. Push vehicle back and forwards to settle linkage.
3. Set up the equipment to manufacturers
instructions and check alignment as advised by
equipment supplier.
4. Position trammel probes on inner face of wheel,
not the rims, if the latter are damaged.
5. Measure toe-out at horizontal centre-line of
wheels.
6. Check tightness of clamp bolt fixings. Tighten to
14 Nm (10lbf/ft).
Adjust
7. Slacken clamps at both ends of track rod.
8. Rotate track rod to increase or decrease its
effective length until correct toe-out is obtained
See GENERAL SPECIFICATION DATA,
Information, Steering.
9. Push vehicle rearwards turning steering wheel
from side to side to settle ball joints. With road
wheels set in straight ahead position, push
vehicle forward a short distance.
10. Recheck track and adjust if necessary.
11. When alignment is correct, tap ball joints in
direction of arrows to maximum of travel, to
ensure full unrestricted movement of track rod.
12. Tighten clamp bolts to 14 Nm (10 lbf/ft).


MVH Jakob E S
Index
102364: sv: jeg får snart lange styrekugler... (12-10-2010 15:18:43) (svar på 102339)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Den alle simpleste måde at spore sådan en rumraket er følgende: du tager en ca. 6 meter murersnor binder en møtrik i den ene ende, går ned til det ene baghjul, smid møtrikken ind over rammen, træk snoren ud midt på hjulet, træk den så den flugtet gennem nav centrum op til forhjulet også her gennem centrum af navet, hold snoren stram ret hjulet så snoren lige røre både dæksider, flyt snoren over på den anden side, og gentag ovennævnte, nu kan du aflæse toe-in eller out, biler med træk på forakslen skal have toe-out, når du holder snoren stram, kan du se hvis der er luft mellem snor og den dækside der er bagudrettet er der toe-out, med det antal mm der er mellem snor og dækside,nogle gange kan det bare være såre simpelt, sådan har jeg sporet Landrover siden 1979, Håber ikke jeg fik forklaret det, så det blev svært, det tager længere tid at læse det end udføre det ;-)
Index
102372: sv: sv: jeg får snart lange styrekugler... (12-10-2010 18:58:25) (svar på 102364)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
Tak for de fine svar - problemet er at den gamle styrestang er blevet skæv, så den i princippet er for kort (den skraber på det vinkelbeslag der sidder på klumpen. Jeg må montere den nye med udgangspunkt i den gamles længde, og teste bilen. Ellers må jeg ofre en plovmand på en sporing.

Så længe det bare er styrestangen er det vigtigste vel at have den korrekte længde. Trackrod'en venter jeg lidt med.

God aften - jeg er på vej ud på værkstedet;-)
Index
102391: sv: sv: sv: jeg får snart lange styrekugler... (13-10-2010 13:07:34) (svar på 102372)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.164.140)
Hvis du skal på værksted for at få klaret sporingen, skal du ikke regne med at kunne få det gjort for en plovmand, regn med mindst det dobbelte, eller spørg, inden værkstedet gå igang...

Jørgen Lundrup
Index
102393: Har intet med sporing at gøre! (13-10-2010 15:24:05) (svar på 102372)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Mikkel,
inden du bruger penge/besvær på sporing, så lad os lige slå fast, at det udelukkende er "track-rod", der stiller sporingen (vinklen mellem forhjul). Hvis den ikke er bøjet, er der ingen grund til at ændre noget her.
Din styrestang stiller kun forbindelsen mellem styrehuset (drop-arm) og hjul. Du kan altså højest komme ud for, at dit rat står lidt skævt i forhold til forhjulene, det rettes ved at løsne de to klammer og dreje styrestangen med en passende rørtang, så den bliver kortere eller længere, alt efter behov. Husk at stramme klammerne igen.
Index
102603: sv: Har intet med sporing at gøre! (19-10-2010 19:56:50) (svar på 102393)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
Så har jeg monteret heavyduty trackrod og givet den 2g toe-out. Den er blevet mere retningsstabil, og den virker mere rigtig end før, men ved ikke om den øgede retningsstabilitet altid følger toe-out? Jeg vil jo nødig slide mine dæk op for hurtigt.