108958:
sv: Oliekøler på LW, hvad gør den? (02-03-2011 10:47:20) (svar på
108947)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (
ip-adr: 217.198.219.34)
Oliekøleren er med til at holde olien, og dermed motoren kold. Specielt ved terrænkørsel, hvor motoren yder meget uden fartvind i køleren, kan køling af olien være en rigtig god ide. Så den er med til at give din bil en fordel i forhold til andre 4x4. Men bilen er jo så også designet til at køre i alslags vejr, så du må vurdere, om det er en terræn- eller gadevogn du er ved at lave.
Alle 300Tdi køler også olien for at gøre motoren mere effektiv.
Jo koldere olie du har, jo bedre smøring giver olien samtidigt med, at en kold olie har længere levetid end en varm olie. Oliefilmen er stærkere ved kold temperatur (sej olie). Så ved at køle olien får du både bedre smøring og længere levetid for olien (og for motoren, fordi du smører bedre). Optimalt set skal din olie være omkring 40 grader +/- 10 grader. Allerede omkring 60 grader begynder molekylekæderne i olien at blive brudt.
Så alt i alt så ville jeg beholde oliekøleren, hvis jeg skulle bestemme. Der er kun fordele ved det (bortset fra anskaffelsesprisen for en ny køler).