109091:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: VW TDI i Defender (07-03-2011 14:47:34) (svar på
109089)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (
ip-adr: 217.198.219.34)
Normaltvis sker transformeringen fra en anden motor til LR i koblingen. Hvis man køber engelske konverteringssæt, så er det primært et svinghjul, som passer på en LR kobling og på afgangsakslen fra den nye motor samt en aluminiumsflange, som dels boltes på motoren og dels på gearkassen. Så kører man med Land Rover kobling/gearkasse i et rent snit imod motoren.
Der er tidligere set rigtigt mange Land Rover ombygninger med alskins motorer i. Helt generelt så er det mig bekendt kun sket med rimelig held til ganske få motortyper. Specielt terrænegenskaberne, som Land Rover har designet ind i motoren, forsvinder. Af dårlige eksempler (i forhold til terrænkørsel) kan jeg nævne: Mercedes 200 & 300, Nissan 2.3 & 3.3L, VW 3500 V6, Ford 2.3/2.8/3.0 V6 (og her får jeg ørerne i maskinen, for folk med disse motorer er selvfølgelig uenige, så det står helt for min egen regning og bygger udelukkende på mine egne terrænerfaringer). Helt generelt har Land Rover´s motorer et stort moment ved lave omdrejninger, hvilket gør dem unikke i terræn. Men skal man kun køre vej, som du skriver du skal, så betyder moment ved lave omdrejninger intet. Den VW motor du påtænker at bygge i, har jeg også kørt med i mange år i firmabilen. Det er MEGET tydligt, at den først har moment, når den får nogle omdrejninger. Den variable turbo sætter virkeligt ind, når man trykker til den, men der er ikke meget bundtræk uden turbotryk. Så til vej vil du helt sikkert blive fint tilfreds, men vil du være Østjyllandmester i Trial, så glem alt om den motor, og behold din V8.
Iøvrigt så tror jeg din gearkasseholdning er fin. LT77 er ikke nær så stærk som R380, men man kan da altid starte med LT77 gearkassen. Hvis du skal vælge noget, som passer godt sammen med VW motoren, så vil jeg da pege dig i retning af en automatgearkasse, da du så rigtigt kan udnytte momentkurven for VW motoren. Land Rover´s foretrukne autogearkasse ZF4HP22 (RR/Disc fra begyndelsen af 90´erne til Disc 3) er den SAMME gearkasse som sidder i en VW med automatgear (ihvertfald Jetta, Audi, Passat m.v.). Det kunne være, at der kunne stykkes noget godt sammen der...